Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation of the Relationship between Psychological Empowerment and Organizational Identification According to the Perceptions of Academic Staff

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 3, 886 - 905, 29.12.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.297669

Öz

The
purpose of the present study is to examine the relationship between
psychological empowerment and organizational identification according to the
perceptions of academic staff. The study, designed as a correlational research,
has a total of 278 academic staff working in state universities located in
different states in Turkey. As data collection tools, the “Psychological
Empowerment Scale” and the “Organizational Identification Scale” were used. The
findings were revealed that there is a moderate relationship between
psychological empowerment perceptions and organizational identification levels
of academic staff, and the psychological empowerment perceptions of academic
staff is a statistically significant predictor of their organizational
identification level, and the overall psychological empowerment perceptions of
the participants explain 33 % of the variance in organizational identification
levels of them. 

Kaynakça

  • Akın, A. ve Saruhan, S. (2016). Küçük ölçekli işletmelerde psikolojik güçlendirme ile örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkinin tespiti üzerine bir araştırma, AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 25-42.
  • Altındiş, S. ve Özutku, H. (2011). Psikolojik güçlendirme ve güçlendirmeyi etkileyen faktörler: Türkiye’deki devlet hastanelerinde bir araştırma. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 13(1), 161-191.
  • Altınkurt, Y., Anasız, B. T. ve Ekinci, C. E. (2016). Öğretmenlerin yapısal ve psikolojik güçlendirilmeleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 41(187), 79-96.
  • Arslantaş, C. C. (2008). Yöneticiye duyulan güvenin ve psikolojik güçlendirmenin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkilerini belirlemeye yönelik görgül bir çalışma. TİSK Akademi, 1, 100-117.
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of management review, 14(1), 20-39.
  • Ashforth, B. E., Harrison, S. H., & Corley, K. G. (2008). Identification in organizations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34(3), 325-374. doi:10.1177/0149206308316059
  • Avey, J. B., Hughes , L. W., Norman, S. M., & Luthans, K. W. (2008). Using positivity, transformational leadership and empowerment to combat employee negativity. Leadership & Organization Development Journal, 29(2), 110-126. doi:10.1108/01437730810852470
  • Balcı, A., Baltacı, A., Fidan, T., Cereci, C. ve Acar, U. (2012). Örgütsel sosyalleşmenin, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlıkla ilişkisi: İlköğretim okulu yöneticileri üzerinde bir araştırma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 47–74.
  • Bartels, J. (2006). Organizational identification and communication: Employees’ evaluation of internal communication and its effects on identification at different organizational levels. Unpublished PhD thesis. Netherlands: University of Twente.
  • Bowen, D. E., & Lawler, E. E. (1992). The empowerment of service workers: What, why, how, and when. Sloan Management Review, 33, 31-39.
  • Brown, M. E. (1969). Identification and some conditions of organizational involvement. Administrative Science Quarterly, 14(3), 346-355. doi: 10.2307/2391129
  • Bulut, E. (2015). Personel güçlendirme, örgütsel özdeşleşme ve çalışan performansı arasındaki ilişki: Katılım bankalarında araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Byrne, B. M., & Campbell T. L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross Cultural Psychology, 30, 555-574. doi: 10.1177/0022022199030005001
  • Carless, A. S. (2004). Does psychological empowerment mediate the relationship between psychological climate and job satisfaction? Journal of Business and Psychology,18(4) 405-425. doi: 10.1023/B:JOBU.0000028444.77080.c5
  • Cheney, G., & Tompkins, P. K. (1987). Coming to terms with organizational identification and commitment. Communication Studies, 38(1), 1-15. doi: 10.1080/10510978709368225
  • Christ, O., Dick, R., Wagner, U., & Stellmacher, J. (2003). When teachers go the extra mile: Foci of organisational identification as determinants of different forms of organisational citizenship behaviour among schoolteachers. British Journal of Educational Psychology, 73(3), 329-341. doi: 10.1348/000709903322275867
  • Conger, J. A, & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. The Academy of Management Review, 13(3), 471-482.
  • Çakınberk, A., Derin, N. ve Demirel, E. T. (2011). Örgütsel özdeşleşmenin örgütsel bağlılıkla biçimlenmesi: Malatya ve Tunceli özel eğitim kurumları örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 3(1), 89-121.
  • Çetinkaya, M. ve Çimenci, S. (2014). Örgütsel adalet algısının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi ve örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: Yapısal eşitlik modeli çalışması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 12(23), 237-278.
