Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Usage of Hadith in Safahat

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 9, 47 - 65, 01.01.2018
https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.388581

Öz

Mehmet
Akif Ersoy, made an effort to find a solution for the problems in the last
period of Ottoman Empire. As one of his goals; he tried to influence people by
making use of verses and hadiths in his book Safahat which consists
of poems that aim to serve this purpose. Today, we still need the messages he
wanted to give us as individual and society. In this article, it will be
evaluated the hadiths which our national poet used in Safahat, by analyzing them and it will be
researched
and hadith knowlegde and devotion to religion and also his effort to influence
people for this aim.
While Mehmet Âkif sometimes used verse
and hadith as title in his poems, he sometimes refered them by strewing these
elements between the lines. In some of the poems, he poetized his feelings with
his own sentences by inspiring from verse and hadith. Analyzed
with certain examples, in our article consisting of 3 parts, it will be
searched that our national poet’s usage of hadith by acting scrupulously and it
will be also searched the reason why he used weak and fabricated hadith
narratives.

Kaynakça

  • Abdullah b. Mübârek, Kitabu’z-zühd ve’r-rikak, (nşr. Ahmed Ferid), Dârü’l-Maârif, Riyad, 1995.
  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdullah eş-Şeybânî, el-Müsned, Çağrı Yay, İstanbul, 1992.
  • Ali el-Müttakî, Alâuddin Ali b. Abdülmelik b. Kadı Han el-Hindî Kenzü’l-ummâl fî süneni’l-akvâl ve’l-ef’âl, (nşr. Bekri Hayyânî, Saffet Sakka), Müessesetü’r-Risâle, Beyrut, 1985.
  • Ali el-Kârî, el-Masnu‘ fi marifeti’l-hadisi’l-mevzû‘, (nşr. Abdulfettah Ebû Gudde), Mektebetu’l-Matbûâti’l-İslâmiyye, Haleb, 1969.
  • Beyhakî, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyin b. Ali, Şuabü’l-îman, (Nşr. Ebû Hacer Muhammed Zağlûl), Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1990.
  • _________, es-Sünenü’l-Kübrâ, Dâiretü'l-Maârifi'l-Osmaniyye, Haydarâbâd, 1346 h.
  • Buhârî, Ebu Abdullah Muhammed b. İsmâîl, el-Câmiu’s-Sahîh, Çağrı Yay, İstanbul, 1992. Dârekutni, Ebü’l-Hasan Ali b. Ömer b. Ahmed, Sünenü’d-Dârekutni, (nşr. Abdullah Haşim Yemânî Medeni), Dârü’l-Mehâsin, Kahire, 1966.
  • Deylemî, Ebû Şücâ’ Şîrûye b. Şehredâr b. Şîrûye, el-Firdevs bi-Mesûri’l-Hitâb = el-Firdevsü’l-Ahbâr, (Nşr. Saîd b. Besyûnî Zağlûl), I-V, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1986.
  • Dîneverî, Ebû Bekr Ahmed b. Mervân, el-Mücâlese ve cevâhirü’l-ilm, Dârü İbn Hazm, Beyrut, 1998.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as b. İshâk el-Ezdî es-Sicistânî, Sünenu Ebû Dâvûd, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1992.
  • Ebû Nuaym, Ahmed b. Abdillah el-İsfahânî, Hilyetu’l-evliyâ ve tabakâtu’l-asfiyâ, Matbaatü’s-Saâde, Kâhire, 1937.
