Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EXPECTATIONS OF THE MOTHERS FROM PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS IN VILLAGES AND CITIES

Yıl 2018, Sayı: 47, 38 - 56, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.396467

Öz

It is aimed to examine the expectations of mothers,
whose children take preschool education in villages and cities, from preschool
education institutions. This research was carried out in general scanning
model. The sample of the research included mothers of 100 children, who
attended preschools in the central counties and 100 mothers from villages
chosen from the outskirts of the central counties of Bursa are the villages
that are determined as the obligatory service zone. Within the research in
order to determine the expectations of the mothers from the preschool education
institutions “The Expectations of Mothers from Preschool Education Institutions
Scale” which was developed by Şimşek and İvrendi (2014) was used. In order to
describe the expectations of the mothers, who live in the villages and in the
cities, from preschool education descriptive statistics and gender in order to
describe the effect of living in the village and in the city T test and for the
nonparametric sub-dimensions Mann-Whitney U Test were carried out. According to
the findings obtained from the research, a significant difference was found on
behalf of the mothers that live in the city among the groups, according to the
mothers’ state of living in the villages or in the cities within the dimensions
of their expectations from the preschool education institutions in terms of
teacher, school policy, informing and total.

Kaynakça

  • Aibao, Z. H. O. U., Xiaofeng, M. A., & Hajime, A. (2007). Parental expectation of early childhood education: Comparison between China, Japan, and Korea. Frontiers of Education in China, 2(1), 140-147.
  • Ahmetoğlu, E., & Acar, İ.H. (2017). Parents’ satisfaction with their children’s educational experiences in early childhood period. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 12 (6), 1-14.
  • Aktaş Arnas, Y. (2002). Velilerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik tutumları Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 24-36.
  • Avcu, A. U. (2016). Annelerin beş yas çocuklarının gelişimine ilişkin okul öncesi eğitimden beklentilerinin incelenmesi 1. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(2), 23-32.
  • Başal, H.A. (2013). Okul öncesi eğitime giriş (Genişletilmiş 3. Basım). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Bayrak, S. ve Köksal, O. (2017). Ebeveynlerin okul öncesi eğitimden beklentilerinin incelenmesi ( Elazığ ili örneği). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(45), 547-557.Breadkamp, S. & Copple, C. (2002). Developmentally appropraite practice ın early childhood programs, Washington D.C: National Association for The Education of Young Children.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hinnant, J. B., O'brien, M., & Ghazarian, S. R. (2009). The longitudinal relations of teacher expectations to achievement in the early school years. Journal of Educational Psychology, 101(3), 662.
  • Milli Eğitim İstatistikleri (2015/16). 05.06.2017 tarihinde Örgün Eğitimhttp://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/18024009_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.pdf adresinden alınmıştır.
  • Oktay, A. (Ed.). ( 2010). İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları, Ankara: Pegem Akademi.
  • Özen Altınkaynak, Ş. ve Yanıklar, C. (2014). Anne ve babaların okul öncesi eğitime devam eden çocuklarının gelişimine yönelik beklentileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 56 – 72.
  • Saracho, O.N. & Spodek, B. (2003). Recent trends and ınnovations ın the early childhood education curriculum, Early Child Development and Care, 173(2–3), 175–183.
  • Sevinç, M. (2006). Okul öncesi eğitimi alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 218-225.
  • Rubie-Davies, C., Hattie, J. & Hamilton, R. (2006). Expecting the best for students: teacher expectations and academic outcomes, British Journal of Educational Psychology, 76(3), 429–444.
  • Saçkes, M. (2013). Priorities for developmental areas in early childhood education: a comparison of parents’ and teachers’ priorities. Educational Sciences: Theory & Practice – 13 (3), 1684-1690.
  • Seyfullahoğulları, A. (2012). Ailelerin anaokullarından beklentileri üzerine bir araştırma. The Journal of Marmara Social Research, 2, 1-15.
  • Şahin, B. K., Sak, R., & Şahin, İ. T. (2013). Parents’ views about preschool education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 89, 288-292.
  • Şimşek, Z. C., & İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2),240-254.
  • Taner Derman, M. ve Başal, H., A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler, Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 560-569.
  • Tokuç, H. (2007). Anne ve babaların okul öncesi eğitim hakkındaki görüş ve beklentilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Topaç, N., Yaman, Y., Ogurlu, Ü. ve İlgar, L. (2012). Okul öncesi dönem çocuğu olan ailelerin okul öncesi eğitim kurumu seçerken göz önünde bulundurdukları ölçütlerin incelenmesi. In New Trends on Global Education Conference, Kuzey Kıbrıs, 24-26.
  • Yaman, R. P., & Saçkes, M. (2017). Anne-babalar okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinden ne bekliyor? Anne-baba ve yönetici beklentilerinin karşılaştırılması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(1), 94-103.
  • Yazar, A., Çelik, M. Ve Kök, M. (2008). Aile katılımının okul öncesi eğitimde ve 2006 okul öncesi eğitim programındaki yeri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), 233-243.

