Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Peer Bullying in a Secondary School

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 1, 82 - 88, 25.03.2019
https://doi.org/10.18521/ktd.392368

Öz

Objective:
Bullying
is a form of violence that can lead to serious physical and mental trauma
unless measures are taken. Among the problems that affect the personality
development and academic achievements of the students during the school period
are peer bullying. This study was conducted in order to evaluate the cases of
bullying and bullying by students in a secondary school.

Methods:
The
descriptive study was conducted in a secondary school with 296 students in the
Ankara City Center during the academic year of 2015-2016. 240 students who
accepted to participate in the study were included in the study without going
to the sampling selection. Data were collected by Personal Information Form,
Identifying Victims of Peer Bullying Scale (IVPBS), Identifying Peer Bullies Scale
(IPBS). Data were analyzed by statistical program SPSS 21.0.

Results:
It
was determined that 53.3% of the students were male, 31.7% were in 7th grade
student and 87.5% were living with their parents. It was determined that 10.8%
of the students included in the survey were bullied, 13.8% were exposed to
bullying, 4.6% were both bully and victim and 80% were neither bully nor
victim. There was a statistically significant difference between sex and school
liking status with IPBS score averages, and class of students with IVPBS score
averages (p <0,05).







Conclusion:
 
It has been determined
that the students take part in the role of victim, bully or both bully and
victim. Within the context of school health services, there is a need to
develop strategies to prevent peer bullying. 

Kaynakça

  • https://www.merriam-webster.com/dictionary/bullying. Erişim Tarihi:02.01.2018
  • Güvenir T. Okulda Akran İstismarı. Kök Yayınları, Ankara, 2005.
  • Hughes G. The Relationship Between Bullying And Achievement; A Study Of Related School And Family Factors, Master Thesis, The Universty of Calgary, Alberta, Canada, 2005.
  • Mason KL. Cyber Bullying: A Preliminary Assessment for School Personel. Psychology in the Schools. 2008;45(4):323-48.
  • Karatoprak S, Özcan Ö. Akran Zorbalığı. Turkiye Klinikleri J Child Psychiatry-Special Topics 2017;3(3):195-203.
  • Gökler, R. Okullarda Akran Zorbalığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2009;6(2):511-37.
  • Menesini E, Salmivalli C. Bullying in Schools: The State of Knowledge and Effective İnterventions. Psychology, Health & Medicine. 2017;22(S1):240-53.
  • Kutlu F. The Effect of Bullying Mnagement Trainig on Bullying Behaviours of Elementary School Students, Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2005.
  • Skybo, T., (2005). Witnessing Violence: Biopsychosocial İmpact on Children, Pediatric Nursing; 31(4), 263–70.
  • Beaty LA, Alexeyev EB. The Problem of School Bullies: What There Search Tells Us. Adolescence. 2008;43(169):1-11.
  • Çankaya İ. İlköğretimde Akran Zorbalığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011;24(1):81-92.
  • Tekin M. Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Okullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Zorbalığa Maruz Kalmaları İle İlgili Tutum ve Görüşleri. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Şiddete Yönelik Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu. İstanbul, 2006.
  • Rigby K. Consequences of Bullying in Schools. The Canadian Journal Of Psychiatr. 2003;48:583-90.
  • http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist. Erişim Tarihi: 05.02.2018
  • Craig W, Harel-Fisch Y, Fogel-Grinvald H, Dostaler S, Hetland J, Simons-Morton B, Molcho M, de Mato MG, Overpeck M, Due P, Pickett W, HBSC Violence&Injuries Prevention Focus Group, HBSC Bullying Writing Group. A Cross-National Profile of Bullying and Victimization among Adolescents İn 40 Countries. Int J Public Health 2009;54:216-24.
  • Gözüm S. Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi. Vize Yayıncılık: Ankara, 2016.
  • Gültekin Z, Sayıl M. Akran Zorbalığını Belirleme Ölçeği Geliştirme Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 2005;15:47-61.
  • Pekel N, Uçanok Z. Akran Zorbalığı Gruplarında Yalnızlık ve Akademik Başarı ile Sosyometrik Statüye Göre Zorba/Kurban Davranış Türleri. Türk Psikoloji Degisi. 2005;20(56):77-92.
  • Deniz Yöndem Z, Totan T. Ergenlerde Zorbalık ve Stresle Başetme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008;3(35):28-37.
  • Pişkin M. Examination of Peer Bullying Among Primary nnd Middle School Children in Ankara. Eğitim ve Bilim. 2010;35(156):176-89.
  • Burnukara P, Uçanok Z. İlk ve Orta Ergenlikte Akran Zorbalığı: Gerçekleştiği Yerler ve Baş Etme Yolları. Türk Psikoloji Yazıları. 2012;15(29):68-82.
  • Kartal H, Bilgin A. İlköğretim Öğrencilerinin Zorbalığın Nedenleri ile İlgili Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012;11(1):25-48.
  • Çelebi F, Aliyev R. Ortaöğretim Öğrencilerinin Boş Zaman Can Sıkıntısı Algılarının ve Zorbalık Durumlarının Karşılaştırılarak İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;18(1):248-64.
  • Şirvanlı Özen D, Aktan T. Bağlanma ve Zorbalık Sisteminde Yer Alma: Başa Çıkma Stratejilerinin Aracı Rolü. Türk Psikoloji Dergisi.2010;25(65):101-13.
  • Gültekin Alduman G. 7-14 Yaş Grubu Çocuklarda Akran İstismarı ve Kendi Çözüm Önerileri. Kuramsal Eğitimbilim. 2010;3(2):13-26.
  • Nansel TR, Overpeck M, Pilla RS, Ruan WJ, Simon-Morton B, Scheidt P. Bullying Behavior among US Youth: Prevalence and Association with Psychosocial Adjustement. JAMA, 2001;285(16):2094-110.