  • Elbânî, Muhammed Nâsırüddin, Daîfu Sünen-i Ebî Dâvûd, (nşr. Muhammed Züheyr Şaviş), el-Mektebetü’l-İslâmiyye, Beyrut, 1991.
  • _________, Sahîhu ve Daîfu Sünenu’n- Nesâî. (el-Mektebetu’ş-Şâmile Programı).
  • Erdoğan, Prof. Dr. Mehmet, Fıkıh ve Hukuk Terimleri Sözlüğü, 2.Basım, İstanbul, 2005.
  • Ersoy, M. Âkif, Safahat, (nşr. Düzdağ, M. Ertuğrul), İz Yay. İstanbul, 2009.
  • Hâkim, Ebû Abdillâh Muhammed b. Abdillâh b. Muhammed en-Nîsâbûrî, el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn, Dârü’l-Harameyn, Kâhire, 1997.
  • Hatîb el-Bağdâdî, Ebu Bekr Ahmed b. Ali, Târîhu Bağdâd, (nşr. Beşşar Avvâd Ma’ruf), I-XIV, Dârü’l-Ğarbi’l-İslâmî, Beyrut, 2001.
  • Horoz, Yavuz, Mehmet Akif Ersoy’un Safahat’ta Anlam ve Telmih Olarak Kullandığı Hadislerin İncelenmesi, (Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Dan. Prof. Dr. Nebi BOZKURT, 2010).
  • İbn Adiy, Abdullah, b. Adiy el-Cürcânî, el-Kâmil fî Duafâi’r-Ricâl, (nşr. Suheyl Zekâr), I-VIII, Dârü’l-Fikr, Beyrut, 1985.
  • İbn Asâkir, Ali b. Hasan, Târîhu Dımaşk, (nşr. Ali Şîrî), Dârü’l-Fikr, Beyrut, 1999.
  • İbn Mâce, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezid el-Kazvinî, Sünenu İbn Mace, Çağrı Yay, İstanbul, 1992.
  • İbn Ebi’d-Dünya, Ebû Bekr Abdullah b. Muhammed b. Ubeyd, Kasru’l-Emel, (nşr. Muhammed Hayr Ramazan Yusuf), Dârü İbn Hazm, Beyrut.
  • İbn Ebî Şeybe, Ebû Bekr Abdullah b. Muhammed, el-Musannef, (nşr. Muhammed b. Abdullah el-Cuma, Muhammed b. İbrâhim el-Lehîdân), Mektebetu’r-Rüşd, Riyad, 2004.
  • Makdisî, Ebü’l-Fazl Muhammed İbn Tahir, Kitâbu marifeti’t-tezkira, Müessesetü’l-Kütübi’s-Sekafiyye, Beyrut, 1985.
  • Mizzî, Ebu’l-Haccac Yusuf b. Abdurrahman, Tehzîbu’l-Kemâl fî esmâi’r-ricâl, (nşr. Beşşâr Avvâd Ma‘rûf), I-XXXV, Beyrut, 2002.
  • Münâvî, Zeynüddin Muhammed Abdürraûf, Feyzü’l-kadîr şerhu’l-Câmi‘i’s-sağir, (Nşr. Hamdi ed-Demr Daniş Muhammed), I-VI, Mektebetu Nizâr Mustafa el-Ba’z, Mekke, 1998.
  • Müslim b. Haccac el-Kuşeyrî, el-Câmiu’s-sahîh, Çağrı Yay, İstanbul, 1992.
  • Nesâî, Ebû Abdurrahman Ahmed b. Ali b. Şuayb, Sünenu’n-nesâî, Çağrı Yay. İstanbul, 1992.
  • Nuaym b. Hammad, İbn Muâviye el-Mervezî, Kitâbu’l-fiten, (Nşr. Semîr b. Emin Züheyrî), Kâhire, Mektebetü’t-Tevhid, 1991.
  • Sâğâni, Ebü’l-Fezail Radıyyüddin Hasan b. Muhammed b. Hasan, Mevdûâtu’s-Sağâni, (nşr. Necm Abdurrahman Halef), Beyrut, 1985.
  • Suyûtî, Celâleddin Ebu Bekr es-Suyûtî, Camiu’l-ehâdîs, Daru’l-Fikr, Beyrut-Lübnan, 1994.
  • Taberânî, Ebu’l-Kâsım Süleyman b. Ahmed, el-Mucemu’l-evsât, (Nşr. Ebû Muaz, Ebu’l-Fadl), Dârü’l-Harameyn, Kâhire, 1995.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhamed b. İsa, Sünenü’t-Tirmizî, Çağrı Yay, İstanbul, 1992.
  • Zerkeşî, Ebû Abdullah Bedreddin Muhammed b. Bahadır b. Abdullah, el-Leâlii’l-mensûre fi'l-ehâdîsi'l-meşhûre, (nşr. Mustafa Abdülkadir Ata), Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1986.

