Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Examination of The Relationship Between Visual Perceptions and Drawing Skills of Children in The Montessori Preschools

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 5, 2595 - 2608, 31.12.2016

Öz

The aim of this study is to examine the relationships between the visual perception and
drawing skills of children in the Montessori preschools. In this regard relational secreening
model was used. The study group was composed of 83 children in Montessori preschools
located in Ankara province. The data of research was collected by using the Bender Gestalt
Visual motor Perception Test developed by Bender (1983) and Goodenough-Harris Draw-aPerson
Test developed by Goodenough and revised by Harris (1963). It was detected
that as the visual perceptions of children increased, the drawing skills also increased. 

Kaynakça

  • Dağlıoğlu, E., Çalışandemir, F., Alemdar, M. & Bencik-Kangal, S. (2010). Examination of human figure drawings by gifted and normally developed children at preschool period. Elementary Education Online, 9(1), 31-43.
  • Dağlıoğlu, H. E. & Deniz, Ü. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının insan figürü çizimlerinin gelişimsel açıdan cinsiyete göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(35), 16-30.
  • Demirci, A. (2010). Görsel algı eğitiminin beş-altı yaş çocuklarının görsel algı gelişimlerine etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dibek, E. (2010). Beş yaş çocukları için görsel algı, motor koordinasyon ve görsel-motor bütünleştirme testlerinin uyarlanması ve ilgili bir destek programının sınanması. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erben, S. (2005). Montessori materyallerinin zihin engelli ve işitme engelli çocukların alıcı dil gelişiminde görsel algı düzeyine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ercan, Z. G. (2009). Anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarına verilen görsel algı eğitiminin görsel-motor koordinasyon gelişimine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ercan, Z. G. & Aral, N. (2011). Anasınıfı çocuklarının görsel-motor koordinasyon gelişimine görsel algı eğitiminin etkisinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 443-466.
  • Erdem-Özat, N. (2010). Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda Frostig Görsel Algı Eğitim Programının etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Görener, Ö. (2006). Beş-altı yaş grubu çocuklarda yapılandırılmış görsel sanat eğitiminin görsel algılamaya etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güven, G. (2015). 4-5 yaş grubu çocukların insan resim çizimlerinin yaş, cinsiyet ve sosyo-ekonomik durum değişkenlerine göre incelenmesi. NWSA-Education Sciences, 10(3), 204-211.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25. Baskı). Ankara: Nobel
  • Koç, E. (2002). Görsel algı becerilerinin gelişimine yönelik örnek bir program modelinin hazırlanması ve ana sınıfı çocuklarında görsel algı gelişiminin etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Matsumori, N. (2005). Use of drawing technique in nursing assessment. Journal for Specialist Pediatric Nursing, 10(4), 191-195.
  • Mutlu, B., Ergişi, A., Bütün-Ayhan, A. & Aral, N. (2012). Okul öncesi dönemde Montessori Eğitimi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 113-128.
  • Oğuz, V. & Köksal Akyol, A. (2006). Çocuk eğitiminde Montessori yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,15(1). 243-256.
  • Okaylı, M. (2015). Okul öncesi dönem (5-6 yaş) ve ilkokul dönemi (7-9 yaş) çocuklarında insan figürü çizimindeki gelişimin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Oktay, A. (1987). Okul öncesi eğitimde çağdaş bir yaklaşım: Montessori Yöntemi. Ya-Pa 5. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları, 62-69, Antalya
  • Öner, N. (1996).Türkiye’de kullanılan psikolojik testler: bir başvuru kaynağı, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Özgüven, İ. E. (1995). Goodenough-Harris Adan Çizme Testi El Kitabı. Ankara: PDREM.
  • Şeker, K. N. (2015). Kırsal bölgede okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş çocukları ile Montessori eğitimi alan 5 yaş çocukların motor becerilerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Temel, Z. F. & Toran, M. (2013). Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar (2. Baskı.). Ankara: Vize.
  • Temel, Z. F. & Dere, H. (1999). Okul Öncesi Eğitimde Yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayıncılık.
  • Temel, Z. F., Kurtulmuş, Z., Kaynak, K. B. (2016). Bilişsel gelişim eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat algı ve bellek gelişimlerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 25-49.
  • Tielsch, A. H. & Jacson-Allen, P. (2005). Listen to them draw: Screening children in primary care through the use of human figüre drawings. Pediatric Nursing. 10(4), 191-195.
  • Tuğluk, M., Gündoğdu, K., & Kaya, H. (2010). Okul öncesi eğitimde Montessori Yaklaşımı. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 167-174.
  • Turan, E. D. (2006). Alt sosyo-ekonomik düzeyde anasınıfına devam eden ve etmeyen 60-71 ay çocuklarında görsel algılama davranışının incelenmesi (Konya ili örneği), Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yavuzer, H. (2009). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi.
  • Yavuzer, H. (2007). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım-Doğru, S., Turcan, A. I., Arslan, E. & Doğru, S. (2006). Çocukların resimlerindeki aileyi tanılama durumlarının değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15, 223-236.
  • Yıldırım, S., Akman, B., & Alabay, E. (2012). Okul öncesi dönem çocuklarına sunulan Montessori ve Mandala eğitiminin görsel algılama davranışlarına etkisinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (32), 92-103.
  • Yurtal, F., Artut, K. (2008). Çocukların şiddeti algılama biçimlerinin resimlerine yansımaları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 15(3), 149-155.

