BibTex RIS Kaynak Göster

FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN EĞİTİM ARAŞTIRMALARINI TAKİP ETME, ANLAMA VE UYGULAMALARDA KULLANMA DÜZEYLERİ: ERZURUM VE ERZİNCAN ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 1, 81 - 100, 15.01.2014

Öz

Öğretmenlerin genel olarak eğitim araştırmalarından uzak olduğu ve mevcut eğitim araştırmalarından yeteri kadar faydalanmadıkları gibi konular eğitim araştırmacıları tarafından tartışılmaktadır. Eğitimde yapılan araştırmalar ve uygulamalar arasında bir kopukluk olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin görüşleri alınarak öğretmenlerin eğitim araştırmalarını takip edebilme durumları, araştırma sonuçlarını anlayabilme ve sınıf uygulamalarında kullanabilme durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımına uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla (bireysel ve odak grup görüşmesi) elde edilmiştir. Çalışmanın örneklemini Erzurum ve Erzincan il, ilçe ve köy okullarında görev yapan 80 Fen ve Teknoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin analizi, Nvivo yazılım programı yardımıyla, betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin çok azının (%10) düzenli olarak eğitim araştırmalarını takip ettikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca eğitim araştırmalarını takip eden öğretmenlerin araştırmaları anlamalarında zorlandıkları ve mesleklerinde yeterince kullanamadıkları anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ahuja, S. (2012). Research results for quality schooling: bridging the gap between research and practice. MIER Journal of Educational Studies, Trends & Practices, 2 (2), 206-214.
  • Bazeley, P., & Richards, L. (2000). The Nvivo qualitative project book. London: Sage.
  • Biesta, G. (2007). Bridging the gap between educational research and educational practice: The need for critical distance. Educational Research and Evaluation, 13(3), 295-301.
  • Broekkamp, H.,& van Hout-Wolters, B. (2007) The gap between educational research and prac- tice: A literature review, symposium, and questionnaire Educational. Research and Evalua- tion, 13(3), 203 - 220.
  • Costa, N., Marques, L., & Kempa, R. (2000). Science teachers’ awareness of findings from edu- cation research. Research in Science and Technological Education, 18, 37-44.
  • Çepni, S. & Küçük, M. (2003). Eğitim araştırmalarının fen bilgisi öğretmenlerinin uygulamaları üzerindeki etkilerinin belirlenmesi: bir örnek olay çalışması. Eğitim Araştırmaları, 4(2), 75-84.
  • De Jong, O. (2004). Mind your step: Bridging the research-practice gap. Australian Journal of Education in Chemistry, 64, 5-9.
  • Ekiz, D. (2006). Sınıf öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına karşı tutumları. Kuram ve Uygula- mada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 373-402.
  • Everton, T., Galton, M., & Pell, T. (2000). Teachers’ perspectives on educational research: Knowledge and context. Journal of Education for Teaching, 26 (2), 167-182.
  • Everton, T., Galton, M., & Pell, T. (2002). Educational research and the teacher. Research Pa- pers in Education, 17(4), 373-401.
  • Gilbert, J.K., De Jong O., Justi R., Treagust, D.F., & Van Driel, J.H. (2003). Chemical education: Towards research-based practice. Dordrecht, NL: Kluwer.
  • Gitlin, A., Barlow, L., Burbank, M. D., Kauchak, D., & Stevens, T. (1999). Pre-service teach- ers’ thinking on research: Implications for inquiry oriented teacher education. Teaching and Teacher Education, 15, 753-769.
  • Greenwood, C.R., & Maheadly, L. (2001). Are future teachers aware of the gap between re- search and practice and what should they know? Teacher Education and Special Education, 24(4), 333-347.
  • Hemsley-Brown, J., & Sharp, C. (2003). The use of research to improve Professional practice: A systematic review of the literature. Oxford Review of Education, 29(4), 449-471.
  • Küçük, M., & Çepni, S. (2005). Implementation of an action research course program for sci- ence teachers: A case for Turkey, The Qualitative Report, 10(2), 190-207.
  • McIntyre, D. (2005). Bridging the gap between research and practice. Cambridge Journal of Education, 35(3), 357-382.
  • McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (sixth Edition). Boston: Pearson.
