Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL KÜLTÜR İLE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 45 - 69, 01.07.2017

Öz

Görsel kültür geleneksel disiplinlerin ötesindeki görsellik yoluyla anlamlandırma yollarının araştırılması ve tanımlanmasıdır. 1990’ların başlarından itibaren akademik yayınlar, internette makaleler, ders programları ve konferans başlıkları Amerika ve Avrupa’da gittikçe yaygınlaşan sosyal bilimler disiplinleriyle beslenen görsel kültür kuramına odaklanmaktadır. Bu disiplinlere sanat tarihi, antropoloji, kültürel çalışmalar, İngilizce, edebiyat, medya ve film çalışmaları dahil edilebilir.

Görsel kültür ile sosyoloji arasında hem içerik hem de muhatap olunan kitle bakımından yakın bir ilişki olduğu söylenebilir. Bu ilişki, görsel kültürün kapsamlı bir çerçeveye sahip olmasından kaynaklanmaktadır.

Kaynakça

  • ABERCROMBIE, N.;HILL,S. and TURNER,B.S.(1994). The Dictionary of Sociology 3rd edition, Penguin Group, London.
  • ADORNO, T. W. (1998). Minima Morallia (Çev. Orhan Koçak, Ahmet Doğukan ), Metis Yayınları, İstanbul.
  • ADORNO, T. W. (2003). “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”, Cogito Dergisi, sayı, 36.
  • ADORNO, T. W. (2007). Sunuş. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. (hzl.: J.M. Bernstein), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • AKAY, A. (2007). “Toplumbilim”, Görsel Kültür Özel Sayısı, Sayı 22.
  • AYKUT, A. (2013). “Güncel Sistemden Estetik Eğitimine Bir Öneri: Görsel Kültür Kuramı”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/9, Ankara.
  • ANSİKLOPEDİK KÜLTÜR SÖZLÜĞÜ (1983), Altın Kitaplar, İstanbul.
  • AMMAN, T. (1999). Sosyoloji: Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler,Marmara Üniversitesi İlahiyat Fak. Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • ATİKER, E. (1998). Modernizm ve Kitle Toplumu,Vadi yayıncılık, Ankara.
  • AVCI, Nabi. ( 1990). Enformatik Cehalet, Rehber yayınları, Ankara.
  • BARNARD, Malcolm, (1998). “Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür”,(Çeviri: Güliz Korkmaz) Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • BAUDRİLLARD, J. (2015). Tüketim Toplumu Söylenceleri Yapıları, (Çev. H. Deliceçaylı- F. Keskin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. BAUMAN, Z. (1998). “Globalization: The Human Consequences European Perspectives : A Series in Social Thought and Cultural Criticism, European perspectives”, Columbia University Press.
  • BAUMAN, Z. (2003). Modernlik ve Müphemlik (Çev: İ. Türkmen), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BERGER, P. (1963). Invitation to Sociology. A Humanistic Perspective, Anchor Books, Doubley&Company Inc., New York.
  • BOTTOMORE, T. (2001). Frankfurt Okulu (Çev. A.Çiğdem), Vadi Yayınları,Ankara.
  • BOZKURT, V. (2015). Değişen Dünyada Sosyoloji, Ekin Basım Yayın, Bursa.
  • BULUT, Y. “Sosyolojiye Giriş”,(e-ders kitap) 12 Mart 2015 tarihinde http://m.friendfeed-media.com/9cde39783e61632633ebd2ce7f547c852d764e72 adresinden elde edilmiştir. COSER, L. (1985). “The Culture and Commerce of Publishing” (with Charles Kadushin and Walter W. Powell), University of Chicago Pr (Tx) (June). Görsel Kültür İle… The Meriç Journal Cilt:1, Sayı:1 Yıl:2017 67
  • COŞGUN,M. (2012). “Popüler Kültür ve Tüketim Toplumu”, Batman University Journal of Life Sciences, Volume 1, Number 1,
  • ÇİTÇİ E.(2009). “Görsel kültür elemanı olarak 20. yy’da afişin toplumsal süreçlere etkisi”,(Tez), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı.
  • DUNCUM, P. (2003).“The Theories and Practices of Visual Culture in Art Education”, Arts Education Policy Review, 105 (2).
  • ELKINS,J. (2003). Visual Studies:A Sceptical Introduction,Routledge, New York.
  • ERDOĞAN,İ. (2004). “Popüler Kültürün Ne Olduğu Üzerine”, Eğitim Dergisi, Kasım.
  • ERDOĞAN,İ. ve KORKMAZ, A. ( 2005). Popüler Kültür ve İletişim, Erk yayınları, Ankara. FEATHERSTONE,M.(2005).Postmodernizm ve Tüketim Kültürü,Ayrıntı Yayınları, İstanbul.FİCHTER, J. (1990). Sosyoloji Nedir?( Çev. Çelebi, N.), Toplum Kitabevi, Konya.
  • FİSKE, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak (Çev. S. İrvan), Ark Yayınları, Ankara.
  • FREYER, H. (2013). Din Sosyolojisi (Çev. T. Kalpsiz), Doğu Batı Yayınları, İstanbul.
