Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARI

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 13, 85 - 112, 06.08.2017
https://doi.org/10.31834/kilissbd.315627

Öz



Yapılan bu araştırmanın amacı sosyoekonomik düzeylerine göre belirlenen
okulların örtük programlarının olumsuz unsurlarının öğrenciler üzerinde
oluşturduğu stres düzeyini belirlemektir. Araştırmada araştırmacı tarafından 5’li likert tipi ölçek
geliştirilerek uygulanmıştır. Öğrencilerin örtük programdan kaynaklanan stres
düzeylerini belirlemek için ölçeğin uygulandığı gözlem yapılan okullardaki 6, 7
ve 8. sınıflarda bulunan 469 öğrenci örneklemi oluşturmaktadır. Veriler  Spss 17.0 programıyla analiz edilmiştir. Çalışma alanındaki okulların örtük programdan
kaynaklanan stres düzeylerine bakıldığında öğrencilerde en fazla
“Yönetici-okulun imkânları ” alt boyutunun orta düzeyde stres yarattığı; diğer
alt boyutların ise sırasıyla “Öğrenci ” alt boyutunda orta ve “Öğretmen” alt
boyutunda ise az düzeyde stres yarattığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin
örtük programdan kaynaklanan stres düzeylerinin okul, sınıf, cinsiyet,
değişkenlerine göre anlamlı şekilde değiştiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Anyon, J., “Social Class and the Hidden Curriculum of Work”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, 1983, p.143-167. Apple, M., King, N., “What Do Schools Teach?”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, 1983, p.82-99. Apple, M.W., “The Other Side of The Hidden Curriculum: Correspondence Theories and The Labor Process”, Journal of Education, Vol. 162, İssue 1, Feb-1980, p.47-66. Apple, M.W., İdeology and Curriculum, Routledge Falmer, New York, 2004. Demirel, Ö., Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme (8. Baskı), Pegem A Yayıncılık Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2005. Erden,M, Eğitimde Program Değerlendirme, Ankara, 1998 . Erken, V., Sınıf Yönetimi, Berikan Yayımcılık , Ankara:, 2002. Giroux, H., Penna, A., “Social Education in the Classroom: The Dynamics of the Hidden Curriculum”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, 1983, p.100-121. Greenberg, J. Comprehensive Stres Management, (Eighth Edition) Graw Companies New York,2004. Jachim , N. “The Hidden Curriculum,” , A Review of General Semantics;Spring1987, Vol. 44 Issue 1, p83. Jackson, P. W., Life in Classrooms, Teachers College Press (Reprint. Originally published New York, 1968), New York, 1990. Kohlberg, L., “The Moral Atmosphere of the School”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, 1983, p.61-81. Lazarus, R., Folkman, R. , Stres, Appraisal, And Coping,, Springer Publishing Company, New York ,1984. Lynch, K., The Hidden Curriculum: Reproduction in Education, A Reapprasial, London, 1989. Merter, F., Akbulut, E., İlköğretimde Örtük Programın Saptanması, (İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Basılmış Yüksek Lisans Tezi), Malatya, 2011. Sarı, M., Demokratik Değerlerin Kazanımı Sürecinde Örtük Program: Düşük ve Yüksek Okul Yaşam Kalitesine Sahip İki İlköğretim Okulunda Nitel Bir Çalışma (Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi), Adana, 2007. Selye, H., Stres, Montreal, Acta, Inc. Medical Publıshers, Canada,1950. Simon R. I., Willinsky, J. “Behind A High School Literacy Policy: The Surfacing of A Hidden Curriculum”, Journal of Education, Vol. 162, Win-1980, p.111-121. Snyder,B,R.The Hidden Curriculum.New York:Alfred A.Knopf,1971. Tuncel, İ., Duyuşsal Özelliklerin Gelişimi Açısından Örtük Program, (Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara, 2008/a. Türedi, H., Örtük Programın Eğitimde Yeri ve Önemi, (Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) Sakarya, 2008. Vallance, E., “Hiding the Hidden Curriculum: An İnterpretation of the Language of Justification in Ninetennth Century Educational Reform”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, 1983, p.9-27. Vallance, E., “The Hidden Curriculum and Qualitative İnquiry As States of Mind”, Journal of Education, Vol. 162, İssue 1, Feb 1980, p.138-151. Yaman, B., “Pedagojik Formasyon Eğitimi Almamış Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Algıları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış 2010 , C.9, S.31, 2010, s.53-72. Yüksel, S., “Yükseköğretimde Eğitim Öğretim Faaliyetleri ve Örtük Program”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.XV, 2002. Yüksel, S., Örtük Program Eğitimde Saklı Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2004.
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 13, 85 - 112, 06.08.2017
https://doi.org/10.31834/kilissbd.315627