  • Monk, M., & Osborne, J. (eds.) (2000). Good practice in science teaching: What research has to say. Buckingham, UK: Open University.
  • Ratcliffe, M., Bartholomew, H., Hames, V., Hind, A., Leach, J., Millar, R., & Osborne, J., (2005). Evidence‐based practice in science education: the researcher–user interface, Research Pa- pers in Education, 20(2), 169-186.
  • QSR International Pty Ltd. (Version 8) (2008). Nvivo qualitative data analysis software. Don- caster, Victoria: Australia.
  • Shkedi, A. (1998). Teachers’ attitudes towards research: A challenge for qualitative researchers, Qualitative Studies in Education, 11(4), 559-577.
  • Sözbilir, M. (2007). First steps in educational research: The views of Turkish chemistry and biol- ogy student teachers. European Journal of Teacher Education, 30(1), 41-61.
  • Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2010). The gap between educational research and practice: views of teachers, school leaders, intermediaries and researchers, British Educational Re- search Journal, 36 (2), 299 – 316.
  • Walter, O. & Hen, M. (2012). Bridging the gap between research and practice in teachers prepa- ration. Universal Journal of Education and General Studies, 1(7), 216-224.
  • Yavuz, M. (2009). Eğitim araştırmaları ile ilgili öğretmen ve yönetici görüşlerinin analizi. Sel- çuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 143-158.
  • İhtiyaç duymamanız, Faydalı olduğunu düşünmemeniz, Sonuçlarına güvenmemeniz,
  • Araştırmalara ulaşamama, Nasıl takip edileceğini bilememeniz. 2b.2. Takip edemediğiniz halde eğitim araştırmaları hakkında neler düşünüyorsu- nuz? Sondalar: Faydalı-faydasız, Araştırma sonuçlarına güvenmeme, Araştırma sonuç
  • larının problemleri çözeceğine dair düşünceler. 3. Eğitimle ilgili araştırmaları okuduğunuzda ne derece anlayabiliyorsunuz? (Alternatif soru; araştırmaların anlaşılabilirliği hakkında ne düşünüyorsunuz.) Cevap anlayabiliyorum şeklinde ise 3a sorularına geçilir. Cevap anlayamıyorum
  • şeklinde ise 3b sorularına geçilir. 3a.1. Sizce eğitim araştırmaları hangi kısımlardan (bölümler) oluşur? Sondalar: Yöntem, Veri analizi, Bulgular, 3a.2. En son okuduğunuz bir araştırmada dikkatinizi çeken kısımlardan bahsede- bilir misiniz? Sondalar: Veriler nasıl analiz edilmiş? Hangi istatistik testler yapılmıştır? 3b.1. Eğitim araştırmalarını anlamada ne gibi zorluklarla karşılaşıyorsunuz? Sondalar: Araştırmadaki yöntem, Veri toplama araçları, Veri analizi, İstatistik,
  • Araştırmanın konusunu anlamama 3b.2. Sizce eğitim araştırmalarını anlamayı kolaylaştırmak için neler yapılabilir? 3b.3. Eğitim araştırmalarını tam olarak anlayamamanız sizde nasıl bir izlenim
  • oluşturmaktadır? 4. Eğitim araştırmalarının sonuçlarının öğretmenler tarafında eğitim sürecine yan
  • sıtılabilme durumları hakkında neler düşünüyorsunuz? (Alternatif soru: Öğretmenlik uygulamalarınız boyunca dersleri işlerken okuduğu
  • nuz ya da takip ettiğiniz araştırmalardan ne derece faydalanıyorsunuz?) 4a.1. Eğitim araştırmaları, öğretmenlik uygulamalarınız esnasında daha çok nere
  • lerde işinize yarıyor? Sondalar: Etkinlik kullanmada, ders için uygun yöntem seçmede, ölçme değerlen
  • dirme, proje ödevleri. 4a.2. Eğitim araştırmalarını uygulamaya nasıl yansıtıyorsunuz? Sondalar: sonuçları direk uyguluyorum, sonuçları kendi şartlarıma uyarlayarak
  • uyguluyorum, kısmen uyguluyorum. 4a.3. Eğitim araştırmalarının bulgularını uygulamaya yansıttıktan sonra öğrencile
  • rinizin başarısına ne gibi etkileri olduğunu düşünüyorsunuz? Sondalar: Öğrencilerin derse karşı motivasyonuna etkisi, öğretmenin motivasyo- nuna etkisi 4a.4. Eğitim araştırma bulgularının uygulamaya yansıtılabilmesi hakkında ne dü- şünüyorsunuz? 4b.1. Sizce eğitim araştırma bulgularının uygulamaya yansıtılamamasının (öğret
  • menlerin derslerinde bunlardan yararlanmamaları) sebepleri neler olabilir? Sondalar: Öğretmeler bu konuda yeterli olmamasından kaynaklanabilir mi? Araştırmaların uygulama boyutunun yeterli olmayışından kaynaklanabilir mi? 4b.2. Sizce öğretmenlik mesleğini icra ederken eğitim araştırmalarının bulguların- dan yararlanılması ne derece faydalı olur? 4b.3. Sizce öğretmenlik mesleğini icra ederken eğitim araştırmalarının bulguların- dan yararlanılması uygulamaya dönük ne gibi sonuçlar doğurur? 5. Eğitim araştırmaları ile öğretmenlik uygulamaları arasındaki kopukluk hakkın- da ne düşünüyorsunuz?