Safahat’ta Hadis Kullanımı

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 9, 47 - 65, 01.01.2018
https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.388581

Öz

Mehmet
Akif Ersoy, Osmanlı’nın son dönemindeki sıkıntılara çözüm bulmaya gayret
etmiştir. Hedeflerinden birisi olarak bu amaca hizmet etmek üzere yazdığı
şiirlerinden müteşekkil olan Safahat
isimli eserinde ayet ve hadislerden yararlanarak insanları etkilemeye
çalışmıştır. Onun vermek istediği mesajlara fert ve toplum olarak bugün halen
ihtiyacımız bulunmaktadır. Bu makalede, milli şairimizin Safahat’ta kullandığı hadisler
incelenerek değerlendirmede bulunulacak, O’nun hadis bilgisi ile dine bağlılığı
ve bu doğrultuda insanları etkilemek için gösterdiği gayreti araştırılacaktır.
Mehmet Âkif, bazen ayet ve hadisi şiire başlık olarak kullanırken bazen de
şiirin mısraları arasına serpiştirerek atıfta bulunmuştur. Bazı şiirlerde de
ayet ve hadisten esinlenerek duygularını kendi cümleleriyle şiirleştirmiştir Belli başlı örneklerle
incelenen 3 bölümden müteşekkil makalemizde, Milli Şairimizin Hadis
kullanımında gösterdiği titizlikle beraber, kullandığı zayıf ve uydurma
rivayetlerin nedeni araştırılacaktır. 

