BibTex RIS Kaynak Göster

EFFECT OF KUKSET TECHNIQUE ON STUDENTS’ COMPREHENSIONOF SINONİM AND ANTONYM

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 3, 909 - 922, 15.07.2016

Öz

This study was designed in a pattern with pretest and posttest control groups. It is aimed at putting forth if the silent telephone game (KUKSET Technique) is effective in word teaching or not. The working group was chosen among two different classes composed of 5th grade students in Uşak Atatürk Primary Education School and of total 60 students, 30 students stood for the experiment group and 30 students for the control group. The pretest, posttest and permanence test made demonstrated a significant difference in favor of the experiment group on which the KUKSET Technique was applied.

Kaynakça

  • Akan, D., Başar, M. (2013) The effect of the classroom activities on classroom management in the teaching-learning process: The case of Uşak City, Mevlana International Journal of Education (MIJE) 3 (4) 147-165
  • Akarsu, B. (1984). Wilhelm Humboldt’da dil-kültür bağlantısı, Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Akyol, H. (2009). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aksan, D. (1975). Anadili, Özel Bölüm: Ana Dili - Yabancı Dil Öğretiminde Dil bilgisinin Yeri Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, XXXI, 285, s.423-434.
  • Aksan D. (1996). Türkçenin söz varlığı, Ankara: Engin Yayınları.
  • Apaydın N. (2010). 6. sınıf Türkçe Ders kitaplarının söz varlığı açısından incelenmesi. Yük- sek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan A. (2003). Erken çocuklukta müziğin önemi ve şarkı öğretim: gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları,
  • Aygün M. (1999). Yabancı dil dersinde sözcük öğretimi ve sözcük dağarcığını geliştirme tek- nikleri. Dil Dergisi, 78, 5-16.
  • Budak Y. (2000). Sözcük öğretimi ve sözlüğün işlevi, Dil Dergisi. 92, 19 – 25.
  • Calp M. (2007). Özel öğretim alanı olarak Türkçe öğretimi, Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Dirim A. (2000). İlköğretim okulları için çocuk oyunları. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Erkan A. G. (1999). Dil öğretimini destekleyici etkinlikler. TÖMER Dil Dergisi, 79.
  • Erkan A. G. (1999). Dört temel dil becerisi üzerine, Dil Dergisi, s. 76.
  • Durmuş A., Işılak, H. ve Karatekin, N. (2005). Oyunlarla Okuma Yazma. Ankara: Bilgitek Yayın No:2.
  • Göçer A. (2009). Türkçe eğitiminde öğrencilerin söz varlığını geliştirme etkinlikleri ve sözlük kullanımı. International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turk- ish Or Turkic,4(4), 1025-1055.
  • Güleryüz, H. (2001). Eğitim programlarının dili ve yaratıcı öğrenme. Ankara: Pegem A Ya- yıncılık.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gürses, R. (2003) Sözcük öğretimi üzerine genel bir değerlendirme. Türk Dili Dergisi, 622, 506-516.
  • İnce, H. G. (2006). Türkçede sözcük öğretimi, Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Karakuş, İ. (2005). Türkçe Türk dili ve edebiyatı öğretimi, Ankara: Can Yayıncılık
  • Kavcar, C. Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1998). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayıncılık
  • Kavcar, C. Oğuzkan, F. ve Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi: Türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Ankara: Engin Yayıncılık
  • Kazan, S. (2000). İlköğretim ders kitaplarının çocuk edebiyatı açısından gözlem yoluyla an- lama tekniğini geliştirme yeterliliği. 1.Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu: Sorunlar ve Çözüm Yolları. (Haz. Sedat Sever). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakül- tesi ve TÖMER Yayınları.
  • Küçük, S. (2002). Türkçenin eğitim ve öğretimde yaratıcılık çalışmaları. Türk Dili Dergisi 607, 247-256.
  • Mağden D. ve Ömeroğlu E. (1991). Anaokuluna giden beş, altı yas grubu çocuklarına çalınan düşük ve yüksek tondaki müziklerin çocukların renk ve konu seçimini etkileyip etkileme- diğinin araştırılması. Eğitim ve Bilim. Sayı: 81.
  • Öz, M. Z. (2003). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Özhan M. (1993). Türk cumhuriyetlerinde oynanan çocuk oyunları ve tekerlemelerinin Türki- ye’dekilerle karşılaştırılması, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • Pilav, S. (2008). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araştırma. Dok- tora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pulido, D. (2007). The effects of topic familiarity and passage sight vocabulary on l2 lexical inferencing and retention through reading, Applied Linguistics, 28(1):66-86.
  • Sever, S., vd. (2006). Etkinliklerle Türkçe öğretimi, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. 4.Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara
  • Sezer, A. vd. (1991). Türk dili ve edebiyatı öğretimi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğ- retim Fakültesi Yayınları.
  • Taşdemir, E. vd. (2003) Pratik Türkçe öğretim teknikleri. İzmir: Dilset Yayınları.
  • Uzun, E. N. (2005). Modern dilbilim bulguları ışığında Türkçe sözlüğe bir bakış. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Merkezi
  • Yalçın, S. K. (2005). İlköğretim 1 ve 5. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığı unsurlarının eğitsel açıdan değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Yıldırım, A. F. (2006). İlköğretim ikinci sınıf Türkçe ders ve öğrenci çalışma kitaplarındaki sözcük öğretimi teknikleri üzerine bir çalışma. Yüksek lisans tezi Abant İzzet Baysal Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yıldız, C. (2010). Kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2007). Yeni ilköğretim programına göre kuramda uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık EXTENDED ABSRACT
