Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF USE OF ANIMATIONS ON THE ACADEMIC ACHIEVEMENTS OF THE STUDENTS, RETENTION OF THE KNOWLEDGE LEARNED, AND THE SCIENTIFIC PROCESS SKILLS

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 4, 1287 - 1304, 15.07.2016

Öz

This study was conducted to determine the effect of the use of the animation on the academic achievements of the students, retention of this achievement, and the development of scientific process skills in the unit of particle structure of matter of the science and technology course of the 6th grade basic education and to find out the student’s views. The sampling of the research was made up of by 40 students studying in a primary school in the city centre in Erzurum who were divided into Experiment Group (EG) (n=20) and Control Group (CG) (n=20 ). The study was carried out in 2010-2011 education year. While animation assisted student centred teaching approach was used with the students in the experiment group, student centred teaching approach was used with the students in the control group. As a result of the study, it was found that the use of animation in the basic education 6th grade science and technology course in the unit of particle structure of matter had positive effects on the academic achievements of the students, retention of this achievement, and the development of scientific process skills. Moreover, it was determined that the students in the experiment group expressed positive views about the use of animations.

Kaynakça

  • Özmen, H., (2007). Üniversite öğrencilerin in kimyasal bağlanma konusunu anlama ve yanılgılarını gidermelerine bilgisayar destekli öğretimin etkisi, Milli Eğitim Dergisi, 175,185-194.
  • Zaman , S., (2006). Mitoz ve mayoz bölünme konusunda geliştirilen bilgisayar destekli öğretim metaryalinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi , Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çepni, S. ve Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. Kademe öğretmen kitabı. Pegem A yayıncılık, Ankara.
  • Lind, K. K., (2005). Exploring science in early childhood. A Development App- roach. Thomson Delmar Learning, USA.
  • Daşdemir, İ., (2012).Kuvvet ve hareket ünitesinde, animasyon kullanımının öğ- rencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel sü- reç becerilerine etkisi,Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 77-87.
  • Taber, K. S. (2002). Alternative conceptions in chemistry-prevention, diagnosis and cure. The Royal Society of Chemistry, Theoretical background, London.
  • Yaman, M. ve Soran, H., (2000). Türkiye’de Ortaöğretim Kurumlarında Biyoloji Öğretiminin Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi- si, 18, 229-237.
  • Yiğit, N. ve Akdeniz, A. R., (2000). Fizik Öğretiminde Bilgisayar Destekli Ma- teryallerin Geliştirilmesi: Öğrenci Çalışma Yaprakları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, H.Ü. Eğitim Fakültesi, Ankara, 711-716.
  • Wu, H. K., Krajcik, J. S., & Soloway, E. (2001). Promoting understanding of chemical representations: students’ use of a visualization tool in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, 38 (7), 821-842
  • Merritt, J., Shwartz, Y., & Krajcik, J., (2007). Middle school students’ develop- ment of the particle model of matter. Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, New Orleans.
  • Ardac, D., & Akaygun, S. (2004). Effectiveness of multimedia based instruction that emphasizes molecular representations on students’ understanding of chemi- cal change. Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 317–337
  • Karaçöp, A. (2010). Öğrencilerin elektrokimya ve kimyasal bağlar ünitelerin- deki konuları anlamalarına animasyon ve jigsaw tekniklerinin etkileri. Yayın- lanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Jacobson, M. J., & Kozma, R. B. (2000). Innovations in science and mathe- matics education. Advanced designs for technologies of learning, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Burke, K. A., Greenbowe, T. J., & Windschitl, M. A. (1998). Developing and using conceptual computer animations for chemistry instruction. Journal of Che- mical Education, 75(12), 1658–1661.
  • Ben-Zvi, R., Eylon, B., & Silberstein, J. (1987). Students’ visualization of a chemical reaction. Education in Chemistry, 24(3), 117-120.
  • Gabel, D. L., Samuel, K. V., & Hunn, D. (1987). Understanding the particulate nature of matter. Journal of Chemical Education, 64 (8), 695–697.
