BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik İnanç Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanmasına Yönelik Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 737 - 754, 15.07.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı 1992 yılında Kloosterman ve Stage tarafından lise öğrencilerinin matematiğe ilişkin inançlarını belirlemek üzere geliştirilen ve daha önce birçok araştırmacı tarafından kullanılan “Matematik İnanç Ölçeği”nin Türkçeye uyarlamasının sağlanmasıdır. 5’li likert tipinde hazırlanmış ölçeğin 35 maddeden oluşan Türkçe formu, seçkisiz örnekleme yöntemine göre farklı lise türlerinden seçilen toplam 436 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeğin Türkçe formunun geçerlik çalışması dil, yapı ve ölçüt kriterlerine göre; güvenirlik çalışması test-tekrar test ve iç tutarlılık analizlerine göre değerlendirilmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda, ölçeğin toplam varyansın % 55.66’sını açıklayan dört faktörlü bir yapı sergilediği belirlenmiştir. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısının (Cronbach Alfa) .88, test-tekrar test güvenirliğinin ise .87 olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, E. (2002). Mathematics Teachers’ Perspectives On Internal School Assessment. Unpublis- hed PhD Thesis, The University of Leeds School of Education, Leeds, England.
  • Abedalaziz, N.and Akmar, S. N. (2012). Epistemology beliefs about mathematical problem solving among malaysian students.International Journal of Sustainable Development, 5(1),59-66.
  • Balcı, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara:Pegem Akademi.
  • Beswick, K. (2012). Teachers’ beliefs about school mathematics and mathematicians’ mathematics and their relationship to practice. Educational Studies in Mathematics, 79(1), 127-147.
  • Brown. C. A., Carpenter. T. P., Kouba, V. I., Lindquist, M. M., Silver, E. A.and Swafford, J.O. (1988). Secondary school results for the fourth NAEP mathematics assessment: Algebra, geo- metry, mathematical methods and attitudes. Mathematics Teachers, 81, 337-347.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Veri analizi el kitabı (5. Basım). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara:PegemA Yayıncılık.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2002). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Eğitim Araştırmaları, 8, 111–125.
  • Deryakulu, D. (2004). Eğitimde Bireysel Farklılıklar(Ed. Kuzgun, Y. ve Deryakulu, D.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması.Eğitim Araştırmaları, 18, 57–70.
  • Ergin, D. Y. (1995). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 125–148.
  • Francisco, J.M. (2013).The mathematical beliefs and behavior of high school students: Insights from a longitudinal study.The Journal of Mathematical Behavior,32(3), 481–493.
  • Frank, M. L. (1988). Problem solving and mathematical beliefs. Arithmetic Teacher, 35, 32–34.
  • Garofalo, J. (1989). Beliefs and their influence on mathematical performance. Mathematics Teac- her, 82, 502–505.
  • Hacıömeroğlu, G. (2011). Matematiksel Problem Çözmeye İlişkin İnanç Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 119-132.
  • Hançerlioğlu, O.(1993). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hofer, B. K.and Pintrich, P. R. (1997). The Development of Epistemological Theories: Beliefs About Know- ledge and Knowing And Their Relation to Learning. Review of Educational Research, 67, 88–140.
  • Jonassen, D. H.(2000). Toward a Design Theory of Problem Solving. Educational Technology: Research and Development, 48(4), 63-85.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi.Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayış, A. (2006). Güvenirlik analizi. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (Ed. Kalayci,S.), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kloosterman, P.and Stage,F.(1992). Measuring Beliefs Abuot Mathematical problem Solving. School Science and Mathematics, 92, 109-105.
  • Muis, K. M. (2004). Personal Epistemology and Mathematics: A Critical Review and Synthesis of Research, Review of Educational Research, 74,317–377.
  • Schommer, M. (1998). The Influence Of Age And Schooling On Epistemological Beliefs.The Bri- tish Journal of Educational Psychology, 68, 551-562.
  • Schommer, M. (1990). Effects of Beliefs About The Nature of Knowledge on Comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411.
  • Schommer, M., Crouse, A. and Rhodes, N. (1992). Epistemological beliefs and mathematical text compre- hension: Believing it is simple does not make it so. Journal of Educational Psychology, 84(4), 435-443.
  • Schommer, M., Calvert, C., Garıglıettı, G. and Bajaj, A. (1997). The Development of Epistemolo- gical Beliefs Among Secondary School Student: A Longitudinal Study. Journal of Educational Psychology, 89(1), 37-40.
  • Schommer,M., Duel, O. and Huter, R. (2005). Epistemological Beliefs, Mathematical Problem-Solving and Academic Performance of Middle School Students.Elementery School Journal105(3) , 290-304.
  • Schoenfeld, A. H. (1989). Exploration of students’ mathematical beliefs and behavior. Journal for Research in Mathematics Education, 20, 338–355.
  • Spangler, D. A. (1992). Assessing students’ beliefs about mathematics. Mathematics Educator, 3, 19–23.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, K. (2007). Öğrencilerin Epistemolojik ve Matematik Problemi Çözümlerine Yönelik İnanç- larının Problem Çözme Sürecine Etkisinin Araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Adaptation of Mathematics Beliefs Scale To Turkish: Validity and Reliability Studies

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 737 - 754, 15.07.2016

Öz

The aim of the study is to adapt "Mathematics Beliefs Scale" into Turkish. The scale was developed by Kloosterman and Stage in 1992 to determine students' beliefs about mathematics and used by many researchers. The original form of scale consists 35 items with a 5- Likert-type. Turkish version of the scale was applied to 436 students selected by randomly from different kind of high schools. In the validity and reliability analysis of Turkish version, bilingual equivalence, construct and criterion validity; test-retest and internal consistency coefficients analyses were done. Based on factor analysis, four factors were obtained and they explained 55.66% of the total variance together. Cronbach alpha values of the scale were calculated as 0.88; test-re-test values were 0.87.

