Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE FUNCTİON OF “ÂŞIK”S İN SOCİAL PRACTİCES

Yıl 2014, Sayı: 22, 122 - 126, 01.03.2014

Öz

Playing an important role in thelives of individuals andc ommunities in the transitionperiod from birth untildeath, thein dividual applications and at social applications as well as festivals “âşık”sfunctions is undeniable. I fjudged in thecontext of Bascom’s Functional Theory; “âşık” sful fill have fun, entertain, enjoy them selves; to supports ocialins titutions and ceremonies; education andc ulture be passed on the younger generations; escape from the pressures of socialand personal and many other functions. “Âşık” sarebeing translatedin to feelings of thenation, with melody, word and actions. Inaddition, keeping alive the social satire, they are contributet othere solution of social problems and a very important role in nation building.

Kaynakça

  • BASCOM, William R., (Çev. Ferya Çalış), “Folklorun Dört İşlevi.” Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar II, Ankara: Geleneksel Yayıncılık, 2005.(Makale, TheJournal of AmericanFolklore, Okt.-Dec. 1954, s. 333-349’da yayımlanmıştır.)
  • BAŞGÖZ, İlhan, “Folklorun Beşinci İşlevi: Protesto”, Folkloristik: Umay Günay Armağanı, Ankara, 1996.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul, “İşgal Edilen Vatan Topraklarında Âşık Edebiyatının İşlevleri ve Âşık Şenlik”, Âşık Şenlik Sempozyumu Bildirileri, 22-23 Mayıs 2000, Ankara: KB Yay.
  • EKİCİ, Metin, “Kuramlar ve Yöntemler”, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ed. Öcal Oğuz, 9. Baskı, Ankara: Grafiker Yayınları, 2012.
  • ERGUN, Pervin, Atlarla Suların Hami Ruhu YılkıcılarlaBagşıların Piri Kambar Ata Baba Gammar, Konya: Kömen Yay., 2011.
  • KARTARI, A, “Anadolu Âşık Geleneği’nin Medyadaki Temsili ve İşlevselliği”1, Folklor/Edebiyat, 2000 KOCA, Salim, Türk Kültürünün Temelleri I, İstanbul 1990; II. cilt, Ankara 2003.
  • MİRZAOĞLU, Gülay, Yapısal ve İşlevsel Açıdan Atma Türkü Geleneği, Folklor/Edebiyat 2001/4, 28.

ФУНКЦИЯ «АШУГА» В СОЦИАЛЬНОЙ ПРАКТИКЕ

Yıl 2014, Sayı: 22, 122 - 126, 01.03.2014

Öz

Не вызывает сомнений что, в социальной практике, фестивали с индивидуальными  применениями,  праздники  и  церемонии  с  использованием  « ашуга» занимают важную роль в жизни общества и человека с периода его рождения до  смерти.Если  взять  контекст  функциональной  теории  «Bascom»,  это  –  веселье «Ашугов»,     развлечение,приятное     времяпровождение;     оказание     поддержки социальным институтам и церемониям;передача культуры и образования молодому поколению; избавление давления на социальных и персональных лиц и множество других функций. «Ашуг » своими мелодиями, словами и поведением передает нам чувства народа. Так же они способствуют не угасанию социальной сатиры,разрешению социальных проблем и проводят очень важную задачу в государственном строительстве.

