The concept brand has varios functions
in many respects. The first of these is to explain where they are produce and
the sources of the products and materials. The second objective is to describe
the basic functions of the products and the situations in which they are
produced. Finally, it is seen that in the primitive sense brands aim to reflect
the quality, soundness and quality of the product. Industrialization has
created a competitive atmosphere among brands in both global and local markets.
Nevertheless, due to the stabilization of globalization in recent years, this
competitive growth has turned into a cross-country dimension in the business
world.This situation has shaped the discourse that countries themselves are
brands.. When the origins and the market value of the brands have been examined,
it is seen that the brand value of the countries has a big effects on the brand
value of the product. In this context,
this study aims to analyze the brand value of Turkey and contibute into the
design of its brand strategies towards the next periods of Turkey.
Brand Branding Brand Value Mind-share branding Country Image
Marka kavramı pek çok bakımdan
işlevsel nitelik taşımaktadır. Bunlardan ilki materyal ve ürünlerin kaynağını,
nerede üretildiklerini ifade etmektir. İkinci amaç, ürünlerin temel
fonksiyonlarını ve hangi durumlarda kullanılmak için üretildiklerini ifade
edebilmektir. Son olarak da, ilkel anlamda markaların ürünün niteliğini,
sağlamlığını ve kalitesini yansıtabilmeyi amaçladığı görülmektedir.
Endüstrileşme hem yerel ve hem de küresel piyasalarda markalar arasında
rekabetçi bir atmosfer yaratmıştır. Bununla birlikte son yıllarda
küreselleşmenin istikrar kazanması nedeniyle bu rekabetçi büyüme iş dünyası
alanından ülkeler arası boyuta dönüşmüştür. Bu durum, ülkelerin kendilerinin de
birer marka olduğu söylemini şekilendirmiştir. Markaların kökenleri ve piyasa
değerleri incelendiğinde ülkenin marka değerinin, ürünün marka değeri üzerinde
de göz büyük bir etkiye sahip olduğu görülmektedir. Bu bağlamda bu çalışma Türkiye’nin
marka değer analizini yapmayı ve Türkiye’nin gelecek dönemlere yönelik marka
stratejilerinin tasarlanmasına katkı sunmayı amaçlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 3 |