Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Pre-service Classroom Teachers’ Attitudes towards the Course of “Physical Education and Play Teaching” in relation to Different Variables

Yıl 2015, Sayı: 36, 59 - 71, 31.12.2015

Öz

The purpose of the present study is to investigate the pre-service classroom teachers’ attitudes towards the course of “Physical Education and Play Teaching” in relation to the university attended, grade level, gender, sports background, doing regular sports and the reason for selecting the profession of teaching. The universe of the study is made up of 3rd and 4th year preservice classroom teachers from the Education Faculties of Konya Necmettin Erbakan University and Muğla Sıtkı Koçman University in 2014-2015 academic year. The sampling of the study consists of 472 pre-service teachers randomly selected from among the students comprising the universe. In order to collect data, 36-item questionnaire of attitudes towards “Physical Education and Play Teaching” course was administered. The items are designed in Likert type. In the analysis of the collected data, SPSS 16.0 program package was used and frequencies were calculated and t-test and one-way variance analysis (ANOVA) were run. The results obtained were presented in tables and then interpreted. The attitudes of the students having done and still doing sports regularly and having preferred the profession of teaching on their own will towards the physical education and play teaching course were found to be more positive than the others.

Kaynakça

  • Akgün, İ. B. ve İnan, M. (2010). İlköğretim okulları seçmeli spor etkinlikleri dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu, 20-22 Mayıs, Elazığ, TÜBİTAK, 406-411.
  • Alemdağ, S. Öncü, E. vd. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının beden eğitimi dersine yönelik tutum ve öz- yeterlilikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 45-60.
  • Aracı, H. (2006). Öğretmenler ve öğrenciler için okullarda beden eğitimi. Geliştirilmiş 6. Baskı, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Arslan, Y. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim birinci kademe beden eğitimi ders programlarına ve beden eğitimi dersine ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, R. Şahin, H. vd. (2008). Türkiye’de ilköğretime sınıf öğretmeni yetiştirmede nitelik arayışları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (29), 119-142.
  • Can, S. Özdağ, S. ve ark. (2010). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının eğitim öğretim dönemlerinde serbest zaman faaliyetlerine katılım biçimlerinin belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 12, (2), 144-149.
  • Dalaman, O. (2010). İlköğretim birinci kademede beden eğitimi dersi öğretim programı kazanımlarının gerçekleşme durumuna ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programı ve Öğretim Bilim Dalı, Konya.
  • Dalaman, O. ve Korkmaz, İ. (2010). İlköğretim birinci kademede beden eğitimi dersine giren öğretmenlerin beden eğitimi öğretim programı kazanımlarına ilişkin görüşleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4, (3), 172-185.
  • Dalaman, O. (2013). A comparative study to investigate the pre-service classroom teachers’ patterns of making use of their leisure time. International Journal of Academic Research Part, 5 (3), 40-46.
  • Darst, P.W. ve Pangrazi, R.P. (2009). Dynamic physical education for secondary school students (6th Ed.). San Francisco, Pearson Education.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen adaylarının öğretmenlik sertifikası derslerine yönelik tutumlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 99-104.
  • Ergün, M.ve Ersoy, Ö. (2014). Hollanda, Romanya, ve Türkiye’deki sınıf öğretmeni yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (2), s. 673-700.
  • Gömleksiz, N. Öner, Ü. vd. (2010), Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiştirme programında yer alan derslere ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs, Elazığ, TÜBİTAK Desteği ile Basılmış, Cantekin Matbaası, 666-673.
  • Gündüz, H. (2006). İlköğretim okullarında örgütsel iklim ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki (Gaziantep İli Örneği) Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri, A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (14. Basım), Nobel Yayın ve Dağıtım, Ankara.
  • Memiş, A.U. ve Yıldıran, İ. (2006). Erken yaşlarda fiziksel aktivite alışkanlığı kazanılmasının toplum sağlığı açısından önemi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14-16 Nisan 2006, Ankara, Gazi Üniversitesi, Kök Yayıncılık, II, 442-448.
  • Öncü, E. ve Cihan, H. (2012). Sınıf öğretmeni adayları için beden eğitimi dersi tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 31-47.
  • Pangrazi, R.P. (2001), Dynamic physical education for elementry school. Boston, Allyn & Bacon.
  • Sandıkçı, M. ve Öncü, E. (2013). Beden Eğitimi İle Diğer Alanlardaki Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Yeterlilik Algıları ve Tutumlarının Belirlenmesi ve Karşılaştırılması. Pamukkale Journal of Sports Sciences, 4 (1), 135-151.
  • Semerci, N. ve Semerci. (2004). Türkiye’de Öğretmenlik Tutumları. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (1), 137-146.
  • Süzer, M. (1997). Üniversite öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme alışkanlıkları. 10 http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/Makaleler/118227653_20, indirilmiştir. adresinden
  • Mayıs 2015 tarihinde
  • Şimşek, H. (2010). Osmanlıdan cumhuriyete sınıf öğretmenlerinin değişen nitelikleri (Tarihsel Bir İnceleme). 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs, Elazığ, TÜBİTAK Desteği ile Basılmış, Cantekin Matbaası, 440-446.
  • Tortop, Y. ve Ocak, Y. (2010). Sınıf öğretmenlerinin eğitsel oyun uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, Samsun, 1 (1), 14-22.
  • Türkmen, L. (2002). Sınıf öğretmenliği 1. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 218-228, https://www.google.com.tr/search?q=Sınıf+Öğretmenliği+1.+Sınıf+Öğrencilerinin+ Fen+Bilimleri+ve+Fen+Bilgisi+Öğretimine+Yönelik+Tutumları, 10 Mayıs 2015 adresinden indirilmiştir.
  • YÖK, (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Yükseköğretim Kurulu Yayını, Ankara.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Beden Eğitimi Ve Oyun Öğretimi” Dersine Yönelik Tutumlarının Değişik Faktörlerce İncelenmesi

