The
purpose of the present study is to examine the relationship between
psychological empowerment and organizational identification according to the
perceptions of academic staff. The study, designed as a correlational research,
has a total of 278 academic staff working in state universities located in
different states in Turkey. As data collection tools, the “Psychological
Empowerment Scale” and the “Organizational Identification Scale” were used. The
findings were revealed that there is a moderate relationship between
psychological empowerment perceptions and organizational identification levels
of academic staff, and the psychological empowerment perceptions of academic
staff is a statistically significant predictor of their organizational
identification level, and the overall psychological empowerment perceptions of
the participants explain 33 % of the variance in organizational identification
levels of them.
Psychological empowerment organizational identification academic staff multiple regression
Bu
çalışmanın amacı, öğretim elemanlarının psikolojik güçlendirme ile örgütsel
özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel tarama
modelinin kullanıldığı bu çalışmada, çalışma grubunu Türkiye’deki devlet
üniversitelerinde görev yapmakta olan 278 öğretim elemanı oluşturmaktadır.
Çalışmada veri toplama aracı olarak “Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği” ile “Psikolojik
Güçlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretim elemanlarının
psikolojik güçlendirme ile örgütsel özdeşleşme algıları arasındaki ilişkinin
orta düzeyde olduğu, öğretim elemanlarının psikolojik güçlendirmeye ilişkin
algılarının örgütsel özdeşleşme düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu ve
psikolojik güçlendirme algısının, örgütsel özdeşleşmedeki değişkenliğin %33’ünü
açıkladığı belirlenmiştir.
psikolojik güçlendirme örgütsel özdeşleşme öğretim elemanı çoklu regrasyon
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 |
The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.