BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİĞİ BİR MESLEK OLARAK SEÇME NEDENLERİ

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 1, 69 - 80, 15.01.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının öğretmenliği bir meslek olarak seçme nedenlerini incelemektir. Araştırmaya 2010-2011 akademik yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü'nde öğrenim gören toplam 439 öğrenci katılmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının öğretmenliği bir meslek olarak seçme nedenlerinin öğretmen bir akrabası bulunma, öğrenim gördükleri bölüm ve öğrenim gördükleri bölümü üniversite giriş sınavında tercih sırası değişkenlerine göre anlamlı bir biçimde farklılaştığını göstermektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenlerine ilişkin daha fazla araştırma bulgusuna ihtiyaç olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Akpınar, E., Yıldız, E., & Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Prospective science teachers› attitudes towards teaching profession). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56-62.
  • Aydın, F. (2011). Geography teacher candidates’ views about the reasons for choosing the teaching as a profession. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1375-1387.
  • Bodur, M. (2006). Eğitim fakültesi programlarının farklı lise çıkışlı öğrencilerin öğretmenlik tutumlarına etkisi (Effect of education faculty programmes on students graduated from different high schools) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Boz, Y., & Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri (Prospective chemistry and mathematics teachers’ reasons for choosing teaching as a profession) Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
  • Bozdoğan, A., Aydın, D., & Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları (Study of the would-be class teachers’ attitude towards the profession). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83-97.
  • Çapri, B., & Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlik inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi (Investigation of preservice teachers’ attitudes towards teaching and professional self-efficacy beliefs according to their gender, programs, and faculties). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33-53.
  • Çermik, H., Doğan, B., & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri (Prospective elementary classroom teachers’ motives for selecting teaching profession). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 201-212.
  • Çevik, O., & Yiğit, S. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin profillerinin belirlenmesi: Amasya Üniversitesi örneği (Determining the profile of students in education faculty - sample case of Amasya university). Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(1), 89-106.
  • Erdem, A. R., & Şimşek, S. (2000). Pamukkale Üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenliği seçmelerinde etkili olan faktörler (Factors affecting Pamukkale University Faculty of Education students’ choosing teaching as a profession). II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu Bildiriler, (Editörler: Cengiz AKÇAY, M. Aydın BAŞAR), 10-12
  • Mayıs 2000, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Sözlü Bildiri, ss. 475-480.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Introduction to the teaching profession). İstanbul: Alkım.
  • Eskicumalı, A. (2002). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği (Education, instruction and teaching profession). İçinde, Y. Özden (ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (Introduction to the teaching profession). Ankara: Pegem A.
  • Eş, Ü. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının ve öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerinin incelenmesi (Examining the attitudes of class teacher candidates towards teaching as career and the reasons why they have chosen the career) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Güleçen, S., Cüro, E., & Semerci, N. (2008). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları (The attitudes of Anatolian teacher training high school students towards the profession of teaching). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 139-157.
  • Günçer, B. (2002). Öğretmen eğitiminde akreditasyon: İngiltere ve A.B.D örnekleri (Accreditation in teacher education: Samples of England and USA). http://www.yok.gov.tr/egitim/ ogretmen/ogretmen_egitiminde_kalite.htm..03.03.2008.adresinden 20.06.2011 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Gürbüz, H., & Sülün, A. (2004). Türkiye’de biyoloji öğretmenleri ve biyoloji öğretmen adaylarının nitelikleri (The qualities of biology teachers and prospective biology teacher in Turkey). Milli Eğitim Dergisi, 161.
  • Gürbüztürk, O., & Genç, S. Z. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri (Teacher candidates’ opinions about teaching profession). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 73-84.
  • Hacıömeroğlu, G., & Şahin Taşkın, Ç. (2010). Fen bilgisi öğretmenliği ve ortaöğretim fen ve matematik alanları eğitimi bölümü öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları (Preservice teachers’ attitudes towards teaching profession in primary and secondary education). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 77-90.
  • Karamustafaoğlu, O., & Özmen, H. (2004). Toplumumuzda ve öğretmen adayları arasında öğretmenlik mesleğine verilen değer üzerine bir araştırma (An investigation of the value of teaching profession among teacher-candidates and Turkish society). Değerler Eğitimi Dergisi, 2(6), 35-49.
  • Kaya, A., & Büyükkasap, E. (2005). Fizik öğretmenliği programı öğrencilerinin profilleri, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri: Erzurum örneği (Physics student teachers’ profiles, attitudes and anxiety toward teaching profession: An Erzurum sample). Kastamonu Eğitim Dergisi, 2, 367-380.
  • Luke, A., Luke, C., & Mayer D. (2000). Redesigning teacher education. Teaching Education, 11(7), 5-11.
  • Oral, B. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları (The attitudes of students of education faculty towards teaching professions). Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(15), 88-98.
  • Övet, O. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi (Determining factors that affect education faculty students’ choosing teaching as a profession) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları (Teacher candidates› perception about importance of personal, economical and social factors which effect their decisions to be teachers). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-159.
  • Özbek, R. Kahyaoğlu, M., & Özgen, N. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi (Evaluation of candidate teachers’ opinions on teaching profession). Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 221-232.
  • Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1997). Factors that influence students to become teachers. Educational Research and Evaluation, 3(4), 305-316.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve meslek benlik saygılarının incelenmesi (A study on the attitude of teacher candidates towards teaching profession and their vocational self-esteems). Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 271-282.
  • Tataroğlu, B. Özgen, K., & Alkan, H. (2011). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenliği tercih nedenleri ve beklentileri (Preservice mathematics teachers› reasons for choosing teaching as a profession and their expectations). 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, Antalya-Turkey.
  • Ubuz, B., & Sarı, S. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri (Primary teacher candidates’ reasons for choosing teaching profession). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 113-119.
  • Üstün, E., Erkan, S., & Akman, B. (2004). Türkiye›de okulöncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi (Examining preschool teaching students› attitudes towards teaching profession in Turkey). Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Bilimler Dergisi, 10, 129-136.
  • Yong, C. S. (1995). Teacher trainees’ motives for entering into a teaching career in Brunei Darussalam. Teaching and Teacher Education, 11(3), 275-80.

