Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURİZM ve COĞRAFİ İŞARETLEME : BALIKESİR ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 17 - 31, 01.07.2017

Öz

Günümüzde toplumların sosyo - ekonomik gelişme düzeylerine bağlı olarak, tüketicilerin kararlarında fiyattan daha çok ürünlerin kültürel boyutunun ön plana çıktığı yöresel ürünler piyasasının önemi artmaktadır. Buna paralel olarak seyahat tercihlerinde de birtakım değişiklikler meydana gelmeye başlamıştır. Değişen turizm talebine cevap verebilmek için alternatif turizm türlerine ve yöresel ürünlere/değerlere doğru bir eğilim söz konusudur. Bu kapsamda yöresel ürünler ve değerler bölgeye turist çekebilmek için önemli bir potansiyel taşımaktadır. Coğrafi işaretleme kavramı da yöresel ürün ve değerlerin birer turistik imaja dönüşmesi konusunda oldukça önemlidir. Coğrafi işarete sahip yöresel ürün ve değerlerin turistik değere dönüşmesi ile birlikte yöre ekonomisine sağlayacağı katkı konunun önemini daha da artmaktadır. Bu çalışmanın amacı, coğrafi işaretleme kavramı ile turizm arasındaki ilişkiye odaklanmak ve Balıkesir ilinin coğrafi işaretleri hakkında bilgi vermektedir. İlin sahip olduğu coğrafi işaretlerin bölgeye turist çekebilmede etkin rol üstlenebilmesi için öneriler sunulmaktadır.

Kaynakça

  • Akkılıç M.E. ve Günalan, M. (2007). Edremit Körfezinde Turizm Problemleri ve Çözüm Önerileri Üzerine Bir Araştırma.
  • Selçuk Üniversitesi Karaman İİBF Dergisi, 12, 121-127.
  • Ayvalık Ticaret Odası. (2013). Zeytincilik. http://www.ayvalikto.org.tr /index.php?option=com_content&view=article&id=209&catid=37&Itemid=59&lang=tr 08 Ekim 2013
  • Babcock, A.B. ve Clemens, R. (2004). Geographical Indications and Property Rights: Protecting Value-Added
  • Agricultural Products, Midwest Agribusiness Trade Researchand Information Center (MATRIC) Publications , Iowa State University.
  • Can, M. (2013). Geleneksel Türk El Sanatlarının Turizme ve Ekonomiye Katkısı. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(2), 259-266.
  • Çalışkan, V. ve Koç, H. (2012). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Dağılış Özelliklerinin ve Coğrafi İşaret Potansiyelinin Değerlendirilmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 28, 193-241.
  • Deveci, B., Türkmen, S. ve Avcıkurt, C. (2013). Kırsal Turizm ile Gastronomi Turizmi İlişkisi: Bigadiç Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(2), 29-34.
  • Ertan, A. (2010). Prestijli Tarım Ürünlerinin Pazarlamasında Kalite ve Coğrafi İşaret Kavramının Tutundurulması ve Bu Bağlamda Tarım Satış Kooperatiflerinin Önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 157-170.
  • Giray, H., Özkan, Z. ve Oran, H., (2012). Yerel Ürünlerin Ekonomik Kalkınmadaki Önemi. Verimlilik Dergisi, 4, 109-115.
  • Giritlioğlu, İ. ve Avcıkurt, C. (2010). Şehirlerin Turistik Bir Ürün Olarak Pazarlanması, Örnek Şehirler ve Türkiye’deki Şehirler Üzerine Öneriler (Derlemeden Oluşmuş Bir Uygulama). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 74-89
  • Gökovalı, U., (2007). Coğrafi İşaretler ve Ekonomik Etkileri: Türkiye Örneği. İktisadi ve İdari Bilimleri Fakültesi, 21(2), 141-160.
  • Gülçubuk, B., Yıldırak, N., Kızılaslan, N., Özer, D., Kan, M. ve Kepoğlu, A. (2010). Kırsal Kalkınma Yaklaşımları Ve Politika Değişimleri, TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, Ziraat Mühendisliği 7.Teknik Kongresi, 11-15 Ocak, Ankara.
  • Hacıoğlu, N., Girgin, G.K. ve Giritlioğlu, İ. (2009). Yiyecek-İçecek İşletmelerinin Pazarlama Faaliyetlerinde Yöresel Mutfakların Kullanımı – Balıkesir Örneği. 3.Ulusal Gastronomi Sempozyumu. 17-19 Nisan, Antalya.
  • Horng, J.S. ve Tsai, C.T. (2010). Government Websites for Promoting East Asian Culinary Tourism: A Cross-National Analysis. Tourism Management, 31, 74-85
  • http:// www.balıkesir.gov.tr 10 Ekim 2013
  • http://www.bestoliveoils.com/brands/ottoman-gourmet-delicate/ 23 Ekim 2013
  • Turizm ve Coğrafi… The Meriç Journal Cilt: 1, Sayı: 1, Yıl: 2017 30
  • http://blog.milliyet.com.tr/edremit-sizma-zeytinyagi--dunya-ikincisi--secildi/Blog/?BlogNo=314227 22 Ekim 2013
  • http://ekonomi.milliyet.com.tr/-ayvalik-zeytinyagi-pazari-acildi/ekonomi/ekonomidetay/22.10.2010/1304958/default.html 07 Ekim 2013
  • http://www.hgk.msb.gov.tr/hgk/uygulamalar/haritauygulama/il_ilce_alanlari.pdf 20 Ekim 2014
  • http://www.tanitma.gov.tr/TR,22448/balikesir.html, (2013a). Festival, Fuar ve Yerel Etkinlikler-Balıkesir. 22 Ekim 2013
  • http://www.tanitma.gov.tr/TR,22567/ayvalik.html, (2013b). Ayvalık. 08 Ekim 2013
  • http://www.tanitma.gov.tr/TR,22615/edremit.html. (2013c). Edremit. 22 Ekim 2013
  • http:// www.tpe.gov.tr 05 Ekim 2013
  • http:// www.tuik.gov.tr 05 Ekim 2014
  • Kan, M. ve Gülçubuk, B. (2008). Kırsal Ekonominin Canlanmasında ve Yerel Sahiplenmede Coğrafi İşaretler. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 2008, 22(2), 57-66.
  • Kesici, M. (2012). Kırsal Turizme Olan Talepte Yöresel Yiyecek ve İçecek Kültürünün Rolü. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 33-37.
  • McKercher, B., Okumuş, F. ve Okumuş, B. (2008). Food Tourism as a Viable Market Segment: It’s All How You Cook the Numbers. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(2), 137-148.
  • Orhan, A. (2010). Yerel Değerlerin Turizm Ürününe Dönüştürülmesinde “Coğrafi İşaretlerin” Kullanımı: İzmit Pişmaniyesi Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(2), 243-254
  • Sakar, E. ve Ünver, H. (2011). Türkiye’de Zeytin Yetiştiriciliğinin Durumu ve Ülkemizde Yapılan Bazı Seleksiyon ve Adaptasyon Çalışmaları. Harran Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 15(2), 19-25.
  • Sünnetçioğlu, S., Can, A. ve Durlu-Özkaya, F. (2012). Yavaş Turizmde Coğrafi İşaretlemenin Önemi. 13.Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 6-9 Aralık, Antalya. 953-962.
  • Şahin, G., (2013). Coğrafi İşaretlerin Önemi ve Vize (Kırklareli)’ nin Coğrafi İşaretleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15, 23-37.
  • TBMM, (2008). Zeytin ve Zeytinyağı ile Diğer Bitkisel Yağların Üretiminde ve Ticaretinde Yaşanan Sorunların Araştırılarak Alınması Gereken Önlemlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu Raporu. Dönem:23, Yasama Yılı:2. TC Ayvalık Kaymakamlığı. (2013) http://www.ayvalik.gov.tr/ 08 Ekim 2013 TC Edremit Kaymakamlığı. (2013). http:// www.balikesir-edremit.gov.tr/ 22 Ekim 2013
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makale
Yazarlar

