BibTex RIS Kaynak Göster

Kalkınma Ajanslarının Sürdürülebilir Bölgesel Turizmin Gelişimine Etkisi: GMKA Örneği

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 34 - 44, 01.06.2014
https://doi.org/10.18493/kmusekad.93546

Öz

The aim of this study is to reveal the role of South Marmara Region Development Agency (GMKA) in providing the tourism values of the region and their sustainability. In the study, firstly the terms, development, regional development and development agencies have been explained and historical process of development agencies, their foundation aims, and the effect of regional development agencies on sustainable regional tourism have been examined taking the GMKA sample into consideration. In the study, sample case design, which is one of the qualitative research designs, has been used. The data consist of the tourism projects to which GMKA gave support between the years 2010 and 2013 and involve the analysis of the tourism Project outputs between the years 2010 and 2012. Moreover, the tourism projects to which GMKA gave financial support and the institutions which got support in 2013 have been investigated. After the tourism projects to which GMKA gave financial support in the region, it has been concluded that GMKA supported the trainings, contributed to the renewal of the touristic facilities, supported mainly the public projects among the projects devoted to the tourism sector in order to provide employment in the tourism sector, to bring in new fields to tourism, and to train qualified labor force for the tourism sector

Kaynakça

  • Akiş, E., (2011), “Küreselleşme Sürecinde Bölgesel Kalkınma Yaklaşımındaki Gelişmeler ve Bölgesel Kalkınma Ajansları”, Sosyoloji Konferansları Dergisi,(44), 237-256.
  • Anselmo, A. D. ve Cascio, L. L., (2011), “Towards a new era for regional development: investing in leadership”. Local Economy, 26 (6-7), 467-472.
  • Arslan, K., (2005), “Bölgesel Kalkınma Farklılıklarının Giderilmesinde Etkin Bir Araç: Bölgesel Planlama ve Bölgesel Kalkınma Ajansları”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 275-294
  • Baykal, N., (2010), Türkiye’de Bölgesel Kalkınma Açısından Kalkınma Ajanslarının Misyonu: Kayseri Örneği, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman, Yüksek Lisans Tezi.
  • Berber, M.ve Çelepçi, E., (2005), Türk Bölgesel Kalkınma Politikalarında Yeni Arayışlar: Kalkınma Ajansları ve Türkiye’de Uygulanabilirliği, Karadeniz Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, 13–14 Ekim 2005, Bildiriler Kitabı, Trabzon, 146–155.
  • Bramwell, B., (2011), “Governance, The State and Sustainable Tourism: A Political
  • Economy Approach”, Journal of Sustainable Tourism, 19 (4-5), 459-477.
  • Çakmak, E., (2006),Yerel Ekonomi ve Bölgesel Kalkınma Ajansları, 1.Baskı,İmaj Yayınevi, 211 s.,Ankara.
  • Çayın, M., Karhan, G., Silinir, M. ve Aydeniz, N. (2012) “Bölgesel Kalkınmada Öncü Rol Üstlenen Bölgesel Kalkınma Ajanslarının İncelenmesi: Dicle Kalkınma Ajansı Örneği”, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, (2),1.
  • DPT. (2000), Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara. http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/zel%20htisas%20Komisyo nu%20Raporlar/Attachments/65/oik523.pdf. Erişim Tarihi (12.04.2014).
  • DPT.(2006),Dokuzuncu Beş Yıllık Kalkınma Planı, Ankara. http://pbk.tbmm.gov.tr/dokumanlar/kalkinma-plani- 9-genel-kurul.pdf.
  • Escobar, A., (1991), “Anthropology and the Development Encounter: The Making and Marketing of Development Anthropology”, American Ethnologist, 18 (4), 658-682.
  • GMKA, (2012), 2010 ve 2011 Mali Destek Programları Tamamlanan Projeler ve Etkileri, GMKA Yayınları.
  • Günaydın, D., (2013) “Türkiye’de Bölgeler Arası Gelişmişlik Farkların Giderilmesinde Kalkınma Ajansların Yeri: İzka Mali Destek Programları Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 73- 101.
  • Kahraman, N. ve Türkay O., (2011), Turizm ve Çevre. Detay Yayıncılık, 4.Baskı, 222 s., Ankara.
  • Kırankbeş, M. C. (2013) “Yeni Bölgesel Kalkınma Politikasının Yerel Aktörleri Olarak Kalkınma Ajanslarının Etkinliğinin Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35. Türkiye Örneği”,
  • Küçük, O. (2007) “AB Uyum Sürecinde Kalkınma Ajansları ve AB Hibe Projelerinin Bölgesel Kalkınmaya Katkılarının Araştırılması: Samsun, Kastamonu ve Erzurum NUTS dergi.atauni.edu.tr/index.php/SBED/article/viewFile/459/451. 495-507. Örneği” http://e
  • Yüksek Lisans Tezi).