SCIENCE TEACHERS’ LEVEL OF FOLLOWING, UNDERSTANDING AND USING OF EDUCATIONAL RESEARCHES: THE EXAMPLE OF ERZURUM AND ERZİNCAN

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 1, 81 - 100, 15.01.2014

Öz

It is an ongoing discussed by the educational researchers that teachers generally do not follow and not benefit from the existing educational researches. Therefore, there is a gap between research and practice in education. In this study, level of teachers’ awareness from educational researches, their understanding and the use of research outcomes in classrooms were determined by taking views of science and technology teachers. Research was conducted in accordance with the qualitative research approach. Data were collected through semi-structured interviews by individual and focus group interviews. The sample of the study was consisted of 80 science and technology teachers working in schools in Erzurum and Erzincan provinces. Analyses of the data were made through descriptive and content analysis techniques with the help of the Nvivo software. According to results of the research, very few teachers (10%) followed the educational researches regularly. In addition, it has emerged that teachers who are following educational researches have difficulty in understanding researches and could not use the results of them in practice.

Kaynakça

  • Ahuja, S. (2012). Research results for quality schooling: bridging the gap between research and practice. MIER Journal of Educational Studies, Trends & Practices, 2 (2), 206-214.
  • Bazeley, P., & Richards, L. (2000). The Nvivo qualitative project book. London: Sage.
  • Biesta, G. (2007). Bridging the gap between educational research and educational practice: The need for critical distance. Educational Research and Evaluation, 13(3), 295-301.
  • Broekkamp, H.,& van Hout-Wolters, B. (2007) The gap between educational research and prac- tice: A literature review, symposium, and questionnaire Educational. Research and Evalua- tion, 13(3), 203 - 220.
  • Costa, N., Marques, L., & Kempa, R. (2000). Science teachers’ awareness of findings from edu- cation research. Research in Science and Technological Education, 18, 37-44.
  • Çepni, S. & Küçük, M. (2003). Eğitim araştırmalarının fen bilgisi öğretmenlerinin uygulamaları üzerindeki etkilerinin belirlenmesi: bir örnek olay çalışması. Eğitim Araştırmaları, 4(2), 75-84.
  • De Jong, O. (2004). Mind your step: Bridging the research-practice gap. Australian Journal of Education in Chemistry, 64, 5-9.
  • Ekiz, D. (2006). Sınıf öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına karşı tutumları. Kuram ve Uygula- mada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 373-402.
  • Everton, T., Galton, M., & Pell, T. (2000). Teachers’ perspectives on educational research: Knowledge and context. Journal of Education for Teaching, 26 (2), 167-182.
  • Everton, T., Galton, M., & Pell, T. (2002). Educational research and the teacher. Research Pa- pers in Education, 17(4), 373-401.
