Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Astronomiyi Öğrenelim - Uzayı Keşfedelim Kampı Öğrencilerin Astronomi Hakkındaki Kavramsal Bilgilerini Değiştirdi Mi?

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 2, 523 - 533, 15.03.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.389816

Öz











Bu çalışmanın amacı, Dünya ve Evren Kavrama Soruları
(DEKS) yardımıyla “Astronomiyi Öğrenelim - Uzayı Keşfedelim Kampı-2 (AÖUK)”
süresince verilen astronomi temelli eğitimin, ortaokul seviyesindeki
öğrencilerin Dünya ve Evren hakkındaki kavramlarına olan etkisinin
incelenmesidir. Ayrıca öğrencilerin sosyal becerileri ve değer gelişimlerinin
bu kamp süresince nasıl etkilendiği belirlenmiştir. Araştırmada zayıf deneysel
desen olarak tek grup ön-test son-test modeli kullanılmıştır. AÖUK Bilim Kampı
ile öğrencilerin Dünya ve Evren hakkında kavram yanılgılarındaki değişimi
incelemek amacıyla 60 ortaokul öğrencisine kamptan önce Dünya ve Evren Kavrama
Soruları (DEKS) ön test olarak uygulanmıştır. Bir hafta süresince öğrencilere
astronomi ile ilgili 21 interaktif etkinlik uygulanmıştır. Kamp sonunda bu
öğrencilere son test olarak DEKS ölçeği tekrar uygulanarak öğrencilerin ön test
ve son test puanları arasında anlamlı fark olup olmadığına bakılmıştır. AÖUK bilim
kampı MEB okullarından gelen öğrencilerin Dünya ve Evren hakkındaki kavramsal
bilgilerinde anlamlı bir değişiklik oluşturmuştur. Bu değişiklik kapsamında Aydın
ilinde bulunan Sevgi evlerinde kalan öğrencilerin Dünya ve Evren hakkındaki
kavramsal bilgilerinde artma olmasına rağmen, bu artışın istatistiksel olarak anlamlı
bir değişiklik oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır.  Bununla birlikte nicel ve öğrencilerle yapılan
görüşmelerin de içinde bulunduğu nitel verilerin analizi sonucunda, her iki
grupta yer alan öğrencilerin AÖUK kampından önemli kazanımlar elde ederek
ayrıldıkları görülmüştür.



Kaynakça

  • Aktamış, H., Acar, E. & Ünal Çoban, G. (2015). A summer camp experience of primary student: Let’s learn astronomy, explore the space summer camp. Asia- Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 16(1).
  • Bakırcı, H., Artun, H., & Şenel, S. (2016). Ortak Bilgi Yapılandırma Modeline Dayalı Fen Öğretiminin Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Kavramsal Anlamalarına Etkisi (Gök Cisimlerini Tanıyalım). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 514-543.
  • Bolat, A., Aydoğdu, R. Ü., Sağır, Ş. U., & Değirmenci, S. (2014). 5. Sınıf Öğrencilerinin Güneş, Dünya Ve Ay Kavramları Hakkındaki Kavram Yanılgılarının Tespit Edilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 21.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Veri Analizi El Kitabı. (9. Baskı) Ankara: Pegem/A Yayıncılık.
  • Dankenbring, C., & Capobianco, B. M. (2016). Examining elementary school students’ men-tal models of sun-earth relationships as a result of engaging in engineering design. Internati-onal Journal of Science and Mathematics Education, 14(5), 825-845.
  • Gülseçen, S. (2002). Bilgi Teknolojisi’nin Astronomi Araştırmalarına ve Eğitim-Öğretimine Etkileri. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı 1. (ss. 10-15)
  • Gündoğdu, T. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin astronomi konusundaki başarı ve kavramsal anlama düzeyleri ile fen dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstan-bul.
  • Harman, G. (2017). Ortaokul öğrencilerinin güneş, dünya ve ay ile ilgili zihinsel modelleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37).
  • Heywood, D., Parker, J., & Rowlands, M. (2013). Exploring the visuospatial challenge of learning about day and night and the sun’s path. Science Education, 97(5), 772-796.
  • Karaman, A. & Apaydın, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin bilimsel araştırmanın doğası hakkındaki anlayışlarına astronomi yaz bilim kampının etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 841-864.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Fen Bilimleri Dersi Taslak Öğretim Programı. Anka-ra: Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Şahin, Ç., Bülbül, E., & Durukan, Ü. G. (2013). Öğrencilerin gök cisimleri konusundaki alternatif kavramlarının giderilmesinde kavramsal değişim metinlerinin etkisi. Journal of Computer and Education Research, 1(2), 38-64.
  • Şenel Çoruhlu, T. & Çepni, S. (2016). Zenginleştirilmiş 5E modelinin öğrenci kavramsal değişimi üzerine etkisi: astronomi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1785-1802.
  • Unat, Y. (2016). 1933 yılında Ali Yar tarafından yazılmış lise III kozmografya kitabı ve liselerde astronomi dersleri Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 2073-2088.
  • Yılmaz, E. (2014). 7. Sınıf temel astronomi kavramlarının etkin öğretimine yönelik bir eylem araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

Did “Let's Learn Astronomy, Explore The Space Summer Camp” Change The Students’ Conceptual Knowledge About Astronomy?

