Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Ağ Sitelerindeki Bilgilerin Güvenilirliği: Lisans-Yüksek Lisans ve Günlük-Akademik Karşılaştırmaları

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 3, 906 - 918, 29.12.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.298948

Öz









Sosyal Ağ Siteleri
(SAS), son yıllarda oldukça popüler hale gelmiş ve özellikle iletişim ve
haberleşmede ilk akla gelen kaynaklar olmaya başlamıştır. İnternet alt
yapısındaki gelişmeler ve mobil cihazlardaki zengin teknolojiler her geçen gün
SAS’nin kullanıcı sayısını artırmaktadır. Bu derece yaygın olan bu bilgi
kaynaklarındaki bilgiler kontrolsüz yayıldığı için bilgilerin
güvenilirlikleriyle ilgili bir takım problemler akla gelmektedir. Bu çalışmanın
amacı, sosyal ağ sitelerinde karşılaşılan günlük ve akademik bilgilerin
güvenilirliğine dair kullanıcıların ne gibi ölçütleri olduğunu tespit etmektir.
Çalışmanın ikincil amacı ise bu ölçütlerin yüksek lisans ve lisans düzeyinde
nasıl farklılaştığını anlamaktır. Bu durum çalışmasındaki katılımcılar
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’ndeki yüksek lisans (N=11)
ve lisans (N=11) öğrencileridir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşmeler
şeklinde ve gönüllük esas alınarak toplanmıştır. Nitel analizler sonucunda
çıkan ölçütlerin büyük bir kısmı, literatürde yer alan bilgi güvenilirliğiyle
ilgilidir. Bunların yanında literatürde yer almayan yeni ana ve alt ölçütler de
ortaya çıkmıştır. Kullanıcılar tarafından, sosyal ağ sitelerindeki günlük ve
akademik bilgilere erişimde dikkate alınan otorite, güncellik, nesnellik,
tutarlılık, resmi kaynaklar, orijinal kaynaklar ve çoğunluk gibi güvenilirlik
ölçütlerine ulaşılmış ve değerlendirilmiştir. 

Kaynakça

  • Akar, E. (2010). Sanal toplulukların bir türü olarak sosyal ağ siteleri-bir pazarlama iletişimi kanalı olarak işleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 107-122.
  • Akım, F. (2016). Academicians’ use of social media tools for education: an Aassessment on communication faculties in Turkey and in Baltic countries. Intermedia International e-Journal, 2(2), 330-339.
  • Altay, A., Gürdal, S.A., Yılmaz, İ.A. (2012). Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Bilgi Arama Davranışı Özellikleri Üzerine Bir Araştırma: Kırklareli Üniversitesi Pınarhisar Meslek Yüksek Okulu Örneği. Bilgi Eksenli Kuram ve Uygulamalar Sorgulayıcı ve Çözümleyici Yaklaşımlar Sempozyumu. Nevşehir, 31 Mayıs-02 Haziran 2012, 323-338.
  • Başaran, M. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 163-177.
  • Bicen, H. ve Cavus, N. (2010). The most preferred social network sites by students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5864-5869.
  • Çeçen, A.R. (2008). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordamada bireysel bütünlük (tutarlılık) duygusu, aile bütünlük duygusu ve benliksaygısı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 19-30.
  • Elliott, A.D., Bartel, A.F., Simonson, D., & Roukis, T.S. (2015). Is the internet a reliable source of information for patients seeking total ankle replacement? The Journal of Foot and Ankle Surgery, 54(3), 378-381.
  • Ellison, N.B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer‐Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
  • Güven, İ. (2014). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve medya okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 787-800.
  • Kaya, A., Balay, R., ve Adıgüzel, A. (2014). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. Journal of Educational Sciences Research, 4(1), 83-99.
  • Kim, K.-S., Sin, S.-C. J., & Yoo-Lee, E.Y. (2014). Undergraduates’ use of social media as information sources. College & Research Libraries, 75(4), 442-457.
  • Kurbanoğlu, S. (2002). Www bilgi kaynaklarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 11-25.
  • Martin, J.B., Walraven, A.C., Turner, A., Kearney, P.J., Davidson, L.K., & Christensen, M.A. (2013). U.S. Patent Application No. 13/854,073.
  • Rowlands I., Nicholas D., Williams P., Huntington P., Fieldhouse M., Gunter B., Withey R., Jamali, H., Dobrowolski T., & Tenopir, C. (2008). The Google generation: the information behaviour of the researcher of the future. Aslib Proceedings, 60(4), 290-310.
  • Selwyn, N. & S. Gorard (2016). Students' use of Wikipedia as an academic resource—Patterns of use and perceptions of usefulness. The Internet and Higher Education, 28, 28-34.
  • Shen, Y. (2013). Information seeking in academic research: A study of the sociology faculty at the University of Wisconsin-Madison. Information Technology and Libraries, 26(1), 4-13.
  • Taylor, I. (2015). Towards a better understanding of how radical non-official sources approach media relations: The case of the British anti-war movement. Journalism, 16(2), 181-197.
  • Toelch, U., Bruce, M.J., Newson, L., Richerson, P.J., & Reader, S.M. (2014). Individual consistency and flexibility in human social information use. Proceedings of the Royal Society of London B: Biological Sciences, 281(1776), 20132864.
  • Tok, M. ve Küçük, B. (2014). Öğrenci bilgilendirici metinlerinin kaynakları ve medya unsurlarının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 232-247.
  • Tonta, Y. (2009). Dijital yerliler, sosyal ağlar ve kütüphanelerin geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23(4), 742-768.
  • We Are Social (2016). Digital, Social & Mobile Worldwide in 2016. We Are Social’s Compendium of Global Digital Statistics
  • Yıldırım, A. ve H. Şimşek (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2013). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks: Sage Publications.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Şentürk

Emine Şendurur

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şentürk, H., & Şendurur, E. (2017). Sosyal Ağ Sitelerindeki Bilgilerin Güvenilirliği: Lisans-Yüksek Lisans ve Günlük-Akademik Karşılaştırmaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 906-918. https://doi.org/10.17860/mersinefd.298948

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.