BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 10 Sayı: 3, 64 - 78, 30.01.2015

Öz

Education process to be conducted healthily at schools is only possible on the condition that needs such as physical opportunities, security and discipline are satisfied. School guard duty given considerably to teachers has an crucial role at meeting the needs. At this research, it has been aimed at determining what teachers do during school guard duty which has such kind of importance in school`s running, and what kind of activities they engage. Study group of research consists of 10 teachers serving at Güvemalan primary and secondary schools located on Çanakkale-Biga district at the second term of 2013-2014 academic year. Research is descriptive, and it is formed with qualitative research technique. Nonstructured observation has been used at the process of collecting data. Data regarding activities which teachers perform during school guard duty at two-week process is achieved through school security footage shooting at four different spots of school. Observation notes and results taken from these footages have been presented. At research result, it has been detected that teachers wander around the areas to which they have been assigned during process of school guard duty, observe students from a certain spot, walk at the yard and corridor, check students` numbers after they get on school bus, and they are in a communication with students. In addition to this, it has been also detected that they do not check classes and the other parts of school before the course starts, leave their guard duty place at lunch time and breaks after noon, or that they do not stand at their guard duty places

Kaynakça

  • Ataseven, B. (2012). Nitel bilimsel araştırmalarda veri kalitesinin önemi. Marmara Üniversitesi İ.B.B.Dergisi, 33(2), 543-564.
  • Dönmez, B. (2001). Okul güvenliği sorunu ve okul yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 7(1), 63-74.
  • Eraslan, R. ve Aycan, S. (2008). Bir ilköğretim okulu ikinci kademe öğrencilerinde okul kazası görülme sıklığının incelenmesi. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 2(1), 8-18.
  • Gömleksiz, M., Kilimci, S., Vural, R. A., Demir, Ö., Koçoğlu-Meek, Ç. ve Erdal, E. (2008). Okul bahçeleri mercek altında: şiddet ve çocuk hakları üzerine nitel bir çalışma. İlköğretim Online, 7(2), 273-287.
  • Işık, H. (2004). Okul güvenliği: kavramsal bir çözümleme, Milli Eğitim Dergisi (Güz 2004), Sayı: 164.
  • MEB. (1964). Lise ve Ortaokullar Yönetmeliği. 20 Mayıs 2014 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. 20 Mayıs 2014 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2003). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. 20 Mayıs 2014 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Memduhoğlu Hasan, B. ve Taşdan, M. (2007). Okul ve öğrenci güvenliği: kavramsal bir çözümleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(34), 69-83.
  • Özer, N. ve Dönmez, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim Dergisi, 173, 299-313.
  • Özer, N. ve Dönmez, B. (2013). Güvenlik kameraları ve okul güvenliği: Bir ölçek geliştirme çalışması. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 437-448.
  • Şimşek, A. (2012). Evren ve örneklem. İçinde Şimşek, A. (Edt). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Açıköğretim Fakültesi Yayını No:1619, 1. Baskı, Eskişehir.
  • Tabancalı, E. ve Bektaş, T. (2009). Student safety in primary schools: A sample of Büyükçekmece County. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 281-284.
  • Turhan, M. ve Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(1), 121-142.
  • Yaman, E. ve Ayar, N. (2009). Okul güvenliğine farklı bir yaklaşım: okul polisi uygulaması. Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi, 11(2), 147-171.

İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Nöbet Görevleri Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2014, Cilt: 10 Sayı: 3, 64 - 78, 30.01.2015

Öz

Okullarda eğitim-öğretim sürecinin sağlıklı bir şekilde sürdürülebilmesi; okulun fizikî imkânlar, güvenlik ve disiplin gibi önemli ihtiyaçlarının giderilmesiyle mümkündür. Bu ihtiyaçların giderilmesinde ise büyük ölçüde öğretmenlere yüklenen okul nöbet görevinin önemli bir rolü bulunmaktadır. Bu çalışmada okulların işleyişinde bu derece büyük önemi olan okul nöbet görevi sürecinde öğretmenlerin neler yaptıkları, ne gibi faaliyetlerde bulunduklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde Çanakkale İli, Biga İlçesinde yer alan Güvemalan İlkokulu ve Güvemalan Ortaokulu’nda görev yapan toplam 10 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma betimsel nitelikte olup, nitel araştırma yöntemi ile oluşturulmuştur. Veri toplama aşamasında yapılandırılmamış gözlem tekniği kullanılmıştır. Öğretmenlerin iki haftalık süreç boyunca okul nöbet görevleri esnasında yaptıkları faaliyetlere ilişkin veriler, okulun dört ayrı noktasından kayıt yapan okul güvenlik kamera görüntüleriyle elde edilmiştir. Bu görüntülerden alınan gözlem notları ile gözlem sonuçları ortaya koyulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin okul nöbet görevleri sürecinde görevlendirildikleri okul alanlarında dolaştıkları, belli bir sabit noktadan öğrencileri gözlemledikleri, koridorlarda ve bahçede dolaştıkları, öğrencileri okul servis araçlarına bindirdikten sonra sayılarını kontrol ettikleri, öğrencilerle iletişim halinde oldukları tespit edilmiştir. Bununla birlikte dersler başlamadan önce sınıfları ve okulun diğer bölümlerini kontrol etmedikleri, öğle yemeği zamanı ve öğleden sonraki teneffüslerde nöbet görev yerlerini terk ettikleri veya nöbet görev yerlerinde olmadıkları gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Ataseven, B. (2012). Nitel bilimsel araştırmalarda veri kalitesinin önemi. Marmara Üniversitesi İ.B.B.Dergisi, 33(2), 543-564.
  • Dönmez, B. (2001). Okul güvenliği sorunu ve okul yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 7(1), 63-74.
  • Eraslan, R. ve Aycan, S. (2008). Bir ilköğretim okulu ikinci kademe öğrencilerinde okul kazası görülme sıklığının incelenmesi. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 2(1), 8-18.
  • Gömleksiz, M., Kilimci, S., Vural, R. A., Demir, Ö., Koçoğlu-Meek, Ç. ve Erdal, E. (2008). Okul bahçeleri mercek altında: şiddet ve çocuk hakları üzerine nitel bir çalışma. İlköğretim Online, 7(2), 273-287.
  • Işık, H. (2004). Okul güvenliği: kavramsal bir çözümleme, Milli Eğitim Dergisi (Güz 2004), Sayı: 164.
  • MEB. (1964). Lise ve Ortaokullar Yönetmeliği. 20 Mayıs 2014 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. 20 Mayıs 2014 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2003). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. 20 Mayıs 2014 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Memduhoğlu Hasan, B. ve Taşdan, M. (2007). Okul ve öğrenci güvenliği: kavramsal bir çözümleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(34), 69-83.
  • Özer, N. ve Dönmez, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim Dergisi, 173, 299-313.
  • Özer, N. ve Dönmez, B. (2013). Güvenlik kameraları ve okul güvenliği: Bir ölçek geliştirme çalışması. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 437-448.
  • Şimşek, A. (2012). Evren ve örneklem. İçinde Şimşek, A. (Edt). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Açıköğretim Fakültesi Yayını No:1619, 1. Baskı, Eskişehir.
  • Tabancalı, E. ve Bektaş, T. (2009). Student safety in primary schools: A sample of Büyükçekmece County. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 281-284.
  • Turhan, M. ve Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(1), 121-142.
  • Yaman, E. ve Ayar, N. (2009). Okul güvenliğine farklı bir yaklaşım: okul polisi uygulaması. Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi, 11(2), 147-171.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Günay

Fatih Özbilen

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Günay, G., & Özbilen, F. (2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Nöbet Görevleri Üzerine Bir Değerlendirme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 64-78. https://doi.org/10.17860/efd.12423

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.