Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

IBN KHALDUN ON ASABIYYAH AND STATE – PROPERTY RELATIONSHIP

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 47 - 59, 27.12.2016

Öz

The maintenance
of the presence of societies within welfare and safety primarily depends on
their awareness of being a nation and having a consciousness to live together.
The societies that could not produce common values and use it in regulating the
social, political, and economic life have not been effective in history so far.Ibn Khaldun, one
of the important social scientists in Islamic World, introduced his Asabiyyah
theory as a fundamental concept in his book titled Muqaddimah, which includes
his social and historical analyses. He tried to explain the abilities of
societies to live together, establish a state and build a strong economical
structure within his Asabiyyah perspective. Hence, this
study will focus to the importance of Asabiyyah idea on having a strong
economic and political position for societies, in this context, analyses on Ibn
Khaldun, asabiyyah, state and economic life will be conducted and the
relationship level between these terms will be examined.




Kaynakça

  • ALBAYRAK, A., (2000), “Bir Medeniyet Kuramcısı Olarak İbn Haldun”, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi, Sayı: 9, Cilt: 9.
  • AZARKAN, A., (2006), “İbn Haldun'un Devlet Görüşü”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 4.
  • BURSALIOĞLU, Sibel; (2007), “İbn-i Haldun Sosyolojisinde Asabiyet Bağları, Devlet Ve Kamu Maliyesi”, Celal Bavar Üniversitsi, S. B. E. SOSYAL BİLİMLER Yıl 2007 Cilt: 5 Savı :2, ss. 43-56.
  • ÇİFTÇİ, A. ve YILMAZ, (2013), “İbn Haldun’un Siyaset Teorisi ve Siyasal Sistem Sınıflandırması”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/7 Summer p. 83-93, Ankara.
  • HASSAN, Ü. (1998), “İbni Haldun’un Metodu ve Siyaset Teorisi” (İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları).
  • HASSAN, Ümit (1982), “İbn Haldun Metodu ve Siyaset Teorisi”, Ankara Ün. SBF Yayını, Ankara.
  • HOCAOĞLU, D. (2007), “Erken Dönem Bir Milliyetçilik Teorisyeni Olarak İbn Haldun” Bayburt Vakfı, Bayburt Eğitim, Kültür ve Hizmet Vakfı Bülteni, Sayı: 5, İstanbul, 44-48.
  • HTTP://www.turkuazedebiyat.com/07.07.2015 Ülker Nihal Manaz – Dr Abdullah Manaz
  • HTTP://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp/06.07.2015
  • İBN-İ HALDUN, Çev. S. Uludağ, (2012), Mukaddime I, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • KAYAPINAR. A. (2006), “İbn-i haldunda Asabiyet Kavramı: Siyaset Teorisinde Yeni Bir Açılım”, İslam araştırmaları Dergisi, Sayı, 15, ss. 83-114.
  • KÜTÜB-İ SİTTE, “Hadis Ansiklopedisi, 3. Cilt, Hazırlayan: İbrahim Canan, Akçağ Yayıncılık.
  • MANAZ, Ü., ve Manaz, A., 2015, “İbni Haldun” , www.biyografi.net: erişim: 15.07.2015.
  • MARK E. KOLTKO-Rivera (2006), “Rediscovering the Later Version of Maslow’s Hierarchy of Needs: Self-Transcendence and Opportunities for Theory, Research, and Unification”, Review of General Psychology Vol. 10, No. 4, 302–317.
  • ÖZTÜRK, A.,(--), ”Düzenin Meşruluğu Sorunu Bağlamında İbn-i Haldun Felsefesinin Değerlendirilmesi”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, No: 63-1.
  • SARIBAŞ, (2010), “Kantian Altruism in Economics and Ibn Haldun”, MPRA Paper No. 26904, Posted 5. November 2010: Online at http://mpra.ub.uni-muenchen.de/26904/
  • ULUDAĞ, S., (2012), İbn Haldun Mukaddime 1, Dergah Yayınları, İstanbul.