  • Gilbert, J.K., De Jong O., Justi R., Treagust, D.F., & Van Driel, J.H. (2003). Chemical education: Towards research-based practice. Dordrecht, NL: Kluwer.
  • Gitlin, A., Barlow, L., Burbank, M. D., Kauchak, D., & Stevens, T. (1999). Pre-service teach- ers’ thinking on research: Implications for inquiry oriented teacher education. Teaching and Teacher Education, 15, 753-769.
  • Greenwood, C.R., & Maheadly, L. (2001). Are future teachers aware of the gap between re- search and practice and what should they know? Teacher Education and Special Education, 24(4), 333-347.
  • Hemsley-Brown, J., & Sharp, C. (2003). The use of research to improve Professional practice: A systematic review of the literature. Oxford Review of Education, 29(4), 449-471.
  • Küçük, M., & Çepni, S. (2005). Implementation of an action research course program for sci- ence teachers: A case for Turkey, The Qualitative Report, 10(2), 190-207.
  • McIntyre, D. (2005). Bridging the gap between research and practice. Cambridge Journal of Education, 35(3), 357-382.
  • McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (sixth Edition). Boston: Pearson.
  • Monk, M., & Osborne, J. (eds.) (2000). Good practice in science teaching: What research has to say. Buckingham, UK: Open University.
  • Ratcliffe, M., Bartholomew, H., Hames, V., Hind, A., Leach, J., Millar, R., & Osborne, J., (2005). Evidence‐based practice in science education: the researcher–user interface, Research Pa- pers in Education, 20(2), 169-186.
  • QSR International Pty Ltd. (Version 8) (2008). Nvivo qualitative data analysis software. Don- caster, Victoria: Australia.
  • Shkedi, A. (1998). Teachers’ attitudes towards research: A challenge for qualitative researchers, Qualitative Studies in Education, 11(4), 559-577.
  • Sözbilir, M. (2007). First steps in educational research: The views of Turkish chemistry and biol- ogy student teachers. European Journal of Teacher Education, 30(1), 41-61.
  • Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2010). The gap between educational research and practice: views of teachers, school leaders, intermediaries and researchers, British Educational Re- search Journal, 36 (2), 299 – 316.
  • Walter, O. & Hen, M. (2012). Bridging the gap between research and practice in teachers prepa- ration. Universal Journal of Education and General Studies, 1(7), 216-224.
  • Yavuz, M. (2009). Eğitim araştırmaları ile ilgili öğretmen ve yönetici görüşlerinin analizi. Sel- çuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 143-158.
  • İhtiyaç duymamanız, Faydalı olduğunu düşünmemeniz, Sonuçlarına güvenmemeniz,
  • Araştırmalara ulaşamama, Nasıl takip edileceğini bilememeniz. 2b.2. Takip edemediğiniz halde eğitim araştırmaları hakkında neler düşünüyorsu- nuz? Sondalar: Faydalı-faydasız, Araştırma sonuçlarına güvenmeme, Araştırma sonuç
  • larının problemleri çözeceğine dair düşünceler. 3. Eğitimle ilgili araştırmaları okuduğunuzda ne derece anlayabiliyorsunuz? (Alternatif soru; araştırmaların anlaşılabilirliği hakkında ne düşünüyorsunuz.) Cevap anlayabiliyorum şeklinde ise 3a sorularına geçilir. Cevap anlayamıyorum