  • Purpose: This study was designed in a pattern with pretest and posttest control groups. It
  • is aimed at putting forth if the silent telephone game (KUKSET Technique) is effective in word
  • teaching or not. Method: This study was designed in experimental pattern. It was arranged on the basis of
  • the model with control group with pretest, posttest and permanence test. In the composition
  • of the experiment and control groups, the conformity of the school’s success level with this
  • research’s requirements, the school’s practices and its features like having more than one class
  • was taken into account, the fact that one of the researchers had worked in the school before
  • and the openness of the teachers in the school to cooperation was also considered. The silent
  • telephone game (KUKSET Technique), which we assumed to affect the success of the control
  • and experiment group, was applied as a word teaching technique and its effect on the academic
  • success was checked. Assigning the Working Group :The sample group of the research is composed of total 60
  • students, from two different classes of 5th grade students in Uşak Atatürk Primary Education
  • School chosen with a selective method and of these 60 students, 30 students stood for the
  • experiment group and 30 students for the control group. While selecting the classes, their
  • similarity in their academic success level in the Turkish course was taken into consideration. Instrument for Collecting Data: A worksheet with 60 words which consists of 30 synonyms
  • and 30 antonyms was prepared. Special attention was paid that the words prepared are
  • ones which do not take place in the textbooks which the students already read before. While
  • choosing the words, words which are mentioned in the textbooks of upper grade students were
  • overviewed. This way, it was targeted to test whether the students can be taught the words which
  • they didn’t learn before and which remains difficult with regards to their level and whether the
  • words can be permanently learnt through making use of games. Experimental Implementation Process : The words used in data collection were applied by
  • the researchers as a pretest in the classes which were chosen with a random technique. During
  • the application, the steps were as follows: First of all both control and experiment groups
  • were given the same worksheets and they were asked to write the synonyms and antonyms for
  • the words on the worksheet. Afterwards, no explanation was made about the following steps
  • of the study. Then, after 15 days, the synonyms and antonyms were tried to be taught through
  • conventional method in the control group and through KUKSET Technique in the experiment group. The same classes were revisited one month after the application was made, in order to test
  • the permanence. The students were asked to write the synonyms and antonyms for the same
  • words as before. The students expressed their will to repeat the same application as they found
  • the process amusing. Data Analysis :SPSS 19 program was used to analyze the data gathered through data
  • collection instrument. In the assessment of the data, every correct word was rated as 1 and
  • every wrong word was rated as 0. In order to compare the rates which the experiment and
  • control groups gathered from data collection instruments, irrelevant t test was used. Data with
  • regards to the students; like their age, sex, father’s education level, mother’s education level, father’s job, mother’s job and income level was encoded and entered in SPSS 19 Program. Results: The average rate for recognizing antonyms turned out to be 3.63 in the experiment group while it was 3.33 for the control group. The average rate for recognizing synonyms appeared as 0.97 for both experiment and control groups. The average is below 1 and quite low. The experiment group’s average rate for recognizing antonyms which was measured as
  • 63 in the pretest increased to 14.50 after the KUKSET Technique was applied. Meanwhile the
  • average rate of the control group which was taught by conventional methods and expressions
  • rose to 5.80. The results reflected 402% increase in the experiment group’s success in learning
  • antonyms which came along with learning through silent telephone game. The average rate
  • for recognizing synonyms is 0.97 for both experiment and control groups. This rate increased
  • to 6.80 for the experiment group and 1.47 for the control group after the silent telephone game.
  • This result means 701% increase in the experiment group’s success in learning synonyms. Discussion and Conclusion: It has been evaluated that creating an amusing learning
  • medium and maintaining the permanence of knowledge are important aspects in word
  • teaching. This study supports the idea that game-type activities in word teaching contributes
  • to the permanence of learning. No significant difference was found between the success of
  • experiment and control groups according to the results of the pretest. The rate of the students
  • for recognizing the synonyms remained below 1. The rate for recognizing the synonyms even
  • remained below half of the rate for recognizing the antonyms in the KUKSET application to
  • maintain permanence. With this result, it was concluded that the students are not familiar with
  • synonyms and the activities in the classes are not sufficient to teach synonyms to the students. A
  • significant difference was found in favor of the experiment group in terms of learning antonyms
  • and synonyms as a result of the research and it was concluded that KUKSET Technique is
  • effective in word teaching in particular and in mother tongue education in general.

