Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEKİ MÜZİK EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN ENSTRÜMANTAL MÜZİĞİ ÇALIŞIRKEN VE ÖĞRENİRKEN KULLANDIKLARI STRATEJİLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Sayı: 47, 317 - 339, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.413863

Öz

Bu çalışmanın
amacı, Türkiye’deki üniversitelerin müzik eğitimi lisans programlarında öğrenim
gören öğrencilerin enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken
kullandıkları stratejilerin incelenmesidir. Bu stratejiler dikkat, yineleme,
anlamlandırma, eklemleme-örgütleme ve anlamayı izleme stratejileridir. Çalışma
grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki 4 farklı üniversitenin
eğitim fakültelerine bağlı müzik eğitimi lisans programlarında öğrenim görmekte
olan 273 öğrenci oluşturmuştur. Bu üniversiteler: Dokuz Eylül (n=80, %29.3), Marmara (n=15, %5.5), On Dokuz Mayıs (n=83, %30.4) ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversiteleridir (n=95,
%34.8). Çalışma verileri Kişisel Bilgi Formu ve Enstrümantal Müziği Çalışırken
ve Öğrenirken Kullanılan Stratejiler Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışma sonucunda
öğrencilerin
yineleme stratejilerine
ait düzeyleri diğer stratejilerdeki düzeylerinden yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin
eklemleme-örgütleme stratejilerine ait düzeylerinin ise diğer stratejilerdeki düzeylerinden
anlamlı derecede düşük olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin çalışma ve öğrenme
stratejilerini kullanma düzeylerinin
cinsiyet, yaş, enstrümandaki
deneyim, enstrümana çalışma süresi, enstrüman çalışma süresinin planlanma
şekli, enstrüman çalışmaya motive eden unsur, enstrümandaki yeterlilik düzeyi
algısı ve enstrümandaki akademik başarı düzeyi değişkenlerine göre anlamlı
farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2012a). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi: Güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. International Journal of Human Sciences, 9 (1), 965-992.
  • Aydıner-Uygun M. & Kılınçer, Ö. (2012b). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeyleri ile başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (2), 199-213.
  • Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017a). Developing a Scale For Strategies Used During The Practice and Learning of Instrumental Music. Educational Research and Reviews, 12 (8), 518-530.
  • Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017b). Enstrümantal müziği çalışırken ve öğrenirken kullanılan stratejiler ölçeğinin doğrulayıcı faktör analizi. II. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu (ASOS Congress), 18-20 Mayıs 2017, Alaattin Keykubat Üniversitesi, Alanya, Antalya.
  • Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017c). Examination of strategies fine arts high school students use during the practice and learning of instrumental music. Journal of Education and Training Studies, 5 (4), 178-189.
  • Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017d). Orkestra sanatçılarının enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu, 26-28 Nisan 2017, Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Barry, N. H. & Hallam, S. (2002). Practice. In R. Parncutt & G. E. McPherson, (Eds.), The science and psychology of music performance (pp. 151-165). Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Cangro R. M. (2004). The effects of cooperative learning strategies on the music achievement of beginning instrumentalists. Doctoral dissertation, Available from ProQuest Dissertations and Theses database, UMI No. 3139428.
  • Chung, J. W. (2006). Self-regulated learning in piano practice of middle school piano majors in Korea. Doctoral dissertation, Columbia University.
  • Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Fenmen, M. (1997). Müzikçinin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Geiersbach, F. J. (2000). Musical thinking in instrumental practice: An investigation of practice strategies used by experienced musicians. Dissertation Abstracts International, 61, 6, AAT. UMI No. 9976723.
  • Gruson, L. M. (1988). Rehearsal skill and musical competence: Does practice make perfect? In Sloboda J. A. (Ed.), Generative Processes in Music: The Psychology of Performance Improvisation and Composition. London: Oxford University Press.
  • Hagans, W. W. (2004). Musicians’ learning styles, learning strategies and perceptions of creativity. Doctoral dissertation, University of Oklahoma State.
  • Hallam S. (1997). What do we know about practising? Towards a model synthesising the research literature. In Jørgensen H. & Lehmann A. (Eds.), Does practice make perfect? Current theory and research on instrumental music practice (pp. 179–231). Oslo, Norway: Norges musikkhgskole.
  • Hallam, S. (2001a). The development of expertise in young musicians: Strategy use, knowledge acquisition and ındividual diversity. Music Education Research, 3 (1), 7-23.
  • Hallam, S. (2001b). The development of meta-cognition in musicians: Implications for education. The British Journal of Music Education, 18 (1), 27–39.
  • Hanberry, M. A. (2004). Effects of practice strategies, metronome use, meter, hand, and musical function on dual-staved piano performance accuracy and practice time usage of undergraduate non-keyboard music majors. Doctoral dissertation, UMI No. 3136174.
  • Jørgensen, H. (2004). Strategies for individual practice. In Williamon A. (Ed.), Musical excellence: Strategies and techniques to enhance performance (pp. 85–103). New York, NY: Oxford University Press.
  • Kılınçer, Ö. & Aydıner-Uygun, M. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersinde öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 8 (2), 206-237.
  • Kılınçer, Ö. & Aydıner-Uygun, M. (2017). Amatör ile profesyonel müzisyenlerin enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8, 28, ss. (DXXIII-DXXXVI).
  • Kochevitsky, G. A. (1967). The Art of Piano Playing: A Scientific Approach. Summy-Birchard Inc.
  • Leon-Guerrero, A. (2008). Self-regulation strategies used by student musicians during music practice. Music Education Research, 10 (1), 91-106.
  • Maris, B. E. (2000). Making Music at the Piano: Learning Strategies for Adult Students. New York: Oxford University Press.
  • McPherson, G. E. & McCormick, J. (1999). Motivational and self-regulated learning components of musical practice. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 141, 98–102.
  • Nielsen, S. G. (1999a). Regulation of learning strategies during practice. Psychology of Music, 27 (2), 218–229.
  • Nielsen, S. G. (1999b). Learning strategies in instrumental music practice. British Journal of Music Education, 16 (3), 275–291.
  • Nielsen, S. G. (2001). Self-regulating learning strategies in instrumental music practice. Music Education Research, 3 (2), 155–167.
  • Nielsen, S. G. (2004). Strategies and self-efficacy beliefs in instrumental and vocal individual practice: A study of students in higher music education. Psychology of Music, 32 (4), 418-431.
  • Nielsen, S. G. (2008). Achievement goals, learning strategies and instrumental performance. Music Education Research, 10 (2), 235-247.
  • Pamir, L. (1984). Çağdaş Piyano Eğitimi. İstanbul: Beyaz Köşk Müzik Yayınları.
  • Santos, R. A. T. & Gerling, C. C. (2011). Piano repertoire preparation from a praxial perspective. International Symposium on Performance Science, 342-346.
  • Schraw, G., Horn, C., Thorndike-Christ, T. & Bruning, R. (1995). Academic goal orientations and student classroom achievement. Contemporary Educational Psychology, 20 (3), 359-368.
  • Sikes, P. L. (2013). The effects of specific practice strategy use on university string players’ performance. Journal of Research in Music Education, 61 (3), 318-333.
  • Smith, B. P. (2005). Goal orientation, implicit theory of ability and collegiate instrumental music practice. Psychology of Music, 33 (1), 36-57.
  • Weinstein, C. E. & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. C. Wittock (Ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 315-327). New York: Maccmillan Company.
  • Yokuş, H. (2009). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasına yönelik etkinliklerin performans başarısına ve üstbilişsel farkındalığa etkisi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.

