Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Class Management Mentality Used by Class Teachers

Yıl 2012, Cilt: 4 Sayı: 7, 119 - 140, 18.01.2013

Öz

The goal of this research is to determine the class management mentality used by class teachers. The behavioral characteristics of teachers are confined to three dimensions; autocratic, democratic and indifferent. The working group of this research which is designed as a survey model consists of 192 class teachers who work in primary schools in Gölhisar, Çavdır, Tefenni and Altınyayla that are the districts of the province Burdur during the academic year of 2010-2011. The data of the research was gathered through the personal information forms and the polls about class management mentalities of teachers. In this research, while evaluating the findings which are gathered from the opinions of teachers about their class management mentalities, the program of SPSS for Windows 17.0 is used. In the evaluation of the findings about the class management mentalities used by teachers the methods of descriptive statistics; number, arithmetic mean and standard deviation are used. As hypothesis tests unrelated sample, t-test and one-way analysis of variance ( ANOVA) are used. As a research result, it is shown that the autocratic behaviors displayed by teachers differ from each other according to the variance of gender while the democratic behaviors differ according to the variances of age and vocational seniority. The results have been discussed in the light of other researches and the necessary proposals have been suggested. 

Kaynakça

  • Personalwesen und
  • Personalführung. 4. Auflage. Wiesbaden:
  • Betriebswirtschaftlicher Verlag Dr. Th. Gabler Gmbh.
  • Celep, C. (1998). Öğretmen Yeterlik Duygusu, Öğretmenlerin Yönetim, Çalışma Grubu ve Öğrenci Hakkındaki İnancı ve Öğrenci Kontrol Yönelimi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunuldu. Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Celep, C. (2004). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erden, M. (2005). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erol, Z. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ertürk, S. (1986). Diktacı Tutum ve Demokrasi. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Gözütok, D. (1995). Öğretmenlerin Demokratik Tutumları. Ankara: Türk Demokrasi Vakfı Yayınları.
  • Günay, K. (2003). Sınıf Yönetiminde Öğretmenlerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gündüz, Y. (2001). Öğretmenlerin Sınıf Yönetimindeki Yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hawley, C. (2000). What is your classroom management profile. Indinia University Center Of Adolescent Studies.
  • Hicks, Herbert G. Ve C. Ray Gullett. (1981). Organizasyonlar: Teori ve Davranış. (Çev. Besim Baykal). İstanbul: İşletme Bilimleri Enstitüsü Yayınları.
  • Hildebrand, M., R. C. Wilson and E. R. Dienst. (1971). Evaluating University Teaching. Berkeley: University of California, Center for Research and Development in Higher Education.
  • Hutchinson, Lynn M. And Mary E. Beadle. (1992). Professors Communacation Styles: How They Influence Male and Female Seminar Participants. Teaching & Teacher Education, 8, (4), 405- 418.
  • İlgar, L. (1996). Eğitim Yönetimi, Okul Yönetimi, Sınıf Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A. Ş.
  • İlgar, L. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kapusuzoğlu, S. (2004). İlköğretim Düzeyinde, Sınıf Yönetimi Uygulamalarının Öğrenci-Öğretmen Görüşleri ve Sınıf Yönetimi Profilleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında sunuldu. Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi.Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Bahçelievler P.K. 33
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi (7. Basım). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Klinger, B. & Nelson, D. (1996). Improving Academic Achievement of at-Risk Students in English Education and Keyboarding I. Web:http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=eric&an=ED398597, adresinden 10 Ekim 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Kubow, Patricia K. And Mark B. Kinney. (2000). Fosterin Democracy in Middle School Classrooms: Insights from a democratic institute in hungary. The Social Studies. 91(6,), 17, November.
  • Korkmaz, N. (2007). İlköğretim Okullarında Etkili Sınıf Yönetiminde Öğretmen Davranışlarının İncelenmesi. İstanbul-Tuzla İlköğretim Okullarında Pilot Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kutlu, E. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Sınıf Yönetiminde Davranış Düzenleme Sürecinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçükahmet, L. (editör). (2000). İdeal Bir Öğretmen Nasıl Davranır. Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Küçükahmet, L. (2002). Sınıf Yönetimi. Nobel Yayıncılık, 4. Basım, Ankara.
  • Martin, N. K. ve Shoho, A. R. (2000). The influence of teacher characterstics on classroom management style. Annual Conference of the Southwest Educational Research Association, Dallas, January.
  • Mullins, Laurie J. (1996). Management and Organizational Behaviour. 4. Edition. London: Pitman Publishing.
  • Otluca, M. (1996). Demokratik Eğitim İlkelerinin 1968 İlkokul Programına Yansıması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özgün, E. (2008). İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin İş Motivasyonları İle Sınıf Yönetim Becerilerini Algılama Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pala, A. (2006). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemeye dönük disiplin modelleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13.
  • Plunkett, W. Richard. And Raymond F. Attner. (1994). Introduction to Management. 5. Edition. California: Wadsworth Publishing Company.
  • Plunkett, W. Richard. (1996). Supervision Diversity and Teams in The Workplace. 8. Edition. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Robbins, S. P. And David A. D. C. (1998). Fundamentals of Management. 2. Edition. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Serin, C. (2001). Sedat Celasun İlköğretim Okulunda Sınıf Yönetimine İlişkin Uygulamalar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tekin, H. (1977). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Mars Matbaası.
  • Terzi, Ç. (2001). Ögretmenlerin Sınıf Yönetimi Anlayıslarına İliskin Görüslerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tertemiz, N. (2000). Sınıf Yönetimi ve Kurallarla İlgili Kurallar Geliştirme ve Uygulama. Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yağcı, E. (1997). Sınıf İçi Demokratik Öğretimin Öğrenci Erişisi ve Akademik Benlik Kavramına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 171-179.
  • Yalçın, G. (2007). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetiminde Gösterdikleri Davranışların Demokratikliğine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri (Malatya İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalçınkaya, M. Ve Tonbul, Y. (2002). İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algı ve Gözlemleri. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 96-103.