  • şeklinde ise 3b sorularına geçilir. 3a.1. Sizce eğitim araştırmaları hangi kısımlardan (bölümler) oluşur? Sondalar: Yöntem, Veri analizi, Bulgular, 3a.2. En son okuduğunuz bir araştırmada dikkatinizi çeken kısımlardan bahsede- bilir misiniz? Sondalar: Veriler nasıl analiz edilmiş? Hangi istatistik testler yapılmıştır? 3b.1. Eğitim araştırmalarını anlamada ne gibi zorluklarla karşılaşıyorsunuz? Sondalar: Araştırmadaki yöntem, Veri toplama araçları, Veri analizi, İstatistik,
  • Araştırmanın konusunu anlamama 3b.2. Sizce eğitim araştırmalarını anlamayı kolaylaştırmak için neler yapılabilir? 3b.3. Eğitim araştırmalarını tam olarak anlayamamanız sizde nasıl bir izlenim
  • oluşturmaktadır? 4. Eğitim araştırmalarının sonuçlarının öğretmenler tarafında eğitim sürecine yan
  • sıtılabilme durumları hakkında neler düşünüyorsunuz? (Alternatif soru: Öğretmenlik uygulamalarınız boyunca dersleri işlerken okuduğu
  • nuz ya da takip ettiğiniz araştırmalardan ne derece faydalanıyorsunuz?) 4a.1. Eğitim araştırmaları, öğretmenlik uygulamalarınız esnasında daha çok nere
  • lerde işinize yarıyor? Sondalar: Etkinlik kullanmada, ders için uygun yöntem seçmede, ölçme değerlen
  • dirme, proje ödevleri. 4a.2. Eğitim araştırmalarını uygulamaya nasıl yansıtıyorsunuz? Sondalar: sonuçları direk uyguluyorum, sonuçları kendi şartlarıma uyarlayarak
  • uyguluyorum, kısmen uyguluyorum. 4a.3. Eğitim araştırmalarının bulgularını uygulamaya yansıttıktan sonra öğrencile
  • rinizin başarısına ne gibi etkileri olduğunu düşünüyorsunuz? Sondalar: Öğrencilerin derse karşı motivasyonuna etkisi, öğretmenin motivasyo- nuna etkisi 4a.4. Eğitim araştırma bulgularının uygulamaya yansıtılabilmesi hakkında ne dü- şünüyorsunuz? 4b.1. Sizce eğitim araştırma bulgularının uygulamaya yansıtılamamasının (öğret
  • menlerin derslerinde bunlardan yararlanmamaları) sebepleri neler olabilir? Sondalar: Öğretmeler bu konuda yeterli olmamasından kaynaklanabilir mi? Araştırmaların uygulama boyutunun yeterli olmayışından kaynaklanabilir mi? 4b.2. Sizce öğretmenlik mesleğini icra ederken eğitim araştırmalarının bulguların- dan yararlanılması ne derece faydalı olur? 4b.3. Sizce öğretmenlik mesleğini icra ederken eğitim araştırmalarının bulguların- dan yararlanılması uygulamaya dönük ne gibi sonuçlar doğurur? 5. Eğitim araştırmaları ile öğretmenlik uygulamaları arasındaki kopukluk hakkın- da ne düşünüyorsunuz?
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43KD24PE
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Ali Yıldırım Bu kişi benim

Nail İlhan Bu kişi benim

Ali Rıza Şekerci Bu kişi benim

Mustafa Sözbilir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, A., İlhan, N., Şekerci, A. R., Sözbilir, M. (2014). SCIENCE TEACHERS’ LEVEL OF FOLLOWING, UNDERSTANDING AND USING OF EDUCATIONAL RESEARCHES: THE EXAMPLE OF ERZURUM AND ERZİNCAN. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 81-100.