Bu araştırmada, siber zorbalık olaylarına
mağdur, zorba veya tanık olarak dâhil olan öğrenciler açısından siber zorbalık
tehlike düzeyi ölçeğinin ortaokul ve lise formlarını geliştirilmek
amaçlanmıştır. Araştırmada 304 ortaokul ve 296 lise öğrencisinden veri
toplanmıştır. Formlarla ilgili olarak kapsam geçerliği ve dil geçerliği uzman
görüşüyle; yapı geçerliği ise açımlayıcı faktör analizi yapılarak sağlanmıştır.
Ölçeklerin güvenirliğini test etmek için Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı
kesaplanmış; madde güvenirliklerini test etmek için ise madde-toplam
korelasyonları hesaplanmıştır. İlk psikometrik bulgularının geçerli ve
güvenilir olduğu belirlenen ölçek formlarının her biri üç temel boyuttan
(mağduriyet, zorbalık ve tanıklık); her temel boyut ise üç alt boyut (sorunun
yaşanma sıklığı, algılanan ciddiyet düzeyi, hissedilen olumsuz etki düzeyi) ile
17 maddeden oluşmuştur.
siber zorbalık siber zorbalık tehlike düzeyi ortaokul lise siber zorbalık ölçeği
The aim of this research is to develop the
secondary and high school forms of the cyberbullying threat level scale for
students who are cyberbullying victims, bullies or witnesses. Data were
collected from 304 middle school and 296 high school students. Content validity
and linguistic validity were established by expert review and; construct
validity was established by exploratory factor analysis. Cronbach Alpha
analysis was performed to test the internal consistency reliability coefficient
of the scales; Item-total correlations were calculated to test item
reliability. Each of the scales with three basic dimensions (victimization,
bullying and witnessing); three sub-dimensions (frequency of experiencing the
problem, level of perceived seriousness, level of negative effect felt) and 17
items found to be valid and reliable by the first psychometric findings.
cyberbullying cyberbullying threat level middle school high school cyberbullying scale
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Diğer ID | 2064 |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 11 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 2 |