Sınıf Öğretmenlerinin Sınıflarında Sergiledikleri Davranışlar

Yıl 2012, Cilt: 4 Sayı: 7, 119 - 140, 18.01.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin, sınıflarında sergiledikleri davranış biçimlerini belirlemektir. Öğretmenlerin davranış özellikleri otokratik, demokratik ve ilgisiz davranışlar olmak üzere üç boyut ile sınırlıdır. Tarama modelinde desenlenen araştırmanın çalışma grubunu, 2010-2011 eğitim öğretim yılında Burdur İline bağlı Gölhisar, Çavdır, Tefenni ve Altınyayla ilçelerindeki ilköğretim okullarında görev yapan 192 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Anlayışları Anketi” ile toplanmıştır. Çalışmada öğretmenlerin sınıflarında sergiledikleri davranışlara ilişkin görüşlerinden elde edilen bulgular değerlendirilirken, SPSS for Windows 17.0 programı kullanılmıştır. Çalışmada öğretmenlerin sınıf yönetimindeki davranışlarına ilişkin bulgular değerlendirilirken, tanımlayıcı istatistiksel metotları; sayı, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Hipotez testleri olarak ilişkisiz örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin sergiledikleri otokratik davranışların cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterdiği; demokratik davranışların ise yaş ve mesleki kıdem değişkenine göre farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Sonuçlar bu konuda yapılan diğer araştırmalar ışığında tartışılarak gerekli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Personalwesen und
  • Personalführung. 4. Auflage. Wiesbaden:
  • Betriebswirtschaftlicher Verlag Dr. Th. Gabler Gmbh.
  • Celep, C. (1998). Öğretmen Yeterlik Duygusu, Öğretmenlerin Yönetim, Çalışma Grubu ve Öğrenci Hakkındaki İnancı ve Öğrenci Kontrol Yönelimi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunuldu. Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Celep, C. (2004). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erden, M. (2005). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erol, Z. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ertürk, S. (1986). Diktacı Tutum ve Demokrasi. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Gözütok, D. (1995). Öğretmenlerin Demokratik Tutumları. Ankara: Türk Demokrasi Vakfı Yayınları.
  • Günay, K. (2003). Sınıf Yönetiminde Öğretmenlerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gündüz, Y. (2001). Öğretmenlerin Sınıf Yönetimindeki Yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hawley, C. (2000). What is your classroom management profile. Indinia University Center Of Adolescent Studies.
  • Hicks, Herbert G. Ve C. Ray Gullett. (1981). Organizasyonlar: Teori ve Davranış. (Çev. Besim Baykal). İstanbul: İşletme Bilimleri Enstitüsü Yayınları.
  • Hildebrand, M., R. C. Wilson and E. R. Dienst. (1971). Evaluating University Teaching. Berkeley: University of California, Center for Research and Development in Higher Education.
  • Hutchinson, Lynn M. And Mary E. Beadle. (1992). Professors Communacation Styles: How They Influence Male and Female Seminar Participants. Teaching & Teacher Education, 8, (4), 405- 418.
  • İlgar, L. (1996). Eğitim Yönetimi, Okul Yönetimi, Sınıf Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A. Ş.
  • İlgar, L. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kapusuzoğlu, S. (2004). İlköğretim Düzeyinde, Sınıf Yönetimi Uygulamalarının Öğrenci-Öğretmen Görüşleri ve Sınıf Yönetimi Profilleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında sunuldu. Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi.Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Bahçelievler P.K. 33
