Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 4, 1101 - 1110, 15.07.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.434146

Öz

Sosyal hizmet mesleği doğuşundan bu yana temelinde yardımseverlik olan bir toplumsal harekettir. Temelinde yardım olan bir disiplinin uygulayıcıları için de yardım etme davranışı biçilmiş bir kaftandır. Bu çalışma; geleceğin yardım ilişkilerini başlatacak olan sosyal hizmet öğrencilerinin bazı değişkenlere göre yardım tutumlarını belirlemek amacıyla gönüllü 188 sosyal hizmet lisans öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada Nickell (1998, ss. 4-10) tarafından geliştirilen ve araştırmacılar tarafından Türkçeye uyarlanan Yardım Tutum Ölçeği katılımcıların yardımla ilgili davranışlarını, duygularını ve inançlarını değerlendirmek amacıyla kullanılmış, ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0,83 olarak bulunmuştur. Ölçekte yer alan 3 alt boyutla ilişkili olarak “Fedakar” alt boyutunun Cronbach Alpha değeri 0,80 ,  “Kendine Yeten/Alıp Verici” alt boyunun Cronbach Alpha değeri 0,69 ve “Bencil”  alt boyunun Cronbach Alpha değeri 0,61’tür. Sonuç olarak öğrencilerin yardım tutumlarının en çok “kendine yeten”, en az “bencil” olarak tanımlanabileceği; yardım tutumlarının cinsiyete, sınıfa ve yaşa göre değişmediği (p>0.05) saptanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analiz sonuçlarına göre, ölçeğin Türkçe formunun katılımcıların yardımla ilgili davranışlarını, duygularını ve inançlarını değerlendirmede kullanılabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde “Yardımseverlik” Değerinin Etkinlik Temelli Öğretimi ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi”. Yayınlanmış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Batson, C.D., O'Quin, K., Fultz, J. ve Vanderplast, M. (1983). Influence of self-reported distress and empathy on egoistic versus altruistic motivation to help. Journal of Personality and Social Psychology, 45 (3), 706-718.
  • Batson, C.D. (1994). Why act for the public good? Four Answers Personality and Social Psychology Bulletin, 20, 603-610.
  • Bilgin, N. (1988). Sosyal Psikolojiye Giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. Ege Üniversitesi Basımevi. No:48. ss. 271-303.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem AYayıncılık.
  • Carkhuff, R. (1969). Helping & Human Relations. Vol I & II New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Catalan, J., Burgess, A., Pergami, A., Hulme, N,, Gazzard B. ve Philips, R. (1996). The psychology impact on staff of caring for people with serious diseases: the case of HIV infection and oncology. J Psychoso Res. 40 (4), 425-435.
  • Çelik, Z. (2014). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Darley, J.M. ve Batson, C.D. (1973). From Jerusalem to Jericho": A Study Of Situational And Dispositional Variables in Helping Behavior. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 27, No. 1, 100-108.
  • Dimitrov, D. (2010). Testing for factorial invariance in the context of construct validation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 43(2),121-149.
  • Dovidio, J.F., Allen, J.L ve Schroeder, D.A. (1990). Specificity empath-induced helping: Evidence for alturistic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 59 (2), 249-260.
  • Dökmen, Ü. (2011). İletişim Çatışmaları Ve Empati. Sistem Yayıncılık. 46. Baskı.
  • Duru, E. (2002). Öğretmen Adaylarında Kişi-Durum Yaklaşımı Bağlamında Yardım Etme Davranışı Eğilimi, Empati ve Düşünme Stilleri İlişkisi ve Bu Değişkenlerin Bazı Psikososyal Değişkenler Açısından İncelenmesi. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Eagly, A. H., ve Crowley, M. (1986). Gender and helping behavior: A meta-analytic review of the social psychological literature. Psychological Bulletin, 100, 283-308.
  • Edelwich, J. ve Brodsky, A. (1980). Burn-Out. Stages of Disillusionment in the Helping Professions. Human Sciences Press.
  • Egan G. (1986) The Skilled Helper. Brooks-Cole, Monterey, California. s. 99.
  • Feldman, R. S. (2011). Understanding Psychology, Mc Graw- Hill, İnc Printed United States Of America, Tenth Edition. 604-615.
  • Garaigordobil, M. (2009). A comparative Analysis of Empathy in Childhood and Adolescence: Gender Diferences and Associated Socio-emotional Variables. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(2), ss. 217-235.
  • Hasgul, E. ve Serpen, A. S., (2014). "Empathy’s Importance in Social Work Practices”, Athens: ATINER'S Conference Paper Series, No: PSY2014-1304.
  • Hoffman , M. L. (1987). “The Contribution of Empathy to Justice and Moral Judgment” . Cambridge University Press , 47-80.
  • Hu, L. T., ve Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structural analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Işıkhan, V. (2006). Onkoloji Alanında Bakımverenlerin Tükenmişliği. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 17 (2), 8-22.
  • Koç, C. (2014). İlköğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Ve Öğrenme Sürecinde Yardım İstemeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (2), 659-678.
  • Köklü, N. ve Büyüköztürk, Ş. (2000). Sosyal Bilimler için İstatistiğe Giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Krebs, D. (1987). The challenge of alturism in biology and psychology. Sociobiology and Psychology. Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp. 81-118.
  • McDonald, R.P. ve Moon-Ho, R.H. (2002). Principles and Practice in Reporting Structural Equation Analyses. Psychological Methods, Vol. 7 (1), 64–82.
  • Munro, B.H. (2005). Statistical Methods For Health Care Research. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, p.351-376.
  • Nickell, G.S. (1998). The Helping Attitudes Scale. Paper presented at 106th Annual Convention of the American Psychological Association at San Francisco, August.
  • Ribal, J.E. (1963). Social Character and Meanings of Selfishness and Alturism. Sociology and Social Research. Vol. 47, pp. 311-321.
  • Romer D., Charles GL. ve Lizzadro T. (1986). “A Person-Situation Approach to Alturistic Behavior”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 51 (5), 1001-1012.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, Vol.8, No.2, pp. 23-74.
  • Schultz, P.W. (2000). Empathizing With Nature: The Effects Of Perspective Taking On Concern For Environmental Issues. Journal of Social Issues, Vol. 56 (3), 391-406.
  • Serpen, A.S. ve Hasgül, E. (2015). Sosyal Hizmet Uygulamalarında Empatinin Önemi ve Yardım İlişkisi Üzerindeki Etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 35. ss. 37-52.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Thompson, B. (2000). Ten commandments of Structural Equation Modeling. In L. Grimm & P. Yarnold (Eds.), Reading and understanding more multivariate statistics (pp. 261-284). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Weick, A. (1999). Guilty knowledge. Families in Society, 80, 337-332.
  • Wilson, E.O. (1975). Sociobiology: The New Synthesis. Cambridge, Mass: Harvard Univ. Press, p. 578.

