BibTex RIS Kaynak Göster

Araç Dinamiği Modellenmesi, Simülasyonu ve Görselleştirilmesi

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 1, 133 - 146, 01.03.2012

Öz

Kaynakça

  • Genta, G. (1997). Motor Vehicle Dynamics - Modeling and Simulation, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.: Suite 1B, 1060 Main Street, River Edge, New Jersey, USA.
  • Jazar, R.N. (2008). Vehicle Dynamics-Theory and Application, Springer Science + Business Media: Spring Street, New York, USA.
  • Rajamani, R. (2006). Vehicle Dynamics and Control, Springer Science + Business Media: Spring Street, New York, USA.
  • Pacejka, H.B. (2010). Pacejka’s Magic Formula, 14 Ocak 2011 tarihinde http://www.racer.nl/reference/pacejka.htm adresinden alınmıştır.

Araç Dinamiği Modellenmesi, Simülasyonu ve Görselleştirilmesi

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 1, 133 - 146, 01.03.2012

Öz

Bu bildiride tekerlekli araçların fiziksel olarak modellenmesi, simülasyonu ve görselleştirilmesi amacıyla geliştirilen yazılım sunulmaktadır. Fiziksel modelleme, bir aracın sürüş dinamiğine etki eden bütün alt sistemlerin modellenmesini kapsar. Buna göre, sürüş hattındaki motor, debriyaj, dişli kutusu, diferansiyel gibi alt sistemlerin birer kapalı kutu şeklinde fiziksel modellenmesi yapılmaktadır. Bunlara ek olarak, aracın lastik ve tekerlek modelleri, direksiyon kutusu modeli, fren modelleri ve aerodinamik özellikleri sistemde bulunmaktadır. Kullanıcılar, sisteme girecekleri parametre değerleriyle modellemek istedikleri araçları şekillendirebileceklerdir. Örneğin, kullanıcı araç boyutlarını belirleyip, gövde üzerinde istediği yerlere farklı lastiklere sahip tekerlekleri yerleştirip, istenilen tekerlekleri güç tekerleği olarak işaretleyip, sürüş hattındaki bileşenlere uygun değerleri verip, farklı direksiyon kutusu modelleri ve fren modelleri seçerek kendi amaçlarına uygun aracı oluşturabilecektir. Özet olarak kullanıcı tak çıkar mantığı ile farklı bileşenleri şekillendirerek kendi aracını oluşturacaktır. Bu çalışmada, modellenen sistemin incelenmesi, doğrulanması ve geçerlenmesi amacıyla simülasyon anında parametre değerlerinin aldığı değerler etkileşimli bir arayüz üzerinde görselleştirilmektedir. Sistem içerisinde fizik kütüphanesi olarak Nvidia PhysX, görselleştirme ve arayüz için ise OpenGL ve QT kütüphanelerinin kullanılması öngörülmüştür. Yazılımın gelecekte simülatör sistemlerine entegre edilebilmesi, simülatör sistemlerinin fiziksel araç dinamiği hesaplarını üstlenebilmesi hedeflenmektedir

Kaynakça

  • Genta, G. (1997). Motor Vehicle Dynamics - Modeling and Simulation, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.: Suite 1B, 1060 Main Street, River Edge, New Jersey, USA.
  • Jazar, R.N. (2008). Vehicle Dynamics-Theory and Application, Springer Science + Business Media: Spring Street, New York, USA.
  • Rajamani, R. (2006). Vehicle Dynamics and Control, Springer Science + Business Media: Spring Street, New York, USA.
  • Pacejka, H.B. (2010). Pacejka’s Magic Formula, 14 Ocak 2011 tarihinde http://www.racer.nl/reference/pacejka.htm adresinden alınmıştır.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Engin Fırat Bu kişi benim

Vahap Oğuz Tokmak Bu kişi benim

Veysi İşler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2012
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE E. Fırat, V. O. Tokmak, ve V. İşler, “Araç Dinamiği Modellenmesi, Simülasyonu ve Görselleştirilmesi”, Savunma Bilimleri Dergisi, c. 11, sy. 1, ss. 133–146, 2012, doi: 10.17134/sbd.80001.