  • GENÇAYDIN, Z. (1995).“Beğeni ve Kültür Yozlaşması Üzerine Sanat Yazıları”, Hacettepe Üniversitesi GSF Yayınları, Sayı: 1. GIDDENS,A. (2002). Sosyoloji,(Çev.Hüseyin Özel, Cemal Güzel (yay.haz.),Ankara Yayınları, Ankara. HATİPLER, M. (2016). Ekonomik Boyutuyla Görsel Kültür ve Kültür Endüstrisi, Değişim Yayınları, İstanbul. INNES,M. (2014). Signal Crimes: Social Reactions to Crime, Disorder and Control, Oxford University Press, Oxford. KARADAĞ, Ç. (2004). Görme Kültürü, Doruk Yayınları, Ankara.
  • KARA, Ş,(2007). “Fantastik Çocuk Kitaplarında Uzamın İmgesel İşlevi ve Şiddet”, Çankaya Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Bilim ve Sanat Dergisi, Sayı:7.
  • KELLNER, D. (1997). Critical Theory and Culturel Studies: The Missed Articulation (Der. Jim McGuigan), Cultural Methodologies,Sage Publication,London.
  • MAMUR, N. (2012). “Görsel Kültürün Çağdaş Sanat Uygulamalarında Sorgulanması”,Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı:10.
  • MIRZOEFF, N. (1998).” What is The Visual Culture? In N. Mirzoeff (Ed.), Visual Culture Reader?”, Routledge, London and New York.
  • MITCHELL, W. J. T.,(2002). “Showing Seeing: A Critique of Visual Culture”, Journal of Visual Culture, 1(165). Görsel Kültür İle… The Meriç Journal Cilt:1, Sayı:1 Yıl:2017 68
  • MUCCHİELLİ, A. (1991). Zihniyetler, (Çev. Ahmet Kotil), İstanbul, İletişim Yayınları.
  • ODABAŞI, Y. (2013). Tüketim Kültürü Yetinen Toplumun Tüketen Topluma Dönüşümü, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • OSKAY,Ü. (1998). Kitapsız Toplumun Televizyonu, Yıkanmak İstemeyen Çocuklar Olalım, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • ÖZBEK, M. (2000). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ÖZKALP, E. (1993). Sosyolojiye Giriş, Anadolu Üniversitesi, Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yay., Eskişehir.
  • PARSA, A. F.(2007) “İmgenin Gücü ve Görsel Kültürün Yükselişi”, Fotoğrafya Dergisi, Sayı 19, 16 Mart 2015 tarihinde http://www.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?id=226,329,0,0,1,0 adresinden elde edilmiştir.
  • PARSA, A.F.(2008). “Görselleri Okuma Değerlendirme ve Yaratma Süreci”, Fotoğrafya Dergisi, Sayı 20, 16 Mart 2015 tarihinde http://www.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?id=248,0,0,1,0,0 adresinden elde edilmiştir.
  • ROGOFF,I. (1998). Studying Visual Culture, In N. Mirzoeff (Ed.), The Visual Culture Reader, Routledge, London.
  • SEZER,B. (1985). Sosyolojinin Ana Başlıkları , İ. Ü. Edebiyat Fak. Yay., İstanbul.
  • SWINGEWOOD, A. (1996). Kitle kültürü efsanesi (Çev.A. Kansu ),Bilim ve Sanat, İstanbul.
  • TAN, M. (1981). Toplumbilime Giriş: Temel Kavramlar, A. Ü. Eğitim Fak. Yay., Ankara.
  • TAVIN, K.(2009). “Youth, Aesthetics and Visual Cultural Education” Cultural Education, İnnovation, Creativity and Youth, 12-13., Brussels.
  • TAVİN, K. M. (2003). “A Critical Pedagogy Of Visual Culture As Art Education: Toward A Performative İnter/Hypertextual Practice”, Unpublished Doctoral Dissertation, Pennsylvania State University.
  • TAVIN, K. M. ve ANDERSON, M. (2003). “Teaching (Popular) Visual Culture:Deconstructing Disney In The Elementary Art Classroom”, Art Education, 50 (4).
  • TAVIN, K. M.ve HOUSMAN, J. (2004): “Art Education And Visual Culture İn The Age Of Globalization”, Art Education, 57 (5).
  • UYSAL, A. (2011), “Medyanın Ürettiği İmgelerle Önemini Yitiren Olgular ve Bunların Sanat Yapıtında Sorgulanma Süreci”, 14 Mart 2015 tarihinde http:// www.uak.gov.tr adresinden elde edilmiştir.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makale
Yazarlar

Gülden İrem Kazel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kazel, G. İ. (2017). GÖRSEL KÜLTÜR İLE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 45-69.
AMA Kazel Gİ. GÖRSEL KÜLTÜR İLE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. Temmuz 2017;1(1):45-69.
Chicago Kazel, Gülden İrem. “GÖRSEL KÜLTÜR İLE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 1, sy. 1 (Temmuz 2017): 45-69.
EndNote Kazel Gİ (01 Temmuz 2017) GÖRSEL KÜLTÜR İLE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 1 1 45–69.
IEEE G. İ. Kazel, “GÖRSEL KÜLTÜR İLE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”, Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, c. 1, sy. 1, ss. 45–69, 2017.
ISNAD Kazel, Gülden İrem. “GÖRSEL KÜLTÜR İLE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 1/1 (Temmuz 2017), 45-69.
JAMA Kazel Gİ. GÖRSEL KÜLTÜR İLE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2017;1:45–69.
MLA Kazel, Gülden İrem. “GÖRSEL KÜLTÜR İLE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, c. 1, sy. 1, 2017, ss. 45-69.
Vancouver Kazel Gİ. GÖRSEL KÜLTÜR İLE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2017;1(1):45-69.