Yıl 2015, Sayı: 36, 59 - 71, 31.12.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının
“Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi” dersine yönelik
tutumlarının; Üniversiteler, sınıfları, cinsiyet, geçmişte
spor yapma, düzenli spor yapma ve öğretmenlik mesleğini
tercih nedenlerinin etkisini bu değişkenler açısından
incelemektir. Araştırmanının evrenini 2014-2015
akademik yılında Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi
ve Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalında öğrenim gören 3.
ve 4. Sınıf öğretmen adayları oluşturmuştur. Araştırmanın
örneklemini ise, Üniversitelerin ilgili bölümlerinde
öğrenim gören, öğrencilerden seçkisiz olmayan amaç
örnekleme metodu ile belirlenen toplam 472 öğretmen
adayı oluşturmuştur. Bu çalışmada “Beden Eğitimi ve
Oyun Öğretimi” Dersine Yönelik Tutum Ölçeği
(BEOÖDYTÖ) 36 sorudan oluşan likert tipi anket
uygulanılmıştır. Verilerin analizinde; toplanan veriler
SPSS 16.0 paket programı ile değerlendirilerek, frekans, ttesti,
tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile analiz
edilmiştir. Elde edilen sonuçlar tablolar haline
dönüştürülüp yorumlanmıştır. Öğretmen adaylarının
beden eğitimi ve oyun öğretimi dersine yönelik
tutumlarının geçmişte ve halan düzenli spor yapanlar ile
kendi isteği ile öğretmenliği tercih edenlerde daha olumlu
olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, İ. B. ve İnan, M. (2010). İlköğretim okulları seçmeli spor etkinlikleri dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu, 20-22 Mayıs, Elazığ, TÜBİTAK, 406-411.
  • Alemdağ, S. Öncü, E. vd. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının beden eğitimi dersine yönelik tutum ve öz- yeterlilikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 45-60.
  • Aracı, H. (2006). Öğretmenler ve öğrenciler için okullarda beden eğitimi. Geliştirilmiş 6. Baskı, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Arslan, Y. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim birinci kademe beden eğitimi ders programlarına ve beden eğitimi dersine ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, R. Şahin, H. vd. (2008). Türkiye’de ilköğretime sınıf öğretmeni yetiştirmede nitelik arayışları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (29), 119-142.
  • Can, S. Özdağ, S. ve ark. (2010). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının eğitim öğretim dönemlerinde serbest zaman faaliyetlerine katılım biçimlerinin belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 12, (2), 144-149.
  • Dalaman, O. (2010). İlköğretim birinci kademede beden eğitimi dersi öğretim programı kazanımlarının gerçekleşme durumuna ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programı ve Öğretim Bilim Dalı, Konya.
  • Dalaman, O. ve Korkmaz, İ. (2010). İlköğretim birinci kademede beden eğitimi dersine giren öğretmenlerin beden eğitimi öğretim programı kazanımlarına ilişkin görüşleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4, (3), 172-185.
  • Dalaman, O. (2013). A comparative study to investigate the pre-service classroom teachers’ patterns of making use of their leisure time. International Journal of Academic Research Part, 5 (3), 40-46.