PROSPECTIVE TEACHERS' REASONS FOR CHOOSING TEACHING AS A PROFESSION

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 1, 69 - 80, 15.01.2014

Öz

The study seeks to explore prospective teachers' reasons for choosing teaching as a profession. A total of 439 students studying in Gazi University Gazi Faculty of Education, Department of Elementary Education in 2010-2011 academic year participated in the study. Results revealed that prospective teachers' perceptions on reasons for choosing teaching as a profession varied significantly depending on their having a teacher relative, the department they are studying in, and department's order of preference in University Entrance Exam. Research findings gave rise to the need for further research to examine the reasons of prospective teachers for choosing teaching as a profession.

Kaynakça

  • Akpınar, E., Yıldız, E., & Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Prospective science teachers› attitudes towards teaching profession). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56-62.
  • Aydın, F. (2011). Geography teacher candidates’ views about the reasons for choosing the teaching as a profession. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1375-1387.
  • Bodur, M. (2006). Eğitim fakültesi programlarının farklı lise çıkışlı öğrencilerin öğretmenlik tutumlarına etkisi (Effect of education faculty programmes on students graduated from different high schools) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Boz, Y., & Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri (Prospective chemistry and mathematics teachers’ reasons for choosing teaching as a profession) Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
  • Bozdoğan, A., Aydın, D., & Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları (Study of the would-be class teachers’ attitude towards the profession). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83-97.
  • Çapri, B., & Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlik inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi (Investigation of preservice teachers’ attitudes towards teaching and professional self-efficacy beliefs according to their gender, programs, and faculties). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33-53.
  • Çermik, H., Doğan, B., & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri (Prospective elementary classroom teachers’ motives for selecting teaching profession). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 201-212.
  • Çevik, O., & Yiğit, S. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin profillerinin belirlenmesi: Amasya Üniversitesi örneği (Determining the profile of students in education faculty - sample case of Amasya university). Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(1), 89-106.
  • Erdem, A. R., & Şimşek, S. (2000). Pamukkale Üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenliği seçmelerinde etkili olan faktörler (Factors affecting Pamukkale University Faculty of Education students’ choosing teaching as a profession). II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu Bildiriler, (Editörler: Cengiz AKÇAY, M. Aydın BAŞAR), 10-12
  • Mayıs 2000, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Sözlü Bildiri, ss. 475-480.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Introduction to the teaching profession). İstanbul: Alkım.
  • Eskicumalı, A. (2002). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği (Education, instruction and teaching profession). İçinde, Y. Özden (ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (Introduction to the teaching profession). Ankara: Pegem A.
  • Eş, Ü. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının ve öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerinin incelenmesi (Examining the attitudes of class teacher candidates towards teaching as career and the reasons why they have chosen the career) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Güleçen, S., Cüro, E., & Semerci, N. (2008). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları (The attitudes of Anatolian teacher training high school students towards the profession of teaching). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 139-157.