  • Ayas, A. ve Özmen, H (2002). Lise öğrencilerinin maddenin tanecikli yapısı kavramın anlama seviyelerine ilişkin bir çalışma. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 45-60.
  • Ayas, A., Özmen, H. ve Çoştu, B. (2002). Lise öğrencilerinin buharlaşma kavra- mı ile ilgili anlamalarının belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 74-84.
  • Akdeniz, A.R. (2008). Problem çözme, bilişsel işlem ve proje yönteminin fen öğ- retiminde kullanımı. Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretim. Pagem Akademi, 7. Baskı, 127-155, Trabzon
  • Aksoy, G. ve Doymuş, K. (2011)Fen ve teknoloji dersinin laboratuvar öğreti- minde işbirlikli öğretimin etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 107-122.
  • Aksoy, G. (2011). Öğrencilerin Fen Ve Teknoloji Dersindeki Deneyleri Anla- malarına Okuma-Yazma-Uygulama ve Birlikte Öğrenme Yöntemlerinin Etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi. Yayınlanmamış Yük- sek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım,15. Baskı, Ankara.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in Education: Evidence- Based Inquiry. Sixth Edition. Allyn and Bacon, Boston, MA.
  • Başdağ, G. (2006). 2000 Yılı fen bilgisi dersi ve 2004 yılı fen ve teknoloji dersi öğretim programlarının bilimsel süreç becerileri yönünden karşılaştırılması. Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şenyüz, G. (2008). 2000 Yılı fen bilgisi dersi ve 2005 yılı fen ve teknoloji dersi Öğretim programlarında yer alan bilimsel süreç becerileri kazanımlarını tespiti ve karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eği- tim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Bayrakçeken, S. (2004). İşbirlikçi öğrenme yönte- minin fen bilgisi dersinde akademik başarı ve tutuma etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2),103-115.
  • Ayas, A. ve Çepni, S. (1997). Kimya öğretimi. YÖK/Dünya Bankası MEGP Hiz- met Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları, Ankara
  • Russell, J. W., Kozma, R. B., Jones, T., Wykoff, J., Marx, N., & Davis, J., (1997). Use of simultaneous-synchronized macroscopic, microscopic, and sym- bolic representations to enhance the teaching and learning of chemical concepts. Journal of Chemical Education, 74(3), 330-334.
  • Ebenezer, J. V. (2001). A hypermedia environment to explore and negotiate stu- dents conceptions animation of the solution process of table salt. Journal of Sci- ence Education and Technology, 10 (1), 73-92.
  • Yang, E., Andre, T., & Greenbowe, T. J. (2003). Spatial ability and the impact of visualization animation on learning electrochemistry. International Journal of Science Education, 25(3), 329 – 349.
  • Arıcı, N. ve Dalkılıç, E. (2006). Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2), 421-430.
  • Bunce, D. M., & Gabel, D. (2002). Differential effects on the achievement of males and females of teaching the particulate nature of chemistry. Journal of Research in Science Teaching, 39 (10), 911–927.
  • Aktümen, M. ve Kaçar, A. (2003). İlköğretim 8.sınıf harfli ifadelerle işlemlerin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin rolü ve bilgisayar destekli öğretim üze- rine öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2) , 339-358.
  • Mayer, R., & Anderson R.B. (1991). Animation need narration: An experimental test of dual coding hypothesis. Journal of Education Psychology,83,4, 484-490.
  • Doymus, K., Simsek, U., & Karacop, A. (2009a). The effects of computer ani- mations and cooperative learning methods in micro, macro and symbolic level learning of states of matter. Egitim Arastirmalari Eurasian Journal of Educatio- nal Research, 36, 109-128.
  • Afacan, Ö. (2008). İlköğretim öğrencilerinin fen teknoloji toplum çevre ilişkisini algılama düzeyleri ve bilimsel tutumlarının tespiti. Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Tasker, R., & Dalton, R. (2006). Research into practice: Visualization of the molecular world using animations. Chemistry Education Research and Practice, 7(2), 141–159
  • Karaca, N. (2010). Bilgisayar destekli animasyonların grafik çizme ve yorum- lama becerilerinin geliştirilmesine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Reid, N., & Serumola, L. (2007). Scientific enquiry: The nature and place of ex- perimentation, Some recent evidence. Journal of Science Education, 7(2), 88-94

ANİMASYON KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA, ÖĞRENİLEN BİLGİLERİN KALICILIĞINA VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 4, 1287 - 1304, 15.07.2016