  • Deci, E. L., Connel, J.P., & Ryan. R. M. (1989). Self-determination in a work organization. Journal of Applied Psychology, 74(4), 580-590. doi:10.1037/0021-9010.74.4.580
  • Derin, N. ve Tuna, H. (2017). Akademik bir örgütte iletişim doyumunun örgütsel özdeşleşmeye etkisi. Journal of Selcuk Communication, 9 (4), 119-128.
  • Durmaz, I. (2011). Psikolojik güçlendirme algısının iç girişimcilik üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Dutton, J. E., Dukerich, J. M., & Harquail, C. V. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39(2), 239-263. doi:10.2307/2393235
  • Edwards, M. R. (2005). Organizational identification: A conceptual and operational review. International journal of management reviews, 7(4), 207-230. doi:10.1111/j.1468-2370.2005.00114.x
  • Erbay, E. ve Turgut, T. (2015). Yapısal güçlendirme ve örgütle özdeşleşme arasındaki ilişkide psikolojik güçlenmenin ara değişken etkisi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 37(2), 261-284.
  • Erdoğdu, M. Y. ve Aydındağ, Z. (2013). Öğretmenlerin kurumsal özdeşleşme ve bağlılıklarının algılanan yönetici davranışları acısından incelenmesi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 158-153.
  • Ergeneli, A. ve Arı, G. S. (2005). Krizde işten çıkarmaların banka yöneticileri üzerine etkileri: Örgütsel bağlılık, güven ve güçlendirme algıları. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 60(1), 121-148.
  • Erstad, M. (1997). Empowerment and organizational change. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 9(7), 325-333. doi:10.1108/09596119710190976
  • Ertürk, A. (2010). Exploring predictors of organizational identification: Moderating role of trust on the associations between empowerment, organizational support, and identification. European Journal of Work and Organizational Psychology,19(4), 409-441. doi:10.1080/13594320902834149
  • Foote, N. N. (1951). Identification as the basis for a theory of motivation. American sociological review, 16(1), 14-21.
  • Gabler, C. B., Rapp, A., & Richey, R. G. (2014). The effect of environmental orientation on salesperson effort and participation: the moderating role of organizational identification. Journal of Personal Selling & Sales Management, 34(3), 173-187. doi:10.1080/08853134.2014.890906
  • George, D., & Mallery, P. (2001). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. Needham Heights: AllynBacon.
  • Gist, M. E. (1987). Self-Efficacy: Implications for organizational behavior and human resource management. The Academy of Management Review 12(3), 472-485.
  • Hekman, D. R., Steensma, H. K., Bigley, G. A., & Hereford, J. F. (2009). Effects of organizational and professional identification on the relationship between administrators’ social influence and professional employees’ adoption of new work behavior. Journal of Applied Psychology, 94(5), 1325. doi: 10.1037/a0015315
  • İşcan, Ö. F. (2006). Dönüştürücü/etkileşimci liderlik algısı ve örgütsel özdeşleşme ilişkisinde bireysel farklılıkların rolü. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 11, 160-177.
  • Joo, B. K. & Shim, J. H. (2010). Psychological empowerment and organizational commitment: the moderating effect of organizational learning culture, Human Resource Development International, 13(4), 425-441, doi: 10.1080/13678868.2010.501963
  • Kesen, M. (2015). Psikolojik güçlendirme çalışanların sosyal kaytarma davranışlarını azaltır mı?. Journal of Yaşar University, 10(38), 6531-6540.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of Structural Equations Modeling. New York: Guilford Press.
  • Koberg, C. S., Boss, R. W., Senjem, J. C., & Goodman, E. A. (1999). Antecedents and outcomes of empowerment: Empirical evidence from the health care industry. Group & Organization Management, 24(1), 71-90. doi:10.1177/1059601199241005
  • Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta.
  • Kurtulmuş, M. ve Karabıyık, H. (2016). Farklılıkların yönetiminin öğretmenlerin örgütsel özdeşleşmesine ve işten ayrılma niyetine etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1324-1341. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3597
  • Lee, A. N., & Nie, Y. (2014). Understanding teacher empowerment: Teachers’ perceptions ofprincipal’s and immediate supervisor’s empowering behaviours, psychological empowerment and work-related outcomes. Teaching and Teacher Education, 41, 67-79. doi:10.1016/j.tate.2014.03.006
  • Lee, M., & Koh, J. (2001). Is empowerment really a new concept?. The International Journal of Human Resource Management, 12(4), 684-695. doi: 10.1080/713769649
  • Lee, S. M. (1971). An empirical analysis of organizational identification. Academy of Management Journal, 14(2), 213-226.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2011). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation (4th ed.). New York, NY: Routledge/Taylor & Francis.
  • Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 103-123. doi: 10.1002/job.4030130202
  • Menon, S. T., & Hartmann, L. C. (2002). Generalizability of Menon’s empowerment scale: Replication and extension with Australian data. International Journal of Cross Cultural Management, 2, 137–153. doi: 10.1177/1470595802002002860
  • Meydan, C. H., Polat, M. ve Burmaoğlu, S. (2010). Bireyin güçlendirilmişlik algısının örgütle özdeşleşmesine etkisi: Kamuda bir araştırma. KHO Bilim Dergisi, 20(1), 37-60.
  • O’Brien, J. L. (2010). Structural empowerment, psychological empowerment and burnout in registered staff nurses working in outpatient dialysis centers. Unpublished PhD thesis. New Jersey: The State University of New Jersey, Newark.
  • Özdemir, A. (2010). Örgütsel özdeşleşmenin algılanan örgütsel destek, cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 237-250.
  • Polat, M. ve Meydan, C. H. (2010). Örgütsel özdeşleşmenin sinizm ve işten ayrılma niyeti ile ilişkisi üzerine bir araştırma. KHO Bilim Dergisi, 9, 145-172.
  • Polat, M., Meydan, C. H. ve Tokmak, İ. (2010). Personel güçlendirme, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel sinizm ilişkisi üzerine bir araştırma. KHO Bilim Dergisi, 20(2), 1-22.
  • Polatcı, S. ve Özçalık, F. (2013). Yapısal ve psikolojik güçlendirmenin işyeri nezaketsizliği ve tükenmişliğe etkisi. İşletme Bilimi Dergisi. 1(1), 17-34.
  • Prati, G., & Zani, B. (2013). The relationship between psychological empowerment and organizational identification. Journal of Communıty Psychology, 41(7), 851–866.
  • Quinn, R. E., & Spreitzer, G. M. (1997). The road to empowerment: Seven questions every leader should consider. Organizational Dynamics, 26(2), 37-49. doi:10.1016/S0090-2616(97)90004-8
  • Reade, C. (2001). Antecedents of organizational identification in multinational corporations: Fostering psychological attachment to the local subsidiary and the global organization. International Journal of Human Resource Management, 12(8), 1269-1291. doi:10.1080/09585190110083794
  • Riketta, M. (2005). Organizational identification: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 66, 358-384. doi: 10.1016/j.jvb.2004.05.005
  • Scott, C. R., Corman, S. R., & Cheney, G. (1998). Development of a structurational model of identification in the organization. Communication Theory, 8(3), 298-336. doi:10.1111/j.1468-2885.1998.tb00223.x
  • Scott, S.G., & Lane, V.R. (2000). A stakeholder approach to organizational identity. Academy of Management Review, 25(1), 43-62. doi:10.2307/259262
  • Sluss, D.M., Klimchak, M., & Holmes, J.J. (2008). Perceived organizational support as a mediator between relational exchange and organizational ıdentification. Journal of Vocational Behavior, 73(3), 457 – 464. doi:10.1016/j.jvb.2008.09.001
  • Somuncuoğlu, A. B. (2013). Psikolojik güçlendirme ve iş tatmini arasındaki ilişki ve bir uygulama. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Speer, P. W., Peterson, N. A., Armstead, T. L., & Allen, C. T. (2013). The influence of participation, gender and organizational sense of community on psychological empowerment: The moderating effects of income. American Journal of Community Psychology, 51(1-2), 103-113. doi:10.1007/s10464-012-9547-1
  • Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. The Academy of Management Journal, 38(5), 1442-1465. doi:10.2307/256865
  • Spreitzer, G.M., Kizilos, M.A., & Nason, S.W. (1997). A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment, and effectiveness, satisfaction, and strain. Journal of Management, 23, 670–704. doi:10.1177/014920639702300504.
  • Stander, M. W., & Rothmann, S. (2010). Psychological empowerment, job insecurity and employee engagement. SA Journal of Industrial Psychology, 36(1), 1-8. doi:10.4102/sajip.v36i1.849
  • Stoner, J., & Gallagher, V. C. (2011). The glass is half full: The positive effects of organizational identification for employees higher in negative affectivity. Journal of Applied Social Psychology, 41(7), 1793-1817. doi:10.1111/j.1559-1816.2011.00773.x
  • Sürgevil, O., Tolay E. ve Topoyan, M. (2013). Yapısal güçlendirme ve psikolojik güçlendirme ölçeklerinin geçerlilik ve güvenilirlik analizleri. Journal of Yasar University, 8(31), 5371-5391.
