Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Eğitim İçin Etkileşimli Kavranabilir Nesne Tabanlı Eğitsel Mobil Uygulama Kullanımı Konusunda Öğretmen Görüşlerinin Analizi

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 3, 1235 - 1249, 25.12.2018
https://doi.org/10.17860/mersinefd.351414

Öz

Çalışmanın
amacı, özel öğrenme güçlüğü yaşayan ilköğretim 6-8. sınıf öğrencileri için
geliştirilen elle kavranabilir etkileşimli nesnelerle çalışan eğitsel mobil uygulamanın
öğretmenler tarafından kullanım durumunun incelenmesidir. Araştırma kapsamında,
öğretmenlerin bu uygulamayı kullanım durumlarını incelemek için öğretmene
-öncesinde herhangi bir eğitim verilmeksizin- elle kavranabilir etkileşimli
nesnelerle çalışan eğitsel uygulama verilerek bunu öğrenciye uygulaması
istenmiştir. Asıl uygulama öncesinde pilot bir uygulama gerçekleştirilmiştir.
Her iki uygulama birer özel eğitim öğretmeni ve özel öğrenme güçlüğü yaşayan
birer 6. Sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Çalışmada nitel araştırma
desenlerinden araştırmanın doğasına uygun olan durum çalışması kullanılmıştır. Öğretmen
uygulamalarının video kamera kaydı alınmıştır. Bunun yanı sıra özel eğitim
öğretmenleriyle görüşme yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Video kayıtları ve görüşmeler
analiz edildiğinde, özel eğitim öğretmenlerinin daha önce hiç kullanmadıkları
halde, elle kavranabilir etkileşimli nesnelerle çalışan eğitsel uygulamayı
genel olarak kolay bir biçimde kullanabildikleri ortaya çıkmıştır. Öğretmenler
elle kavranabilir etkileşimli nesnelerle çalışan eğitsel uygulamayı kendi derslerinde
kullanmak istediklerini belirtmişlerdir. Ortaya çıkan sonuçlar, özel öğrenme
güçlüğü yaşayan öğrenciler için geliştirilecek öğretim uygulamaları için yol
gösterici niteliktedir.

