Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

University Students Awareness of Sexually Transmitted Diseases and Use of Social Media

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 5, 31.01.2017
https://doi.org/10.30934/kusbed.359170

Öz

Objective: This study of university students on HIV/AIDS and sexually transmitted diseases to investigate of awareness and information resources.

Methods: After ethical and legal permits, a cross-sectional descriptive questionnaire were conducted with students drawn from different faculties and department of state university. In the evaluation of the data obtained with questionnaire SPSS package program was used.

Results: In our study with a total of 452 university students, 70.4% of the participants were female, 26.6% were male and the average age was 20.9±3.3. In total, 6.8% of participants stated that they never used social media, while 55.3% identified themselves as active social media users. Instagram, Facebook and Twitter (79.9%, 70.1 % and 44.9%) were the most used social media platforms respectively. In order to make friends 81.8% of students were affirmative. A total of 81.6% of students used social media and the internet for sexual sharing, to follow the news, and advertising. In total, 63.5% wanted access to an outpatient clinic, or a counseling service in an established medical center, concerned with sexually transmitted diseases. Regarding the types of information on sexual issues available to students, 65.7% of health workers stated 61.3% of that conferences and training programs were the most valuable resources. However, students had difficulty obtaining information on HIV/AIDS, risky behaviors related to sexually transmitted diseases, routes of disease transmission, and methods of disease prevention.

Conclusion: As a result, itwas found that students were able to obtain the most reliable information on sexual subject from health workwr and educational programs. In the medico-social center of the university it was determined that it was necessary to plan a counseling unit or training programs where students could consult their sexual problems.

Kaynakça

  • Evren H. Trakya Üniversitesi öğrencilerinin riskli sağlık davranışları ve sağlık hizmeti kullanımları. Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Edirne, 2008 ( 21 Eylül 2016’da http://193.255.140.18/Tez/0069753/METIN.pdf adresinden indirildi.)
  • Didem A, Aktan K, Tuğrul E. Üniversite öğrencileri güvenli cinselliği nasıl algılıyor? STED. 2005;14(6): 130-134.
  • Gürsoy E, Gençalp NS. Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Aile ve Toplum Dergisi 2010; 23(6):29-36.
  • Aydın K. Üniversite öğrencilerinin HIV/AIDS'e ilişkin bilgi, tutum ve davranışlarının değerlendirmesi. 6.Ulusal AIDS Kongresi Özet Kitabı İstanbul, 1-4 Aralık 2003.
  • Division of STD Prevention. Sexually Transmitted Disease Surveillance 2014. Atlanta, GA: Department of Health and Human Services, November 2015. (7 Kasım 2016’da https://www.cdc.gov/std/stats14/surv-2014-print.pdf adresinden indirildi.)
  • Beydağ K.D. Sağlık Yüksekokulunda öğrenim gören bir grup üniversite öğrencisinin HIV/AIDS konusundaki bilgi düzeyleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2007;6(1):59-68.
  • Avcıkurt AS. Balıkesir Üniversitesi öğrencilerinin HIV/AIDS hakkındaki bilgi düzeyi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 3 (2): 79-86.
  • Çokar M. Türkiye’de CYBE/HIV/AIDS alanında STK'ların rolü ve yapısal özellikleri. Türk HIV/AIDS Dergisi 2006; 9(1): 29-32. (15 Ağustos 2016’da http://www.hatam.hacettepe.edu.tr/91/05.pdf adresinden indirildi.)
  • Tümer A. Dünyada ve Türkiye’de güncel verilerle HIV/AIDS. Türk HIV/AIDS Dergisi. 2006; 9(4):99-103. (15 Ağustos 2016’da http://www.hatam.hacettepe.edu.tr/AIDS_web2014.pdf adresinden indirildi.)
  • Duyan V, Yıldırım G. A brief picture of HIV/AIDS in Turkey. AIDS Patient Care and STDs. 2003, 17(8): 373-375.
  • Bamise OF, Bamise CT, Adedigba MA. Knowledge of HIV/AIDS among secondary school adolescents in Osun State, Nigeria. Nigerian Journal of Clinical Practice 2011; 14 (3): 338-344.
  • Yazdi CA, Aschbacher K, Arvantaj A. et al. Knowledge, attitudes and sources of information regarding HIV/ AIDS in Iranian adolescents. AIDS Care 2006; 18(8):1004-1010.
  • Otrar M, Argın FS. Öğrencilerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının kullanım alışkanlıkları bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2014 3 (3):1-13.
  • Li, C. How consumers use social networks. For Interactive Marketing Professionals. 2007; June 21, 1-11. (21 Eylül 2016’da http://www.eranium.at/blog/upload/consumers_socialmedia.pdf adresinden indirildi.)
  • Solmaz B, Tekin G, Herzem Z ve ark. İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim. 2013;7 (4): 23-32.
  • Ahn, J. Digital divides and social network sites: Which students participate in social media? J. Educational Computing Research. 2011; 45(2) 147-163.
  • Tektaş N. Üniversite öğrencilerinin sosyal ağlar kullanımına yönelik bir araştırma. Tarih Okulu Dergisi (TOD). 2014; 17 (7): 851-870.
  • Ulusoy A, Bostancı M. Çocuklarda sosyal medya kullanımı ve ebeveyn rolü. The Journal of Academic Social Science Studies. 2014; 28 (Autumn II): 559-572.
  • Özata FZ, Kılıçer T, Ağlargöz F. Müptelalardan mesafelilere sosyal ağ sitesi kullanıcısı gençler: kullanma motivasyonları ve davranışları açısından profilleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014; 14(3): 19-38.
  • Çoban T, Feyzioğlu S. Gençlik ve Spor Bakanlığı, gençlik ve sosyal medya araştırma raporu. Bulut M. (Editör-Koordinatör), Eraslan L. (Akademik Danışman). Ekim 2013. (21 Eylül 2016’da https://leventeraslan.files.wordpress.com/2015/09/genclik-sosyalmedyayonetici-ozeti.pdf adresinden indirildi.)
  • Elkin N. Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgilerinin araştırılması. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 2015; 8(1): 1-14.
  • Oğuzkaya-Artan M, Baykan Z. Sağlık Hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 2010; 67(3): 127-133.
  • Baybek H, Tümer A, Kayar A. Muğla Üniversitesi öğrencilerinin cinsel sağlık/üreme sağlığı hizmetleri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2007;23 (2) : 23-30.

Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Farkındalıkları

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 5, 31.01.2017
https://doi.org/10.30934/kusbed.359170

Öz

Amaç: Bu çalışma da üniversite öğrencilerinin HIV/AIDS ve cinsel yolla bulaşan hastalıklarla ilgili farkındalıkları ve bilgi kaynakları araştırılması amaçlanmıştır.

Yöntem: Etik ve yasal izinler sonrasında bir devlet üniversitesinin farklı fakülteleri ve bölümlerindeki öğrencilerine yüz yüze tanımlayıcı kesitsel bir anket çalışması uygulandı. Anket ile elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS paket programı kullanıldı.

Bulgular: Toplam 452 üniversite öğrencisinin katıldığı çalışmamızda katılımcıların % 70.4’ü kadın, % 26.6’sı erkek olup yaş ortalaması 20.9±3.3’dür. Katılımcıların % 6.8’i sosyal medyayı hiç kullanmadığını, % 55.3’ü ise aktif şekilde kullandığını belirtmiştir. En çok kullanılan sosyal medya platformlarının sırasıyla Instagram, Facebook ve Twitter (%79.9, %70.1 ve %44.9) olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin sosyal medya aracılığı ile karşı cinsten arkadaş bulma oranı %81.8 olarak saptanmıştır. Öğrencilerin %81.6’nın sosyal medya ve internet kullanımlarında cinsel içerikli paylaşımlar ve cinsel içerikli haber ve reklamlardan rahatsız olduklarını belirlenmiştir. Öğrencilerin %63.5’nin üniversite mediko-sosyal merkezinde cinsel yolla bulaşan hastalıklar ile ilgili bir danışmanlık birimi veya poliklinik kurulmasını istedikleri belirlenmiştir. Cinsel konularda en güvenilir bilgilerin öğrencilerin %65.7’i sağlık çalışanlarından, % 61.3’ü konferans ve eğitim programlarından alınacağını belirttiği görülmüştür. Ancak öğrencilerin tamamında HIV/AIDS ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar ile ilgili riskli davranışlar, bulaşma yolları ve korunma yolları sorularına da beklenen doğru yanıt alma oranlarının çok düşük kaldığı belirlenmiştir.