Montessorı Eğitim Kurumlarındaki Çocukların Görsel Algı ve Çizim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 5, 2595 - 2608, 31.12.2016

Öz

Montessori eğitim kurumlarındaki okul öncesi dönem çocuklarının görsel algı ve çizim
becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlayan bu çalışmada ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Çalışma grubunu Ankara’da bulunan Montessori eğitim kurumlarına devam
eden 83 okul öncesi dönem çocuğu oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacılar tarafından
geliştirilen ve çocukların sosyo-demografik bilgilerini sorgulayan bilgi formu, Bender (1938)
tarafından geliştirilen ve Türkçe’ye uyarlaması Yalın (1980) ve Somer (1988) tarafından
yapılan “Bender-Gestalt Görsel Algı Testi” ve Goodenough (1926) tarafından geliştirilip
Harris (1963) tarafından yeniden düzenlenen “Goodenough-Harris Adam Çizme Testi”
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocukların görsel algı ve çizim becerileri arasında pozitif
yönlü düşük düzeyde anlamlı bir ilişinin var olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Dağlıoğlu, E., Çalışandemir, F., Alemdar, M. & Bencik-Kangal, S. (2010). Examination of human figure drawings by gifted and normally developed children at preschool period. Elementary Education Online, 9(1), 31-43.
  • Dağlıoğlu, H. E. & Deniz, Ü. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının insan figürü çizimlerinin gelişimsel açıdan cinsiyete göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(35), 16-30.
  • Demirci, A. (2010). Görsel algı eğitiminin beş-altı yaş çocuklarının görsel algı gelişimlerine etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dibek, E. (2010). Beş yaş çocukları için görsel algı, motor koordinasyon ve görsel-motor bütünleştirme testlerinin uyarlanması ve ilgili bir destek programının sınanması. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erben, S. (2005). Montessori materyallerinin zihin engelli ve işitme engelli çocukların alıcı dil gelişiminde görsel algı düzeyine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ercan, Z. G. (2009). Anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarına verilen görsel algı eğitiminin görsel-motor koordinasyon gelişimine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ercan, Z. G. & Aral, N. (2011). Anasınıfı çocuklarının görsel-motor koordinasyon gelişimine görsel algı eğitiminin etkisinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 443-466.
  • Erdem-Özat, N. (2010). Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda Frostig Görsel Algı Eğitim Programının etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Görener, Ö. (2006). Beş-altı yaş grubu çocuklarda yapılandırılmış görsel sanat eğitiminin görsel algılamaya etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güven, G. (2015). 4-5 yaş grubu çocukların insan resim çizimlerinin yaş, cinsiyet ve sosyo-ekonomik durum değişkenlerine göre incelenmesi. NWSA-Education Sciences, 10(3), 204-211.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25. Baskı). Ankara: Nobel
  • Koç, E. (2002). Görsel algı becerilerinin gelişimine yönelik örnek bir program modelinin hazırlanması ve ana sınıfı çocuklarında görsel algı gelişiminin etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Matsumori, N. (2005). Use of drawing technique in nursing assessment. Journal for Specialist Pediatric Nursing, 10(4), 191-195.