Kaynakça

  • Aydın, E. (2002). Mathematics Teachers’ Perspectives On Internal School Assessment. Unpublis- hed PhD Thesis, The University of Leeds School of Education, Leeds, England.
  • Abedalaziz, N.and Akmar, S. N. (2012). Epistemology beliefs about mathematical problem solving among malaysian students.International Journal of Sustainable Development, 5(1),59-66.
  • Balcı, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara:Pegem Akademi.
  • Beswick, K. (2012). Teachers’ beliefs about school mathematics and mathematicians’ mathematics and their relationship to practice. Educational Studies in Mathematics, 79(1), 127-147.
  • Brown. C. A., Carpenter. T. P., Kouba, V. I., Lindquist, M. M., Silver, E. A.and Swafford, J.O. (1988). Secondary school results for the fourth NAEP mathematics assessment: Algebra, geo- metry, mathematical methods and attitudes. Mathematics Teachers, 81, 337-347.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Veri analizi el kitabı (5. Basım). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara:PegemA Yayıncılık.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2002). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Eğitim Araştırmaları, 8, 111–125.
  • Deryakulu, D. (2004). Eğitimde Bireysel Farklılıklar(Ed. Kuzgun, Y. ve Deryakulu, D.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması.Eğitim Araştırmaları, 18, 57–70.
  • Ergin, D. Y. (1995). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 125–148.
  • Francisco, J.M. (2013).The mathematical beliefs and behavior of high school students: Insights from a longitudinal study.The Journal of Mathematical Behavior,32(3), 481–493.
  • Frank, M. L. (1988). Problem solving and mathematical beliefs. Arithmetic Teacher, 35, 32–34.
  • Garofalo, J. (1989). Beliefs and their influence on mathematical performance. Mathematics Teac- her, 82, 502–505.
  • Hacıömeroğlu, G. (2011). Matematiksel Problem Çözmeye İlişkin İnanç Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 119-132.
  • Hançerlioğlu, O.(1993). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hofer, B. K.and Pintrich, P. R. (1997). The Development of Epistemological Theories: Beliefs About Know- ledge and Knowing And Their Relation to Learning. Review of Educational Research, 67, 88–140.
  • Jonassen, D. H.(2000). Toward a Design Theory of Problem Solving. Educational Technology: Research and Development, 48(4), 63-85.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi.Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayış, A. (2006). Güvenirlik analizi. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (Ed. Kalayci,S.), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kloosterman, P.and Stage,F.(1992). Measuring Beliefs Abuot Mathematical problem Solving. School Science and Mathematics, 92, 109-105.
  • Muis, K. M. (2004). Personal Epistemology and Mathematics: A Critical Review and Synthesis of Research, Review of Educational Research, 74,317–377.
  • Schommer, M. (1998). The Influence Of Age And Schooling On Epistemological Beliefs.The Bri- tish Journal of Educational Psychology, 68, 551-562.
  • Schommer, M. (1990). Effects of Beliefs About The Nature of Knowledge on Comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411.
  • Schommer, M., Crouse, A. and Rhodes, N. (1992). Epistemological beliefs and mathematical text compre- hension: Believing it is simple does not make it so. Journal of Educational Psychology, 84(4), 435-443.
  • Schommer, M., Calvert, C., Garıglıettı, G. and Bajaj, A. (1997). The Development of Epistemolo- gical Beliefs Among Secondary School Student: A Longitudinal Study. Journal of Educational Psychology, 89(1), 37-40.
  • Schommer,M., Duel, O. and Huter, R. (2005). Epistemological Beliefs, Mathematical Problem-Solving and Academic Performance of Middle School Students.Elementery School Journal105(3) , 290-304.
  • Schoenfeld, A. H. (1989). Exploration of students’ mathematical beliefs and behavior. Journal for Research in Mathematics Education, 20, 338–355.
  • Spangler, D. A. (1992). Assessing students’ beliefs about mathematics. Mathematics Educator, 3, 19–23.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, K. (2007). Öğrencilerin Epistemolojik ve Matematik Problemi Çözümlerine Yönelik İnanç- larının Problem Çözme Sürecine Etkisinin Araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA42RK66HF
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Ali Delice Bu kişi benim

Seval Erden Bu kişi benim

Kamil Yılmaz Bu kişi benim

Eyüp Sevimli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Delice, A., Erden, S., Yılmaz, K., Sevimli, E. (2016). Adaptation of Mathematics Beliefs Scale To Turkish: Validity and Reliability Studies. Kastamonu Education Journal, 24(2), 737-754.