Bir Ortaöğretim Kurumunda Akran Zorbalığının Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 1, 82 - 88, 25.03.2019
https://doi.org/10.18521/ktd.392368

Öz

Amaç:
Zorbalık,
önlem alınmazsa ciddi fiziksel ve
ruhsal travmalara neden olabilen bir
şiddet uygulama
biçimidir.
Okul
döneminde öğrencilerin kişilik gelişimlerini ve akademik başarılarını olum
suz
yönde etkileyen sorunlar arasında
akran zorbalığı da yer almaktadır.
Bu çalışma bir ortaöğretim kurumundaki öğrencilerin
akran zorbalığına maruz kalma ve
zorbalık yapma durumlarını
değerlendirmek amacıyla
yapılmıştır.

Gereç ve Yöntem:
Tanımlayıcı nitelikte olan çalışma, 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar
döneminde
Ankara İl
Merkezi’nde
296 öğrencisi bulunan bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Örneklem
seçimine gidilmeden, araştırmaya katılmayı kabul eden 240 öğrenci çalışma
kapsamına alınmıştır. Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu, Akran
Zorbalığı Kurbanlarını Belirleme Ölçeği (
AZKBÖ) ve Akran Zorbalarını Belirleme Ölçeği
(
AZBÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 21.0
istatistik programı ile yapılmıştır.

Bulgular: Araştırma
kapsamına alınan öğrencilerin %53,3’ünün erkek, %31,7’sinin 7. sınıf öğrencisi olduğu,
%87,5’inin anne babası ile birlikte yaşadığı belirlenmiştir. Araştırma
kapsamına alınan öğrencilerin %10,8’inin zorbalık yaptığı, %13,8’inin zorbalığa
maruz kaldığı,  %4,6’sının hem zorba hem
kurban ve %80’inin ne zorba ne de kurban olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet,
öğrencinin okulu sevme durumu ile AZBÖ puan ortalamaları arasında, öğrencilerin
okuduğu sınıf ile AZKBÖ puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı
fark saptanmıştır (p<0,05).







Sonuç:
Öğrencilerin
kurban, zorba veya hem zorba hem kurban rolünü üstlendikleri belirlenmiştir.
Okul sağlığı hizmetleri kapsamında akran zorbalığını engellemeye yönelik
stratejiler geliştirmeye ihtiyaç duyulmaktadır.