Kaynakça

  • Antle, A. N. (2007). The CTI framework: informing the design of tangible systems for children. In Proceedings of the First International Conference on Tangible and Embedded Interaction, USA, 195-202. doi: 10.1145/1226969.1227010
  • Antle, A. N., Fan, M., & Cramer, E. S. (2015). PhonoBlocks: A tangible system for supporting dyslexic children learning to read. In Proceedings of the Ninth International Conference on Tangible, Embedded, and Embodied Interaction, USA, 533-538. doi: 10.1145/2677199.2687897
  • Bodén, M., Dekker, A., & Viller, S. (2011). Discovery table exploring the design of tangible and ubiquitous technology for learning in preparatory classrooms. In Proceedings of the 23rd Australian Computer-Human Interaction Conference, Australia, 54-57. doi: 10.1145/2071536.2071543
  • Bouck, E. C., Bassette, L., Taber-Doughty, T., Flanagan, S. M., & Szwed, K. (2009). Pentop computers as tools for teaching multiplication to students with mild intellectual disabilities. Education and Training in Developmental Disabilities, 44(3), 367-380.
  • Cobb, S., Mallett, A., Pridmore, T., & Benford, S. (2007). Interactive flashlights in special needs education. Digital Creativity, 18(2), 69-78.
  • Eisenberg, M., Eisenberg, A., Hendrix, S., Blauvelt, G., Butter, D., Garcia, J., Lewis, R. & Nielsen, T. (2003). As we may print: new directions in output devices and computational crafts for children. In Proceedings of the 2003 Conference on Interaction Design and Children, UK, 31-39. doi: 10.1145/953536.953543
  • Falcão, T. P., & Price, S. (2009). The role of tangible technologies for promoting effective inclusion. Workshop on Creative Interactive Play for Disabled Children, IDC 2009, Como, Italy.
  • Falcão, T. P., & Price, S. (2010). Informing design for tangible interaction: a case for children with learning difficulties. In Proceedings of the 9th International Conference on Interaction Design and Children, Spain, 190-193. doi: 10.1145/1810543.1810568
  • Fan, M., & Antle, A. N. (2015). Tactile letters: A tangible tabletop with texture cues supporting alphabetic learning for dyslexic children. In Proceedings of the Ninth International Conference on Tangible, Embedded, and Embodied Interaction, USA, 673-678. doi: 10.1145/2677199.2688806
  • Fishkin, K. P. (2004). A taxonomy for and analysis of tangible interfaces. Personal and Ubiquitous Computing, 8(5), 347-358.
  • Haro, B. P. M., Santana, P. C., & Magaña, M. A. (2012). Developing reading skills in children with Down syndrome through tangible interfaces. In Proceedings of the 4th Mexican Conference on Human-Computer Interaction, Mexico, 28-34. doi: 10.1145/2382176.2382183
  • Hengeveld, B., Voort, R., van Balkom, H., Hummels, C., & de Moor, J. (2007, February). Designing for diversity: developing complex adaptive tangible products. In Proceedings of the 1st International Conference on Tangible and Embedded Interaction, USA, 155-158. doi: 10.1145/1226969.1227002
  • Horn, M. S., Solovey, E. T., Crouser, R. J., & Jacob, R. J. (2009). Comparing the use of tangible and graphical programming languages for informal science education. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, USA, 975-984. doi: 10.1145/1518701.1518851
  • Jacob, R. J., Girouard, A., Hirshfield, L. M., Horn, M. S., Shaer, O., Solovey, E. T., & Zigelbaum, J. (2008). Reality-based interaction: a framework for post-WIMP interfaces. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human factors in Computing Systems, Italy, 201-210. doi: 10.1145/1357054.1357089
  • Jadán-Guerrero, J., Guerrero, L., López, G., Cáliz, D., & Bravo, J. (2015). Creating TUIs using RFID sensors—A case study based on the literacy process of children with down syndrome. Sensors, 15(7), 14845-14863.
  • Jadan-Guerrero, J., Jaen, J., Carpio, M. A., & Guerrero, L. A. (2015). Kiteracy: a kit of tangible objects to strengthen literacy skills in children with down syndrome. In Proceedings of the 14th International Conference on Interaction Design and Children, USA, 315-318. doi: 10.1145/2771839.2771905
  • Kara, N. (2015). Design, development and use of a smart toy for preschool children: A design and development research. (Unpublished doctoral dissertation). Middle East Technical University, Ankara.
  • Keay-Bright, W. (2008). Tangible technologies as interactive play spaces for children with learning difficulties: the Reactive colours project. The International Journal of Technology, Knowledge and Society, 4(1), 111-120.
  • Marco, J., Cerezo, E., Baldassarri, S., Mazzone, E., & Read, J. C. (2009). Bringing tabletop technologies to kindergarten children. In Proceedings of the 23rd British HCI Group Annual Conference on People and Computers: Celebrating People and Technology, UK, 103-111.
  • Marshall, P. (2007). Do tangible interfaces enhance learning?. In Proceedings of the 1st international conference on Tangible and embedded interaction, USA, 163-170. doi: 10.1145/1226969.1227004
  • MEB. (2008). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi özel öğrenme güçlüğü destek eğitim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü.
  • O'Malley, C., & Fraser, D. S. (2004). Literature review in learning with tangible technologies (Report No. 12). Bristol: Futurelab.
  • Pandey, S., & Srivastava, S. (2011a). SpellBound: a tangible spelling aid for the dyslexic child. In Proceedings of the 3rd International Conference on Human Computer Interaction, India, 101-104. doi: 10.1145/2407796.2407813
  • Pandey, S., & Srivastava, S. (2011b). Tiblo: a tangible learning aid for children with dyslexia. In Procedings of the Second Conference on Creativity and Innovation in Design, Netherlands, 211-220. doi: 10.1145/2079216.2079247
  • Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Shaer, O., & Hornecker, E. (2010). Tangible user interfaces: past, present, and future directions. Foundations and Trends in Human-Computer Interaction, 3(1–2), 1-137.
  • Sitdhisanguan, K., Chotikakamthorn, N., Dechaboon, A., & Out, P. (2012). Using tangible user interfaces in computer-based training systems for low-functioning autistic children. Personal and Ubiquitous Computing, 16(2), 143-155.
  • Starcic, A. I., Cotic, M., & Zajc, M. (2013). Design‐based research on the use of a tangible user interface for geometry teaching in an inclusive classroom. British Journal of Educational Technology, 44(5), 729-744.
  • Sucuoğlu, B. & Kargın, T. (2006). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Ullmer, B., & Ishii, H. (2000). Emerging frameworks for tangible user interfaces. IBM Systems Journal, 39(3-4), 915-931.
  • Zuckerman, O., Arida, S., & Resnick, M. (2005). Extending tangible interfaces for education: digital montessori-inspired manipulatives. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, USA, 859-868. doi: 10.1145/1054972.1055093
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Polat

Kürşat Çağıltay

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Polat, E., & Çağıltay, K. (2018). Özel Eğitim İçin Etkileşimli Kavranabilir Nesne Tabanlı Eğitsel Mobil Uygulama Kullanımı Konusunda Öğretmen Görüşlerinin Analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1235-1249. https://doi.org/10.17860/mersinefd.351414

Cited By

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.