BibTex RIS Kaynak Göster

Oyun Temelli Dikkat Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocukların Kelime Bilgi Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 4, 115 - 121, 01.12.2014
https://doi.org/10.18493/kmusekad.12328

Öz

In this study, Effect of "Game-Based Attention Training Program", prepared by the researcher, on attention and language skills of 5 and 6 year old children, was investigated. The study group of this experimental model research was formed by 5-6 years old 62 children that attended half-day program in kindergartens under Ministry of Education in Karaman city center in 2011-2012 academic year. As a data collection tool "Peabody-Picture-Vocabulary Test" was used to determine language skills of them. "Peabody Picture Vocabulary Test" was applied as pre-test. "Game-Based Attention Training Program" which lasts 30-40 minutes, was applied with the children in the experimental group for 10 weeks, twice in a week. During this period no work was done with the control group. Immediately after the end of the training program the same test was applied to the children in both the experimental and the control group as post-test. As a result of this research, it can be said that "Game-Based Attention Training Program" is effective in increasing attention and language skill levels of 5 and 6 year old children

Kaynakça

  • ATAMAN, A. (2004). Gelişim Ve Öğrenme, Gündüz Eğitim Ve Yayıncılık, 2. Baskı Ankara
  • AYDIN, A. (2000). Gelişim ve Öğrenme psikolojisi, Alfa Yayınları, ikinci baskı, Nisan, İstanbul
  • BEKİR, H.Ş. ( 2004). Almanya’da Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş Grubu Türk Çocuklarına Uygulanan Dil Eğitim Programının Dil Gelişimine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • DÖNMEZ, N. B. , ABİDOĞLU, Ü. , DİNÇER, Ç., ERDEMİR, N. ve GÜMÜŞCÜ, Ş. (1981). Okul Öncesi Dönemde Dil Gelişimi Etkinlikleri, Ya-Pa, 1981, 3. Baskı, İstanbul
  • ER, H.N. (2008). Zaman Kavramıyla Zenginleştirilmiş Türkçe Dil Etkinliklerinin5-6 Yaş Çocuklarında Zaman Kavramı Gelişimine Etkisinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya
  • GÖKÇEN, F. Ç. ( 2005). Gelişim Ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 2, Eğitsel Oyunlar ve Uygulama Yöntemleri, Yayıma Hazırlayan: Müzeyyen Sevinç, Morpa Kültür Yayınları, s: 490-501, İstanbul
  • GÜVEN, N. ve BAL, S. (2000). Dil Gelişimi Ve Eğitim, 0-6 Yaş Dönemindeki Çocuklar İçin Destekleyici Etkinlikler, EPSİLON Eğitim Dizisi, 1. Baskı, Mayıs, İstanbul
  • HOWE, M. J.A. (2001). Öğrenme Psikolojisi, Türkçesi: Ebru Kılıç, Alfa Yayınları, Ekim, İstanbul
  • IŞILAK, H. ve DURMUŞ, A. (2004) Eğitici Oyun Yöntemi, Kara Tahtayı Aşmak, Öğrenci Merkezli Öğretmenlik, Kaknüs Yayınları, Eğitim Serisi 1, Birinci Basım, Eylül, İstanbul
  • KARADUMAN, B. D. ( 2004). Dikkat Toplama Eğitim Programının İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Dikkat Toplama Düzeyi, Benlik Algısı Ve Başarı Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • LEVINE, M. (2002). A Mınd at a Tıme, Her Çocuk Başarabilir, Okul Çağında Zihinsel Gelişim Ve Öğrenme Farklılıkları, Boyner Yayınları, Çev: Zeliha Babayiğit, Ekim, İstanbul
  • ÖNER, N. (2008).Türkiye'de Kullanılan Psikolojik Testler Bir Başvuru Kaynağı (İkinci Basım).İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • ÖZDENK, Ç. ( 2007). 6 Yas Grubu Öğrencilerinin Psikomotor Gelişimlerinin Sağlanmasında Oyunun Yeri Ve Önemi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ
  • UCUR, Z. E. (2005). Farklı Aile Tutumlarının Okulöncesi Dönem 5 Yaş Çocuklarının Bilişsel Performans Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • YAZICI, Z.G. ( 2007). Birinci Ve İkinci Dili Türkçe Olan İki Dilli Çocukların Türkçeyi Kazanımlarına Dil Merkezli Okul Öncesi Eğitim Programının Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara

Oyun Temelli Dikkat Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocukların Kelime Bilgi Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 4, 115 - 121, 01.12.2014
https://doi.org/10.18493/kmusekad.12328

