Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on the Physical Education and Sporting Habits of the Secondary School Students in Turkey

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 353 - 376, 20.02.2016

Öz

This study aims to discover the sporting habits of the secondary school students in Turkey, and their interest in physical education and sport courses, as well as their interest and participation in sporting activities. The population of the study comprises the whole official secondary school students studying in 5th, 6th, 7th and 8th grades in the 2014-2015 academic year. The study utilizes the stratified sampling method, which is a type of purposive sampling, because of the impossibility to reach the entire population. The sampling was conducted in 11 provinces in the Black Sea Region, 5 provinces in the Mediterranean Region, 4 provinces in the Eastern Anatolia, 1 province in the Southeastern Anatolia, 2 provinces in the Central Anatolia, 6 provinces in the Aegean Region, and 4 provinces in the Marmara Region, all covered by a Project titled “The Mobile Youth Center-Young Volunteers” supported by the Turkish Ministry of Youth and Sports. The number of the secondary school students participating in the study on voluntary basis was 1500 in total. A questionnaire developed by the researcher was used to investigate and display the general and sub-objectives of the study. The data obtained from the survey were analyzed using SPSS and Nvivo. The evaluation of the individual indicators of the students in the study was done on the basis of percentage distribution. According to the results, 88% of the students like Physical Education and Sports courses though only 46,7% of them perform sporting activities 1 or two days in a week, and the study also reveals that 64,5 % of the students are not aware of the events and activities of the Ministry of Youth and Sports, and it has been indicated that the 70,6 % of students do not have indoor sports hall in their schools. Findings of the study suggest that secondary school students in Turkey do not gain a sporting habit and a sporting culture.

Kaynakça

  • Adıgüzel, R. (2010). İlköğretim Okulları II. Kademe Öğrencilerinin Spora Bakış Açılarının ve Spor Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Akgün, İ.B., İnan, M. (2010). İlköğretim Okulları Seçmeli Spor Etkinlikleri Dersi Öğretim Progra- mına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempoz- yumu, 20-22 Mayıs, Elazığ. TÜBİTAK, 406-411.
  • Almış, S., Yılmaz, M.T. (2012). İnsanın Toplumsal Doğası ve Toplumsalın Sürdürülebilirliği Açısın- dan Eğitim. Eğitim Bilim Toplum, 9 (33), 28-40.
  • Aracı, H. (1999). Okullarda Beden Eğitimi: Öğretmenler ve Öğrenciler İçin. Bağırgan Yayınevi, An- kara.
  • Aracı, H. (2006). Öğretmenler ve Öğrenciler İçin Okullarda Beden Eğitimi. Geliştirilmiş 6. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Çetin, M. (2007). Orta Öğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi ne Spora İlişkin Tutumlarının Karşı- laştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirci, A. (2008). İlköğretimde Beden Eğitimi Etkinlikleri 1-2-3. Sınıflar Yeni Öğretim Programı. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Erkal, M.E., Güven, Ö., Ayan, D. (1998). Sosyolojik Açıdan Spor. Genişletilmiş 3. Baskı. Der Yayın- ları, İstanbul.
  • Ertürk, S. (1993). Eğitimde Program Geliştirme. 7. Baskı. Meteksan, Ankara.
  • Gezgin, M.F., Amman, T. (1993). Temel Eğitimde Yararlılık Açısından Spor Olgusu. Eğitim Kurum- larında Beden Eğitimi ve Spor II. Ulusal Sempozyumu, Manisa, 234-237.
  • Gökmen, H. (1988). Gençlerin Gelişiminde Beden Eğitimin Rolü (Fiziksel Psikolojik ve Sosyal Ge- lişme). Orta öğretim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Sorunları. Türk Eğitim Derneği VI. Top- lantısı, 5-6 Mayıs 1988, T. E. D. Yayınları, Şafak Matbaacılık, S. 59-68.
  • Grünstäudl, M. (2013). Neue Gewohnheiten entwickeln – wie geht das? Erişim: [http://1001erfolgsgeheimnisse.com/2013/09/12/neue-gewohnheiten-entwickeln/], Erişim tarihi: 25.06.2015.
  • Güney, S. (1998). Davranış Bilimleri ve Yönetim Psikolojisi Terimler Sözlüğü. Ocak Yayınları, An- kara.
  • Kale, R., Erşen, E. (2003). Beden Eğitimi ve Spor Bilimlerine Giriş. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karahüseyinoğlu, M.F., Ramazanoğlu, F., Nacar, E., Savucu, Y. (2005). Türkiye’nin Spordaki Konu- munun Bazı Avrupa Ülkeleri İle Karşılaştırılması. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 2008, 75-82.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kaplan, Y., Akkaya, C. (2014). Spor Kültürü ve Türkiye’de Spor. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 2(6), 114-119.
  • Keten, M. (1993). Türkiye’de Spor, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Mathey, E. (1996). This Thing Colled Sport. Y. Health Physical, 2(40), 38, England.
  • M.E.B. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5-8. Sınıflar), Ankara.
  • Özcanoğlu, A.B. (1993). Ortaöğretimde Okul Spor Faaliyetlerine Katılımın Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilim- leri Enstitüsü.
  • Özdağ, S., Kürkçü, R., Pepe, K. (2008). Farklı Cinsiyetteki Lise 2. Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersinden Beklentileri ve Beklentilerinin Gerçekleştirme Düzeyleri. Erişim:[ http://efd.mehme- takif.edu.tr/arsiv/haziran2008/dosyalar/81-97.pdf], Erişim tarihi: 29.12.2015.
  • Öztürk, H. (2000). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sportif Beklenti ve Alışkanlıkları, (Bilecik Uygula- ması). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, Ü. (1982). Orta Dereceli Okullarda Beden Eğitimi. Güven Matbaası, İstanbul.
  • Pooley, Y. (1984). Physical Education and Sport and Quality of Life. Journal of Physical Education, 47.
  • Siedentop, D., Mand, C., Taggard, A. (1986). Physical Education Teaching and Curriculum Strategies for Grades 5-12. Mountain View: Mayfield Publishing Company.
  • Sözen. H., Doğan, E. (2010). Seviye Belirleme Sınavının İlköğretim Öğrencilerinin Spor Yapma Alış- kanlığı Üzerine Etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (10), 135-141.
  • Strohmeyer, H. (1983). Leibeserziehung und Schulsport. Bundesverlag Österreichischer.
  • Şahin, H.M. (2002). Beden Eğitimi ve Sporda Temel Kavramlar Sözlüğü. Gaziantep Spor Kulübü, Spor Eğitim Yayınları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Tamer, K.,(1987). Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Tamer, K., Pulur, A. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Öğretim Yöntemleri. Kozan Ofset Yayıncılık, Ankara.
  • T.C. Resmi Gazete. (2013). Ulusal Gençlik ve Spor Politikası Belgesi. 27 Ocak 2013. Sayı: 28541. Başbakanlık Basımevi, Ankara.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı., Haftada 5 Gün Günde En Az 30 Dk. Yürüyüş. Erişim: [http://saglik.gov. tr/SGGM/belge/1-16406/haftada-5-gun-gunde-en-az-30-dk-yuruyus.html], Erişim tarihi: 15.12.2015.
  • TDK (2006). Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Tüba (2013). Alışkanlık. Erişim: [tubaterim.gov.tr], Erişim tarihi: 14.06.2015.

