Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAZI YAZMA TEKNİKLERİ DERSİNİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YAZI YAZMA BECERİSİNE ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 217, 57 - 76, 09.02.2018

Öz

Türkçe dersinin temel amaçlarından biri öğrencilere güzel yazı yazma becerisinin kazandırılmasıdır. Güzel yazı yazma, harflerin başlangıç ve bitiş noktalarının doğru yazımı, harf-oran-satır aralığına dikkat edilmesi, harflerin uygun yükseklikte ve genişlikte yazımı vb. temel ilkelere bağlıdır. Öğrencilerin güzel yazı yazma becerisini etkileyen pek çok unsur olmakla birlikte öğretmenlerin güzel yazı yazabilme hususunda yetkin olmaları bunlardan bir tanesidir. Bu çalışmada, Türkçe öğretmeni adaylarının güzel yazı yazma becerisi edinmelerinde lisans düzeyinde verilen Yazı Yazma Teknikleri dersinin etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada tek grup öntest-sontest kontrol grupsuz deney deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 62 Türkçe öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Türkçe öğretmeni adaylarının genelinin Yazı Yazma Teknikleri dersi ile birlikte 12 haftalık eğitim sürecinden sonra dik temel harfleri ve bitişik eğik harfleri harflerin ölçüsüne, uzantısına, başlangıç ve bitiş noktalarına, harf genişliğine vb. dikkat ederek doğru bir şekilde yazabildikleri, kendilerini eğik yazıyı öğretebilecek seviyede gördükleri ve eğik el yazısıyla kuralına uygun bir şekilde okunaklı ve düzgün olarak yazabildikleri çalışmanın temel sonuçlarındadır.

Kaynakça

  • AKYOL, Hayati (2012). Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • BAKİ, Yasemin; AKTAŞ, Elif (2014). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bitişik Eğik Yazı Kullanımına İlişkin Görüşleri”, International Journal of Languages’ Education and Teaching, S.2, ss. 56-80.
  • BAYAT, Seher (2016). “Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin El Yazısı Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesi”, Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt 24 (3), ss. 1309-1326.
  • BİNBAŞIOĞLU, Cavit (2004). İlkokuma ve Yazma Öğretimi, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener; KILIÇ ÇAKMAK, Ebru; AKGÜN, Özcan Erkan; Karadeniz, Şirin; Demirel, Funda (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • COŞKUN, Hatice (2011). İlköğretim Okullarındaki Bitişik Eğik Yazı Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hatay.
  • ÇAKIR, Yadigar (2012). İlköğretim İkinci Kademedeki (6-7. Sınıf) Öğretmen ve Öğrencilerin Bitişik Eğik Yazıya İlişkin Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hatay.
  • DURAN, Erol (2009). Bitişik Eğik Yazı Öğretimi Çalışmalarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • DURMUŞÇELEBİ, Mustafa; AVCI, Özer Yener. (2014). “İlköğretim Öğrencilerinin Bitişik Eğik Yazıyı Kullanma Düzeyleri”, Turkish Studies, S.9/3, ss. 601-618.
  • ERDOĞAN, Tolga (2012). “İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bitişik Eğik Yazı Yazma Gelişimlerinin İncelenmesi”, Eğitim ve Bilim, C. 37, S.165, ss. 93-103.
  • GÜNEŞ, Firdevs (2016). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • KADIOĞLU, H. (2012). İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bitişik Eğik Yazma Becerisi, Hızı ve Tutumlarının İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul.
  • SENNE, Le; JAMİN, Crepieux ; HERTZ, H. (1981). Yazı ve Karakter, Altınköprü Yayınları, İstanbul.
  • SUSAR KIRMIZI, Fatma; KASAP, Demet (2013). “İlkokuma Yazma Öğretimi Sürecinde Bitişik Eğik Yazı ve Dik Temel Harflerle Yapılan Eğitimin Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırılması”, Turkish Studies, S. 8/8. ss. 1167-1186.
  • ŞAHİN, Ayfer (2016). “İlkokul Öğrencilerinin Bitişik Eğik ve Dik Temel Harfler İle Yazılmış Metinleri Okuma Hızlarının Karşılaştırılması”, Turkish Studies. S.11/3, ss. 2081-2094.
  • UYSAL, Sait (2013). “İlkokuma Yazma Öğretimine Doğrudan Bitişik Yazı ile Başlayan İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bitişik Yazı Örneklerindeki Genel Hatalar”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 21 (1), ss. 31-56.
  • YILDIZ, Mustafa; ATEŞ, Seyit (2010). “İlk Okuma Yazmayı Farklı Yöntemlerle Öğrenen İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Yazılarının Okunaklılık ve Yazım Hataları Bakımından Karşılaştırılması”, TSA/ Yıl: 14, S: 1, ss. 11-30.
  • http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/50/01/702621/dosyalar/2014_09/18085246_trkeders6,7,8. s%C4%B1n%C4%B1flarretmprogram%C4%B1.pdf, “2006 İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı” 6 Haziran 2017
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Müzeyyen Altunbay 0000-0002-9568-3160

Yayımlanma Tarihi 9 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 217

Kaynak Göster

APA Altunbay, M. (2018). YAZI YAZMA TEKNİKLERİ DERSİNİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YAZI YAZMA BECERİSİNE ETKİSİ. Milli Eğitim Dergisi, 47(217), 57-76.