Kaynakça

  • BASCOM, William R., (Çev. Ferya Çalış), “Folklorun Dört İşlevi.” Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar II, Ankara: Geleneksel Yayıncılık, 2005.(Makale, TheJournal of AmericanFolklore, Okt.-Dec. 1954, s. 333-349’da yayımlanmıştır.)
  • BAŞGÖZ, İlhan, “Folklorun Beşinci İşlevi: Protesto”, Folkloristik: Umay Günay Armağanı, Ankara, 1996.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul, “İşgal Edilen Vatan Topraklarında Âşık Edebiyatının İşlevleri ve Âşık Şenlik”, Âşık Şenlik Sempozyumu Bildirileri, 22-23 Mayıs 2000, Ankara: KB Yay.
  • EKİCİ, Metin, “Kuramlar ve Yöntemler”, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ed. Öcal Oğuz, 9. Baskı, Ankara: Grafiker Yayınları, 2012.
  • ERGUN, Pervin, Atlarla Suların Hami Ruhu YılkıcılarlaBagşıların Piri Kambar Ata Baba Gammar, Konya: Kömen Yay., 2011.
  • KARTARI, A, “Anadolu Âşık Geleneği’nin Medyadaki Temsili ve İşlevselliği”1, Folklor/Edebiyat, 2000 KOCA, Salim, Türk Kültürünün Temelleri I, İstanbul 1990; II. cilt, Ankara 2003.
  • MİRZAOĞLU, Gülay, Yapısal ve İşlevsel Açıdan Atma Türkü Geleneği, Folklor/Edebiyat 2001/4, 28.

TOPLUMSAL UYGULAMALARDA ÂŞIKLARIN İŞLEVİ

Yıl 2014, Sayı: 22, 122 - 126, 01.03.2014

Öz

Bireylerin ve toplumların hayatında önemli rol oynayan doğumdan ölüme kadar geçiş dönemlerinde yapılan ferdi uygulamalar ile festival, bayram, şölen gibi sosyal uygulamalarda âşıkların işlevi yadsınamaz.Bascom’un İşlevsel Kuram’ı bağlamında değerlendirilecek olursa;âşıklar eğlenme, eğlendirme, hoşça vakit geçirme;toplumsal kurumlara ve törenlere destek verme; eğitim ve kültürün genç kuşaklara aktarılması; toplumsal ve kişisel baskılardan kurtulma ve daha pek çok işlevi yerine getirmektedirler. Âşıklar ezgileri, sözleri ve davranışlarıyla milletin hislerine tercüman olmaktadırlar. Ayrıca sosyal hicvi canlı tutarak toplumsal sorunların çözülmesine katkıda bulunmakta ve ulus inşasında çok önemli bir görev üstlenmektedirler.

Kaynakça

  • BASCOM, William R., (Çev. Ferya Çalış), “Folklorun Dört İşlevi.” Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar II, Ankara: Geleneksel Yayıncılık, 2005.(Makale, TheJournal of AmericanFolklore, Okt.-Dec. 1954, s. 333-349’da yayımlanmıştır.)
  • BAŞGÖZ, İlhan, “Folklorun Beşinci İşlevi: Protesto”, Folkloristik: Umay Günay Armağanı, Ankara, 1996.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul, “İşgal Edilen Vatan Topraklarında Âşık Edebiyatının İşlevleri ve Âşık Şenlik”, Âşık Şenlik Sempozyumu Bildirileri, 22-23 Mayıs 2000, Ankara: KB Yay.
  • EKİCİ, Metin, “Kuramlar ve Yöntemler”, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ed. Öcal Oğuz, 9. Baskı, Ankara: Grafiker Yayınları, 2012.
  • ERGUN, Pervin, Atlarla Suların Hami Ruhu YılkıcılarlaBagşıların Piri Kambar Ata Baba Gammar, Konya: Kömen Yay., 2011.
  • KARTARI, A, “Anadolu Âşık Geleneği’nin Medyadaki Temsili ve İşlevselliği”1, Folklor/Edebiyat, 2000 KOCA, Salim, Türk Kültürünün Temelleri I, İstanbul 1990; II. cilt, Ankara 2003.
  • MİRZAOĞLU, Gülay, Yapısal ve İşlevsel Açıdan Atma Türkü Geleneği, Folklor/Edebiyat 2001/4, 28.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doç. Dr. Pervin Ergun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Ergun, D. D. P. (2014). TOPLUMSAL UYGULAMALARDA ÂŞIKLARIN İŞLEVİ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(22), 122-126.