BibTex RIS Kaynak Göster

Zümre Öğretmenlerinin İşbirliği Düzeyini Belirleme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 803 - 820, 15.07.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin zümre çalışmalarında yaşanan süreçlere ilişkin görüşlerini takım geliştirme aşamaları çerçevesinde ortaya koyan bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini birinci aşamasında İstanbul ili Şişli ilçesinde çalışan 133, ikinci aşamasında ise 203 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Ölçek geliştirme sürecinde Clark tarafın-dan hazırlanmış olan “Takım Çalışması” ölçeğinden yararlanılmıştır. Söz konusu ölçek Türkçeye uyarlanmış ve sonrasında zümre çalışmalarına yönelik olarak yeniden yapılandırıl-mıştır. Gerçekleştirilen geçerlik ve güvenirlik çalışmaları “zümre faaliyetleri ölçeğinin” (ZFÖ) genel olarak kabul edilebilir düzeyde niteliklere sahip olduğunu ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Black, J. S. & Lyman, W. P. (2000). Management: Meeting new challenges. New Jersey: Prentice Hall.
  • Büte, M. (2007). Bağımsız anaokulu yöneticilerinin bakış açısından okul yönetimi süreçlerinin iş- leyişi. Sorunlar ve sorunlarla başa çıkma yolları (Mersin İli Merkezi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi. Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Sosyal Bilimler Ensti- tüsü Dergisi, 16(1), 103-119.
  • Clark, D. (2004). http://www.nwlink.com/~donclark/leader/teamsuv.html adresinden 07.04.2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Cropanzano, R. L. A. & Benson. L. (2011). Peer Justice and teamwork process. Group and Organi- zation Management, 36(5), 567-596.
  • Çelik, E. H. ve Yılmaz. V. (2013). Lisrel 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi: Temel kavramlar – uy- gulamalar – programlama. Anı yayıncılık: Ankara.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirtaş, H. ve Cömert. M. (2006). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin öğret- men görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi: Malatya ili örneği. Eğitim Araştırmaları Der- gisi, 6(25), 96–108.
  • Demirtaş, H., Üstüner, M., Özer, N. ve Cömert, M. (2008). Öğretmenler Kurulu Toplantılarının Et- kililiğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 55-74.
  • Forte, M. & Flores, A. (2014). Teacher collaboration and professional development in the workpla- ce: A Study of Portuguese teachers. European Journal of Teacher Education, 37(1), 91-105.
  • Gökçe, F. ve Kahraman, P. B. (2010). Etkili okulun bileşenleri: Bursa ili örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXIII (1), 173-206.
  • Küçük, M., Ayvacı, H. K. ve Altıntaş, A. (2004). Zümre öğretmenler kurulu toplantı kararlarının eğitim ve öğretim uygulamaları üzerindeki yansımaları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Lee, T. W. & Mitchell, T. R. (2011). Working in research teams: Lessons from personal experiences. Management and Organization Review, 7(3), 461-469.
  • Main, K. (2012). Effective middle school teacher teams: A Ternary model of interdependency rather than a catch phrase. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 18(1), 75-88.
  • MEB. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı ortaöğretim kurumları yönetmeliği (7 Eylül 2013). Resmi Ga- zete, 28758.
  • Özkan, M. ve Arslantaş, H. İ. (2013). Etkili öğretmen özellikleri üzerine sıralama yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 311-330.
  • Paulus, P. B., Nakui, T., & Putman, V. L. (2005). Group brain storming and teamwork: Some ru- les for the road to innovation. In L. Thompson, & H. Choi (Eds.), Creativity and Innovation in Organizational Teams (pp. 69–86). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. & Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equ- ation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Somech, A., & Drach-Zahavy, A. (2002). Team heterogeneity and its relationship with team sup- port and team effectiveness. Journal of Educational Administration, 40(1), 44-66.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • Truijen, K. J. P., Sleegers, P. J. C. & Meelissen, M. R. M. (2013). What makes teacher teams in a vocational education context effective? A qualitative study of managers’ view on teamworking. Journal of Work Place Learning, 25(1), 58-73.
  • Tuckman, B. W. (1965). Develop mental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63(6), 384-399.
  • Tuckman, B. W. & Jensen, M. A. C. (2010). Stages of small-group development revisited. group facilitation: A Research & Applications Journal, 10, 43-48.
  • Zayed, A. M. & Kamel, M. M. (2005). Teams and work groups. Cario: Cario University.

