Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Yabancı Cep Telefonu Markalarını Yeniden Satın Alma Niyetleri Üzerinde Etnosentrizm ve Kurumsal İmajın Etkisi

Yıl 2017, Sayı: 34, 101 - 124, 31.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin yabancı markalı cep telefonlarını yeniden satın alma niyetleri üzerinde etnosentrizm ve kurumsal imajın etkisini incelemektir Bu ilişkiyi açıklayabilmek için İstanbul Üniversitesi ile İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesinde eğitim gören öğrenci ve akademik personel hedef kitle olarak seçilmiştir. Yabancı cep telefonu markalarını yeniden satın alma niyetini etkileyen faktörleri belirlemek ve söz konusu faktörlerin etkisini ölçmek amacıyla yüz yüze ve internet yoluyla veriler toplanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda yeniden satın alma niyeti ile tüketici etnosentrizmi ve kurumsal imaj arasında pozitif ve anlamlı bir ilişkinin bulunduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akdogan, M. S., Ozgener, S., Kaplan, M., & Coskun, A. (2012). The Effects of Consumer Ethnocentrism and Consumer Animosity on the Re-Purchase Intent: The Moderating Role of Consumer Loyalty. EMAJ: Emerging Markets Journal, 2(1), 1-12. doi:10.5195/emaj.2012.15
  • Akhter, S. H. (2007). Globalization, Expectations Model Of Economic Nationalism, And Consumer Behavior. Journal of Consumer Marketing, 24(3), 142-150. doi:10.1108/07363760710746148
  • Akın, M., Cicek, R., Gurbuz, E., & İnal, M. E. (2009). Tüketici Etnosentrizmi ve Davranış Niyetleri Arasındaki Farklılığın Belirlenmesinde CETSCALE Ölçeği. Ege Academic Review, 9(2): 489-512.
  • Armağan, E. A., & Gürsoy, Ö. (2011). Satın Alma Kararlarında Tüketici Etnosentrizmi ve Menşe Ülke Etkisinin Cetscale Ölçeği İle Değerlendirilmesi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 67-77.
  • Aydın S.& Ö zer G , ( 2005). T he A nalysis o f A ntecedents o f C ustomer L oyalty i n T he Turkish Mobile Telecommunication Market", European Journal of Marketing, 39( 7/8): 910-925.
  • Barich, H. & Kotler P. (1991). A Framework for Marketing Image Marketing Image Management. Sloan Management Review, 32: 94-104.
  • Bawa, A. (2004). Consumer ethnocentrism: CETSCALE validation and measurement of extent. Vikalpa, 29(3): 43-58.
  • Belk, R.W. (1998). Posessions and the Extendself. Journal of Consumer Research, 15(2): 139- 168. Cankurtaran, T., & Özbek, O. (2015). Öğrenci Algılarına Göre Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının Kurumsal Imajı. International Journal of Human Sciences, 12(1): 1- 14.
  • Da Silva, R. V., & Alwi, S. F. S. (2007). Online Brand Attributes And Online Corporate Brand Images. European Journal of Marketing, 42(9-10): 1039-1058. Dekimpe, M. G., Steenkamp, J. B. E., Mellens, M., & Abeele, P. V. (1997). Decline And Variability In Brand Loyalty. International Journal of Research in Marketing, 14(5): 405- 420.
  • De Leaniz, P. M. G., & del Bosque Rodríguez, I. R. (2016). Corporate Image And Reputation As Drivers Of Customer Loyalty. Corporate Reputation Review, 19(2): 166-178.
  • Frank, B., Enkawa, T., & Schvaneveldt, S. J. (2013). How Do The Success Factors Driving Repurchase Intent Differ Between Male And Female Customers? Journal Of The Academy Of Marketing Science, 42(2): 171-185. doi:10.1007/s11747-013-0344-7
  • Frank, B., Enkawa, T., & Schvaneveldt, S. J. (2015). The Role Of Individualism vs. Collectivism in the Formation of Repurchase Intent: A Cross-Industry Comparison of the Effects of Cultural and Personal Values. Journal of Economic Psychology, 51: 261-278. doi:10.1016/j.joep.2015.08.008
  • Gemlik, N.,& Sığrı, Ü. (2007). Kurum İmajı Analizi ve Bir Belediye Üzerindeki Uygulamanın Değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11): 267-282.
  • Han, C. M. (1988). The Role Of Consumer Patriotism In The Choice Of Domestic Versus Foreign Products. 25-31.
  • Hellier, P. K., Geursen, G. M., Carr, R. A., & Rickard, J. A. (2003). Customer repurchase intention. European Journal of Marketing, 37(11/12): 1762-1800. doi:10.1108/03090560310495456
  • Hume, M. (2008). Understanding Core And Peripheral Service Quality In Customer Repurchase Of The Performing Arts. Managing Service Quality: An International Journal, 18(4): 349-369. doi:10.1108/09604520810885608