Kaynakça

  • Abdullah b. Mübârek, Kitabu’z-zühd ve’r-rikak, (nşr. Ahmed Ferid), Dârü’l-Maârif, Riyad, 1995.
  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdullah eş-Şeybânî, el-Müsned, Çağrı Yay, İstanbul, 1992.
  • Ali el-Müttakî, Alâuddin Ali b. Abdülmelik b. Kadı Han el-Hindî Kenzü’l-ummâl fî süneni’l-akvâl ve’l-ef’âl, (nşr. Bekri Hayyânî, Saffet Sakka), Müessesetü’r-Risâle, Beyrut, 1985.
  • Ali el-Kârî, el-Masnu‘ fi marifeti’l-hadisi’l-mevzû‘, (nşr. Abdulfettah Ebû Gudde), Mektebetu’l-Matbûâti’l-İslâmiyye, Haleb, 1969.
  • Beyhakî, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyin b. Ali, Şuabü’l-îman, (Nşr. Ebû Hacer Muhammed Zağlûl), Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1990.
  • _________, es-Sünenü’l-Kübrâ, Dâiretü'l-Maârifi'l-Osmaniyye, Haydarâbâd, 1346 h.
  • Buhârî, Ebu Abdullah Muhammed b. İsmâîl, el-Câmiu’s-Sahîh, Çağrı Yay, İstanbul, 1992. Dârekutni, Ebü’l-Hasan Ali b. Ömer b. Ahmed, Sünenü’d-Dârekutni, (nşr. Abdullah Haşim Yemânî Medeni), Dârü’l-Mehâsin, Kahire, 1966.
  • Deylemî, Ebû Şücâ’ Şîrûye b. Şehredâr b. Şîrûye, el-Firdevs bi-Mesûri’l-Hitâb = el-Firdevsü’l-Ahbâr, (Nşr. Saîd b. Besyûnî Zağlûl), I-V, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1986.
  • Dîneverî, Ebû Bekr Ahmed b. Mervân, el-Mücâlese ve cevâhirü’l-ilm, Dârü İbn Hazm, Beyrut, 1998.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as b. İshâk el-Ezdî es-Sicistânî, Sünenu Ebû Dâvûd, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1992.
  • Ebû Nuaym, Ahmed b. Abdillah el-İsfahânî, Hilyetu’l-evliyâ ve tabakâtu’l-asfiyâ, Matbaatü’s-Saâde, Kâhire, 1937.
  • Elbânî, Muhammed Nâsırüddin, Daîfu Sünen-i Ebî Dâvûd, (nşr. Muhammed Züheyr Şaviş), el-Mektebetü’l-İslâmiyye, Beyrut, 1991.
  • _________, Sahîhu ve Daîfu Sünenu’n- Nesâî. (el-Mektebetu’ş-Şâmile Programı).
  • Erdoğan, Prof. Dr. Mehmet, Fıkıh ve Hukuk Terimleri Sözlüğü, 2.Basım, İstanbul, 2005.
  • Ersoy, M. Âkif, Safahat, (nşr. Düzdağ, M. Ertuğrul), İz Yay. İstanbul, 2009.
  • Hâkim, Ebû Abdillâh Muhammed b. Abdillâh b. Muhammed en-Nîsâbûrî, el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn, Dârü’l-Harameyn, Kâhire, 1997.
  • Hatîb el-Bağdâdî, Ebu Bekr Ahmed b. Ali, Târîhu Bağdâd, (nşr. Beşşar Avvâd Ma’ruf), I-XIV, Dârü’l-Ğarbi’l-İslâmî, Beyrut, 2001.
  • Horoz, Yavuz, Mehmet Akif Ersoy’un Safahat’ta Anlam ve Telmih Olarak Kullandığı Hadislerin İncelenmesi, (Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Dan. Prof. Dr. Nebi BOZKURT, 2010).
  • İbn Adiy, Abdullah, b. Adiy el-Cürcânî, el-Kâmil fî Duafâi’r-Ricâl, (nşr. Suheyl Zekâr), I-VIII, Dârü’l-Fikr, Beyrut, 1985.
  • İbn Asâkir, Ali b. Hasan, Târîhu Dımaşk, (nşr. Ali Şîrî), Dârü’l-Fikr, Beyrut, 1999.
  • İbn Mâce, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezid el-Kazvinî, Sünenu İbn Mace, Çağrı Yay, İstanbul, 1992.
  • İbn Ebi’d-Dünya, Ebû Bekr Abdullah b. Muhammed b. Ubeyd, Kasru’l-Emel, (nşr. Muhammed Hayr Ramazan Yusuf), Dârü İbn Hazm, Beyrut.
  • İbn Ebî Şeybe, Ebû Bekr Abdullah b. Muhammed, el-Musannef, (nşr. Muhammed b. Abdullah el-Cuma, Muhammed b. İbrâhim el-Lehîdân), Mektebetu’r-Rüşd, Riyad, 2004.
  • Makdisî, Ebü’l-Fazl Muhammed İbn Tahir, Kitâbu marifeti’t-tezkira, Müessesetü’l-Kütübi’s-Sekafiyye, Beyrut, 1985.
  • Mizzî, Ebu’l-Haccac Yusuf b. Abdurrahman, Tehzîbu’l-Kemâl fî esmâi’r-ricâl, (nşr. Beşşâr Avvâd Ma‘rûf), I-XXXV, Beyrut, 2002.
  • Münâvî, Zeynüddin Muhammed Abdürraûf, Feyzü’l-kadîr şerhu’l-Câmi‘i’s-sağir, (Nşr. Hamdi ed-Demr Daniş Muhammed), I-VI, Mektebetu Nizâr Mustafa el-Ba’z, Mekke, 1998.
  • Müslim b. Haccac el-Kuşeyrî, el-Câmiu’s-sahîh, Çağrı Yay, İstanbul, 1992.
  • Nesâî, Ebû Abdurrahman Ahmed b. Ali b. Şuayb, Sünenu’n-nesâî, Çağrı Yay. İstanbul, 1992.
  • Nuaym b. Hammad, İbn Muâviye el-Mervezî, Kitâbu’l-fiten, (Nşr. Semîr b. Emin Züheyrî), Kâhire, Mektebetü’t-Tevhid, 1991.
  • Sâğâni, Ebü’l-Fezail Radıyyüddin Hasan b. Muhammed b. Hasan, Mevdûâtu’s-Sağâni, (nşr. Necm Abdurrahman Halef), Beyrut, 1985.
  • Suyûtî, Celâleddin Ebu Bekr es-Suyûtî, Camiu’l-ehâdîs, Daru’l-Fikr, Beyrut-Lübnan, 1994.
  • Taberânî, Ebu’l-Kâsım Süleyman b. Ahmed, el-Mucemu’l-evsât, (Nşr. Ebû Muaz, Ebu’l-Fadl), Dârü’l-Harameyn, Kâhire, 1995.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhamed b. İsa, Sünenü’t-Tirmizî, Çağrı Yay, İstanbul, 1992.
  • Zerkeşî, Ebû Abdullah Bedreddin Muhammed b. Bahadır b. Abdullah, el-Leâlii’l-mensûre fi'l-ehâdîsi'l-meşhûre, (nşr. Mustafa Abdülkadir Ata), Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1986.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Yavuz Horoz Bu kişi benim

Mesut Çakır

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

ISNAD Horoz, Yavuz - Çakır, Mesut. “Safahat’ta Hadis Kullanımı”. Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/9 (Ocak 2018), 47-65. https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.388581.