Öz

Bu çalışma; ilköğretimin altıncı sınıf fen ve teknoloji dersi maddenin tanecikli yapısı ünitesinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, bu başarılarının kalıcılığına, bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisini belirlemek ve çalışma kapsamında kullanılan animasyonlar hakkındaki öğrenci görüşlerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Erzurum merkezde bir ilköğretim okulunda öğrenim gören Deney Grubu (DG) (n=20) ve Kontrol Grubu (KG) (n=20 ) olmak üzere 40 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma; 2010- 2011 öğretim yılında gerçekleşmiştir. Deney grubu öğrencilerine animasyon destekli öğrenci merkezli öğretim, kontrol grubundaki öğrencilere ise öğrenci merkezli öğretim yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; ilköğretim altıncı sınıf fen ve teknoloji dersi maddenin tanecikli yapısı ünitesinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerinin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine olumlu yönde etki yaptığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, deney grubundaki öğrencilerin animasyonların kullanımına karşı olumlu görüşler oluşturduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Özmen, H., (2007). Üniversite öğrencilerin in kimyasal bağlanma konusunu anlama ve yanılgılarını gidermelerine bilgisayar destekli öğretimin etkisi, Milli Eğitim Dergisi, 175,185-194.
  • Zaman , S., (2006). Mitoz ve mayoz bölünme konusunda geliştirilen bilgisayar destekli öğretim metaryalinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi , Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çepni, S. ve Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. Kademe öğretmen kitabı. Pegem A yayıncılık, Ankara.
  • Lind, K. K., (2005). Exploring science in early childhood. A Development App- roach. Thomson Delmar Learning, USA.
  • Daşdemir, İ., (2012).Kuvvet ve hareket ünitesinde, animasyon kullanımının öğ- rencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel sü- reç becerilerine etkisi,Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 77-87.
  • Taber, K. S. (2002). Alternative conceptions in chemistry-prevention, diagnosis and cure. The Royal Society of Chemistry, Theoretical background, London.
  • Yaman, M. ve Soran, H., (2000). Türkiye’de Ortaöğretim Kurumlarında Biyoloji Öğretiminin Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi- si, 18, 229-237.
  • Yiğit, N. ve Akdeniz, A. R., (2000). Fizik Öğretiminde Bilgisayar Destekli Ma- teryallerin Geliştirilmesi: Öğrenci Çalışma Yaprakları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, H.Ü. Eğitim Fakültesi, Ankara, 711-716.
  • Wu, H. K., Krajcik, J. S., & Soloway, E. (2001). Promoting understanding of chemical representations: students’ use of a visualization tool in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, 38 (7), 821-842
  • Merritt, J., Shwartz, Y., & Krajcik, J., (2007). Middle school students’ develop- ment of the particle model of matter. Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, New Orleans.
  • Ardac, D., & Akaygun, S. (2004). Effectiveness of multimedia based instruction that emphasizes molecular representations on students’ understanding of chemi- cal change. Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 317–337
  • Karaçöp, A. (2010). Öğrencilerin elektrokimya ve kimyasal bağlar ünitelerin- deki konuları anlamalarına animasyon ve jigsaw tekniklerinin etkileri. Yayın- lanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Jacobson, M. J., & Kozma, R. B. (2000). Innovations in science and mathe- matics education. Advanced designs for technologies of learning, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Burke, K. A., Greenbowe, T. J., & Windschitl, M. A. (1998). Developing and using conceptual computer animations for chemistry instruction. Journal of Che- mical Education, 75(12), 1658–1661.
  • Ben-Zvi, R., Eylon, B., & Silberstein, J. (1987). Students’ visualization of a chemical reaction. Education in Chemistry, 24(3), 117-120.
  • Gabel, D. L., Samuel, K. V., & Hunn, D. (1987). Understanding the particulate nature of matter. Journal of Chemical Education, 64 (8), 695–697.
  • Ayas, A. ve Özmen, H (2002). Lise öğrencilerinin maddenin tanecikli yapısı kavramın anlama seviyelerine ilişkin bir çalışma. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 45-60.
  • Ayas, A., Özmen, H. ve Çoştu, B. (2002). Lise öğrencilerinin buharlaşma kavra- mı ile ilgili anlamalarının belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 74-84.