  • Javalgi, R.G., Traylor M.B., Gross, A.C, Lampman, E. (1994). Awareness of Sponsorship and Corporate Image: An Empirical Investigation. Joumal of Advertising, 22(4): 47- 58.
  • Küçük, F. (2005). İnsan Kaynakları Açısından Kurumsal İmaj. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (2): 247-266.
  • Marangoz, M & Biber, L . (2007). Kurumsal İmajın ve Kurumsal Ünün Müşteri Bağlılığına Etkileri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (2): 173-193.
  • Mathe, K. & Scott-Halsell, S. (2012). The Effects of Perceived External Prestige on Positive Psychological States in Quick Service Restaurants, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 11(4): 354-372.
  • Nart, S. (2008). Menşe Ülke Etkisinin Tüketici Algılamaları ve Davranışlarına Yansımaları: İngiltere Pazarında Türk Ve Alman Markalarının Karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3): 153-177.
  • Oberecker, E. M., & Diamantopoulos, A. (2011). Consumers' Emotional Bonds With Foreign Countries: Does Consumer Affinity Affect Behavioral Intentions? Journal of International Marketing, 19(2): 45-72.
  • Olaru, D., Purchase, S., & Peterson, N. (2008). From Customer Value To Repurchase Intentions And Recommendations. Journal of Business & Industrial Marketing, 23(8): 554-565. doi:10.1108/08858620810913362
  • Oliver, R. (2015). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer, Routledge, New York.
  • Öztürk, G. (2006) Logonun Kurum Kimliği Üzerindeki Etkisi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9): 1-17.
  • Qing, P., Lobo, A., & Chongguang, L. (2012). The Impact of Lifestyle and Ethnocentrism on Consumers' Purchase Intentions of Fresh Fruit in China. Journal of Consumer Marketing, 29(1): 43-51. doi:10.1108/07363761211193037 Pala, M., & Saygı, B., 2004. Gıda Sanayinde Büyük Mağazaların Perakendecimarkalı Ürün Uygulamaları, İTO Yayınları, Yayın No: 2004-73.
  • Pavlou, P. A., & Fygenson, M. (2006). Understanding And Predicting Electronic Commerce Adoption: An Extension Of The Theory Of Planned Behavior. Management Information Systems Quarterly, 30(1): 115-143.
  • Popp B. & Woratschek H. (2017). Consumer-Brand Identification Revisited: An Integrative Framework Of Brand Identification, Customer Satisfaction, And Price Image And Their Role For Brand Loyalty. Journal of Brand Management,
  • Ryu, K., Lee, H. R., Kim, W. G. (2012). The Influence Of The Quality Of The Physical Environment, Food, And Service On Restaurant Image, Customer Perceived Value, Customer Satisfaction, And Behavioral Intentions. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24(2): 200-223.
  • Sabah-Kıyan, Ş. (2013). Kimlik ve Tüketim İlişkisini Tersinden Düşünmek: Lüks Ürünlerin Taklitleri ile Kimlik Oluşturmak. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları– Dergisi, 5(1).
  • Sabuncuoğlu, Z. (2013). İşletmelerde Halkla İlişkiler, Alfa Aktüel Yayınevi, Bursa.
  • Sharma, S., Shimp, T. A., & Shin, J. (1995). Consumer Ethnocentrism: A Test Of Antecedents And Moderators. Journal of The Academy of Marketing Science, 23(1): 26- 37.
  • Shimp, T. A. (1984). Consumer Ethnocentrism: The Concept and a Preliminary Empirical Test. NA-Advance in Consumer Research, Volume 11.
  • Shimp, T. A., & Sharma, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 280-289.
  • Suh, T., & Kwon, I. W. G. (2002). Globalization and Reluctant Buyers. International Marketing Review, 19(6): 663-680. doi:10.1108/02651330210451962
  • Taslak, S. & Akın, M. (2005), Örgüt İmajı Üzerinde Etkili Olan Faktörlere Yönelik Bir Araştırma: Yozgat İli Emniyet Müdürlüğü Örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2): 263-294.
  • Wu, H. (2013). An Empirical Study of the Effects of Service Quality, Perceived Value, Corporate Image, and Customer Satisfaction on Behavioral Intentions in the Taiwan Quick Service Restaurant Industry. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 14: 364–390.
  • Yeong, N. C., Mohamad, O., Ramayah, T., & Omar, A. (2007). Purchase Preference Of Selected Malaysian Motorcycle Buyers: The Discriminating Role Of Perception Of Country Of Origin Of Brand And Ethnocentrism. Asian Academy of Management Journal, 12(1): 1-22.
  • Yoo, B., & Donthu, N. (2005). The Effect of Personal Cultural Orientation on Consumer Ethnocentrism. Journal of International Consumer Marketing, 18(1-2), 7-44. doi:10.1300/J046v18n01_02