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 2, 523 - 533, 15.03.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.389816

Öz




















The aim of this study is to investigate effects of “Let’s learn astronomy, explore the space II” summer camp on middle school students’ knowledge about Earth and Universe by using Earth and Universe concept questions. Also, it is determined that how development of students’ social skills and values was influenced during this summer camp. 60 middle school students participated in the study. 21 activities about astronomy were put into practice with the students during the camp. Earth and universe concept questionnaire were used as pre-test and post-test. After AÖUK science camp, public school students’ conceptual understanding of Earth and Universe coming from the schools under Ministry of National Education changed significantly. As part of this change, although there is an increase of the disadvantaged students’ conceptual understanding about Earth and Universe, who are living in Sevgi houses, it is resulted that this change is no statistically significant.  However, as a result of the analysis of quantitative and qualitative data including the interviews with students, it was seen that the students in both groups were left from AÖUK camp by obtaining the significant learning outcomes.

Kaynakça

  • Aktamış, H., Acar, E. & Ünal Çoban, G. (2015). A summer camp experience of primary student: Let’s learn astronomy, explore the space summer camp. Asia- Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 16(1).
  • Bakırcı, H., Artun, H., & Şenel, S. (2016). Ortak Bilgi Yapılandırma Modeline Dayalı Fen Öğretiminin Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Kavramsal Anlamalarına Etkisi (Gök Cisimlerini Tanıyalım). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 514-543.
  • Bolat, A., Aydoğdu, R. Ü., Sağır, Ş. U., & Değirmenci, S. (2014). 5. Sınıf Öğrencilerinin Güneş, Dünya Ve Ay Kavramları Hakkındaki Kavram Yanılgılarının Tespit Edilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 21.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Veri Analizi El Kitabı. (9. Baskı) Ankara: Pegem/A Yayıncılık.
  • Dankenbring, C., & Capobianco, B. M. (2016). Examining elementary school students’ men-tal models of sun-earth relationships as a result of engaging in engineering design. Internati-onal Journal of Science and Mathematics Education, 14(5), 825-845.
  • Gülseçen, S. (2002). Bilgi Teknolojisi’nin Astronomi Araştırmalarına ve Eğitim-Öğretimine Etkileri. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı 1. (ss. 10-15)
  • Gündoğdu, T. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin astronomi konusundaki başarı ve kavramsal anlama düzeyleri ile fen dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstan-bul.
  • Harman, G. (2017). Ortaokul öğrencilerinin güneş, dünya ve ay ile ilgili zihinsel modelleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37).
  • Heywood, D., Parker, J., & Rowlands, M. (2013). Exploring the visuospatial challenge of learning about day and night and the sun’s path. Science Education, 97(5), 772-796.
  • Karaman, A. & Apaydın, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin bilimsel araştırmanın doğası hakkındaki anlayışlarına astronomi yaz bilim kampının etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 841-864.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Fen Bilimleri Dersi Taslak Öğretim Programı. Anka-ra: Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Şahin, Ç., Bülbül, E., & Durukan, Ü. G. (2013). Öğrencilerin gök cisimleri konusundaki alternatif kavramlarının giderilmesinde kavramsal değişim metinlerinin etkisi. Journal of Computer and Education Research, 1(2), 38-64.
  • Şenel Çoruhlu, T. & Çepni, S. (2016). Zenginleştirilmiş 5E modelinin öğrenci kavramsal değişimi üzerine etkisi: astronomi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1785-1802.
  • Unat, Y. (2016). 1933 yılında Ali Yar tarafından yazılmış lise III kozmografya kitabı ve liselerde astronomi dersleri Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 2073-2088.
  • Yılmaz, E. (2014). 7. Sınıf temel astronomi kavramlarının etkin öğretimine yönelik bir eylem araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Diğer ID 1884
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Hilal Aktamış Bu kişi benim

Esin Acar Bu kişi benim

Emrah Hiğde Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2018
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktamış, H., Acar, E., & Hiğde, E. (2018). Astronomiyi Öğrenelim - Uzayı Keşfedelim Kampı Öğrencilerin Astronomi Hakkındaki Kavramsal Bilgilerini Değiştirdi Mi?. Kastamonu Education Journal, 26(2), 523-533. https://doi.org/10.24106/kefdergi.389816