  • Günçer, B. (2002). Öğretmen eğitiminde akreditasyon: İngiltere ve A.B.D örnekleri (Accreditation in teacher education: Samples of England and USA). http://www.yok.gov.tr/egitim/ ogretmen/ogretmen_egitiminde_kalite.htm..03.03.2008.adresinden 20.06.2011 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Gürbüz, H., & Sülün, A. (2004). Türkiye’de biyoloji öğretmenleri ve biyoloji öğretmen adaylarının nitelikleri (The qualities of biology teachers and prospective biology teacher in Turkey). Milli Eğitim Dergisi, 161.
  • Gürbüztürk, O., & Genç, S. Z. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri (Teacher candidates’ opinions about teaching profession). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 73-84.
  • Hacıömeroğlu, G., & Şahin Taşkın, Ç. (2010). Fen bilgisi öğretmenliği ve ortaöğretim fen ve matematik alanları eğitimi bölümü öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları (Preservice teachers’ attitudes towards teaching profession in primary and secondary education). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 77-90.
  • Karamustafaoğlu, O., & Özmen, H. (2004). Toplumumuzda ve öğretmen adayları arasında öğretmenlik mesleğine verilen değer üzerine bir araştırma (An investigation of the value of teaching profession among teacher-candidates and Turkish society). Değerler Eğitimi Dergisi, 2(6), 35-49.
  • Kaya, A., & Büyükkasap, E. (2005). Fizik öğretmenliği programı öğrencilerinin profilleri, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri: Erzurum örneği (Physics student teachers’ profiles, attitudes and anxiety toward teaching profession: An Erzurum sample). Kastamonu Eğitim Dergisi, 2, 367-380.
  • Luke, A., Luke, C., & Mayer D. (2000). Redesigning teacher education. Teaching Education, 11(7), 5-11.
  • Oral, B. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları (The attitudes of students of education faculty towards teaching professions). Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(15), 88-98.
  • Övet, O. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi (Determining factors that affect education faculty students’ choosing teaching as a profession) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları (Teacher candidates› perception about importance of personal, economical and social factors which effect their decisions to be teachers). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-159.
  • Özbek, R. Kahyaoğlu, M., & Özgen, N. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi (Evaluation of candidate teachers’ opinions on teaching profession). Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 221-232.
  • Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1997). Factors that influence students to become teachers. Educational Research and Evaluation, 3(4), 305-316.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve meslek benlik saygılarının incelenmesi (A study on the attitude of teacher candidates towards teaching profession and their vocational self-esteems). Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 271-282.
  • Tataroğlu, B. Özgen, K., & Alkan, H. (2011). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenliği tercih nedenleri ve beklentileri (Preservice mathematics teachers› reasons for choosing teaching as a profession and their expectations). 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, Antalya-Turkey.
  • Ubuz, B., & Sarı, S. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri (Primary teacher candidates’ reasons for choosing teaching profession). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 113-119.
  • Üstün, E., Erkan, S., & Akman, B. (2004). Türkiye›de okulöncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi (Examining preschool teaching students› attitudes towards teaching profession in Turkey). Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Bilimler Dergisi, 10, 129-136.
  • Yong, C. S. (1995). Teacher trainees’ motives for entering into a teaching career in Brunei Darussalam. Teaching and Teacher Education, 11(3), 275-80.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43KB77PS
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Bahadır Kılcan Bu kişi benim

Murat Keçe Bu kişi benim

Osman Çepni Bu kişi benim

Ali Çağatay Kılınç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılcan, B., Keçe, M., Çepni, O., Kılınç, A. Ç. (2014). PROSPECTIVE TEACHERS’ REASONS FOR CHOOSING TEACHING AS A PROFESSION. Kastamonu Education Journal, 22(1), 69-80.