The Effect of Ethnocentrism and Corporate Image on Consumer’s Intentions to Repurchase Foreign Branded Mobile Phones

Yıl 2017, Sayı: 34, 101 - 124, 31.12.2017

Öz

The purpose of this study is to examine the effect of ethnocentrism and corporate image on consumers’ intentions to repurchase foreign branded mobile phones. In order to explain this relationship, students and academic staff from the University of Istanbul and Istanbul Yeni Yüzyıl University were selected as the target audience. In order to measure the impact of those factors which affect foreign mobile phone brands repurchase intention data was collected through face to face interaction and via the internet. As a result of the research a significant relationship between repurchase intention, corporate image and consumer ethnocentrism has been identified.

Kaynakça

  • Akdogan, M. S., Ozgener, S., Kaplan, M., & Coskun, A. (2012). The Effects of Consumer Ethnocentrism and Consumer Animosity on the Re-Purchase Intent: The Moderating Role of Consumer Loyalty. EMAJ: Emerging Markets Journal, 2(1), 1-12. doi:10.5195/emaj.2012.15
  • Akhter, S. H. (2007). Globalization, Expectations Model Of Economic Nationalism, And Consumer Behavior. Journal of Consumer Marketing, 24(3), 142-150. doi:10.1108/07363760710746148
  • Akın, M., Cicek, R., Gurbuz, E., & İnal, M. E. (2009). Tüketici Etnosentrizmi ve Davranış Niyetleri Arasındaki Farklılığın Belirlenmesinde CETSCALE Ölçeği. Ege Academic Review, 9(2): 489-512.
  • Armağan, E. A., & Gürsoy, Ö. (2011). Satın Alma Kararlarında Tüketici Etnosentrizmi ve Menşe Ülke Etkisinin Cetscale Ölçeği İle Değerlendirilmesi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 67-77.
  • Aydın S.& Ö zer G , ( 2005). T he A nalysis o f A ntecedents o f C ustomer L oyalty i n T he Turkish Mobile Telecommunication Market", European Journal of Marketing, 39( 7/8): 910-925.
  • Barich, H. & Kotler P. (1991). A Framework for Marketing Image Marketing Image Management. Sloan Management Review, 32: 94-104.
  • Bawa, A. (2004). Consumer ethnocentrism: CETSCALE validation and measurement of extent. Vikalpa, 29(3): 43-58.
  • Belk, R.W. (1998). Posessions and the Extendself. Journal of Consumer Research, 15(2): 139- 168. Cankurtaran, T., & Özbek, O. (2015). Öğrenci Algılarına Göre Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının Kurumsal Imajı. International Journal of Human Sciences, 12(1): 1- 14.
  • Da Silva, R. V., & Alwi, S. F. S. (2007). Online Brand Attributes And Online Corporate Brand Images. European Journal of Marketing, 42(9-10): 1039-1058. Dekimpe, M. G., Steenkamp, J. B. E., Mellens, M., & Abeele, P. V. (1997). Decline And Variability In Brand Loyalty. International Journal of Research in Marketing, 14(5): 405- 420.
  • De Leaniz, P. M. G., & del Bosque Rodríguez, I. R. (2016). Corporate Image And Reputation As Drivers Of Customer Loyalty. Corporate Reputation Review, 19(2): 166-178.
