Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Evaluation of Adolescent Students Attitudes’ Towards to Digital and Printed Reading According to Various Variables

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 1, 344 - 361, 31.01.2016
https://doi.org/10.17860/efd.82485

Öz

The aim of this study was to determine the attitude of digital and printed reading of adolescent students according to the various variables. The study group of search in provinces of Balıkesir, Malatya, Antalya, Kahramanmaraş, Ankara, consists of a total of 1119 students attending 8th, 9th, 10th, 11th and 12th classes. The study was designed as descriptive research model. In research, Adolescence Reading Attitude Scale and personal information form developed in part Jang and Meyer, McKenna, Conradi, Lawrence(2012), adapted by Turkish Baştuğ and Keskin (2013) was used as the data collection tool. Data analysis has been performed to Independent Group with t-test and one-way analysis of variance (ANOVA). As a result of research it has been identified that the attitude of digital reading of adolescent students is higher than the attitude of printed reading of adolescent students. According to the results obtained from the other sub-problem of the research, it has been identified that digital reading attitude of adolescence does not show significant differences according to the classroom, the parents' level of education, the domestic book cases, the student's reading time and their father’s job except mother’s job. It has been identified that the attitude of printed reading of adolescent students show differences according to gender, classes, according to the mother's education level, according to the book domestic situation, student’s reading process but it does not show significant differences according to father's education status and parents' profession.

Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Dijital ve Matbu Okumaya Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 1, 344 - 361, 31.01.2016
https://doi.org/10.17860/efd.82485

Öz

Bu çalışmanın amacı, ergenlik dönemindeki öğrencilerin dijital ve matbu metinleri okumaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir, Malatya, Antalya, Kahramanmaraş, Ankara illerinde 8, 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda okuyan toplam 1119 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak McKenna, Conradi, Lawrence, Jang and Meyer (2012) tarafından geliştirilen, Baştuğ ve Keskin (2013) tarafından Türkçe uyarlanan Ergenlik Dönemi Okuma Tutumu Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizi Bağımsız Gruplara t- Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda ergenlik dönemi öğrencilerinin dijital okuma tutumlarının, matbu okumaya göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın diğer alt problemlerinden elde edilen sonuçlara göre, ergenlik dönemi dijital okuma tutumlarının cinsiyete, sınıf düzeyine, anne-baba eğitim durumuna, aile içi kitap durumuna, öğrencinin kitap okuma süresine, babanın mesleğine göre anlamlı farklılık göstermediği, ancak annenin mesleğine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ergenlik dönemi matbu okuma tutumlarının cinsiyete, sınıflara, annenin eğitim durumuna, aile içi kitap durumuna, öğrencinin kitap okuma süresine göre farklılık gösterdiği, ancak babanın eğitim durumu ve anne-baba mesleğine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurettin Yıldız

Harun Keskin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldız, N., & Keskin, H. (2016). Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Dijital ve Matbu Okumaya Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 344-361. https://doi.org/10.17860/efd.82485

Cited By









The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.