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi (7. Basım). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Klinger, B. & Nelson, D. (1996). Improving Academic Achievement of at-Risk Students in English Education and Keyboarding I. Web:http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=eric&an=ED398597, adresinden 10 Ekim 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Kubow, Patricia K. And Mark B. Kinney. (2000). Fosterin Democracy in Middle School Classrooms: Insights from a democratic institute in hungary. The Social Studies. 91(6,), 17, November.
  • Korkmaz, N. (2007). İlköğretim Okullarında Etkili Sınıf Yönetiminde Öğretmen Davranışlarının İncelenmesi. İstanbul-Tuzla İlköğretim Okullarında Pilot Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kutlu, E. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Sınıf Yönetiminde Davranış Düzenleme Sürecinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçükahmet, L. (editör). (2000). İdeal Bir Öğretmen Nasıl Davranır. Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Küçükahmet, L. (2002). Sınıf Yönetimi. Nobel Yayıncılık, 4. Basım, Ankara.
  • Martin, N. K. ve Shoho, A. R. (2000). The influence of teacher characterstics on classroom management style. Annual Conference of the Southwest Educational Research Association, Dallas, January.
  • Mullins, Laurie J. (1996). Management and Organizational Behaviour. 4. Edition. London: Pitman Publishing.
  • Otluca, M. (1996). Demokratik Eğitim İlkelerinin 1968 İlkokul Programına Yansıması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özgün, E. (2008). İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin İş Motivasyonları İle Sınıf Yönetim Becerilerini Algılama Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pala, A. (2006). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemeye dönük disiplin modelleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13.
  • Plunkett, W. Richard. And Raymond F. Attner. (1994). Introduction to Management. 5. Edition. California: Wadsworth Publishing Company.
  • Plunkett, W. Richard. (1996). Supervision Diversity and Teams in The Workplace. 8. Edition. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Robbins, S. P. And David A. D. C. (1998). Fundamentals of Management. 2. Edition. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Serin, C. (2001). Sedat Celasun İlköğretim Okulunda Sınıf Yönetimine İlişkin Uygulamalar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tekin, H. (1977). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Mars Matbaası.
  • Terzi, Ç. (2001). Ögretmenlerin Sınıf Yönetimi Anlayıslarına İliskin Görüslerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tertemiz, N. (2000). Sınıf Yönetimi ve Kurallarla İlgili Kurallar Geliştirme ve Uygulama. Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yağcı, E. (1997). Sınıf İçi Demokratik Öğretimin Öğrenci Erişisi ve Akademik Benlik Kavramına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 171-179.
  • Yalçın, G. (2007). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetiminde Gösterdikleri Davranışların Demokratikliğine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri (Malatya İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalçınkaya, M. Ve Tonbul, Y. (2002). İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algı ve Gözlemleri. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 96-103.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cemal Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 18 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Yıldırım, C. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıflarında Sergiledikleri Davranışlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 119-140.