Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerinin Maarif Müfettişlerine Yönelik Etkileme Taktikleri

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 1, 176 - 195, 16.04.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.305791

Öz

Bu araştırmanın amacı, maarif müfettişlerinin bakışıyla (a) okul
yöneticilerinin maarif müfettişlerine yönelik etkileme taktikleri kullanıp
kullanmadıklarını, (b) kullanıyorlarsa hangi taktikleri kullandıklarını, (c)
taktik seçiminde belirleyici olan etmenlerin neler olduğunu ve (d) kullanılan
taktiklerin araştırmaya katılan müfettişler üzerindeki etkilerini ortaya
çıkarmaktır. Nitel araştırma metodolojisi ile yürütülen araştırmanın verileri
İç Anadolu Bölgesinde bir ilde görev yapmakta
olan 9 maarif müfettişi
ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Araştırma bulguları
“Okul Yöneticilerinin kullandıkları taktikler ve bu taktiklerin müfettişler
üzerindeki etkileri”ve“Okul yöneticilerinin etkileme taktikleri seçimlerinde
belirleyici olan etmenler” kategorileri kapsamında ortaya konmuştur. Araştırma
bulguları okul yöneticilerinin maarif müfettişlerine karşı (a) müfettişi hoş
tutmak, (b) kendi başarılarını sergilemek, (c) gücünü hissettirmek ve (d)
müfettişle ortak noktalar üzerinden yakınlık kurmak şeklinde dört temel taktik
kullandıklarını göstermektedir.