EXAMINATION OF STRATEGIES PROFESSIONAL MUSIC EDUCATION STUDENTS USE WHILE PRACTICING AND LEARNING INSTRUMENTAL MUSIC

Yıl 2018, Sayı: 47, 317 - 339, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.413863

Öz

The
purpose of this study is to examine the strategies music education programs students
attending universities in Turkey use while practicing and learning music on
their instruments. These strategies are attention, rehearsal, elaboration,
articulation-organization and comprehension monitoring strategies. The study
group was made up of 273 students attending undergraduate music education
programs in four different universities’ education faculties in Turkey during
the 2015-2016 academic years.   These
universities were Dokuz Eylül University (n=80,
29.3%), Marmara University (n=15,
5.5%), On Dokuz Mayıs University (n=83,
30.4%) and Niğde Ömer Halisdemir University (n=95, 34.8%). The data was collected through the use of Personal Information
Form and the Scale for Strategies Used during the Practice and Learning of
Instrumental Music. The findings indicate that rehearsal strategy levels of the
students were higher than the levels of other strategies.
Articulation-organization strategy levels of the students were significantly
lower than the levels of other strategies. Furthermore, the results show that
students’ practice and learning strategies levels significantly differ
according to sex, age, experience on the instrument, practice time on the
instrument, the manner in which they plan practice time on the instrument,
element motivating them to play instrument, perceived level of self-efficacy on
the instrument and academic achievement level on the instrument.