Reliability and Validity of “Teachers’ Collaboration Level Determinatıon Scale”

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 803 - 820, 15.07.2016

Öz

The purpose of this study is to develop and validate an instrument for measuring the opinions of teachers who teach the same subject on processes during their own department works in terms of team development stages. The study included two phases. While participants of the first phase consisted of 133 high school teachers, the data at the second phase were collected from 203 high school teachers who worked in Sisli, Istanbul. In order to develop a scale, original “Team Work” scale developed by Clark was used. The instrument was adapted to Turkish and then re-structured in terms of the works of teachers working in the same departments. Validity and reliability studies put forth that “Activities of Teachers Working in The Same Department Scale” (ATWSDS) has an acceptable quality.

Kaynakça

  • Black, J. S. & Lyman, W. P. (2000). Management: Meeting new challenges. New Jersey: Prentice Hall.
  • Büte, M. (2007). Bağımsız anaokulu yöneticilerinin bakış açısından okul yönetimi süreçlerinin iş- leyişi. Sorunlar ve sorunlarla başa çıkma yolları (Mersin İli Merkezi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi. Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Sosyal Bilimler Ensti- tüsü Dergisi, 16(1), 103-119.
  • Clark, D. (2004). http://www.nwlink.com/~donclark/leader/teamsuv.html adresinden 07.04.2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Cropanzano, R. L. A. & Benson. L. (2011). Peer Justice and teamwork process. Group and Organi- zation Management, 36(5), 567-596.
  • Çelik, E. H. ve Yılmaz. V. (2013). Lisrel 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi: Temel kavramlar – uy- gulamalar – programlama. Anı yayıncılık: Ankara.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirtaş, H. ve Cömert. M. (2006). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin öğret- men görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi: Malatya ili örneği. Eğitim Araştırmaları Der- gisi, 6(25), 96–108.
  • Demirtaş, H., Üstüner, M., Özer, N. ve Cömert, M. (2008). Öğretmenler Kurulu Toplantılarının Et- kililiğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 55-74.
  • Forte, M. & Flores, A. (2014). Teacher collaboration and professional development in the workpla- ce: A Study of Portuguese teachers. European Journal of Teacher Education, 37(1), 91-105.
  • Gökçe, F. ve Kahraman, P. B. (2010). Etkili okulun bileşenleri: Bursa ili örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXIII (1), 173-206.
  • Küçük, M., Ayvacı, H. K. ve Altıntaş, A. (2004). Zümre öğretmenler kurulu toplantı kararlarının eğitim ve öğretim uygulamaları üzerindeki yansımaları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Lee, T. W. & Mitchell, T. R. (2011). Working in research teams: Lessons from personal experiences. Management and Organization Review, 7(3), 461-469.
  • Main, K. (2012). Effective middle school teacher teams: A Ternary model of interdependency rather than a catch phrase. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 18(1), 75-88.
  • MEB. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı ortaöğretim kurumları yönetmeliği (7 Eylül 2013). Resmi Ga- zete, 28758.
  • Özkan, M. ve Arslantaş, H. İ. (2013). Etkili öğretmen özellikleri üzerine sıralama yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 311-330.
  • Paulus, P. B., Nakui, T., & Putman, V. L. (2005). Group brain storming and teamwork: Some ru- les for the road to innovation. In L. Thompson, & H. Choi (Eds.), Creativity and Innovation in Organizational Teams (pp. 69–86). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. & Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equ- ation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Somech, A., & Drach-Zahavy, A. (2002). Team heterogeneity and its relationship with team sup- port and team effectiveness. Journal of Educational Administration, 40(1), 44-66.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • Truijen, K. J. P., Sleegers, P. J. C. & Meelissen, M. R. M. (2013). What makes teacher teams in a vocational education context effective? A qualitative study of managers’ view on teamworking. Journal of Work Place Learning, 25(1), 58-73.
  • Tuckman, B. W. (1965). Develop mental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63(6), 384-399.
  • Tuckman, B. W. & Jensen, M. A. C. (2010). Stages of small-group development revisited. group facilitation: A Research & Applications Journal, 10, 43-48.
  • Zayed, A. M. & Kamel, M. M. (2005). Teams and work groups. Cario: Cario University.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA42RR67TH
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Nurhayat Çelebi Bu kişi benim

Turan Tolga Vuranok Bu kişi benim

İşıl Hasekioğlu Turgut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelebi, N., Vuranok, T. T., & Hasekioğlu Turgut, İ. (2016). Reliability and Validity of “Teachers’ Collaboration Level Determinatıon Scale”. Kastamonu Education Journal, 24(2), 803-820.