  • Mutlu, B., Ergişi, A., Bütün-Ayhan, A. & Aral, N. (2012). Okul öncesi dönemde Montessori Eğitimi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 113-128.
  • Oğuz, V. & Köksal Akyol, A. (2006). Çocuk eğitiminde Montessori yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,15(1). 243-256.
  • Okaylı, M. (2015). Okul öncesi dönem (5-6 yaş) ve ilkokul dönemi (7-9 yaş) çocuklarında insan figürü çizimindeki gelişimin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Oktay, A. (1987). Okul öncesi eğitimde çağdaş bir yaklaşım: Montessori Yöntemi. Ya-Pa 5. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları, 62-69, Antalya
  • Öner, N. (1996).Türkiye’de kullanılan psikolojik testler: bir başvuru kaynağı, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Özgüven, İ. E. (1995). Goodenough-Harris Adan Çizme Testi El Kitabı. Ankara: PDREM.
  • Şeker, K. N. (2015). Kırsal bölgede okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş çocukları ile Montessori eğitimi alan 5 yaş çocukların motor becerilerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Temel, Z. F. & Toran, M. (2013). Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar (2. Baskı.). Ankara: Vize.
  • Temel, Z. F. & Dere, H. (1999). Okul Öncesi Eğitimde Yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayıncılık.
  • Temel, Z. F., Kurtulmuş, Z., Kaynak, K. B. (2016). Bilişsel gelişim eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat algı ve bellek gelişimlerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 25-49.
  • Tielsch, A. H. & Jacson-Allen, P. (2005). Listen to them draw: Screening children in primary care through the use of human figüre drawings. Pediatric Nursing. 10(4), 191-195.
  • Tuğluk, M., Gündoğdu, K., & Kaya, H. (2010). Okul öncesi eğitimde Montessori Yaklaşımı. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 167-174.
  • Turan, E. D. (2006). Alt sosyo-ekonomik düzeyde anasınıfına devam eden ve etmeyen 60-71 ay çocuklarında görsel algılama davranışının incelenmesi (Konya ili örneği), Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yavuzer, H. (2009). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi.
  • Yavuzer, H. (2007). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım-Doğru, S., Turcan, A. I., Arslan, E. & Doğru, S. (2006). Çocukların resimlerindeki aileyi tanılama durumlarının değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15, 223-236.
  • Yıldırım, S., Akman, B., & Alabay, E. (2012). Okul öncesi dönem çocuklarına sunulan Montessori ve Mandala eğitiminin görsel algılama davranışlarına etkisinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (32), 92-103.
  • Yurtal, F., Artut, K. (2008). Çocukların şiddeti algılama biçimlerinin resimlerine yansımaları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 15(3), 149-155.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Zeynep Fulya Temel Bu kişi benim

Büşra Kaynak Bu kişi benim

Hatice Paslı

Habibe Demir Bu kişi benim

Büşra Çemrek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Kabul Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Temel, Z. F., Kaynak, B., Paslı, H., Demir, H., vd. (2016). The Examination of The Relationship Between Visual Perceptions and Drawing Skills of Children in The Montessori Preschools. Kastamonu Education Journal, 24(5), 2595-2608.