Kaynakça

  • Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2012a). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi: Güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. International Journal of Human Sciences, 9 (1), 965-992.
  • Aydıner-Uygun M. & Kılınçer, Ö. (2012b). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeyleri ile başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (2), 199-213.
  • Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017a). Developing a Scale For Strategies Used During The Practice and Learning of Instrumental Music. Educational Research and Reviews, 12 (8), 518-530.
  • Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017b). Enstrümantal müziği çalışırken ve öğrenirken kullanılan stratejiler ölçeğinin doğrulayıcı faktör analizi. II. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu (ASOS Congress), 18-20 Mayıs 2017, Alaattin Keykubat Üniversitesi, Alanya, Antalya.
  • Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017c). Examination of strategies fine arts high school students use during the practice and learning of instrumental music. Journal of Education and Training Studies, 5 (4), 178-189.
  • Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017d). Orkestra sanatçılarının enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu, 26-28 Nisan 2017, Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Barry, N. H. & Hallam, S. (2002). Practice. In R. Parncutt & G. E. McPherson, (Eds.), The science and psychology of music performance (pp. 151-165). Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Cangro R. M. (2004). The effects of cooperative learning strategies on the music achievement of beginning instrumentalists. Doctoral dissertation, Available from ProQuest Dissertations and Theses database, UMI No. 3139428.
  • Chung, J. W. (2006). Self-regulated learning in piano practice of middle school piano majors in Korea. Doctoral dissertation, Columbia University.
  • Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Fenmen, M. (1997). Müzikçinin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Geiersbach, F. J. (2000). Musical thinking in instrumental practice: An investigation of practice strategies used by experienced musicians. Dissertation Abstracts International, 61, 6, AAT. UMI No. 9976723.
  • Gruson, L. M. (1988). Rehearsal skill and musical competence: Does practice make perfect? In Sloboda J. A. (Ed.), Generative Processes in Music: The Psychology of Performance Improvisation and Composition. London: Oxford University Press.
  • Hagans, W. W. (2004). Musicians’ learning styles, learning strategies and perceptions of creativity. Doctoral dissertation, University of Oklahoma State.
  • Hallam S. (1997). What do we know about practising? Towards a model synthesising the research literature. In Jørgensen H. & Lehmann A. (Eds.), Does practice make perfect? Current theory and research on instrumental music practice (pp. 179–231). Oslo, Norway: Norges musikkhgskole.
  • Hallam, S. (2001a). The development of expertise in young musicians: Strategy use, knowledge acquisition and ındividual diversity. Music Education Research, 3 (1), 7-23.
  • Hallam, S. (2001b). The development of meta-cognition in musicians: Implications for education. The British Journal of Music Education, 18 (1), 27–39.
  • Hanberry, M. A. (2004). Effects of practice strategies, metronome use, meter, hand, and musical function on dual-staved piano performance accuracy and practice time usage of undergraduate non-keyboard music majors. Doctoral dissertation, UMI No. 3136174.
  • Jørgensen, H. (2004). Strategies for individual practice. In Williamon A. (Ed.), Musical excellence: Strategies and techniques to enhance performance (pp. 85–103). New York, NY: Oxford University Press.
  • Kılınçer, Ö. & Aydıner-Uygun, M. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersinde öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 8 (2), 206-237.
  • Kılınçer, Ö. & Aydıner-Uygun, M. (2017). Amatör ile profesyonel müzisyenlerin enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8, 28, ss. (DXXIII-DXXXVI).
  • Kochevitsky, G. A. (1967). The Art of Piano Playing: A Scientific Approach. Summy-Birchard Inc.
  • Leon-Guerrero, A. (2008). Self-regulation strategies used by student musicians during music practice. Music Education Research, 10 (1), 91-106.
  • Maris, B. E. (2000). Making Music at the Piano: Learning Strategies for Adult Students. New York: Oxford University Press.
  • McPherson, G. E. & McCormick, J. (1999). Motivational and self-regulated learning components of musical practice. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 141, 98–102.
  • Nielsen, S. G. (1999a). Regulation of learning strategies during practice. Psychology of Music, 27 (2), 218–229.
  • Nielsen, S. G. (1999b). Learning strategies in instrumental music practice. British Journal of Music Education, 16 (3), 275–291.
  • Nielsen, S. G. (2001). Self-regulating learning strategies in instrumental music practice. Music Education Research, 3 (2), 155–167.
  • Nielsen, S. G. (2004). Strategies and self-efficacy beliefs in instrumental and vocal individual practice: A study of students in higher music education. Psychology of Music, 32 (4), 418-431.
  • Nielsen, S. G. (2008). Achievement goals, learning strategies and instrumental performance. Music Education Research, 10 (2), 235-247.
  • Pamir, L. (1984). Çağdaş Piyano Eğitimi. İstanbul: Beyaz Köşk Müzik Yayınları.
  • Santos, R. A. T. & Gerling, C. C. (2011). Piano repertoire preparation from a praxial perspective. International Symposium on Performance Science, 342-346.
  • Schraw, G., Horn, C., Thorndike-Christ, T. & Bruning, R. (1995). Academic goal orientations and student classroom achievement. Contemporary Educational Psychology, 20 (3), 359-368.
  • Sikes, P. L. (2013). The effects of specific practice strategy use on university string players’ performance. Journal of Research in Music Education, 61 (3), 318-333.
  • Smith, B. P. (2005). Goal orientation, implicit theory of ability and collegiate instrumental music practice. Psychology of Music, 33 (1), 36-57.
  • Weinstein, C. E. & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. C. Wittock (Ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 315-327). New York: Maccmillan Company.
  • Yokuş, H. (2009). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasına yönelik etkinliklerin performans başarısına ve üstbilişsel farkındalığa etkisi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehtap Aydıner Uygun 0000-0001-9870-7335

Özlem Kılınçer

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Aydıner Uygun, M., & Kılınçer, Ö. (2018). MESLEKİ MÜZİK EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN ENSTRÜMANTAL MÜZİĞİ ÇALIŞIRKEN VE ÖĞRENİRKEN KULLANDIKLARI STRATEJİLERİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(47), 317-339. https://doi.org/10.21764/maeuefd.413863