Eray Polat

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Polat, E. (2017). TURİZM ve COĞRAFİ İŞARETLEME : BALIKESİR ÖRNEĞİ. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 17-31.
AMA Polat E. TURİZM ve COĞRAFİ İŞARETLEME : BALIKESİR ÖRNEĞİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. Temmuz 2017;1(1):17-31.
Chicago Polat, Eray. “TURİZM Ve COĞRAFİ İŞARETLEME : BALIKESİR ÖRNEĞİ”. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 1, sy. 1 (Temmuz 2017): 17-31.
EndNote Polat E (01 Temmuz 2017) TURİZM ve COĞRAFİ İŞARETLEME : BALIKESİR ÖRNEĞİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 1 1 17–31.
IEEE E. Polat, “TURİZM ve COĞRAFİ İŞARETLEME : BALIKESİR ÖRNEĞİ”, Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, c. 1, sy. 1, ss. 17–31, 2017.
ISNAD Polat, Eray. “TURİZM Ve COĞRAFİ İŞARETLEME : BALIKESİR ÖRNEĞİ”. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 1/1 (Temmuz 2017), 17-31.
JAMA Polat E. TURİZM ve COĞRAFİ İŞARETLEME : BALIKESİR ÖRNEĞİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2017;1:17–31.
MLA Polat, Eray. “TURİZM Ve COĞRAFİ İŞARETLEME : BALIKESİR ÖRNEĞİ”. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, c. 1, sy. 1, 2017, ss. 17-31.
Vancouver Polat E. TURİZM ve COĞRAFİ İŞARETLEME : BALIKESİR ÖRNEĞİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2017;1(1):17-31.