Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reflection of Evidence Based Teaching on The 2005 Teacher Guide Books in Social Studies Curriculum

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 4, 1227 - 1236, 15.07.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.434153

Öz

The 2005 Social Studies
curriculum foresees that students should establishing cause and effect relation
by evaluation of evidence use first-hand resources and reasoning based on
evidence. It also aims to give them a sense of limitations of evidence and of
different interpretations of history.
In determining the
realization of this goal, it is of great importance that how much and how
Evidence Based Teaching is included in teacher's guide books, course and
workbooks, and which are emphasized more frequently.
This research was conducted through a
qualitative research method using a document. In the analysis of the data
obtained from the research, inductive analysis was used from the types of
content analysis.
In this study, an easily accessible
case sample, one of the purpose sampling methods, is used. The last pressures
of 4th -7th grade social studies teacher guidebooks  were examined 2016-2017 education-school year.
The data in the
books were reviewed under 5 themes and 22 sub-theme. As a result; as
evidence-based teaching gain is at least 7th grade and at least 6th
grade; as a topic is  at most 6th
grade, at least 5th grade; as a visual is  at most 4th grade at least 6th
grade; as information is at most 7th grade and at least 6th
grade;  as an event is at most 4th grade
at least 6th grade; as news is at the most 7th grade and
at the least 6th grade, as statement is only at the 5th grade
level and not at the other class levels. In general, the evidence-based
teaching is at the level of at least 6th grade and at the most.4th
grade.

Kaynakça

  • Çelikkaya, T.(2011). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Becerilerin Kazandırılma Düzeyleri: Öğretmen Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi,19(3),969-990.
  • Çıdaçı, T. (2015). Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Öğretiminde Birinci Elden Kaynakların Kullanımı (7. Sınıf Örneği) (Kanıt Temelli Öğrenme).Yüksek Lisans Tezi, Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Evirgen,Ö.F.(2016) İlköğretim Sosyal Bilgiler 7 Öğretmen Kılavuz Kitabı,Ankara: Ekoyay.
  • Işık, H.(2008).İlköğretim 4.sınıf sosyal bilgiler dersi tarih dersi konularının öğretiminde kanıt temelli öğrenme modeli: bir eylem araştırması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kabapınar,Y.(2016).Kuramdan Uygulamaya Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Ankara:Pegem A.
  • Karabıyık,E.Ü.(2016) İlköğretim Sosyal Bilgiler 6 Öğretmen Kılavuz Ki-tabı,Ankara:Evren
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, London: Sage Publications.
  • Oğuz, S. ve Demir, F.B.(2016) Sosyal Bilgiler Öğretim Programının ve Ders Kitabının Toulmın Argüman Modeline Göre Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16 (USBES Özel Sayı II), 1572-1602.
  • Önal, H. ve Kaya, N. (2011). Sosyal bilgiler ders kitaplarının (4. ve 5.sınıf) değerlendiril-mesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 179-189.
  • Özbaş, B.Ç. (2010) 12-14 Yaş Grubu Öğrencilerinin Tarihsel Düşünme Gelişimi ve Tarihsel Kanıt Kullanımı, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,İzmir.
  • Özensoy, A.U. ve Aynacı, C.(2016) İlköğretim Sosyal Bilgiler 5 Öğretmen Kılavuz Ki-tabı,Ankara:Berkay.
  • Şahin,S.C.,Bayram,Ö. ve Midilli,A.(2016) İlköğretim Sosyal Bilgiler 4 Öğretmen Kılavuz Kitabı,Ankara:Koza Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2004). Sosyal Bilgiler Dersi (4. ve 5. Sınıflar)Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=39 adresinden 13.12.16 tarihinde erişilmiştir.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2005). Sosyal Bilgiler Dersi (6 ve 7. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=38 adresinden 13.12.16 tarihinde erişilmiştir.
  • Tally, B. & Goldenberg, L. B.(2005). "Fostering historical thinking with digitized primary sources." Journal of Research on Technology in Education 38(1). p.1-21
  • Tekden,Z.(2015) İlköğretim Sosyal Bilgiler (6.sınıf) Öğretmen Kılavuz Kitabı,Ankara:Ada
  • Yıldırım,A. ve Şimşek,H.(2016)Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri,Ankara:Seçkin

Kanıt Temelli Öğretimin 2005 Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Öğretmen Kılavuz Kitaplarına Yansıması

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 4, 1227 - 1236, 15.07.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.434153