  • Tak, B. ve Çiftçioğlu, A. (2009). Algılanan örgütsel prestij ile örgütsel bağlılık ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkilerin incelenmesine yönelik bir araştırma. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 18,100-116.
  • Taştan, S. (2012). Bir pozitif psikoloji kavramı olarak örgütle özdeşleşmenin psikolojik güçlendirme algısı ve gönüllü performans davranışı arasındaki ilişkide ara değişken rolünün değerlendirilmesi: Gıda sektöründe yapılan bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 227-238.
  • Temel, E. (2016). Dönüşümcü liderlik ve psikolojik güçlendirme arasındaki ilişkide örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: Nazilli’deki kamu kurumlarında bir uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An "Interpretive" model of ıntrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666-681. doi:10.5465/AMR.1990.4310926
  • Tokgöz, E. ve Seymen, O. A. (2013). Örgütsel güven, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişki: bir devlet hastanesinde araştırma. Öneri Dergisi, 10(39), 61-76.
  • Tolay, E., Sürgevil, O. ve Topoyan, M. (2012). Akademik çalışma ortamında yapısal ve psikolojik güçlendirmenin duygusal bağlılık ve iş doyumu üzerindeki etkileri. Ege Akademik Bakış, 12(4), 449-465.
  • Tompkins, P. K., & Cheney, G. (1985). Communication and unobtrusive control in contemporary organizations. Organizational communication. Traditional themes and new directions, 13, 179-210. doi:10.4135/9781446261279
  • Turunç, Ö. ve Çelik, M. (2010). Algılanan örgütsel desteğin çalışanların iş-aile, aile-iş çatışması, örgütsel özdeşleşme ve işten ayrılma niyetine etkisi: Savunma sektöründe bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 209-232.
  • Tüzün, İ. K. (2006). Örgütsel güven, örgütsel kimlik ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi; Uygulamalı bir çalışma. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vacharakiat, M. (2008). The relationships of empowerment, and organizational commitment between Filipino and American registered nurses working in the U.S.A. Unpublished Master Thesis. George Mason Üniversitesi, Fairfax, VA.
  • Van Dick, R., Van Knippenberg, D., Kerschreiter, R., Hertel, G., & Wieseke, J. (2008). Interactive effects of work group and organizational identitification on job satisfaction and extra-role behavior. Journal of Vocational Behavior, 72, 388-399. doi:10.1016/j.jvb.2007.11.009
  • Van Knippenberg, D. & Sleebos, E. (2006). Organizational identification versus organizational commitment: Self-definition, social exchange, and job attitudes. Journal of Organizational Behavior, 27(5), 585-605. doi: 10.1002/job.378
  • Walsh, K., & Gordon, J. R. (2008). Creating an individual work identity. Human Resource Management Review, 18(1), 46-61. doi:10.1016/j.hrmr.2007.09.001
  • Walumbwa, F. O., Mayer, D. M., Wang, P., Wang, H., Workman, K., & Christensen, A. L. (2010). Linking ethical leadership to employee performance: The roles of leader–member exchange, self-efficacy, and organizational identification. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 115(2), 204–213. doi:10.1016/j.obhdp.2010.11.002
  • Yarmacı, N. (2012). Psikolojik güçlendirmenin örgütsel özdeşleşmeye etkisi: Otel işletmelerinde bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, K. (2013). Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşmeleri ile örgütsel iletişimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 251-272.
  • Yürür, S. ve Demir, K. (2011). Örgütsel adalet ve psikolojik güçlendirme: Karşılıklı etkileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 311-335.
  • Zhu, W., Sosik, J. J., Riggio, R. E., & Yang, B. (2012). Relationships between transformational and active transactional leadership and followers' organizational identification: The role of psychological empowerment. Journal of Behavioral and Applied Management, 13(3), 186-212.
  • Nartgün, Ş. S. ve DEMİRER, S. (2016). Öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme ve özdeşleşme düzeylerinin birlikte çalışma yeterliklerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 474-503. doi: 10.17860/efd.21683

Öğretim Elemanlarının Algılarına göre Psikolojik Güçlendirme ile Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 3, 886 - 905, 29.12.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.297669

Öz

Bu
çalışmanın amacı, öğretim elemanlarının psikolojik güçlendirme ile örgütsel
özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel tarama
modelinin kullanıldığı bu çalışmada, çalışma grubunu Türkiye’deki devlet
üniversitelerinde görev yapmakta olan 278 öğretim elemanı oluşturmaktadır.