Sonuç: Öğrencilerin cinsel konularda en güvenilir bilgiyi sağlık çalışanları ve eğitim programlarından elde edebilecekleri fikrinde olduklarından yola çıkarak üniversitenin mediko-sosyal merkezinde öğrencilerin “cinsel yolla bulaşan hastalıklar, cinsel sorunlar, sorumlu ve güvenli cinsel davranış gibi…” sorunlarını danışabilecekleri danışmanlık birimi ya da eğitim programları planlanması ihtiyacı olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Evren H. Trakya Üniversitesi öğrencilerinin riskli sağlık davranışları ve sağlık hizmeti kullanımları. Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Edirne, 2008 ( 21 Eylül 2016’da http://193.255.140.18/Tez/0069753/METIN.pdf adresinden indirildi.)
  • Didem A, Aktan K, Tuğrul E. Üniversite öğrencileri güvenli cinselliği nasıl algılıyor? STED. 2005;14(6): 130-134.
  • Gürsoy E, Gençalp NS. Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Aile ve Toplum Dergisi 2010; 23(6):29-36.
  • Aydın K. Üniversite öğrencilerinin HIV/AIDS'e ilişkin bilgi, tutum ve davranışlarının değerlendirmesi. 6.Ulusal AIDS Kongresi Özet Kitabı İstanbul, 1-4 Aralık 2003.
  • Division of STD Prevention. Sexually Transmitted Disease Surveillance 2014. Atlanta, GA: Department of Health and Human Services, November 2015. (7 Kasım 2016’da https://www.cdc.gov/std/stats14/surv-2014-print.pdf adresinden indirildi.)
  • Beydağ K.D. Sağlık Yüksekokulunda öğrenim gören bir grup üniversite öğrencisinin HIV/AIDS konusundaki bilgi düzeyleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2007;6(1):59-68.
  • Avcıkurt AS. Balıkesir Üniversitesi öğrencilerinin HIV/AIDS hakkındaki bilgi düzeyi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 3 (2): 79-86.
  • Çokar M. Türkiye’de CYBE/HIV/AIDS alanında STK'ların rolü ve yapısal özellikleri. Türk HIV/AIDS Dergisi 2006; 9(1): 29-32. (15 Ağustos 2016’da http://www.hatam.hacettepe.edu.tr/91/05.pdf adresinden indirildi.)
  • Tümer A. Dünyada ve Türkiye’de güncel verilerle HIV/AIDS. Türk HIV/AIDS Dergisi. 2006; 9(4):99-103. (15 Ağustos 2016’da http://www.hatam.hacettepe.edu.tr/AIDS_web2014.pdf adresinden indirildi.)
  • Duyan V, Yıldırım G. A brief picture of HIV/AIDS in Turkey. AIDS Patient Care and STDs. 2003, 17(8): 373-375.
  • Bamise OF, Bamise CT, Adedigba MA. Knowledge of HIV/AIDS among secondary school adolescents in Osun State, Nigeria. Nigerian Journal of Clinical Practice 2011; 14 (3): 338-344.
  • Yazdi CA, Aschbacher K, Arvantaj A. et al. Knowledge, attitudes and sources of information regarding HIV/ AIDS in Iranian adolescents. AIDS Care 2006; 18(8):1004-1010.
  • Otrar M, Argın FS. Öğrencilerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının kullanım alışkanlıkları bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2014 3 (3):1-13.
  • Li, C. How consumers use social networks. For Interactive Marketing Professionals. 2007; June 21, 1-11. (21 Eylül 2016’da http://www.eranium.at/blog/upload/consumers_socialmedia.pdf adresinden indirildi.)
  • Solmaz B, Tekin G, Herzem Z ve ark. İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim. 2013;7 (4): 23-32.
  • Ahn, J. Digital divides and social network sites: Which students participate in social media? J. Educational Computing Research. 2011; 45(2) 147-163.
  • Tektaş N. Üniversite öğrencilerinin sosyal ağlar kullanımına yönelik bir araştırma. Tarih Okulu Dergisi (TOD). 2014; 17 (7): 851-870.
  • Ulusoy A, Bostancı M. Çocuklarda sosyal medya kullanımı ve ebeveyn rolü. The Journal of Academic Social Science Studies. 2014; 28 (Autumn II): 559-572.
  • Özata FZ, Kılıçer T, Ağlargöz F. Müptelalardan mesafelilere sosyal ağ sitesi kullanıcısı gençler: kullanma motivasyonları ve davranışları açısından profilleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014; 14(3): 19-38.
  • Çoban T, Feyzioğlu S. Gençlik ve Spor Bakanlığı, gençlik ve sosyal medya araştırma raporu. Bulut M. (Editör-Koordinatör), Eraslan L. (Akademik Danışman). Ekim 2013. (21 Eylül 2016’da https://leventeraslan.files.wordpress.com/2015/09/genclik-sosyalmedyayonetici-ozeti.pdf adresinden indirildi.)
  • Elkin N. Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgilerinin araştırılması. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 2015; 8(1): 1-14.
  • Oğuzkaya-Artan M, Baykan Z. Sağlık Hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 2010; 67(3): 127-133.
  • Baybek H, Tümer A, Kayar A. Muğla Üniversitesi öğrencilerinin cinsel sağlık/üreme sağlığı hizmetleri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2007;23 (2) : 23-30.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Şadiye Berna Aykan