TÜRKİYE’DEKİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ALIŞKANLIKLARI

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 353 - 376, 20.02.2016

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’deki ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilgileri, sportif faaliyetleri izleme, faaliyetlere katılma ve spor yapma alışkanlıklarının incelenip ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında resmi ortaokullarda 5., 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören tüm ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşma imkanı olmadığından amaçlı örneklem türlerinden tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak, T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı (GSB) tarafından desteklenen “Mobil Gençlik Merkezi - Genç Gönüllüler Hareketi” projesine dahil olan Karadeniz Bölgesi’nden 11 il, Akdeniz Bölgesi’nden 5 il, Doğu Anadolu Bölgesi’nden 4 il, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nden 1 il, İç Anadolu Bölgesi’nden 2 il, Ege Bölgesi’nden 6 il, Marmara Bölgesi’nden ise 4 ilden öğrenci seçme yoluyla örnekleme gidilmiştir. Bu araştırmaya gönüllü olarak 1500 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Bu çalışmadaki genel ve alt amaçların incelenip ortaya çıkartılması için araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, araştırmanın amaçları doğrultusunda SPSS ve Nvivo programlarında analiz edilmiştir. Araştırma kapsamına giren ortaokul öğrencilerinin kişisel göstergelerinin değerlendirilmesinde yüzde dağılımları esas alınmıştır. Yapılan analizler sonucu ortaokul öğrencilerinin %88’sinin Beden Eğitimi ve Spor dersini sevdiği ve %46,7’sinin haftada sadece 1-2 gün spor yaptığı tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulardan, ortaokul öğrencilerinin spor yapma alışkanlığı kazanmadığı ve spor kültürlerinin gelişmediği gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, R. (2010). İlköğretim Okulları II. Kademe Öğrencilerinin Spora Bakış Açılarının ve Spor Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Akgün, İ.B., İnan, M. (2010). İlköğretim Okulları Seçmeli Spor Etkinlikleri Dersi Öğretim Progra- mına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempoz- yumu, 20-22 Mayıs, Elazığ. TÜBİTAK, 406-411.
  • Almış, S., Yılmaz, M.T. (2012). İnsanın Toplumsal Doğası ve Toplumsalın Sürdürülebilirliği Açısın- dan Eğitim. Eğitim Bilim Toplum, 9 (33), 28-40.
  • Aracı, H. (1999). Okullarda Beden Eğitimi: Öğretmenler ve Öğrenciler İçin. Bağırgan Yayınevi, An- kara.
  • Aracı, H. (2006). Öğretmenler ve Öğrenciler İçin Okullarda Beden Eğitimi. Geliştirilmiş 6. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Çetin, M. (2007). Orta Öğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi ne Spora İlişkin Tutumlarının Karşı- laştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirci, A. (2008). İlköğretimde Beden Eğitimi Etkinlikleri 1-2-3. Sınıflar Yeni Öğretim Programı. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Erkal, M.E., Güven, Ö., Ayan, D. (1998). Sosyolojik Açıdan Spor. Genişletilmiş 3. Baskı. Der Yayın- ları, İstanbul.
  • Ertürk, S. (1993). Eğitimde Program Geliştirme. 7. Baskı. Meteksan, Ankara.
  • Gezgin, M.F., Amman, T. (1993). Temel Eğitimde Yararlılık Açısından Spor Olgusu. Eğitim Kurum- larında Beden Eğitimi ve Spor II. Ulusal Sempozyumu, Manisa, 234-237.
  • Gökmen, H. (1988). Gençlerin Gelişiminde Beden Eğitimin Rolü (Fiziksel Psikolojik ve Sosyal Ge- lişme). Orta öğretim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Sorunları. Türk Eğitim Derneği VI. Top- lantısı, 5-6 Mayıs 1988, T. E. D. Yayınları, Şafak Matbaacılık, S. 59-68.