Çalışmada veri toplama aracı olarak “Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği” ile “Psikolojik
Güçlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretim elemanlarının
psikolojik güçlendirme ile örgütsel özdeşleşme algıları arasındaki ilişkinin
orta düzeyde olduğu, öğretim elemanlarının psikolojik güçlendirmeye ilişkin
algılarının örgütsel özdeşleşme düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu ve
psikolojik güçlendirme algısının, örgütsel özdeşleşmedeki değişkenliğin %33’ünü
açıkladığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akın, A. ve Saruhan, S. (2016). Küçük ölçekli işletmelerde psikolojik güçlendirme ile örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkinin tespiti üzerine bir araştırma, AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 25-42.
  • Altındiş, S. ve Özutku, H. (2011). Psikolojik güçlendirme ve güçlendirmeyi etkileyen faktörler: Türkiye’deki devlet hastanelerinde bir araştırma. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 13(1), 161-191.
  • Altınkurt, Y., Anasız, B. T. ve Ekinci, C. E. (2016). Öğretmenlerin yapısal ve psikolojik güçlendirilmeleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 41(187), 79-96.
  • Arslantaş, C. C. (2008). Yöneticiye duyulan güvenin ve psikolojik güçlendirmenin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkilerini belirlemeye yönelik görgül bir çalışma. TİSK Akademi, 1, 100-117.
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of management review, 14(1), 20-39.
  • Ashforth, B. E., Harrison, S. H., & Corley, K. G. (2008). Identification in organizations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34(3), 325-374. doi:10.1177/0149206308316059
  • Avey, J. B., Hughes , L. W., Norman, S. M., & Luthans, K. W. (2008). Using positivity, transformational leadership and empowerment to combat employee negativity. Leadership & Organization Development Journal, 29(2), 110-126. doi:10.1108/01437730810852470
  • Balcı, A., Baltacı, A., Fidan, T., Cereci, C. ve Acar, U. (2012). Örgütsel sosyalleşmenin, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlıkla ilişkisi: İlköğretim okulu yöneticileri üzerinde bir araştırma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 47–74.
  • Bartels, J. (2006). Organizational identification and communication: Employees’ evaluation of internal communication and its effects on identification at different organizational levels. Unpublished PhD thesis. Netherlands: University of Twente.
  • Bowen, D. E., & Lawler, E. E. (1992). The empowerment of service workers: What, why, how, and when. Sloan Management Review, 33, 31-39.
  • Brown, M. E. (1969). Identification and some conditions of organizational involvement. Administrative Science Quarterly, 14(3), 346-355. doi: 10.2307/2391129
  • Bulut, E. (2015). Personel güçlendirme, örgütsel özdeşleşme ve çalışan performansı arasındaki ilişki: Katılım bankalarında araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Byrne, B. M., & Campbell T. L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross Cultural Psychology, 30, 555-574. doi: 10.1177/0022022199030005001
  • Carless, A. S. (2004). Does psychological empowerment mediate the relationship between psychological climate and job satisfaction? Journal of Business and Psychology,18(4) 405-425. doi: 10.1023/B:JOBU.0000028444.77080.c5
  • Cheney, G., & Tompkins, P. K. (1987). Coming to terms with organizational identification and commitment. Communication Studies, 38(1), 1-15. doi: 10.1080/10510978709368225
  • Christ, O., Dick, R., Wagner, U., & Stellmacher, J. (2003). When teachers go the extra mile: Foci of organisational identification as determinants of different forms of organisational citizenship behaviour among schoolteachers. British Journal of Educational Psychology, 73(3), 329-341. doi: 10.1348/000709903322275867
  • Conger, J. A, & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. The Academy of Management Review, 13(3), 471-482.
  • Çakınberk, A., Derin, N. ve Demirel, E. T. (2011). Örgütsel özdeşleşmenin örgütsel bağlılıkla biçimlenmesi: Malatya ve Tunceli özel eğitim kurumları örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 3(1), 89-121.
  • Çetinkaya, M. ve Çimenci, S. (2014). Örgütsel adalet algısının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi ve örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: Yapısal eşitlik modeli çalışması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 12(23), 237-278.