  • Akdeniz, A.R. (2008). Problem çözme, bilişsel işlem ve proje yönteminin fen öğ- retiminde kullanımı. Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretim. Pagem Akademi, 7. Baskı, 127-155, Trabzon
  • Aksoy, G. ve Doymuş, K. (2011)Fen ve teknoloji dersinin laboratuvar öğreti- minde işbirlikli öğretimin etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 107-122.
  • Aksoy, G. (2011). Öğrencilerin Fen Ve Teknoloji Dersindeki Deneyleri Anla- malarına Okuma-Yazma-Uygulama ve Birlikte Öğrenme Yöntemlerinin Etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi. Yayınlanmamış Yük- sek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım,15. Baskı, Ankara.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in Education: Evidence- Based Inquiry. Sixth Edition. Allyn and Bacon, Boston, MA.
  • Başdağ, G. (2006). 2000 Yılı fen bilgisi dersi ve 2004 yılı fen ve teknoloji dersi öğretim programlarının bilimsel süreç becerileri yönünden karşılaştırılması. Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şenyüz, G. (2008). 2000 Yılı fen bilgisi dersi ve 2005 yılı fen ve teknoloji dersi Öğretim programlarında yer alan bilimsel süreç becerileri kazanımlarını tespiti ve karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eği- tim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Bayrakçeken, S. (2004). İşbirlikçi öğrenme yönte- minin fen bilgisi dersinde akademik başarı ve tutuma etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2),103-115.
  • Ayas, A. ve Çepni, S. (1997). Kimya öğretimi. YÖK/Dünya Bankası MEGP Hiz- met Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları, Ankara
  • Russell, J. W., Kozma, R. B., Jones, T., Wykoff, J., Marx, N., & Davis, J., (1997). Use of simultaneous-synchronized macroscopic, microscopic, and sym- bolic representations to enhance the teaching and learning of chemical concepts. Journal of Chemical Education, 74(3), 330-334.
  • Ebenezer, J. V. (2001). A hypermedia environment to explore and negotiate stu- dents conceptions animation of the solution process of table salt. Journal of Sci- ence Education and Technology, 10 (1), 73-92.
  • Yang, E., Andre, T., & Greenbowe, T. J. (2003). Spatial ability and the impact of visualization animation on learning electrochemistry. International Journal of Science Education, 25(3), 329 – 349.
  • Arıcı, N. ve Dalkılıç, E. (2006). Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2), 421-430.
  • Bunce, D. M., & Gabel, D. (2002). Differential effects on the achievement of males and females of teaching the particulate nature of chemistry. Journal of Research in Science Teaching, 39 (10), 911–927.
  • Aktümen, M. ve Kaçar, A. (2003). İlköğretim 8.sınıf harfli ifadelerle işlemlerin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin rolü ve bilgisayar destekli öğretim üze- rine öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2) , 339-358.
  • Mayer, R., & Anderson R.B. (1991). Animation need narration: An experimental test of dual coding hypothesis. Journal of Education Psychology,83,4, 484-490.
  • Doymus, K., Simsek, U., & Karacop, A. (2009a). The effects of computer ani- mations and cooperative learning methods in micro, macro and symbolic level learning of states of matter. Egitim Arastirmalari Eurasian Journal of Educatio- nal Research, 36, 109-128.
  • Afacan, Ö. (2008). İlköğretim öğrencilerinin fen teknoloji toplum çevre ilişkisini algılama düzeyleri ve bilimsel tutumlarının tespiti. Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Tasker, R., & Dalton, R. (2006). Research into practice: Visualization of the molecular world using animations. Chemistry Education Research and Practice, 7(2), 141–159
  • Karaca, N. (2010). Bilgisayar destekli animasyonların grafik çizme ve yorum- lama becerilerinin geliştirilmesine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Reid, N., & Serumola, L. (2007). Scientific enquiry: The nature and place of ex- perimentation, Some recent evidence. Journal of Science Education, 7(2), 88-94
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Diğer ID JA43MY53VF
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

İkramettin Daşdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 21 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Daşdemir, İ. (2016). ANİMASYON KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA, ÖĞRENİLEN BİLGİLERİN KALICILIĞINA VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ. Kastamonu Education Journal, 21(4), 1287-1304.