BibTex RIS Kaynak Göster

Orta Asya Türk Dünyası Sineması'nın Etkili Dilini Yaratan Usta Bir Yönetmen: Tolomuş Okeev

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 4, 62 - 67, 01.12.2014
https://doi.org/10.18493/kmusekad.52681

Öz

Günümüzde, sinema, kişilerarası ilişkiler, toplumsal yaşam, kitlesel hareketler ve bütün bunların yeniden yorumlanıp şekillenmesi açısından büyük bir öneme sahiptir. Bu yüzden sinema, yeni bir dünyanın yaratılması adına kullanılan en etkin araçlardan biridir. Geniş bir coğrafyaya yayılmış, büyük bir kültür alanı oluşturan Türk soylu ülke ve toplulukların, birlikteliği bakımından, sinemanın etkili anlatım dilinin kullanımı büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada, Orta Asya Türk Dünyası sinema etkinliklerinin genel tarihsel sürecinden bahsedildikten sonra bu tarihsel süreçte önemli bir role sahip Kırgız Sineması ve Kırgız Sineması’nın başat yönetmenlerinden Tolomuş Okeev’in sinema serüveni ele alınıp, kendine özgü sinema anlayışı irdelenmektedir

Kaynakça

  • Akarsu, Mustafa (2010), Sovyet Dönemi ve Bağımsızlık Sonrası (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul. İdeolojik Bir Bakış,
  • Colin-Dönmez, Gönül (2006); Cinemas of the Other: A Personal Journey With Film-Makers From The Middle East And Central Asia, Oregon (USA), Intellect Books.
  • Çağman, SAVAŞ; Asya’nın Orta Yeri Sinema, Kesmeşeker Piramitleri isimli kişisel blog, http://savascagman.blogspot.com/2008/03/asyann-orta-yeri- sinema.html 06 Mart 2008
  • Çetin, Mustafa (1994), “Cengiz Aytmatov’un Eserleri ve Eserlerinden Sinemaya Uyarlanan Filmler Üzerine Bir İnceleme” (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo TV Anabilim Dalı, İstanbul. İri, Murat; Kırgızistan Sineması, Radikal Gazetesi/Radikal 2 Eki İnternet Baskısı, 18.11.2007
  • http://www.radikal.com.tr/ek_haber.php?ek=r2&haberno =7688
  • İri, Murat (2009), “Küreselleşme ve Kırgızistan Sineması: Bir ‘Yabancı Sinema’ Dili Üzerine Okumalar”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 35.
  • İsmailov, Tofik (2001); Türk Cumhuriyetleri Sinema Tarihi Cilt: 1-2-3, İstanbul: Türk Güzel Sanatlar Vakfı Yayınları.
  • İsmayılov, Tofiq (2008), Türk Xalqlarının Kino Sanati, Baku: Çaşoğlu Yayınları.
  • Radyavni, Jean (2003), “Sovyet Cumhuriyetlerinde Sinema”, Dünya Sinema Tarihi (Çev: Ahmet Fethi), İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Sözen, Mustafa (2007), Türk Sinemasının Özgün Dil Arayışlarına Farklı Bir Yol Haritası: Türk Soylu Ülkeler Sineması, Bilig Dergisi, Sayı: 42, Yaz.
  • Zorkaya, Neya (2007); “Sinemada Yeni Kırgız Dalgası” (Çev: Aynur Mayemerova), Kardeş Kalemler Dergisi, Yıl:1, Sayı:1, Ocak.

Orta Asya Türk Dünyası Sineması'nın Etkili Dilini Yaratan Usta Bir Yönetmen: Tolomuş Okeev

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 4, 62 - 67, 01.12.2014
https://doi.org/10.18493/kmusekad.52681

Öz

Nowadays, cinema has a great importance in interpersonal relationships, social life, mass movements and it is important for the point that all of these to be re-interpreted and shape.Therefore, cinema is one of the most effective tools in the interest of creating of a new World. In terms of the association of Turkish origin countries and communities, which spread over a large geographical area and constituted a large field of culture, cinema’s effective use of the language of expression is of paramount importance. In this study ,after mentioning the historical process of the general activities of Central Asia Turkish World Cinema, Kyrgyz Cinema which had an important role in this historical process and Kyrgyz Cinema’s one of the dominant directors ; Tolomuş Okeev’s cinema adventure was handled.Morever,his unique understanding of cinema was examined

Kaynakça

  • Akarsu, Mustafa (2010), Sovyet Dönemi ve Bağımsızlık Sonrası (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul. İdeolojik Bir Bakış,
  • Colin-Dönmez, Gönül (2006); Cinemas of the Other: A Personal Journey With Film-Makers From The Middle East And Central Asia, Oregon (USA), Intellect Books.
  • Çağman, SAVAŞ; Asya’nın Orta Yeri Sinema, Kesmeşeker Piramitleri isimli kişisel blog, http://savascagman.blogspot.com/2008/03/asyann-orta-yeri- sinema.html 06 Mart 2008
  • Çetin, Mustafa (1994), “Cengiz Aytmatov’un Eserleri ve Eserlerinden Sinemaya Uyarlanan Filmler Üzerine Bir İnceleme” (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo TV Anabilim Dalı, İstanbul. İri, Murat; Kırgızistan Sineması, Radikal Gazetesi/Radikal 2 Eki İnternet Baskısı, 18.11.2007
  • http://www.radikal.com.tr/ek_haber.php?ek=r2&haberno =7688
  • İri, Murat (2009), “Küreselleşme ve Kırgızistan Sineması: Bir ‘Yabancı Sinema’ Dili Üzerine Okumalar”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 35.
  • İsmailov, Tofik (2001); Türk Cumhuriyetleri Sinema Tarihi Cilt: 1-2-3, İstanbul: Türk Güzel Sanatlar Vakfı Yayınları.
  • İsmayılov, Tofiq (2008), Türk Xalqlarının Kino Sanati, Baku: Çaşoğlu Yayınları.
  • Radyavni, Jean (2003), “Sovyet Cumhuriyetlerinde Sinema”, Dünya Sinema Tarihi (Çev: Ahmet Fethi), İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Sözen, Mustafa (2007), Türk Sinemasının Özgün Dil Arayışlarına Farklı Bir Yol Haritası: Türk Soylu Ülkeler Sineması, Bilig Dergisi, Sayı: 42, Yaz.
  • Zorkaya, Neya (2007); “Sinemada Yeni Kırgız Dalgası” (Çev: Aynur Mayemerova), Kardeş Kalemler Dergisi, Yıl:1, Sayı:1, Ocak.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Lokman Zor

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Zor, L. (2014). Orta Asya Türk Dünyası Sineması’nın Etkili Dilini Yaratan Usta Bir Yönetmen: Tolomuş Okeev. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(4), 62-67. https://doi.org/10.18493/kmusekad.52681

     EBSCO        SOBİAD            ProQuest      Türk Eğitim İndeksi

18302 18303   18304  18305