Examination of Helping Attitudes of Social Work Students

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 4, 1101 - 1110, 15.07.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.434146

Öz














The profession of
social work is a social movement that has helpfulness in its foundation since
its nascence and the act of helping is uniquely suited for the practitioners of
a discipline that has help in its foundation. This study is carried out on 188
voluntary social work undergraduate students with the intent of determining the
helping attitudes of those students who will initiate the future helping
relationships. The Helping Attitude Scale developed by Nickell (1998, ss. 4-10)
and adapted to Turkish by researchers is used in the study to evaluate the
attitudes, feelings and beliefs of participators related to help, the Cronbach Alpha
value regarding the reliability of the scale is found as 0,83. In relation to
the 3 sub-dimensions that are on the scale; the Cronbach Alpha value of the
sub-dimension “Alturism” is 0,80, the Cronbach Alpha value of the sub-dimension
“Self-sufficient/Receiver-Giver” is 0,69, and the Cronbach Alpha value of the
sub-dimension “Selfish” is 0,61. In conclusion it is determined that the
helping attitudes of the students can be identified at most as
“self-sufficient”and at least as “selfish”; the helping attitudes do not vary
by sex (p>0.05).According to the results of exploratory factor analysis and
confirmatory factor analysis, it is thought that the Turkish form of the scale
can be used to evaluate the attitudes, feelings and beliefs of participators
related to help.



