Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Bilişim Ağı’nda Bulunan Kavram Haritalarının İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 11 - 25, 01.04.2017

Öz

Kavram, bir nesnenin
zihindeki soyut ve genel tasarımıdır. Kavram haritaları zihnin kavramları daha
kolay anlayabilmesi için tasarlanmış öğrenme araçlarıdır. Bu çalışmada Millî
Eğitim Bakanlığı(MEB) Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü’nün(YEĞİTEK)
yürüttüğü bir proje sonucunda ortaya çıkan Eğitim Bilişim Ağı(EBA) üzerinden
yayınlanmış olan kavram haritaları üzerine çalışılmıştır. Eğitim-öğretim
sürecinde bilişim teknolojisi donanımlarını kullanarak etkin materyaller
kullanılması amacıyla YEĞİTEK tarafından tasarlanan EBA sınıf seviyelerine
uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri barındıran sosyal bir
platformdur.



Araştırma betimsel
araştırma yöntemlerinden olan doküman inceleme yoluyla hazırlanmıştır.
Araştırmanın evrenini EBA’da bulunan Tarih, Kimya, Felsefe, Fen Bilimleri,
Arapça ve Türkçe alanlarında hazırlanmış on yedi adet kavram haritası
oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı EBA’da yayınlanan kavram haritalarının
değerlendirilmesinin yapılmasıdır. Konuyla ilgili çalışma esnasında alan
uzmanlarının görüşlerine başvurulmuştur. Elde edilen veriler ışığında toplam 17
kavram haritasından sadece 2 tanesinin hem kavram haritası değerlendirme
ölçütleri
ne hem de materyal
tasarlama ilkeleri doğrultusunda bütün maddelere uygun bulunduğu tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • Açar, B. (2007). Öğrencilerin kuvvet konusundaki başarılarının kavram haritası ile ölçülmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Bülbül, F. (2014). Kavram haritalama tekniğinin yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9/6 Spring, 175-189, Ankara.
  • Cañas A.J. ve Novak J. D. (2009). The origin and development of concept maps, http://cmap.ihmc.us/docs/origins.php, Erişim Tarihi: 02.02.2016.
  • Doğan, S. (2012). Kavram haritası ve yapılandırılmış grid tekniğinin çoktan seçmeli testlerle karşılaştırılması, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Engür, F. (2006). Kavram Haritası İle Öğretim Yönteminin Fizik Öğretiminde Öğrencilerin Öğrenme Düzeyine Etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Evrekli, E., İnel, D., Balım, A. G. (2009). Kavram ve zihin haritası kullanımının öğrencilerin kavramları anlama düzeyleri ile fen ve teknolojiye yönelik tutumları üzerindeki etkileri, 229–250. www.efdergi.ibu.edu.tr/index.php/efdergi/article/download/14/28 Erişim Tarihi: 16.08.2015
  • FATİH Projesi, http://www.fatihprojesi.com/?pnum=7&pt=PROJE+HAKKINDA Erişim Tarihi: 15.08.2015
  • Kabaca, T. (2002). Ortaöğretim matematik eğitiminde kavram haritalanması tekniğinin kullanımı. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Kandil, Ş. (2008). Kavram haritalarının değerlendirme aracı olarak fizik öğretiminde kullanılması. Hacettepe University Journal of Education, 35, 95-206.
  • Kaşlı, A.F. ve diğerleri. (2002). Kavram haritalama. Ege Eğitim Dergisi, 1, 127-136.

Examining The Concept Maps That Located In MONE The Educatıon Information Network

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 11 - 25, 01.04.2017

Öz

A
concept is an abstract and general design of an object in a mind. Concept maps
are tools that designed for learning the concepts easier to understand by the
mind. In this study, it has worked on the concept maps which is a part of a
project that located in Educational Technology Innovation and the General
Directorate (YEĞİTEK) by the Ministry of National Education (MONE) named
Education Information Network (EBA). EBA is a social platform designed by
YEĞİTEK for the purpose of create effective materials in the process of
Education and training by using information technology hardware.  The aim of the EBA is to provide reliable
materials for convenient grade levels.



Research review of the document was prepared by the
descriptive research method. The population of the study consisted of seventeen
concept maps in Education Information Network (EBA). The studied concept maps
are about History, Chemistry, Philosophy, Science, Arabic and Turkish areas.
During the study it has been consulted on with two experts about the issues.
Two criteria were used for examining the concepts maps; concept map evaluation
criteria and material design principles. Concept map evaluation criteria and
material design principles substances are converted into two tables.  It was determined the compliance with the
substances and the 17 concept maps by examining. According to data it has been
determined that only two of the 17 concept maps are appropriate for all
substances according to the both concept map evaluation criteria and the material
design principles.

Kaynakça

  • Açar, B. (2007). Öğrencilerin kuvvet konusundaki başarılarının kavram haritası ile ölçülmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Bülbül, F. (2014). Kavram haritalama tekniğinin yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9/6 Spring, 175-189, Ankara.
  • Cañas A.J. ve Novak J. D. (2009). The origin and development of concept maps, http://cmap.ihmc.us/docs/origins.php, Erişim Tarihi: 02.02.2016.
  • Doğan, S. (2012). Kavram haritası ve yapılandırılmış grid tekniğinin çoktan seçmeli testlerle karşılaştırılması, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Engür, F. (2006). Kavram Haritası İle Öğretim Yönteminin Fizik Öğretiminde Öğrencilerin Öğrenme Düzeyine Etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Evrekli, E., İnel, D., Balım, A. G. (2009). Kavram ve zihin haritası kullanımının öğrencilerin kavramları anlama düzeyleri ile fen ve teknolojiye yönelik tutumları üzerindeki etkileri, 229–250. www.efdergi.ibu.edu.tr/index.php/efdergi/article/download/14/28 Erişim Tarihi: 16.08.2015
  • FATİH Projesi, http://www.fatihprojesi.com/?pnum=7&pt=PROJE+HAKKINDA Erişim Tarihi: 15.08.2015
  • Kabaca, T. (2002). Ortaöğretim matematik eğitiminde kavram haritalanması tekniğinin kullanımı. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Kandil, Ş. (2008). Kavram haritalarının değerlendirme aracı olarak fizik öğretiminde kullanılması. Hacettepe University Journal of Education, 35, 95-206.
  • Kaşlı, A.F. ve diğerleri. (2002). Kavram haritalama. Ege Eğitim Dergisi, 1, 127-136.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümmügülsüm Candeğer

Filiz Mete

Şerife Büyükköse

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Candeğer, Ü., Mete, F., & Büyükköse, Ş. (2017). Examining The Concept Maps That Located In MONE The Educatıon Information Network. E-Kafkas Journal of Educational Research, 4(1), 11-25.

19190   23681     19386        19387