Kaynakça

  • Ansari, M., Aafaqi, R., & Zainal, S. (2007). Supervisory behaviour and upward influence tactics: The impact of gender. Paper presented at the twenty second annual meeting of the Society for Industrial & Organizational Psychology (SIOP), New York.
  • Akhtar, S., & Mahmood, Z. (2009). A tri-prong variable analysis of influence strategies. World Applied Sciences Journal, 7(9), 1080-1089.
  • Alshenaifi, N., & Clarke, N. (2014). Follower upward influence tactics-key findings from the literature. 06.06.2015 tarihinde http://www.ufhrd.co.uk/wordpress/wpcontent/uploads /2014/11/Najla-Alshenaifi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Aydin, İ., & Pehlivan, Z. (2010). Strategies and personality types used by primary school principals in Turkey to influence teachers (Ankara case). Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 2(2), 3652-3659.
  • Cable, D.M., &Judge, T. A. (2003). Managers' upward influence tactic strategies: The role of managerpersonalityandsupervisorleadershipstyle. Journal of Organizational Behavior, 24(2), 197-214.
  • Castro, S.L., Douglas, C., Hochwarter, W.A., Ferris, G.R., & Frink, D.D. (2003). The effects of positive affect and gender on the influence tactics-job performance relationship. Journal of Leadership & Organizational Studies, 10(1), 1-18.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Dağlı, E. ve Çalık, T. (2016). İlköğretim okullarında müdürlerin kullandıkları etkileme taktiklerinin öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ve okul farkındalığı ile ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 22(1), 29-58.
  • Egri, C.P., Ralston, D.A., Murray, C.S., & Nicholson, J.D. (2000). Managers in the NAFTA countries A cross-cultural comparison of attitudes toward upward influence strategies. Journal of International Management, 6, 149-171.
  • Falbe, C.M., & Yukl, G. (1992). Consequences for managers of using single influence tactics and combinations of tactics. Academy of Management Journal, 35(3), 638-652.
  • Farmer, S.M., & Maslyn, J.M. (1999). Why are styles of upward influence neglected? Making the case for a configurational approach to influences. Journal of Management, 25(5), 653-682.
  • Farmer, S.M., Maslyn, J.M., Fedor, D.B., & Goodman, J.S. (1997). Putting upward influence strategies in context. Journal of Organizational Behavior, 18(1), 17-42.
  • Higgins, C.A., Judge, T.A., & Ferris, G.R. (2003). Influence tactics and work outcomes: A meta‐analysis. Journal of Organizational Behavior, 24(1), 89-106.
  • Hoy, W.K., & Miskel, G. (2010). Eğitim yönetimi teori, araştırma ve uygulama. S. Turan (Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Kipnis, D., & Schmidt, S.M. (1988). Upward-influence styles: Relationship with performance evaluations, salary, and stress. Administrative Science Quarterly, 33, 528-542.
  • Kipnis, D., Schmidt, S.M., & Wilkinson, I. (1980). Intra organizational influence tactics: Explorations in getting one's way. Journal of Applied Psychology, 65(4), 440-452.
  • Krishnan, V.R. (2004). Impact of transformational leadership on followers' influence strategies. Leadership & Organization Development Journal, 25(1), 58-72.
  • KuruÇetin, S., ve Çınkır, Ş. (2014). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin birbirlerini etkileme taktiklerinin örgütsel adalet ile ilişkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 5, 50-64.
  • McFarland, L.A., Ryan, A.M., & Kriska, S.D. (2002). Field study investigation of applicant use of influence tactics in a selection interview. The Journal of psychology, 136(4), 383-398.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Denetim Başkanlığı ile Maarif Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği [MEB]. (24.05.2014). Resmi Gazete, Sayı: 29009.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Ralston, D.A., Giacalone, R.A., & Terpstra, R.H. (1994). Ethical perceptions of organizational politics: A comparative evaluation of American and Hong Kong managers. Journal of Business Ethics, 13(12), 989-999.
  • Ralston, D.A., Gustafson, D.J., Mainiero, L., & Umstot, D. (1993). Strategies of upward influence: A cross-national comparison of Hong Kong and American managers. Asia Pacific Journal of Management, 10(2), 157-175.
  • Ralston, D.A., Hallinger, P., Egri, C.P., & Naothinsuhk, S. (2005). The effects of culture and life stage on work place strategies of upward influence: A comparison of Thailand and the United States. Journal of World Business, 40(3), 321-337.
  • Ralston, D.A., Vollmer, G. R., Srinvasan, N., Nicholson, J.D., Tang, M., &Wan, P. (2001). Strategies of upward influence a study of six cultures from Europe, Asia, and America. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32(6), 728-735.
  • Robbins, S.P., & Judge, T.A. (2012). Örgütsel davranış. İ.Erdem (Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Sandelowski, M. (2008). Member check. In Lisa M. Given (Ed.), The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. (pp. 502-503). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc. doi: http://dx.doi.org/10.4135/9781412963909.n257
  • Smith, A.N., Watkins, M.B., Burke, M.J., Christian, M.S., Smith, C.E., Hall, A., & Simms, S. (2013). Gendered influence: A gender role perspective on the use and effectiveness of influence tactics. Journal of Management, 39(5), 1156-1183.
  • Somech, A., & Drach-Zahavy, A. (2002). Relative power and influence strategy: The effects of agent/target organizational power on superiors' choices of influence strategies. Journal of Organizational Behavior, 23(2), 167-179.
  • Steizel, S., & Rimbau-Gilabert, E. (2013). Upward influence tactics through technology-mediated communication tools. Computers in Human Behavior, 29(2), 462-472.
  • Thacker, R.A., & Wayne, S.J. (1995). An examination of the relationship between upward influence tactics and assessments of promotability. Journal of Management, 21(4), 739-756.
  • Van Knippenberg, B., & Steensma, H. (2003). Future interaction expectation and the use of soft and hard influence tactics. Applied Psychology, 52(1), 55-67.
  • Van Knippenberg, B., Van Eijbergen, R., & Wilke, H. (1999). The use of hard and soft influence tactics in cooperative task groups. Group Processes &Intergroup Relations, 2(3), 231-244.
  • Van Knippenberg, B. M.,Knippenberg, D.V., Blaauw, E., & Vermunt, R. (1999). Relational considerations in the use of influence tactics. Journal of Applied Social Psychology, 29, 806-819.
  • Yagil, D. (2006). The relationship of abusive and supportive workplace supervision to employee burnout and upward influence tactics. Journal of emotional abuse, 6(1), 49-65.
  • Yukl, G., Chavez, C., & Seifert, C.F. (2005). Assessing the construct validity and utility of two new influence tactics. Journal of Organizational Behavior, 26(6), 705-725.
  • Yukl, G. & Falbe, C.M. (1990). Influence tactics and objectives in upward, downward, and lateral influence attempts. Journal of Applied Psychology, 75 (2), 132–140.
  • Yukl, G., Kim, H., & Falbe, C.M. (1996). Antecedents of influence outcomes. Journal of Applied Psychology, 81(3), 309-317.
  • Yukl, G., Seifert, C.F., & Chavez, C. (2008). Validation of the extended influence behaviour questionnaire. The Leadership Quarterly, 19(5), 609-621.
  • Yukl G. &Tracey J.B. (1992). Consequences of influence tactics used with subordinates, peers, and the boss. Journal of Applied Psychology, 77 (4), 525-535.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Ünal Bu kişi benim

Gökhan Özaslan

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünal, A., & Özaslan, G. (2017). Okul Yöneticilerinin Maarif Müfettişlerine Yönelik Etkileme Taktikleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 176-195. https://doi.org/10.17860/mersinefd.305791

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.