KUKSET TEKNİĞİNİN ÖĞRENCİLERİN ZIT VE EŞ ANLAMLI SÖZCÜKLERİ ANLAMALARINA ETKİSİ

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 3, 909 - 922, 15.07.2016

Öz

Bu çalışma ön test ve son test kontrol gruplu desende tasarlanmıştır. Bu amaçla kulaktan kulağa sessiz telefon oyununun (KUKSET Tekniği) sözcük öğretiminde etkili olup olmadığı araştılmıştır. Çalışma grubu Uşak Merkez Atatürk İlköğretim Okulunun 5. sınıfındaki farklı iki şubeden 30 deney ve 30 kontrol grubu olmak üzere toplam 60 öğrenciden seçilmiştir. Yapılan ön test, son test ve kalıcılık testine göre KUKSET Tekniğinin uygulandığı deney grubunun lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akan, D., Başar, M. (2013) The effect of the classroom activities on classroom management in the teaching-learning process: The case of Uşak City, Mevlana International Journal of Education (MIJE) 3 (4) 147-165
  • Akarsu, B. (1984). Wilhelm Humboldt’da dil-kültür bağlantısı, Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Akyol, H. (2009). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aksan, D. (1975). Anadili, Özel Bölüm: Ana Dili - Yabancı Dil Öğretiminde Dil bilgisinin Yeri Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, XXXI, 285, s.423-434.
  • Aksan D. (1996). Türkçenin söz varlığı, Ankara: Engin Yayınları.
  • Apaydın N. (2010). 6. sınıf Türkçe Ders kitaplarının söz varlığı açısından incelenmesi. Yük- sek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan A. (2003). Erken çocuklukta müziğin önemi ve şarkı öğretim: gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları,
  • Aygün M. (1999). Yabancı dil dersinde sözcük öğretimi ve sözcük dağarcığını geliştirme tek- nikleri. Dil Dergisi, 78, 5-16.
  • Budak Y. (2000). Sözcük öğretimi ve sözlüğün işlevi, Dil Dergisi. 92, 19 – 25.
  • Calp M. (2007). Özel öğretim alanı olarak Türkçe öğretimi, Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Dirim A. (2000). İlköğretim okulları için çocuk oyunları. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Erkan A. G. (1999). Dil öğretimini destekleyici etkinlikler. TÖMER Dil Dergisi, 79.
  • Erkan A. G. (1999). Dört temel dil becerisi üzerine, Dil Dergisi, s. 76.
  • Durmuş A., Işılak, H. ve Karatekin, N. (2005). Oyunlarla Okuma Yazma. Ankara: Bilgitek Yayın No:2.
  • Göçer A. (2009). Türkçe eğitiminde öğrencilerin söz varlığını geliştirme etkinlikleri ve sözlük kullanımı. International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turk- ish Or Turkic,4(4), 1025-1055.
  • Güleryüz, H. (2001). Eğitim programlarının dili ve yaratıcı öğrenme. Ankara: Pegem A Ya- yıncılık.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gürses, R. (2003) Sözcük öğretimi üzerine genel bir değerlendirme. Türk Dili Dergisi, 622, 506-516.
  • İnce, H. G. (2006). Türkçede sözcük öğretimi, Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Karakuş, İ. (2005). Türkçe Türk dili ve edebiyatı öğretimi, Ankara: Can Yayıncılık
  • Kavcar, C. Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1998). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayıncılık
  • Kavcar, C. Oğuzkan, F. ve Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi: Türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Ankara: Engin Yayıncılık
  • Kazan, S. (2000). İlköğretim ders kitaplarının çocuk edebiyatı açısından gözlem yoluyla an- lama tekniğini geliştirme yeterliliği. 1.Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu: Sorunlar ve Çözüm Yolları. (Haz. Sedat Sever). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakül- tesi ve TÖMER Yayınları.
  • Küçük, S. (2002). Türkçenin eğitim ve öğretimde yaratıcılık çalışmaları. Türk Dili Dergisi 607, 247-256.
  • Mağden D. ve Ömeroğlu E. (1991). Anaokuluna giden beş, altı yas grubu çocuklarına çalınan düşük ve yüksek tondaki müziklerin çocukların renk ve konu seçimini etkileyip etkileme- diğinin araştırılması. Eğitim ve Bilim. Sayı: 81.