Kaynakça

  • https://www.merriam-webster.com/dictionary/bullying. Erişim Tarihi:02.01.2018
  • Güvenir T. Okulda Akran İstismarı. Kök Yayınları, Ankara, 2005.
  • Hughes G. The Relationship Between Bullying And Achievement; A Study Of Related School And Family Factors, Master Thesis, The Universty of Calgary, Alberta, Canada, 2005.
  • Mason KL. Cyber Bullying: A Preliminary Assessment for School Personel. Psychology in the Schools. 2008;45(4):323-48.
  • Karatoprak S, Özcan Ö. Akran Zorbalığı. Turkiye Klinikleri J Child Psychiatry-Special Topics 2017;3(3):195-203.
  • Gökler, R. Okullarda Akran Zorbalığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2009;6(2):511-37.
  • Menesini E, Salmivalli C. Bullying in Schools: The State of Knowledge and Effective İnterventions. Psychology, Health & Medicine. 2017;22(S1):240-53.
  • Kutlu F. The Effect of Bullying Mnagement Trainig on Bullying Behaviours of Elementary School Students, Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2005.
  • Skybo, T., (2005). Witnessing Violence: Biopsychosocial İmpact on Children, Pediatric Nursing; 31(4), 263–70.
  • Beaty LA, Alexeyev EB. The Problem of School Bullies: What There Search Tells Us. Adolescence. 2008;43(169):1-11.
  • Çankaya İ. İlköğretimde Akran Zorbalığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011;24(1):81-92.
  • Tekin M. Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Okullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Zorbalığa Maruz Kalmaları İle İlgili Tutum ve Görüşleri. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Şiddete Yönelik Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu. İstanbul, 2006.
  • Rigby K. Consequences of Bullying in Schools. The Canadian Journal Of Psychiatr. 2003;48:583-90.
  • http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist. Erişim Tarihi: 05.02.2018
  • Craig W, Harel-Fisch Y, Fogel-Grinvald H, Dostaler S, Hetland J, Simons-Morton B, Molcho M, de Mato MG, Overpeck M, Due P, Pickett W, HBSC Violence&Injuries Prevention Focus Group, HBSC Bullying Writing Group. A Cross-National Profile of Bullying and Victimization among Adolescents İn 40 Countries. Int J Public Health 2009;54:216-24.
  • Gözüm S. Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi. Vize Yayıncılık: Ankara, 2016.
  • Gültekin Z, Sayıl M. Akran Zorbalığını Belirleme Ölçeği Geliştirme Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 2005;15:47-61.
  • Pekel N, Uçanok Z. Akran Zorbalığı Gruplarında Yalnızlık ve Akademik Başarı ile Sosyometrik Statüye Göre Zorba/Kurban Davranış Türleri. Türk Psikoloji Degisi. 2005;20(56):77-92.
  • Deniz Yöndem Z, Totan T. Ergenlerde Zorbalık ve Stresle Başetme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008;3(35):28-37.
  • Pişkin M. Examination of Peer Bullying Among Primary nnd Middle School Children in Ankara. Eğitim ve Bilim. 2010;35(156):176-89.
  • Burnukara P, Uçanok Z. İlk ve Orta Ergenlikte Akran Zorbalığı: Gerçekleştiği Yerler ve Baş Etme Yolları. Türk Psikoloji Yazıları. 2012;15(29):68-82.
  • Kartal H, Bilgin A. İlköğretim Öğrencilerinin Zorbalığın Nedenleri ile İlgili Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012;11(1):25-48.
  • Çelebi F, Aliyev R. Ortaöğretim Öğrencilerinin Boş Zaman Can Sıkıntısı Algılarının ve Zorbalık Durumlarının Karşılaştırılarak İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;18(1):248-64.
  • Şirvanlı Özen D, Aktan T. Bağlanma ve Zorbalık Sisteminde Yer Alma: Başa Çıkma Stratejilerinin Aracı Rolü. Türk Psikoloji Dergisi.2010;25(65):101-13.
  • Gültekin Alduman G. 7-14 Yaş Grubu Çocuklarda Akran İstismarı ve Kendi Çözüm Önerileri. Kuramsal Eğitimbilim. 2010;3(2):13-26.
  • Nansel TR, Overpeck M, Pilla RS, Ruan WJ, Simon-Morton B, Scheidt P. Bullying Behavior among US Youth: Prevalence and Association with Psychosocial Adjustement. JAMA, 2001;285(16):2094-110.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslıhan Öztürk 0000-0001-7932-8567

Ayfer Tezel 0000-0001-6370-883X

Fatma Özlem Öztürk 0000-0003-1942-6637

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2019
Kabul Tarihi 25 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, A., Tezel, A., & Öztürk, F. Ö. (2019). Bir Ortaöğretim Kurumunda Akran Zorbalığının Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal, 11(1), 82-88. https://doi.org/10.18521/ktd.392368
AMA Öztürk A, Tezel A, Öztürk FÖ. Bir Ortaöğretim Kurumunda Akran Zorbalığının Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal. Mart 2019;11(1):82-88. doi:10.18521/ktd.392368
Chicago Öztürk, Aslıhan, Ayfer Tezel, ve Fatma Özlem Öztürk. “Bir Ortaöğretim Kurumunda Akran Zorbalığının Değerlendirilmesi”. Konuralp Medical Journal 11, sy. 1 (Mart 2019): 82-88. https://doi.org/10.18521/ktd.392368.
EndNote Öztürk A, Tezel A, Öztürk FÖ (01 Mart 2019) Bir Ortaöğretim Kurumunda Akran Zorbalığının Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal 11 1 82–88.
IEEE A. Öztürk, A. Tezel, ve F. Ö. Öztürk, “Bir Ortaöğretim Kurumunda Akran Zorbalığının Değerlendirilmesi”, Konuralp Medical Journal, c. 11, sy. 1, ss. 82–88, 2019, doi: 10.18521/ktd.392368.
ISNAD Öztürk, Aslıhan vd. “Bir Ortaöğretim Kurumunda Akran Zorbalığının Değerlendirilmesi”. Konuralp Medical Journal 11/1 (Mart 2019), 82-88. https://doi.org/10.18521/ktd.392368.
JAMA Öztürk A, Tezel A, Öztürk FÖ. Bir Ortaöğretim Kurumunda Akran Zorbalığının Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal. 2019;11:82–88.
MLA Öztürk, Aslıhan vd. “Bir Ortaöğretim Kurumunda Akran Zorbalığının Değerlendirilmesi”. Konuralp Medical Journal, c. 11, sy. 1, 2019, ss. 82-88, doi:10.18521/ktd.392368.
Vancouver Öztürk A, Tezel A, Öztürk FÖ. Bir Ortaöğretim Kurumunda Akran Zorbalığının Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal. 2019;11(1):82-8.