  • Frank, B., Enkawa, T., & Schvaneveldt, S. J. (2013). How Do The Success Factors Driving Repurchase Intent Differ Between Male And Female Customers? Journal Of The Academy Of Marketing Science, 42(2): 171-185. doi:10.1007/s11747-013-0344-7
  • Frank, B., Enkawa, T., & Schvaneveldt, S. J. (2015). The Role Of Individualism vs. Collectivism in the Formation of Repurchase Intent: A Cross-Industry Comparison of the Effects of Cultural and Personal Values. Journal of Economic Psychology, 51: 261-278. doi:10.1016/j.joep.2015.08.008
  • Gemlik, N.,& Sığrı, Ü. (2007). Kurum İmajı Analizi ve Bir Belediye Üzerindeki Uygulamanın Değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11): 267-282.
  • Han, C. M. (1988). The Role Of Consumer Patriotism In The Choice Of Domestic Versus Foreign Products. 25-31.
  • Hellier, P. K., Geursen, G. M., Carr, R. A., & Rickard, J. A. (2003). Customer repurchase intention. European Journal of Marketing, 37(11/12): 1762-1800. doi:10.1108/03090560310495456
  • Hume, M. (2008). Understanding Core And Peripheral Service Quality In Customer Repurchase Of The Performing Arts. Managing Service Quality: An International Journal, 18(4): 349-369. doi:10.1108/09604520810885608
  • Javalgi, R.G., Traylor M.B., Gross, A.C, Lampman, E. (1994). Awareness of Sponsorship and Corporate Image: An Empirical Investigation. Joumal of Advertising, 22(4): 47- 58.
  • Küçük, F. (2005). İnsan Kaynakları Açısından Kurumsal İmaj. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (2): 247-266.
  • Marangoz, M & Biber, L . (2007). Kurumsal İmajın ve Kurumsal Ünün Müşteri Bağlılığına Etkileri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (2): 173-193.
  • Mathe, K. & Scott-Halsell, S. (2012). The Effects of Perceived External Prestige on Positive Psychological States in Quick Service Restaurants, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 11(4): 354-372.
  • Nart, S. (2008). Menşe Ülke Etkisinin Tüketici Algılamaları ve Davranışlarına Yansımaları: İngiltere Pazarında Türk Ve Alman Markalarının Karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3): 153-177.
  • Oberecker, E. M., & Diamantopoulos, A. (2011). Consumers' Emotional Bonds With Foreign Countries: Does Consumer Affinity Affect Behavioral Intentions? Journal of International Marketing, 19(2): 45-72.
  • Olaru, D., Purchase, S., & Peterson, N. (2008). From Customer Value To Repurchase Intentions And Recommendations. Journal of Business & Industrial Marketing, 23(8): 554-565. doi:10.1108/08858620810913362
  • Oliver, R. (2015). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer, Routledge, New York.
  • Öztürk, G. (2006) Logonun Kurum Kimliği Üzerindeki Etkisi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9): 1-17.
  • Qing, P., Lobo, A., & Chongguang, L. (2012). The Impact of Lifestyle and Ethnocentrism on Consumers' Purchase Intentions of Fresh Fruit in China. Journal of Consumer Marketing, 29(1): 43-51. doi:10.1108/07363761211193037 Pala, M., & Saygı, B., 2004. Gıda Sanayinde Büyük Mağazaların Perakendecimarkalı Ürün Uygulamaları, İTO Yayınları, Yayın No: 2004-73.