  • Deci, E. L., Connel, J.P., & Ryan. R. M. (1989). Self-determination in a work organization. Journal of Applied Psychology, 74(4), 580-590. doi:10.1037/0021-9010.74.4.580
  • Derin, N. ve Tuna, H. (2017). Akademik bir örgütte iletişim doyumunun örgütsel özdeşleşmeye etkisi. Journal of Selcuk Communication, 9 (4), 119-128.
  • Durmaz, I. (2011). Psikolojik güçlendirme algısının iç girişimcilik üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Dutton, J. E., Dukerich, J. M., & Harquail, C. V. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39(2), 239-263. doi:10.2307/2393235
  • Edwards, M. R. (2005). Organizational identification: A conceptual and operational review. International journal of management reviews, 7(4), 207-230. doi:10.1111/j.1468-2370.2005.00114.x
  • Erbay, E. ve Turgut, T. (2015). Yapısal güçlendirme ve örgütle özdeşleşme arasındaki ilişkide psikolojik güçlenmenin ara değişken etkisi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 37(2), 261-284.
  • Erdoğdu, M. Y. ve Aydındağ, Z. (2013). Öğretmenlerin kurumsal özdeşleşme ve bağlılıklarının algılanan yönetici davranışları acısından incelenmesi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 158-153.
  • Ergeneli, A. ve Arı, G. S. (2005). Krizde işten çıkarmaların banka yöneticileri üzerine etkileri: Örgütsel bağlılık, güven ve güçlendirme algıları. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 60(1), 121-148.
  • Erstad, M. (1997). Empowerment and organizational change. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 9(7), 325-333. doi:10.1108/09596119710190976
  • Ertürk, A. (2010). Exploring predictors of organizational identification: Moderating role of trust on the associations between empowerment, organizational support, and identification. European Journal of Work and Organizational Psychology,19(4), 409-441. doi:10.1080/13594320902834149
  • Foote, N. N. (1951). Identification as the basis for a theory of motivation. American sociological review, 16(1), 14-21.
  • Gabler, C. B., Rapp, A., & Richey, R. G. (2014). The effect of environmental orientation on salesperson effort and participation: the moderating role of organizational identification. Journal of Personal Selling & Sales Management, 34(3), 173-187. doi:10.1080/08853134.2014.890906
  • George, D., & Mallery, P. (2001). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. Needham Heights: AllynBacon.
  • Gist, M. E. (1987). Self-Efficacy: Implications for organizational behavior and human resource management. The Academy of Management Review 12(3), 472-485.
  • Hekman, D. R., Steensma, H. K., Bigley, G. A., & Hereford, J. F. (2009). Effects of organizational and professional identification on the relationship between administrators’ social influence and professional employees’ adoption of new work behavior. Journal of Applied Psychology, 94(5), 1325. doi: 10.1037/a0015315
  • İşcan, Ö. F. (2006). Dönüştürücü/etkileşimci liderlik algısı ve örgütsel özdeşleşme ilişkisinde bireysel farklılıkların rolü. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 11, 160-177.
  • Joo, B. K. & Shim, J. H. (2010). Psychological empowerment and organizational commitment: the moderating effect of organizational learning culture, Human Resource Development International, 13(4), 425-441, doi: 10.1080/13678868.2010.501963
  • Kesen, M. (2015). Psikolojik güçlendirme çalışanların sosyal kaytarma davranışlarını azaltır mı?. Journal of Yaşar University, 10(38), 6531-6540.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of Structural Equations Modeling. New York: Guilford Press.
  • Koberg, C. S., Boss, R. W., Senjem, J. C., & Goodman, E. A. (1999). Antecedents and outcomes of empowerment: Empirical evidence from the health care industry. Group & Organization Management, 24(1), 71-90. doi:10.1177/1059601199241005
  • Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta.
  • Kurtulmuş, M. ve Karabıyık, H. (2016). Farklılıkların yönetiminin öğretmenlerin örgütsel özdeşleşmesine ve işten ayrılma niyetine etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1324-1341. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3597
  • Lee, A. N., & Nie, Y. (2014). Understanding teacher empowerment: Teachers’ perceptions ofprincipal’s and immediate supervisor’s empowering behaviours, psychological empowerment and work-related outcomes. Teaching and Teacher Education, 41, 67-79. doi:10.1016/j.tate.2014.03.006
  • Lee, M., & Koh, J. (2001). Is empowerment really a new concept?. The International Journal of Human Resource Management, 12(4), 684-695. doi: 10.1080/713769649
  • Lee, S. M. (1971). An empirical analysis of organizational identification. Academy of Management Journal, 14(2), 213-226.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2011). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation (4th ed.). New York, NY: Routledge/Taylor & Francis.
  • Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 103-123. doi: 10.1002/job.4030130202
  • Menon, S. T., & Hartmann, L. C. (2002). Generalizability of Menon’s empowerment scale: Replication and extension with Australian data. International Journal of Cross Cultural Management, 2, 137–153. doi: 10.1177/1470595802002002860
  • Meydan, C. H., Polat, M. ve Burmaoğlu, S. (2010). Bireyin güçlendirilmişlik algısının örgütle özdeşleşmesine etkisi: Kamuda bir araştırma. KHO Bilim Dergisi, 20(1), 37-60.
  • O’Brien, J. L. (2010). Structural empowerment, psychological empowerment and burnout in registered staff nurses working in outpatient dialysis centers. Unpublished PhD thesis. New Jersey: The State University of New Jersey, Newark.
  • Özdemir, A. (2010). Örgütsel özdeşleşmenin algılanan örgütsel destek, cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 237-250.
  • Polat, M. ve Meydan, C. H. (2010). Örgütsel özdeşleşmenin sinizm ve işten ayrılma niyeti ile ilişkisi üzerine bir araştırma. KHO Bilim Dergisi, 9, 145-172.
  • Polat, M., Meydan, C. H. ve Tokmak, İ. (2010). Personel güçlendirme, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel sinizm ilişkisi üzerine bir araştırma. KHO Bilim Dergisi, 20(2), 1-22.
  • Polatcı, S. ve Özçalık, F. (2013). Yapısal ve psikolojik güçlendirmenin işyeri nezaketsizliği ve tükenmişliğe etkisi. İşletme Bilimi Dergisi. 1(1), 17-34.
  • Prati, G., & Zani, B. (2013). The relationship between psychological empowerment and organizational identification. Journal of Communıty Psychology, 41(7), 851–866.
  • Quinn, R. E., & Spreitzer, G. M. (1997). The road to empowerment: Seven questions every leader should consider. Organizational Dynamics, 26(2), 37-49. doi:10.1016/S0090-2616(97)90004-8
  • Reade, C. (2001). Antecedents of organizational identification in multinational corporations: Fostering psychological attachment to the local subsidiary and the global organization. International Journal of Human Resource Management, 12(8), 1269-1291. doi:10.1080/09585190110083794
  • Riketta, M. (2005). Organizational identification: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 66, 358-384. doi: 10.1016/j.jvb.2004.05.005
  • Scott, C. R., Corman, S. R., & Cheney, G. (1998). Development of a structurational model of identification in the organization. Communication Theory, 8(3), 298-336. doi:10.1111/j.1468-2885.1998.tb00223.x
  • Scott, S.G., & Lane, V.R. (2000). A stakeholder approach to organizational identity. Academy of Management Review, 25(1), 43-62. doi:10.2307/259262
  • Sluss, D.M., Klimchak, M., & Holmes, J.J. (2008). Perceived organizational support as a mediator between relational exchange and organizational ıdentification. Journal of Vocational Behavior, 73(3), 457 – 464. doi:10.1016/j.jvb.2008.09.001
  • Somuncuoğlu, A. B. (2013). Psikolojik güçlendirme ve iş tatmini arasındaki ilişki ve bir uygulama. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Speer, P. W., Peterson, N. A., Armstead, T. L., & Allen, C. T. (2013). The influence of participation, gender and organizational sense of community on psychological empowerment: The moderating effects of income. American Journal of Community Psychology, 51(1-2), 103-113. doi:10.1007/s10464-012-9547-1
  • Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. The Academy of Management Journal, 38(5), 1442-1465. doi:10.2307/256865
  • Spreitzer, G.M., Kizilos, M.A., & Nason, S.W. (1997). A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment, and effectiveness, satisfaction, and strain. Journal of Management, 23, 670–704. doi:10.1177/014920639702300504.
  • Stander, M. W., & Rothmann, S. (2010). Psychological empowerment, job insecurity and employee engagement. SA Journal of Industrial Psychology, 36(1), 1-8. doi:10.4102/sajip.v36i1.849
  • Stoner, J., & Gallagher, V. C. (2011). The glass is half full: The positive effects of organizational identification for employees higher in negative affectivity. Journal of Applied Social Psychology, 41(7), 1793-1817. doi:10.1111/j.1559-1816.2011.00773.x
  • Sürgevil, O., Tolay E. ve Topoyan, M. (2013). Yapısal güçlendirme ve psikolojik güçlendirme ölçeklerinin geçerlilik ve güvenilirlik analizleri. Journal of Yasar University, 8(31), 5371-5391.