Öz




2005 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, öğrencilerin birinci
elden kaynakları kullanıp kanıtları değerlendirerek sebep-sonuç ilişkisi
kurmalarını ve kanıta dayalı olarak akıl yürütebilmelerini öngörmektedir. Bunun
yanında onlara, kanıtların sınırlılıklarının ve tarihin farklı yorumlarının
olabileceğine dair farkındalığı da kazandırmayı amaçlamıştır. Bu amacın
gerçekleşme durumunun tespitinde, öğretmen kılavuz kitapları ile ders ve
çalışma kitaplarında Kanıt Temelli Öğretime ne kadar ve ne şekilde yer
verildiği, hangilerinin daha sık vurgulandığı büyük bir önem taşımaktadır. Bu
araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde
içerik analizi türlerinden tümevarımcı analiz kullanılmıştır. Bu çalışmada  amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan
kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yolu kullanılarak 2016-2017 eğitim
–öğretim yılı 4. –7. sınıf sosyal bilgiler öğretmen kılavuz kitaplarının son
baskıları incelenmek üzere ele alınmıştır. Kitaplardaki veriler 5 tema ve 22
alt temada incelenmiş olup sonuç olarak; kanıt temelli öğretime kazanım olarak
en çok 7.sınıfta en az 6.sınıfta; konu olarak en çok 5.sınıfta en az 6.sınıfta;
görsel temada en çok 4. sınıfta en az 6.sınıfta; bilgi temasında en çok
7.sınıfta en az 6.sınıfta; olay temasında en çok 4. sınıfta en az 6. sınıfta
yer verilmiştir. Haber temasında en çok 7.sınıf en az ise 6.sınıf düzeyinde;
söz temasında ise sadece 5.sınıf düzeyinde yer verilmiş olup diğer sınıf
düzeylerinde yer verilmemiştir. Genel olarak kanıt temelli öğretime en az
6.sınıf düzeyinde en fazla 4.sınıf düzeyinde yer verilmiştir.


Kaynakça

  • Çelikkaya, T.(2011). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Becerilerin Kazandırılma Düzeyleri: Öğretmen Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi,19(3),969-990.
  • Çıdaçı, T. (2015). Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Öğretiminde Birinci Elden Kaynakların Kullanımı (7. Sınıf Örneği) (Kanıt Temelli Öğrenme).Yüksek Lisans Tezi, Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Evirgen,Ö.F.(2016) İlköğretim Sosyal Bilgiler 7 Öğretmen Kılavuz Kitabı,Ankara: Ekoyay.
  • Işık, H.(2008).İlköğretim 4.sınıf sosyal bilgiler dersi tarih dersi konularının öğretiminde kanıt temelli öğrenme modeli: bir eylem araştırması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kabapınar,Y.(2016).Kuramdan Uygulamaya Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Ankara:Pegem A.
  • Karabıyık,E.Ü.(2016) İlköğretim Sosyal Bilgiler 6 Öğretmen Kılavuz Ki-tabı,Ankara:Evren
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, London: Sage Publications.
  • Oğuz, S. ve Demir, F.B.(2016) Sosyal Bilgiler Öğretim Programının ve Ders Kitabının Toulmın Argüman Modeline Göre Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16 (USBES Özel Sayı II), 1572-1602.
  • Önal, H. ve Kaya, N. (2011). Sosyal bilgiler ders kitaplarının (4. ve 5.sınıf) değerlendiril-mesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 179-189.
  • Özbaş, B.Ç. (2010) 12-14 Yaş Grubu Öğrencilerinin Tarihsel Düşünme Gelişimi ve Tarihsel Kanıt Kullanımı, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,İzmir.
  • Özensoy, A.U. ve Aynacı, C.(2016) İlköğretim Sosyal Bilgiler 5 Öğretmen Kılavuz Ki-tabı,Ankara:Berkay.
  • Şahin,S.C.,Bayram,Ö. ve Midilli,A.(2016) İlköğretim Sosyal Bilgiler 4 Öğretmen Kılavuz Kitabı,Ankara:Koza Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2004). Sosyal Bilgiler Dersi (4. ve 5. Sınıflar)Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=39 adresinden 13.12.16 tarihinde erişilmiştir.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2005). Sosyal Bilgiler Dersi (6 ve 7. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=38 adresinden 13.12.16 tarihinde erişilmiştir.
  • Tally, B. & Goldenberg, L. B.(2005). "Fostering historical thinking with digitized primary sources." Journal of Research on Technology in Education 38(1). p.1-21
  • Tekden,Z.(2015) İlköğretim Sosyal Bilgiler (6.sınıf) Öğretmen Kılavuz Kitabı,Ankara:Ada
  • Yıldırım,A. ve Şimşek,H.(2016)Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri,Ankara:Seçkin
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Tekin Çelikkaya

Fatoş Boyraz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 24 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çelikkaya, T., & Boyraz, F. (2018). Kanıt Temelli Öğretimin 2005 Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Öğretmen Kılavuz Kitaplarına Yansıması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(4), 1227-1236. https://doi.org/10.24106/kefdergi.434153