  • Grünstäudl, M. (2013). Neue Gewohnheiten entwickeln – wie geht das? Erişim: [http://1001erfolgsgeheimnisse.com/2013/09/12/neue-gewohnheiten-entwickeln/], Erişim tarihi: 25.06.2015.
  • Güney, S. (1998). Davranış Bilimleri ve Yönetim Psikolojisi Terimler Sözlüğü. Ocak Yayınları, An- kara.
  • Kale, R., Erşen, E. (2003). Beden Eğitimi ve Spor Bilimlerine Giriş. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karahüseyinoğlu, M.F., Ramazanoğlu, F., Nacar, E., Savucu, Y. (2005). Türkiye’nin Spordaki Konu- munun Bazı Avrupa Ülkeleri İle Karşılaştırılması. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 2008, 75-82.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kaplan, Y., Akkaya, C. (2014). Spor Kültürü ve Türkiye’de Spor. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 2(6), 114-119.
  • Keten, M. (1993). Türkiye’de Spor, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Mathey, E. (1996). This Thing Colled Sport. Y. Health Physical, 2(40), 38, England.
  • M.E.B. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5-8. Sınıflar), Ankara.
  • Özcanoğlu, A.B. (1993). Ortaöğretimde Okul Spor Faaliyetlerine Katılımın Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilim- leri Enstitüsü.
  • Özdağ, S., Kürkçü, R., Pepe, K. (2008). Farklı Cinsiyetteki Lise 2. Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersinden Beklentileri ve Beklentilerinin Gerçekleştirme Düzeyleri. Erişim:[ http://efd.mehme- takif.edu.tr/arsiv/haziran2008/dosyalar/81-97.pdf], Erişim tarihi: 29.12.2015.
  • Öztürk, H. (2000). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sportif Beklenti ve Alışkanlıkları, (Bilecik Uygula- ması). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, Ü. (1982). Orta Dereceli Okullarda Beden Eğitimi. Güven Matbaası, İstanbul.
  • Pooley, Y. (1984). Physical Education and Sport and Quality of Life. Journal of Physical Education, 47.
  • Siedentop, D., Mand, C., Taggard, A. (1986). Physical Education Teaching and Curriculum Strategies for Grades 5-12. Mountain View: Mayfield Publishing Company.
  • Sözen. H., Doğan, E. (2010). Seviye Belirleme Sınavının İlköğretim Öğrencilerinin Spor Yapma Alış- kanlığı Üzerine Etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (10), 135-141.
  • Strohmeyer, H. (1983). Leibeserziehung und Schulsport. Bundesverlag Österreichischer.
  • Şahin, H.M. (2002). Beden Eğitimi ve Sporda Temel Kavramlar Sözlüğü. Gaziantep Spor Kulübü, Spor Eğitim Yayınları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Tamer, K.,(1987). Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Tamer, K., Pulur, A. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Öğretim Yöntemleri. Kozan Ofset Yayıncılık, Ankara.
  • T.C. Resmi Gazete. (2013). Ulusal Gençlik ve Spor Politikası Belgesi. 27 Ocak 2013. Sayı: 28541. Başbakanlık Basımevi, Ankara.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı., Haftada 5 Gün Günde En Az 30 Dk. Yürüyüş. Erişim: [http://saglik.gov. tr/SGGM/belge/1-16406/haftada-5-gun-gunde-en-az-30-dk-yuruyus.html], Erişim tarihi: 15.12.2015.
  • TDK (2006). Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Tüba (2013). Alışkanlık. Erişim: [tubaterim.gov.tr], Erişim tarihi: 14.06.2015.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rüstem Orhan

Oğuzhan Yoncalık

Yayımlanma Tarihi 20 Şubat 2016
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Orhan, R., & Yoncalık, O. (2016). TÜRKİYE’DEKİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ALIŞKANLIKLARI. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 353-376.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.