Mustafa Altındiş

Hasan Ekerbiçer

Ferhat Gürkan Aslan

Selma Altındiş

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2017
Kabul Tarihi 24 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aykan, Ş. B., Altındiş, M., Ekerbiçer, H., Aslan, F. G., vd. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Farkındalıkları. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-5. https://doi.org/10.30934/kusbed.359170
AMA Aykan ŞB, Altındiş M, Ekerbiçer H, Aslan FG, Altındiş S. Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Farkındalıkları. KOU Sag Bil Derg. Ocak 2017;3(1):1-5. doi:10.30934/kusbed.359170
Chicago Aykan, Şadiye Berna, Mustafa Altındiş, Hasan Ekerbiçer, Ferhat Gürkan Aslan, ve Selma Altındiş. “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı Ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Farkındalıkları”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3, sy. 1 (Ocak 2017): 1-5. https://doi.org/10.30934/kusbed.359170.
EndNote Aykan ŞB, Altındiş M, Ekerbiçer H, Aslan FG, Altındiş S (01 Ocak 2017) Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Farkındalıkları. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3 1 1–5.
IEEE Ş. B. Aykan, M. Altındiş, H. Ekerbiçer, F. G. Aslan, ve S. Altındiş, “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Farkındalıkları”, KOU Sag Bil Derg, c. 3, sy. 1, ss. 1–5, 2017, doi: 10.30934/kusbed.359170.
ISNAD Aykan, Şadiye Berna vd. “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı Ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Farkındalıkları”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3/1 (Ocak 2017), 1-5. https://doi.org/10.30934/kusbed.359170.
JAMA Aykan ŞB, Altındiş M, Ekerbiçer H, Aslan FG, Altındiş S. Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Farkındalıkları. KOU Sag Bil Derg. 2017;3:1–5.
MLA Aykan, Şadiye Berna vd. “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı Ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Farkındalıkları”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 3, sy. 1, 2017, ss. 1-5, doi:10.30934/kusbed.359170.
Vancouver Aykan ŞB, Altındiş M, Ekerbiçer H, Aslan FG, Altındiş S. Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Farkındalıkları. KOU Sag Bil Derg. 2017;3(1):1-5.

Cited By








ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIKLARI
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Tülay ŞAHİN
https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.731264