  • Öz, M. Z. (2003). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Özhan M. (1993). Türk cumhuriyetlerinde oynanan çocuk oyunları ve tekerlemelerinin Türki- ye’dekilerle karşılaştırılması, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • Pilav, S. (2008). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araştırma. Dok- tora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pulido, D. (2007). The effects of topic familiarity and passage sight vocabulary on l2 lexical inferencing and retention through reading, Applied Linguistics, 28(1):66-86.
  • Sever, S., vd. (2006). Etkinliklerle Türkçe öğretimi, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. 4.Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara
  • Sezer, A. vd. (1991). Türk dili ve edebiyatı öğretimi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğ- retim Fakültesi Yayınları.
  • Taşdemir, E. vd. (2003) Pratik Türkçe öğretim teknikleri. İzmir: Dilset Yayınları.
  • Uzun, E. N. (2005). Modern dilbilim bulguları ışığında Türkçe sözlüğe bir bakış. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Merkezi
  • Yalçın, S. K. (2005). İlköğretim 1 ve 5. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığı unsurlarının eğitsel açıdan değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Yıldırım, A. F. (2006). İlköğretim ikinci sınıf Türkçe ders ve öğrenci çalışma kitaplarındaki sözcük öğretimi teknikleri üzerine bir çalışma. Yüksek lisans tezi Abant İzzet Baysal Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yıldız, C. (2010). Kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2007). Yeni ilköğretim programına göre kuramda uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık EXTENDED ABSRACT
  • Purpose: This study was designed in a pattern with pretest and posttest control groups. It
  • is aimed at putting forth if the silent telephone game (KUKSET Technique) is effective in word
  • teaching or not. Method: This study was designed in experimental pattern. It was arranged on the basis of
  • the model with control group with pretest, posttest and permanence test. In the composition
  • of the experiment and control groups, the conformity of the school’s success level with this
  • research’s requirements, the school’s practices and its features like having more than one class
  • was taken into account, the fact that one of the researchers had worked in the school before
  • and the openness of the teachers in the school to cooperation was also considered. The silent
  • telephone game (KUKSET Technique), which we assumed to affect the success of the control
  • and experiment group, was applied as a word teaching technique and its effect on the academic
  • success was checked. Assigning the Working Group :The sample group of the research is composed of total 60
  • students, from two different classes of 5th grade students in Uşak Atatürk Primary Education
  • School chosen with a selective method and of these 60 students, 30 students stood for the
  • experiment group and 30 students for the control group. While selecting the classes, their
  • similarity in their academic success level in the Turkish course was taken into consideration. Instrument for Collecting Data: A worksheet with 60 words which consists of 30 synonyms
  • and 30 antonyms was prepared. Special attention was paid that the words prepared are
  • ones which do not take place in the textbooks which the students already read before. While
  • choosing the words, words which are mentioned in the textbooks of upper grade students were
  • overviewed. This way, it was targeted to test whether the students can be taught the words which
  • they didn’t learn before and which remains difficult with regards to their level and whether the
  • words can be permanently learnt through making use of games. Experimental Implementation Process : The words used in data collection were applied by
  • the researchers as a pretest in the classes which were chosen with a random technique. During