KÖYDE VE KENTTE YAŞAYAN ANNELERİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDAN BEKLENTİLERİ

Yıl 2018, Sayı: 47, 38 - 56, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.396467

Öz

Bu
araştırmanın amacı köyde ve kentte yaşayan ve çocuğu okul öncesi eğitim almakta
olan annelerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentilerini incelemektir.
Araştırma genel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini
kentte anaokullarına devam eden 100 çocuğun annesi ile, zorunlu hizmet bölgesi
olan köylerde yaşayan ve çocukları okul öncesi eğitim almakta olan 100 anne
oluşturmuştur. Araştırmada annelerin okul öncesi eğitim kurumlarından
beklentilerini belirlemek amacıyla Şimşek ve İvrendi (2014) tarafından
geliştirilmiş olan “Ailelerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri”
Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada çocuğun cinsiyeti, annenin eğitim
durumu hakkında bilgi almak amacıyla Kişisel Bilgi Formu da kullanılmıştır. Araştırmada
köy ve kentte yaşayan annelerin okul öncesi eğitimden beklentilerini betimlemek
amacıyla tanımlayıcı istatistikler ve cinsiyetin köyde ve kentte yaşamanın
beklentiler üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla t Testi ile anne eğitim
düzeyinin köyde ve kentte yaşamanın beklentiler üzerindeki etkisini belirlemek
için Tek Yönlü Varyans Analizi ve parametrik olmayan alt boyutlar için ise
Mann-Whitney U Testi ve Kruskall Wallis-H Testi kullanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre; annelerin köyde ve kentte yaşama durumlarına göre
okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri öğretmen, eğitim ve aile, okul
politikası, bilgilendirme boyutlarında ve toplamında gruplar arasında kentte
yaşayan annelerin lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca annenin
eğitim durumunun okul öncesi eğitim kurumundan beklentisini farklılaştırdığı
saptanmıştır. 

Kaynakça

  • Aibao, Z. H. O. U., Xiaofeng, M. A., & Hajime, A. (2007). Parental expectation of early childhood education: Comparison between China, Japan, and Korea. Frontiers of Education in China, 2(1), 140-147.
  • Ahmetoğlu, E., & Acar, İ.H. (2017). Parents’ satisfaction with their children’s educational experiences in early childhood period. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 12 (6), 1-14.
  • Aktaş Arnas, Y. (2002). Velilerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik tutumları Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 24-36.
  • Avcu, A. U. (2016). Annelerin beş yas çocuklarının gelişimine ilişkin okul öncesi eğitimden beklentilerinin incelenmesi 1. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(2), 23-32.
  • Başal, H.A. (2013). Okul öncesi eğitime giriş (Genişletilmiş 3. Basım). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Bayrak, S. ve Köksal, O. (2017). Ebeveynlerin okul öncesi eğitimden beklentilerinin incelenmesi ( Elazığ ili örneği). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(45), 547-557.Breadkamp, S. & Copple, C. (2002). Developmentally appropraite practice ın early childhood programs, Washington D.C: National Association for The Education of Young Children.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hinnant, J. B., O'brien, M., & Ghazarian, S. R. (2009). The longitudinal relations of teacher expectations to achievement in the early school years. Journal of Educational Psychology, 101(3), 662.
  • Milli Eğitim İstatistikleri (2015/16). 05.06.2017 tarihinde Örgün Eğitimhttp://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/18024009_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.pdf adresinden alınmıştır.
  • Oktay, A. (Ed.). ( 2010). İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları, Ankara: Pegem Akademi.
  • Özen Altınkaynak, Ş. ve Yanıklar, C. (2014). Anne ve babaların okul öncesi eğitime devam eden çocuklarının gelişimine yönelik beklentileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 56 – 72.
  • Saracho, O.N. & Spodek, B. (2003). Recent trends and ınnovations ın the early childhood education curriculum, Early Child Development and Care, 173(2–3), 175–183.
  • Sevinç, M. (2006). Okul öncesi eğitimi alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 218-225.
  • Rubie-Davies, C., Hattie, J. & Hamilton, R. (2006). Expecting the best for students: teacher expectations and academic outcomes, British Journal of Educational Psychology, 76(3), 429–444.
  • Saçkes, M. (2013). Priorities for developmental areas in early childhood education: a comparison of parents’ and teachers’ priorities. Educational Sciences: Theory & Practice – 13 (3), 1684-1690.
  • Seyfullahoğulları, A. (2012). Ailelerin anaokullarından beklentileri üzerine bir araştırma. The Journal of Marmara Social Research, 2, 1-15.
  • Şahin, B. K., Sak, R., & Şahin, İ. T. (2013). Parents’ views about preschool education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 89, 288-292.
  • Şimşek, Z. C., & İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2),240-254.
  • Taner Derman, M. ve Başal, H., A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler, Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 560-569.
  • Tokuç, H. (2007). Anne ve babaların okul öncesi eğitim hakkındaki görüş ve beklentilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Topaç, N., Yaman, Y., Ogurlu, Ü. ve İlgar, L. (2012). Okul öncesi dönem çocuğu olan ailelerin okul öncesi eğitim kurumu seçerken göz önünde bulundurdukları ölçütlerin incelenmesi. In New Trends on Global Education Conference, Kuzey Kıbrıs, 24-26.
  • Yaman, R. P., & Saçkes, M. (2017). Anne-babalar okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinden ne bekliyor? Anne-baba ve yönetici beklentilerinin karşılaştırılması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(1), 94-103.
  • Yazar, A., Çelik, M. Ve Kök, M. (2008). Aile katılımının okul öncesi eğitimde ve 2006 okul öncesi eğitim programındaki yeri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), 233-243.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Handan Asude Başal

Pınar Bağçeli Kahraman

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Başal, H. A., & Bağçeli Kahraman, P. (2018). KÖYDE VE KENTTE YAŞAYAN ANNELERİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDAN BEKLENTİLERİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(47), 38-56. https://doi.org/10.21764/maeuefd.396467