Kaynakça

  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde “Yardımseverlik” Değerinin Etkinlik Temelli Öğretimi ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi”. Yayınlanmış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Batson, C.D., O'Quin, K., Fultz, J. ve Vanderplast, M. (1983). Influence of self-reported distress and empathy on egoistic versus altruistic motivation to help. Journal of Personality and Social Psychology, 45 (3), 706-718.
  • Batson, C.D. (1994). Why act for the public good? Four Answers Personality and Social Psychology Bulletin, 20, 603-610.
  • Bilgin, N. (1988). Sosyal Psikolojiye Giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. Ege Üniversitesi Basımevi. No:48. ss. 271-303.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem AYayıncılık.
  • Carkhuff, R. (1969). Helping & Human Relations. Vol I & II New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Catalan, J., Burgess, A., Pergami, A., Hulme, N,, Gazzard B. ve Philips, R. (1996). The psychology impact on staff of caring for people with serious diseases: the case of HIV infection and oncology. J Psychoso Res. 40 (4), 425-435.
  • Çelik, Z. (2014). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Darley, J.M. ve Batson, C.D. (1973). From Jerusalem to Jericho": A Study Of Situational And Dispositional Variables in Helping Behavior. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 27, No. 1, 100-108.
  • Dimitrov, D. (2010). Testing for factorial invariance in the context of construct validation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 43(2),121-149.
  • Dovidio, J.F., Allen, J.L ve Schroeder, D.A. (1990). Specificity empath-induced helping: Evidence for alturistic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 59 (2), 249-260.
  • Dökmen, Ü. (2011). İletişim Çatışmaları Ve Empati. Sistem Yayıncılık. 46. Baskı.
  • Duru, E. (2002). Öğretmen Adaylarında Kişi-Durum Yaklaşımı Bağlamında Yardım Etme Davranışı Eğilimi, Empati ve Düşünme Stilleri İlişkisi ve Bu Değişkenlerin Bazı Psikososyal Değişkenler Açısından İncelenmesi. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Eagly, A. H., ve Crowley, M. (1986). Gender and helping behavior: A meta-analytic review of the social psychological literature. Psychological Bulletin, 100, 283-308.
  • Edelwich, J. ve Brodsky, A. (1980). Burn-Out. Stages of Disillusionment in the Helping Professions. Human Sciences Press.
  • Egan G. (1986) The Skilled Helper. Brooks-Cole, Monterey, California. s. 99.
  • Feldman, R. S. (2011). Understanding Psychology, Mc Graw- Hill, İnc Printed United States Of America, Tenth Edition. 604-615.
  • Garaigordobil, M. (2009). A comparative Analysis of Empathy in Childhood and Adolescence: Gender Diferences and Associated Socio-emotional Variables. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(2), ss. 217-235.
  • Hasgul, E. ve Serpen, A. S., (2014). "Empathy’s Importance in Social Work Practices”, Athens: ATINER'S Conference Paper Series, No: PSY2014-1304.
  • Hoffman , M. L. (1987). “The Contribution of Empathy to Justice and Moral Judgment” . Cambridge University Press , 47-80.
  • Hu, L. T., ve Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structural analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Işıkhan, V. (2006). Onkoloji Alanında Bakımverenlerin Tükenmişliği. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 17 (2), 8-22.
  • Koç, C. (2014). İlköğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Ve Öğrenme Sürecinde Yardım İstemeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (2), 659-678.
  • Köklü, N. ve Büyüköztürk, Ş. (2000). Sosyal Bilimler için İstatistiğe Giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Krebs, D. (1987). The challenge of alturism in biology and psychology. Sociobiology and Psychology. Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp. 81-118.
  • McDonald, R.P. ve Moon-Ho, R.H. (2002). Principles and Practice in Reporting Structural Equation Analyses. Psychological Methods, Vol. 7 (1), 64–82.
  • Munro, B.H. (2005). Statistical Methods For Health Care Research. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, p.351-376.
  • Nickell, G.S. (1998). The Helping Attitudes Scale. Paper presented at 106th Annual Convention of the American Psychological Association at San Francisco, August.
  • Ribal, J.E. (1963). Social Character and Meanings of Selfishness and Alturism. Sociology and Social Research. Vol. 47, pp. 311-321.
  • Romer D., Charles GL. ve Lizzadro T. (1986). “A Person-Situation Approach to Alturistic Behavior”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 51 (5), 1001-1012.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, Vol.8, No.2, pp. 23-74.
  • Schultz, P.W. (2000). Empathizing With Nature: The Effects Of Perspective Taking On Concern For Environmental Issues. Journal of Social Issues, Vol. 56 (3), 391-406.
  • Serpen, A.S. ve Hasgül, E. (2015). Sosyal Hizmet Uygulamalarında Empatinin Önemi ve Yardım İlişkisi Üzerindeki Etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 35. ss. 37-52.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Thompson, B. (2000). Ten commandments of Structural Equation Modeling. In L. Grimm & P. Yarnold (Eds.), Reading and understanding more multivariate statistics (pp. 261-284). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Weick, A. (1999). Guilty knowledge. Families in Society, 80, 337-332.
  • Wilson, E.O. (1975). Sociobiology: The New Synthesis. Cambridge, Mass: Harvard Univ. Press, p. 578.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Ayşe Sezen Serpen Bu kişi benim

Ergün Hasgül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 7 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Serpen, A. S., & Hasgül, E. (2018). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(4), 1101-1110. https://doi.org/10.24106/kefdergi.434146