  • Pavlou, P. A., & Fygenson, M. (2006). Understanding And Predicting Electronic Commerce Adoption: An Extension Of The Theory Of Planned Behavior. Management Information Systems Quarterly, 30(1): 115-143.
  • Popp B. & Woratschek H. (2017). Consumer-Brand Identification Revisited: An Integrative Framework Of Brand Identification, Customer Satisfaction, And Price Image And Their Role For Brand Loyalty. Journal of Brand Management,
  • Ryu, K., Lee, H. R., Kim, W. G. (2012). The Influence Of The Quality Of The Physical Environment, Food, And Service On Restaurant Image, Customer Perceived Value, Customer Satisfaction, And Behavioral Intentions. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24(2): 200-223.
  • Sabah-Kıyan, Ş. (2013). Kimlik ve Tüketim İlişkisini Tersinden Düşünmek: Lüks Ürünlerin Taklitleri ile Kimlik Oluşturmak. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları– Dergisi, 5(1).
  • Sabuncuoğlu, Z. (2013). İşletmelerde Halkla İlişkiler, Alfa Aktüel Yayınevi, Bursa.
  • Sharma, S., Shimp, T. A., & Shin, J. (1995). Consumer Ethnocentrism: A Test Of Antecedents And Moderators. Journal of The Academy of Marketing Science, 23(1): 26- 37.
  • Shimp, T. A. (1984). Consumer Ethnocentrism: The Concept and a Preliminary Empirical Test. NA-Advance in Consumer Research, Volume 11.
  • Shimp, T. A., & Sharma, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 280-289.
  • Suh, T., & Kwon, I. W. G. (2002). Globalization and Reluctant Buyers. International Marketing Review, 19(6): 663-680. doi:10.1108/02651330210451962
  • Taslak, S. & Akın, M. (2005), Örgüt İmajı Üzerinde Etkili Olan Faktörlere Yönelik Bir Araştırma: Yozgat İli Emniyet Müdürlüğü Örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2): 263-294.
  • Wu, H. (2013). An Empirical Study of the Effects of Service Quality, Perceived Value, Corporate Image, and Customer Satisfaction on Behavioral Intentions in the Taiwan Quick Service Restaurant Industry. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 14: 364–390.
  • Yeong, N. C., Mohamad, O., Ramayah, T., & Omar, A. (2007). Purchase Preference Of Selected Malaysian Motorcycle Buyers: The Discriminating Role Of Perception Of Country Of Origin Of Brand And Ethnocentrism. Asian Academy of Management Journal, 12(1): 1-22.
  • Yoo, B., & Donthu, N. (2005). The Effect of Personal Cultural Orientation on Consumer Ethnocentrism. Journal of International Consumer Marketing, 18(1-2), 7-44. doi:10.1300/J046v18n01_02
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Anıl Değermen

Ebru Doğan

Aral Noyan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Değermen, A., Doğan, E., & Noyan, A. (2017). Tüketicilerin Yabancı Cep Telefonu Markalarını Yeniden Satın Alma Niyetleri Üzerinde Etnosentrizm ve Kurumsal İmajın Etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(34), 101-124.

**