BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 10 Sayı: 3, 48 - 63, 30.01.2015

Öz

Although portfolios had been recognized and solely used as alternative measurement and assessment tools for long time, it has become a teaching material and a teaching method as well over time (Wolf, 1996). Portfolios, at the outset, should focus on students’ activities and the quality of teaching in learning environments; not the assessment (Challis, 2001). Thereore, in the current study, unlike the widely preferred method in Turkish studies, portfolio is examined as a teaching method instead of a measurement and assessment tool. The purpose of this study was to examine the influence of portfolios on students’ success and retention levels in Science and Technology class. The study was conducted in 2011-2012 academic year in two fifth-grade classrooms located in the European side of Istanbul. The study was carried out in the unit of Force and Movement in Science and Technology class. The method of the study was an experimental design with a pre- and post-test control group model. Also, a semistructured interview form was used to obtain students’ perceptions on the use of portfolios in class. The findings of the study showed that portfolios significantly related to students’ success and retention levels, in favour of the experimental group. Students’ responses to the semi-structured interview form showed that students enjoyed using portfolios; learned and remembered the concepts more easily through the selected activities (drawings, story writing, and document collection) and felt happy with their increased success in science class. The findings of the study, limitations and the future implications were also discussed

Kaynakça

  • Algozzine, B. (2003). Using portfolio assessments with young children who are at risk for school failure. Tips for Teaching, 48, 38-41.
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2004). Alternatif değerlendirme aracı olarak bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası uygulamasınından yansımalar: Bir özel durum çalışması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3, 79-98.
  • Balaban, M.(2010). İlköğretimde Fen ve Teknoloji dersinde öğretmen, öğrenci, veli işbirliği ile portfolyo uygulaması Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Bekiroğlu, O. (2004). Ne kadar başarılı? Klasik ve alternatif ölçme-değerlendirme yöntemleri ve fizikte uygulamalar. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Betty, M. (2012). Portfolio assessment: direct from the classroom. Assesment & Evalation in Higher Education, 3, 335-347.
  • Birgin, O. (2008). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak portfolyo değerlendirme uygulamasına yönelik öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 1-24.
  • Challis, M. (2001). Portfolios and assessment: Meeting the challenge. Medical Teacher, 23, 437-440.
  • Duschl, R. A. & Gitomer, D. H. (1997). Strategies and challenges to changing the focus of assessment and instruction in science classrooms. Educational Assessment, 4, 37-73.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni geliştirilen dördüncü ve beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının analizi: Nitel bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 221-254.
  • Güngör, S. (2005).Ortaöğretim geometri dersi üçgenler konusunda oluşturmacı (constructivism) yaklaşıma dayalı elle yapılan materyaller ve portfolyo (portfolio) hazırlamanın öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Güven, E. ve Aydoğdu, M. (2009). Portfolyonun 6. sınıf Fen ve Teknoloji dersi

Fen ve Teknoloji Dersinde Portfolyo Kullanımının Öğrenci Başarısı ve Kalıcılığa Etkisi

Yıl 2014, Cilt: 10 Sayı: 3, 48 - 63, 30.01.2015

Öz

Portfolyolar uzun yıllar boyunca sadece alternatif ölçme ve değerlendirme aracı olarak bilinmekle ve kullanılmakla birlikte, zaman içinde bir öğretici materyal haline gelmiş ve öğretim yöntemi olarakta kullanım alanı yaygınlaşmaya başlamıştır (Wolf, 1996). Portfolyolar, öncelikle değerlendirmeye değil, öğrenme ortamında öğrencinin aktivitesine ve öğretimin kalitesine odaklanır (Challis, 2001). Bu nedenle bu araştırmada ülkemizde yapılan pek çok araştırmadan farklı olarak portfolyo ölçme değerlendirme aracı olarak değil, bir öğretim yöntemi olarak incelenmektedir. Bu araştırmada  amaç fen ve teknoloji öğretiminde portfolyo kullanımının öğrenci başarısı ve öğrenmenin kalıcılığına etkisini incelemektir. Araştırma 2011-2012 öğretim yılında İstanbul Avrupa yakasında yer alan bir okulun iki beşinci sınıfında okuyan 40 öğrenci üzerinde Kuvvet ve Hareket Ünitesi’nde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yöntem olarak gerçek deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Bunun yanı sıra yarı yapılandırılmış öğrenci görüş formu uygulanarak öğrencilerin portfolyo kullanımına yönelik görüşleri alınmıştır. Bulgular, portfolyo yönteminin öğrencilerin ders başarıları ve öğrenilenlerin kalıcılığı üzerinde pozitif yönde anlamlı etkileri olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin yarı yapılandırılmış öğrenci görüş formuna verdikleri yanıtlar, portfolyo uygulamasından öğrencilerin zevk aldıklarını, seçilen etkinlikler vasıtasıyla (resim çizme, hikaye yazma, doküman toplama gibi) konuları daha iyi anladıklarını, öğrendiklerini kolayca hatırladıklarını ve fen dersinde başarı düzeyleri yükseldiği için mutlu olduklarını ortaya koymaktadır. Araştırmanın sonuçları, sınırlılıkları  ve geleceğe yönelik öneriler ayrıca tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Algozzine, B. (2003). Using portfolio assessments with young children who are at risk for school failure. Tips for Teaching, 48, 38-41.
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2004). Alternatif değerlendirme aracı olarak bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası uygulamasınından yansımalar: Bir özel durum çalışması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3, 79-98.
  • Balaban, M.(2010). İlköğretimde Fen ve Teknoloji dersinde öğretmen, öğrenci, veli işbirliği ile portfolyo uygulaması Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Bekiroğlu, O. (2004). Ne kadar başarılı? Klasik ve alternatif ölçme-değerlendirme yöntemleri ve fizikte uygulamalar. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Betty, M. (2012). Portfolio assessment: direct from the classroom. Assesment & Evalation in Higher Education, 3, 335-347.
  • Birgin, O. (2008). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak portfolyo değerlendirme uygulamasına yönelik öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 1-24.
  • Challis, M. (2001). Portfolios and assessment: Meeting the challenge. Medical Teacher, 23, 437-440.
  • Duschl, R. A. & Gitomer, D. H. (1997). Strategies and challenges to changing the focus of assessment and instruction in science classrooms. Educational Assessment, 4, 37-73.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni geliştirilen dördüncü ve beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının analizi: Nitel bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 221-254.
  • Güngör, S. (2005).Ortaöğretim geometri dersi üçgenler konusunda oluşturmacı (constructivism) yaklaşıma dayalı elle yapılan materyaller ve portfolyo (portfolio) hazırlamanın öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Güven, E. ve Aydoğdu, M. (2009). Portfolyonun 6. sınıf Fen ve Teknoloji dersi
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahpare Turan Bu kişi benim

Gönül Sakız

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Turan, M., & Sakız, G. (2015). Fen ve Teknoloji Dersinde Portfolyo Kullanımının Öğrenci Başarısı ve Kalıcılığa Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 48-63. https://doi.org/10.17860/efd.10879

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.