  • Darst, P.W. ve Pangrazi, R.P. (2009). Dynamic physical education for secondary school students (6th Ed.). San Francisco, Pearson Education.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen adaylarının öğretmenlik sertifikası derslerine yönelik tutumlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 99-104.
  • Ergün, M.ve Ersoy, Ö. (2014). Hollanda, Romanya, ve Türkiye’deki sınıf öğretmeni yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (2), s. 673-700.
  • Gömleksiz, N. Öner, Ü. vd. (2010), Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiştirme programında yer alan derslere ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs, Elazığ, TÜBİTAK Desteği ile Basılmış, Cantekin Matbaası, 666-673.
  • Gündüz, H. (2006). İlköğretim okullarında örgütsel iklim ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki (Gaziantep İli Örneği) Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri, A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (14. Basım), Nobel Yayın ve Dağıtım, Ankara.
  • Memiş, A.U. ve Yıldıran, İ. (2006). Erken yaşlarda fiziksel aktivite alışkanlığı kazanılmasının toplum sağlığı açısından önemi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14-16 Nisan 2006, Ankara, Gazi Üniversitesi, Kök Yayıncılık, II, 442-448.
  • Öncü, E. ve Cihan, H. (2012). Sınıf öğretmeni adayları için beden eğitimi dersi tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 31-47.
  • Pangrazi, R.P. (2001), Dynamic physical education for elementry school. Boston, Allyn & Bacon.
  • Sandıkçı, M. ve Öncü, E. (2013). Beden Eğitimi İle Diğer Alanlardaki Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Yeterlilik Algıları ve Tutumlarının Belirlenmesi ve Karşılaştırılması. Pamukkale Journal of Sports Sciences, 4 (1), 135-151.
  • Semerci, N. ve Semerci. (2004). Türkiye’de Öğretmenlik Tutumları. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (1), 137-146.
  • Süzer, M. (1997). Üniversite öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme alışkanlıkları. 10 http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/Makaleler/118227653_20, indirilmiştir. adresinden
  • Mayıs 2015 tarihinde
  • Şimşek, H. (2010). Osmanlıdan cumhuriyete sınıf öğretmenlerinin değişen nitelikleri (Tarihsel Bir İnceleme). 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs, Elazığ, TÜBİTAK Desteği ile Basılmış, Cantekin Matbaası, 440-446.
  • Tortop, Y. ve Ocak, Y. (2010). Sınıf öğretmenlerinin eğitsel oyun uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, Samsun, 1 (1), 14-22.
  • Türkmen, L. (2002). Sınıf öğretmenliği 1. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 218-228, https://www.google.com.tr/search?q=Sınıf+Öğretmenliği+1.+Sınıf+Öğrencilerinin+ Fen+Bilimleri+ve+Fen+Bilgisi+Öğretimine+Yönelik+Tutumları, 10 Mayıs 2015 adresinden indirilmiştir.
  • YÖK, (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Yükseköğretim Kurulu Yayını, Ankara.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Dalaman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Dalaman, O. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Beden Eğitimi Ve Oyun Öğretimi” Dersine Yönelik Tutumlarının Değişik Faktörlerce İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 59-71.