İBN-İ HALDUN’DA ASABİYET İLE DEVLET VE MÜLK İLİŞKİSİ

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 47 - 59, 27.12.2016

Öz

Toplumların varlıklarını refah ve güven içinde devam
ettirebilmeleri, öncelikle kendi içindeki millet olma bilincini geliştirmesi ve
bir arada yaşama şuuruna sahip olmasına bağlıdır. Çünkü ortak değerler üretip
bunlara göre sosyal, siyasal ve iktisadi hayatlarını düzenleyemeyen, diğer bir
ifade ile millet bilincine sahip olamayan toplumların ne tarihte, ne de bugün
etkin olabildiklerine şahit olunmamıştır. İslam dünyasının önemli sosyal bilimcilerinde olan
İbn-i Haldun, tarihi ve sosyal tahlillerinin geniş bir şekilde yer aldığı
Mukaddime adlı eserinde temel değer ve kavram olarak asabiyet düşüncesi
üzerinde durmaktadır. Toplumların bir arada yaşaması, devlet kurup güçlü bir
iktisadi yapı oluşturabilmelerini sahip oldukları asabiyet düşüncesiyle
açıklamaya çalışmaktadır. Bu itibarla bu çalışmada toplumların iktisadi ve
siyasi anlamda güçlü bir konuma sahip olabilmelerinde asabiyet fikrinin rolü
üzerinde durulacak, bu çerçevede; ibn-i Haldun, asabiyet, devlet ve iktisadi
hayat kavramları üzerinde değerlendirmeler yapılıp bunlar arasındaki ilişki
düzeyi irdelenmeye çalışılacaktır.




Kaynakça

  • ALBAYRAK, A., (2000), “Bir Medeniyet Kuramcısı Olarak İbn Haldun”, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi, Sayı: 9, Cilt: 9.
  • AZARKAN, A., (2006), “İbn Haldun'un Devlet Görüşü”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 4.
  • BURSALIOĞLU, Sibel; (2007), “İbn-i Haldun Sosyolojisinde Asabiyet Bağları, Devlet Ve Kamu Maliyesi”, Celal Bavar Üniversitsi, S. B. E. SOSYAL BİLİMLER Yıl 2007 Cilt: 5 Savı :2, ss. 43-56.
  • ÇİFTÇİ, A. ve YILMAZ, (2013), “İbn Haldun’un Siyaset Teorisi ve Siyasal Sistem Sınıflandırması”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/7 Summer p. 83-93, Ankara.
  • HASSAN, Ü. (1998), “İbni Haldun’un Metodu ve Siyaset Teorisi” (İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları).
  • HASSAN, Ümit (1982), “İbn Haldun Metodu ve Siyaset Teorisi”, Ankara Ün. SBF Yayını, Ankara.
  • HOCAOĞLU, D. (2007), “Erken Dönem Bir Milliyetçilik Teorisyeni Olarak İbn Haldun” Bayburt Vakfı, Bayburt Eğitim, Kültür ve Hizmet Vakfı Bülteni, Sayı: 5, İstanbul, 44-48.
  • HTTP://www.turkuazedebiyat.com/07.07.2015 Ülker Nihal Manaz – Dr Abdullah Manaz
  • HTTP://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp/06.07.2015
  • İBN-İ HALDUN, Çev. S. Uludağ, (2012), Mukaddime I, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • KAYAPINAR. A. (2006), “İbn-i haldunda Asabiyet Kavramı: Siyaset Teorisinde Yeni Bir Açılım”, İslam araştırmaları Dergisi, Sayı, 15, ss. 83-114.
  • KÜTÜB-İ SİTTE, “Hadis Ansiklopedisi, 3. Cilt, Hazırlayan: İbrahim Canan, Akçağ Yayıncılık.
  • MANAZ, Ü., ve Manaz, A., 2015, “İbni Haldun” , www.biyografi.net: erişim: 15.07.2015.
  • MARK E. KOLTKO-Rivera (2006), “Rediscovering the Later Version of Maslow’s Hierarchy of Needs: Self-Transcendence and Opportunities for Theory, Research, and Unification”, Review of General Psychology Vol. 10, No. 4, 302–317.
  • ÖZTÜRK, A.,(--), ”Düzenin Meşruluğu Sorunu Bağlamında İbn-i Haldun Felsefesinin Değerlendirilmesi”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, No: 63-1.
  • SARIBAŞ, (2010), “Kantian Altruism in Economics and Ibn Haldun”, MPRA Paper No. 26904, Posted 5. November 2010: Online at http://mpra.ub.uni-muenchen.de/26904/
  • ULUDAĞ, S., (2012), İbn Haldun Mukaddime 1, Dergah Yayınları, İstanbul.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Ekonomi, Siyaset Bilimi, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Karagül

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karagül, M. (2016). IBN KHALDUN ON ASABIYYAH AND STATE – PROPERTY RELATIONSHIP. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 3(2), 47-59.