Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Yeni Hitit 3 ve İstanbul C1+ Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Karşılaştırılması

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 3, 1130 - 1139, 29.12.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.328486

Öz









Bu
araştırmanın amacı; yabancılara Türkçe öğretimi için hazırlanan Yeni Hitit 3 ve
İstanbul C1+ kitabındaki metinlerin okunabilirlik düzeylerini belirlemektir. Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır.
Araştırmacılar tarafından ders kitaplarındaki metinlerin hece, sözcük ve cümle
uzunlukları hesaplanmıştır. Elde edilen veriler Ateşman’ın (1997) Türkçeye
uyarladığı Flesch formülü kullanılarak analiz edilmiş ve metinlerin
okunabilirlik puanları belirlenmiştir. Daha sonra kitaplarda yer alan
metinlerin kolaydan zora doğru sıralaması yapılarak metinler öğrenci düzeyine
uygunluğu açısından karşılaştırılmıştır. İki kitap arasında istatistiksel
olarak anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek için t-testi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda iki kitap arasında sözcük uzunluğu, cümle uzunluğu ve
okunabilirlik puanları arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Araştırmada
elde edilen sonuçlara göre Yeni Hitit 3 ders kitabının İstanbul C1+ ders
kitabına göre daha zor düzeyde metinlerden oluştuğu saptanmıştır. Araştırmanın
sonuçlarından hareketle bu alanda ders kitabı hazırlayanlara yönelik önerilerde
bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Ateşman, E. (1997). Türkçede Okunabilirliğin Ölçülmesi. A.Ü. Tömer Dil Dergisi, sayı:58, s.171174.
  • Bezirci, B. ve Yılmaz, A. E. (2010). Metinlerin Okunabilirliğinin Ölçülmesi Üzerine Bir Yazılım Kütüphanesi ve Türkçe İçin Yeni Bir Okunabilirlik Ölçütü. DEÜ Mühendislik Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi, 12 (3), 49-62.
  • Chall, J. S. (1988). The Beginning Years. In Readability: Its Past, Present, and Future, eds. B. L. Zakalukand S. J. Samuels. Newark, DE: International Reading Association.P.
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Tanımlanması ve Sınıflandırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Çetinkaya, G., Uzun, L. (2010). Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Özellikleri. Hakan Ülper (Ed.), Türkçe Ders Kitabı Çözümlemeleri (s. 141-155). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Güneş, F. (2000). Çocuk Kitaplarında Okunabilirlik İlkeleri. Yaşadıkça Eğitim, 67, 35-40.
  • Hızarcı, S., M. (2009). İlköğretim 6.Sınıf Yeni Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının Okunabilirlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Solmaz, E. (2009). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Düzeylerindeki Türkçe Metinlerde Cümle Uzunluğu, Kelime Uzunluğu ve Kelime Hazinesinin Okunabilirlik Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Temur, T. (2003). Okunabilirlik (Readability) Kavramı. TÜBAR-XIII, Bahar.s. 169-180.
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve Anlamlandırma Becerilerinin Kazandırılması. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. ve Temiz, Ç. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Durumları. IJLET, 2, 70-80.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurşat Biçer

Yakup Alan

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Biçer, N., & Alan, Y. (2017). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Yeni Hitit 3 ve İstanbul C1+ Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1130-1139. https://doi.org/10.17860/mersinefd.328486

Cited By








The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.