Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

7. ve 8. Sınıf Ortaokul Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 9, 18.08.2017
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.315182

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul 7. ve 8. sınıfa devam
eden öğrencilerin sınav kaygısı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin
incelenmesi ve bazı değişkenlerin sınav kaygısı ve benlik saygısı puanlarında
farklılık oluşturup oluşturmadığının belirlenmesidir. Araştırma 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Kırıkkale ilinde rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen ortaokullarda
yedinci ve sekizinci sınıf (n=334) öğrencileri ile yürütülmü
ştür.
Ara
ştırmanın verileri, Sınav Kaygı Envanteri,
Rosenberg Benlik Saygısı Ölçe
ği, Kişisel
Bilgi Formu ile toplanmı
ş, veriler; t-testi, Varyans analizi ve Pearson
Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ile analiz edilmi
ştir.
Araştırma sonucunda; kız öğrencilerin erkeklere göre sınav kaygılarının anlamlı
derecede yüksek olduğu,
sınav kaygısı ile benlik saygısı
arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu belirlenmiştir. Ancak
cinsiyet, sınıf, anne-baba eğitim durumu değişkenlerinin benlik saygısı puan
ortalamalarında anlamlı bir farklılık oluşturmadığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, U., & Bulgan, G. (2017). Çocuklarda sınav kaygısı ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 16(2): 887-899.
  • Bacanlı,F. & Sürücü, M. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygıları ve karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı 45, 7-35.
  • Başoğlu, S. T. (2007). Sınav kaygısı ile özgüven arasındaki ilişkinin erinlik döneminde incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Biçkur, B.(2015). Üniversite sınavına girecek öğrencilerin sınav kaygısı, benlik saygısı ve anne-baba tutumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford.
  • Cassady, C. J., Johnson, E. R. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology. 27, 270-295.
  • Çelebi,B. (2007). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Korkuları: Akademik Başarıya Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Çuhadaroğlu, F. (1985). Gençlerde benlik saygısı ile ilgili bir araştırma. XXI. Ulusal Psikiyatr ve Nörolojik Bilimler Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Adana.
  • Çuhadaroğlu,F.(1986). Adolesanlarda benlik saygısı. Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Ankara.
  • Dede,Y. & Dursun,Ş. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi . Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI(2),295-312.
  • Di Maria, F.& Di Nuovo, S. (1990). Gender differences in social and test anxiety. Personality and Individual Differences, 11, 525-530.
  • Duman, G. K. (2008). ‘İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana – baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi’, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Dündar, S., Yapici, Ş., & Topçu, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin bazı kişilik özelliklerine göre sınav kaygısının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1):171-186.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma davranışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(12): 13-38.
  • Hanımoğlu, E. & İnanç Yazgan,B. (2011). Seviye belirleme sınavına girecek olan ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, mükemmeliyetçilik ve anne-baba tutumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20,(1); 351-366
  • Hay, I., Ashman, A.F., & Van Kraayenoord, C.E. (1998). Educational characteristics of students with high or low self-concept. Psychology in the Schools, 35(4): 391-400.
  • İnanç, B. Y. & Yerlikaya, E. E. (2008). Kişilik kuramları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gülbahçe, A. & Kartol, A. (2016). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin karar verme stratejilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 132-143.
  • Kabalcı, T. (2008). Akademik başarının yordayıcısı olarak benlik saygısı, sınav kaygısı ve sosyo-demografik değişkenler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kahriman, İ. (2005). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygıları ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1);24-32.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Öner, N. (1989). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul: Yükseköğretimde rehberliği yayma vakfı Yayını No:1.
  • Pişkin, M. (2003). Özsaygı geliştirme eğitimi. (ed. Y. Kuzgun) İlköğretimde Rehberlik: Ankara: Nobel Yayınları. Kayapınar,E.(2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS)’na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Afyonkarahisar ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Rasor, I. T. & Rasor, R. A. (1998). Test anxiety and study behavior of community college students in relation to ethnicity, gender and age. (ED 415942).
  • Rosenberg, M. (1989). Society and The Adolescent Self-Image, Düzeltilmiş Baskı, Middletown, CT, Wesley an University Press.
  • Spielberger, C. (1972). Theory and Research in Anxiety. New York, Academic Press.
  • Uyanık Balat,G. & Akman,B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt: 14, Sayı: 2, Sayfa: 175-183.
  • Uysal, O. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik dersine yönelik problem çözme becerileri, kaygıları ve tutumları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ünal, A. (2006). OKS (LGS)’ye hazırlanan öğrencilerin sınav kaygıları ile benlik saygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, S. & Ekinci, M. (2001). Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinde benlik saygısı ve atılganlık düzeyi arasındaki ilişki, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(2).
  • Yörükoğlu, A. (2000). Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Özgür Yayınları. Zeidner, ML. & Schleyer, E. J. (1999). Test anxiety in intellectually gifted students'. Anxiety, Stress and Coping, 12; 163-190.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aygen Çakmak

Hande Şahin

Ezgi Akıncı Demirbaş

Yayımlanma Tarihi 18 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakmak, A., Şahin, H., & Akıncı Demirbaş, E. (2017). 7. ve 8. Sınıf Ortaokul Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 4(2), 1-9. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.315182

Cited By









ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK SINAV KAYGILARININ İNCELENMESİ
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
https://doi.org/10.33689/spormetre.1098577









19190   23681     19386        19387