Öz

Kaynakça

  • Anyon, J., “Social Class and the Hidden Curriculum of Work”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, 1983, p.143-167. Apple, M., King, N., “What Do Schools Teach?”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, 1983, p.82-99. Apple, M.W., “The Other Side of The Hidden Curriculum: Correspondence Theories and The Labor Process”, Journal of Education, Vol. 162, İssue 1, Feb-1980, p.47-66. Apple, M.W., İdeology and Curriculum, Routledge Falmer, New York, 2004. Demirel, Ö., Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme (8. Baskı), Pegem A Yayıncılık Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2005. Erden,M, Eğitimde Program Değerlendirme, Ankara, 1998 . Erken, V., Sınıf Yönetimi, Berikan Yayımcılık , Ankara:, 2002. Giroux, H., Penna, A., “Social Education in the Classroom: The Dynamics of the Hidden Curriculum”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, 1983, p.100-121. Greenberg, J. Comprehensive Stres Management, (Eighth Edition) Graw Companies New York,2004. Jachim , N. “The Hidden Curriculum,” , A Review of General Semantics;Spring1987, Vol. 44 Issue 1, p83. Jackson, P. W., Life in Classrooms, Teachers College Press (Reprint. Originally published New York, 1968), New York, 1990. Kohlberg, L., “The Moral Atmosphere of the School”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, 1983, p.61-81. Lazarus, R., Folkman, R. , Stres, Appraisal, And Coping,, Springer Publishing Company, New York ,1984. Lynch, K., The Hidden Curriculum: Reproduction in Education, A Reapprasial, London, 1989. Merter, F., Akbulut, E., İlköğretimde Örtük Programın Saptanması, (İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Basılmış Yüksek Lisans Tezi), Malatya, 2011. Sarı, M., Demokratik Değerlerin Kazanımı Sürecinde Örtük Program: Düşük ve Yüksek Okul Yaşam Kalitesine Sahip İki İlköğretim Okulunda Nitel Bir Çalışma (Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi), Adana, 2007. Selye, H., Stres, Montreal, Acta, Inc. Medical Publıshers, Canada,1950. Simon R. I., Willinsky, J. “Behind A High School Literacy Policy: The Surfacing of A Hidden Curriculum”, Journal of Education, Vol. 162, Win-1980, p.111-121. Snyder,B,R.The Hidden Curriculum.New York:Alfred A.Knopf,1971. Tuncel, İ., Duyuşsal Özelliklerin Gelişimi Açısından Örtük Program, (Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara, 2008/a. Türedi, H., Örtük Programın Eğitimde Yeri ve Önemi, (Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) Sakarya, 2008. Vallance, E., “Hiding the Hidden Curriculum: An İnterpretation of the Language of Justification in Ninetennth Century Educational Reform”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, 1983, p.9-27. Vallance, E., “The Hidden Curriculum and Qualitative İnquiry As States of Mind”, Journal of Education, Vol. 162, İssue 1, Feb 1980, p.138-151. Yaman, B., “Pedagojik Formasyon Eğitimi Almamış Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Algıları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış 2010 , C.9, S.31, 2010, s.53-72. Yüksel, S., “Yükseköğretimde Eğitim Öğretim Faaliyetleri ve Örtük Program”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.XV, 2002. Yüksel, S., Örtük Program Eğitimde Saklı Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2004.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim
Yazarlar

Figen Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 6 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 9 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Yıldırım, F. (2017). İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARI. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 85-112. https://doi.org/10.31834/kilissbd.315627