  • Tak, B. ve Çiftçioğlu, A. (2009). Algılanan örgütsel prestij ile örgütsel bağlılık ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkilerin incelenmesine yönelik bir araştırma. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 18,100-116.
  • Taştan, S. (2012). Bir pozitif psikoloji kavramı olarak örgütle özdeşleşmenin psikolojik güçlendirme algısı ve gönüllü performans davranışı arasındaki ilişkide ara değişken rolünün değerlendirilmesi: Gıda sektöründe yapılan bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 227-238.
  • Temel, E. (2016). Dönüşümcü liderlik ve psikolojik güçlendirme arasındaki ilişkide örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: Nazilli’deki kamu kurumlarında bir uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An "Interpretive" model of ıntrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666-681. doi:10.5465/AMR.1990.4310926
  • Tokgöz, E. ve Seymen, O. A. (2013). Örgütsel güven, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişki: bir devlet hastanesinde araştırma. Öneri Dergisi, 10(39), 61-76.
  • Tolay, E., Sürgevil, O. ve Topoyan, M. (2012). Akademik çalışma ortamında yapısal ve psikolojik güçlendirmenin duygusal bağlılık ve iş doyumu üzerindeki etkileri. Ege Akademik Bakış, 12(4), 449-465.
  • Tompkins, P. K., & Cheney, G. (1985). Communication and unobtrusive control in contemporary organizations. Organizational communication. Traditional themes and new directions, 13, 179-210. doi:10.4135/9781446261279
  • Turunç, Ö. ve Çelik, M. (2010). Algılanan örgütsel desteğin çalışanların iş-aile, aile-iş çatışması, örgütsel özdeşleşme ve işten ayrılma niyetine etkisi: Savunma sektöründe bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 209-232.
  • Tüzün, İ. K. (2006). Örgütsel güven, örgütsel kimlik ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi; Uygulamalı bir çalışma. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vacharakiat, M. (2008). The relationships of empowerment, and organizational commitment between Filipino and American registered nurses working in the U.S.A. Unpublished Master Thesis. George Mason Üniversitesi, Fairfax, VA.
  • Van Dick, R., Van Knippenberg, D., Kerschreiter, R., Hertel, G., & Wieseke, J. (2008). Interactive effects of work group and organizational identitification on job satisfaction and extra-role behavior. Journal of Vocational Behavior, 72, 388-399. doi:10.1016/j.jvb.2007.11.009
  • Van Knippenberg, D. & Sleebos, E. (2006). Organizational identification versus organizational commitment: Self-definition, social exchange, and job attitudes. Journal of Organizational Behavior, 27(5), 585-605. doi: 10.1002/job.378
  • Walsh, K., & Gordon, J. R. (2008). Creating an individual work identity. Human Resource Management Review, 18(1), 46-61. doi:10.1016/j.hrmr.2007.09.001
  • Walumbwa, F. O., Mayer, D. M., Wang, P., Wang, H., Workman, K., & Christensen, A. L. (2010). Linking ethical leadership to employee performance: The roles of leader–member exchange, self-efficacy, and organizational identification. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 115(2), 204–213. doi:10.1016/j.obhdp.2010.11.002
  • Yarmacı, N. (2012). Psikolojik güçlendirmenin örgütsel özdeşleşmeye etkisi: Otel işletmelerinde bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, K. (2013). Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşmeleri ile örgütsel iletişimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 251-272.
  • Yürür, S. ve Demir, K. (2011). Örgütsel adalet ve psikolojik güçlendirme: Karşılıklı etkileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 311-335.
  • Zhu, W., Sosik, J. J., Riggio, R. E., & Yang, B. (2012). Relationships between transformational and active transactional leadership and followers' organizational identification: The role of psychological empowerment. Journal of Behavioral and Applied Management, 13(3), 186-212.
  • Nartgün, Ş. S. ve DEMİRER, S. (2016). Öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme ve özdeşleşme düzeylerinin birlikte çalışma yeterliklerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 474-503. doi: 10.17860/efd.21683
Toplam 86 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feyza Gün

Tuğba Turabik

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gün, F., & Turabik, T. (2017). Öğretim Elemanlarının Algılarına göre Psikolojik Güçlendirme ile Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 886-905. https://doi.org/10.17860/mersinefd.297669

Cited By












The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.