Öz

Bu araştırmada; araştırmacı tarafından hazırlanan “Oyun Temelli Dikkat Eğitim Programının” 5 ve 6 yaş çocukların dil becerilerine olan etkisi araştırılmıştır. Deneme modelinde olan araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 eğitim- öğretim yılında, Karaman il merkezinde bulunan, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokulların da yarım gün öğrenim gören 5-6 yaş grubu 62 çocuk oluşturmaktadır. Çocukların dil becerilerini belirlemek amacıyla “Peabody- Picture-Vocabulary Test (Peabody Resim Kelime Testi)” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. “Peabody Resim Kelime Testi” her çocuğa bireysel olarak ve okul idaresi tarafından gösterilen, çocukların dikkatlerini dağıtmayacak odada, araştırmacı tarafından ön test olarak uygulanmıştır. Daha sonra deneme grubunda yer alan çocuklara 20 oturumdan oluşan, 10 hafta, hafta da 2 kez olarak planlanmış, “Oyun Temelli Dikkat Eğitim Programı” uygulanmıştır. Oturumların uygulama süresi 30-40 dakika arasında sürmüştür. Kontrol grubu ile bu süreçte herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Eğitim programının bitiminden hemen sonra hem deneme hem de kontrol grubunda yer alan çocuklara aynı test son test olarak uygulanmıştır. Bu araştırmanın sonucunda hazırlanan “Oyun Temelli Dikkat Eğitim Programının” 5 ve 6 yaş çocuklarının dil beceri düzeylerini arttırmada etkili olduğu söylenebilir

Kaynakça

  • ATAMAN, A. (2004). Gelişim Ve Öğrenme, Gündüz Eğitim Ve Yayıncılık, 2. Baskı Ankara
  • AYDIN, A. (2000). Gelişim ve Öğrenme psikolojisi, Alfa Yayınları, ikinci baskı, Nisan, İstanbul
  • BEKİR, H.Ş. ( 2004). Almanya’da Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş Grubu Türk Çocuklarına Uygulanan Dil Eğitim Programının Dil Gelişimine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • DÖNMEZ, N. B. , ABİDOĞLU, Ü. , DİNÇER, Ç., ERDEMİR, N. ve GÜMÜŞCÜ, Ş. (1981). Okul Öncesi Dönemde Dil Gelişimi Etkinlikleri, Ya-Pa, 1981, 3. Baskı, İstanbul
  • ER, H.N. (2008). Zaman Kavramıyla Zenginleştirilmiş Türkçe Dil Etkinliklerinin5-6 Yaş Çocuklarında Zaman Kavramı Gelişimine Etkisinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya
  • GÖKÇEN, F. Ç. ( 2005). Gelişim Ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 2, Eğitsel Oyunlar ve Uygulama Yöntemleri, Yayıma Hazırlayan: Müzeyyen Sevinç, Morpa Kültür Yayınları, s: 490-501, İstanbul
  • GÜVEN, N. ve BAL, S. (2000). Dil Gelişimi Ve Eğitim, 0-6 Yaş Dönemindeki Çocuklar İçin Destekleyici Etkinlikler, EPSİLON Eğitim Dizisi, 1. Baskı, Mayıs, İstanbul
  • HOWE, M. J.A. (2001). Öğrenme Psikolojisi, Türkçesi: Ebru Kılıç, Alfa Yayınları, Ekim, İstanbul
  • IŞILAK, H. ve DURMUŞ, A. (2004) Eğitici Oyun Yöntemi, Kara Tahtayı Aşmak, Öğrenci Merkezli Öğretmenlik, Kaknüs Yayınları, Eğitim Serisi 1, Birinci Basım, Eylül, İstanbul
  • KARADUMAN, B. D. ( 2004). Dikkat Toplama Eğitim Programının İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Dikkat Toplama Düzeyi, Benlik Algısı Ve Başarı Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • LEVINE, M. (2002). A Mınd at a Tıme, Her Çocuk Başarabilir, Okul Çağında Zihinsel Gelişim Ve Öğrenme Farklılıkları, Boyner Yayınları, Çev: Zeliha Babayiğit, Ekim, İstanbul
  • ÖNER, N. (2008).Türkiye'de Kullanılan Psikolojik Testler Bir Başvuru Kaynağı (İkinci Basım).İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • ÖZDENK, Ç. ( 2007). 6 Yas Grubu Öğrencilerinin Psikomotor Gelişimlerinin Sağlanmasında Oyunun Yeri Ve Önemi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ
  • UCUR, Z. E. (2005). Farklı Aile Tutumlarının Okulöncesi Dönem 5 Yaş Çocuklarının Bilişsel Performans Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • YAZICI, Z.G. ( 2007). Birinci Ve İkinci Dili Türkçe Olan İki Dilli Çocukların Türkçeyi Kazanımlarına Dil Merkezli Okul Öncesi Eğitim Programının Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Gözalan Bu kişi benim

Nurcan Koçak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gözalan, E., & Koçak, N. (2014). Oyun Temelli Dikkat Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocukların Kelime Bilgi Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(4), 115-121. https://doi.org/10.18493/kmusekad.12328

Cited By



















Okul Öncesi Eğitimde Bir Kültür Aktarımı: Millî Oyunlar
e-International Journal of Educational Research
Döndü Neslihan BAY
https://doi.org/10.19160/ijer.398721


     EBSCO        SOBİAD            ProQuest      Türk Eğitim İndeksi

18302 18303   18304  18305