  • the application, the steps were as follows: First of all both control and experiment groups
  • were given the same worksheets and they were asked to write the synonyms and antonyms for
  • the words on the worksheet. Afterwards, no explanation was made about the following steps
  • of the study. Then, after 15 days, the synonyms and antonyms were tried to be taught through
  • conventional method in the control group and through KUKSET Technique in the experiment group. The same classes were revisited one month after the application was made, in order to test
  • the permanence. The students were asked to write the synonyms and antonyms for the same
  • words as before. The students expressed their will to repeat the same application as they found
  • the process amusing. Data Analysis :SPSS 19 program was used to analyze the data gathered through data
  • collection instrument. In the assessment of the data, every correct word was rated as 1 and
  • every wrong word was rated as 0. In order to compare the rates which the experiment and
  • control groups gathered from data collection instruments, irrelevant t test was used. Data with
  • regards to the students; like their age, sex, father’s education level, mother’s education level, father’s job, mother’s job and income level was encoded and entered in SPSS 19 Program. Results: The average rate for recognizing antonyms turned out to be 3.63 in the experiment group while it was 3.33 for the control group. The average rate for recognizing synonyms appeared as 0.97 for both experiment and control groups. The average is below 1 and quite low. The experiment group’s average rate for recognizing antonyms which was measured as
  • 63 in the pretest increased to 14.50 after the KUKSET Technique was applied. Meanwhile the
  • average rate of the control group which was taught by conventional methods and expressions
  • rose to 5.80. The results reflected 402% increase in the experiment group’s success in learning
  • antonyms which came along with learning through silent telephone game. The average rate
  • for recognizing synonyms is 0.97 for both experiment and control groups. This rate increased
  • to 6.80 for the experiment group and 1.47 for the control group after the silent telephone game.
  • This result means 701% increase in the experiment group’s success in learning synonyms. Discussion and Conclusion: It has been evaluated that creating an amusing learning
  • medium and maintaining the permanence of knowledge are important aspects in word
  • teaching. This study supports the idea that game-type activities in word teaching contributes
  • to the permanence of learning. No significant difference was found between the success of
  • experiment and control groups according to the results of the pretest. The rate of the students
  • for recognizing the synonyms remained below 1. The rate for recognizing the synonyms even
  • remained below half of the rate for recognizing the antonyms in the KUKSET application to
  • maintain permanence. With this result, it was concluded that the students are not familiar with
  • synonyms and the activities in the classes are not sufficient to teach synonyms to the students. A
  • significant difference was found in favor of the experiment group in terms of learning antonyms
  • and synonyms as a result of the research and it was concluded that KUKSET Technique is
  • effective in word teaching in particular and in mother tongue education in general.
Toplam 90 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43GJ65JT
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Murat Başar Bu kişi benim

Zekerya Batur Bu kişi benim

Mehmet Karasu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Başar, M., Batur, Z., & Karasu, M. (2016). EFFECT OF KUKSET TECHNIQUE ON STUDENTS’ COMPREHENSIONOF SINONİM AND ANTONYM. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 909-922.