Kalkınma Ajanslarının Sürdürülebilir Bölgesel Turizmin Gelişimine Etkisi: GMKA Örneği

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 34 - 44, 01.06.2014
https://doi.org/10.18493/kmusekad.93546

Öz

Bu çalışmada amaç, Güney Marmara Kalkınma Ajansı’nın (GMKA) bölge turizm değerleri ve sürdürülebilirliğinin sağlanmasındaki rolünü ortaya çıkartmaktır. Çalışmada öncelikle kalkınma, bölgesel kalkınma ve kalkınma ajansları kavramları açıklanmakta, kalkınma ajanslarının tarihsel gelişimi, kuruluş amaçları, bölgesel kalkınma ajanslarının sürdürülebilir bölgesel turizme etkisi GMKA örneği ile irdelenmektedir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden birisi olan örnek olay deseni kullanılmaktadır. Veriler GMKA’nın 2010-2013 yılları arasında destek verdiği turizm projelerinden alınmakta olup, 2010-2012 yılları arasındaki turizm proje çıktıları analizini kapsamaktadır. Ayrıca 2013 yılında GMKA’nın mali destek verdiği turizm projeleri ve destek alan kuruluşlar incelenmektedir. GMKA’nın bölgede mali destek verdiği turizm projeleriyle turizmde istihdam yarattığı, turizme yeni alanlar kazandırdığı, turizm sektörüne nitelikli işgücü yetiştirmek için eğitimleri desteklediği, turistik tesislerin yenilenmesine katkı sağladığı ve turizm sektörüne yönelik projelerde ağırlıklı olarak kamuya ait projeleri desteklediği sonucuna ulaşılmaktadır

Kaynakça

  • Akiş, E., (2011), “Küreselleşme Sürecinde Bölgesel Kalkınma Yaklaşımındaki Gelişmeler ve Bölgesel Kalkınma Ajansları”, Sosyoloji Konferansları Dergisi,(44), 237-256.
  • Anselmo, A. D. ve Cascio, L. L., (2011), “Towards a new era for regional development: investing in leadership”. Local Economy, 26 (6-7), 467-472.
  • Arslan, K., (2005), “Bölgesel Kalkınma Farklılıklarının Giderilmesinde Etkin Bir Araç: Bölgesel Planlama ve Bölgesel Kalkınma Ajansları”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 275-294
  • Baykal, N., (2010), Türkiye’de Bölgesel Kalkınma Açısından Kalkınma Ajanslarının Misyonu: Kayseri Örneği, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman, Yüksek Lisans Tezi.
  • Berber, M.ve Çelepçi, E., (2005), Türk Bölgesel Kalkınma Politikalarında Yeni Arayışlar: Kalkınma Ajansları ve Türkiye’de Uygulanabilirliği, Karadeniz Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, 13–14 Ekim 2005, Bildiriler Kitabı, Trabzon, 146–155.
  • Bramwell, B., (2011), “Governance, The State and Sustainable Tourism: A Political
  • Economy Approach”, Journal of Sustainable Tourism, 19 (4-5), 459-477.
  • Çakmak, E., (2006),Yerel Ekonomi ve Bölgesel Kalkınma Ajansları, 1.Baskı,İmaj Yayınevi, 211 s.,Ankara.
  • Çayın, M., Karhan, G., Silinir, M. ve Aydeniz, N. (2012) “Bölgesel Kalkınmada Öncü Rol Üstlenen Bölgesel Kalkınma Ajanslarının İncelenmesi: Dicle Kalkınma Ajansı Örneği”, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, (2),1.
  • DPT. (2000), Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara. http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/zel%20htisas%20Komisyo nu%20Raporlar/Attachments/65/oik523.pdf. Erişim Tarihi (12.04.2014).
  • DPT.(2006),Dokuzuncu Beş Yıllık Kalkınma Planı, Ankara. http://pbk.tbmm.gov.tr/dokumanlar/kalkinma-plani- 9-genel-kurul.pdf.
  • Escobar, A., (1991), “Anthropology and the Development Encounter: The Making and Marketing of Development Anthropology”, American Ethnologist, 18 (4), 658-682.
  • GMKA, (2012), 2010 ve 2011 Mali Destek Programları Tamamlanan Projeler ve Etkileri, GMKA Yayınları.
  • Günaydın, D., (2013) “Türkiye’de Bölgeler Arası Gelişmişlik Farkların Giderilmesinde Kalkınma Ajansların Yeri: İzka Mali Destek Programları Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 73- 101.
  • Kahraman, N. ve Türkay O., (2011), Turizm ve Çevre. Detay Yayıncılık, 4.Baskı, 222 s., Ankara.
  • Kırankbeş, M. C. (2013) “Yeni Bölgesel Kalkınma Politikasının Yerel Aktörleri Olarak Kalkınma Ajanslarının Etkinliğinin Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35. Türkiye Örneği”,
  • Küçük, O. (2007) “AB Uyum Sürecinde Kalkınma Ajansları ve AB Hibe Projelerinin Bölgesel Kalkınmaya Katkılarının Araştırılması: Samsun, Kastamonu ve Erzurum NUTS dergi.atauni.edu.tr/index.php/SBED/article/viewFile/459/451. 495-507. Örneği” http://e
  • Yüksek Lisans Tezi).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Özkan Bu kişi benim

Melahat Yildirim Saçılık Bu kişi benim

Barış Yeşildağ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özkan, Ç., Saçılık, M. Y., & Yeşildağ, B. (2014). Kalkınma Ajanslarının Sürdürülebilir Bölgesel Turizmin Gelişimine Etkisi: GMKA Örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(2), 34-44. https://doi.org/10.18493/kmusekad.93546

     EBSCO        SOBİAD            ProQuest      Türk Eğitim İndeksi

18302 18303   18304  18305