Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FOTOĞRAFLARLA YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TARİHSEL ZAMAN ALGISI

Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 219, 161 - 176, 15.08.2018

Öz

Bu çalışma, ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin, fotoğraflar kullanılarak, değişim ve süreklilik eşliğinde, tarihsel zaman algısını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2015–2016 yılında, Ardahan il merkezinde okul başarı açısından üst ve alt grupları örnekleyen 23 Şubat ve Halitpaşa Ortaokulu’nda toplam 30 öğrenciyle yapılmıştır. Araştırmada nitel yöntemler kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak soru formu kullanılmıştır. Soru formu ise uzman görüşleri alınarak oluşturulmuştur. Elde edilen veriler betimsel ve içerik analiz yolu ile çözümlenmiştir. Araştırmanın verileri yorumlandığında, araştırmaya katılan öğrenciler bazı zaman kavramları (yüzyıl, çağ gibi) bilgisi açısından zayıf bulunmuştur. Öğrencilerin değişim algısına sahipken süreklilik algısına sahip olmadıkları bulgusuna ulaşılmıştır. Geçmiş zamanı değerlendirirken ve değişimin önemini belirtirken ortalama bir başarı düzeyini yakaladıkları belirlenmiştir. Okul değişkenine göre başarı oranları değerlendirildiğinde; bazı alanlarda anlamlı bir farklılık bulunamazken bazı alanlarda üst grubu temsil eden öğrencilerin alt grubu temsil eden öğrencilere göre, daha doğru ve daha çeşitli cevaplar vererek, daha başarılı olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Acun, F. (2004 ). “Görsellik ve Yakın Dönem Tarihi Araştırmalarında Kullanımı”. Kebikeç, (18): 95-118.
  • Akbaba, B. (2005). “Tarih öğretiminde fotoğraf kullanımı”. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1): 185-197.
  • Aslan, E. (2008). “Tarih öğretiminde fotoğraf Kullanımı”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (24): 82- 91.
  • Aslan, H. (2015). “Tarih Öğretmenlerinin Görsel Kullanma Durumları ve Bunun Lise Öğrencilerinin
  • Görsel Okuma Becerilerine Yansıması”. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Erzurum.
  • Bıçak, A. (2004). “Tarih düşüncesi 1. Tarih düşüncesinin oluşumu. İstanbul: Dergâh Bir Çalışma”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 323-343.
  • Ceyhan Coştu, F. (2015). “Zaman Üzerine Bir Sınıflama Denemesi”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8( 2): 647-674.
  • Danacıoğlu, E. (2007). Geçmişin İzleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Demircioğlu, İ. H. (2005). “Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Tarih Öğretiminde Kullanılan Zaman ve Kronolojiyle İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”. Eurasıan journal of Educational Research, (19): 155-163.
  • Demircioğlu, İ. H. (2009). “Zaman ve Mekana İlişkin Becerilerin Öğretimi” Cemil Öztürk (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi (s:188-224). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilek, D. (2001). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünme Gelişimi. Ankara:Pegem.
  • Göktan, M. Ç. (2012). “Fotoğrafın Toplumsal ve Kişisel Yaşamda Yaygınlaşması”. Feyyaz Bodur (Ed.). Fotoğraf Tarihi [Elektronik Sürüm] (s.178-214). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Güven, İ., Bıkmaz, F., Demirhan İşcan, C., Keleşoğlu., S. (2014). Tarih Öğretimi Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem Akademi. Hocaoğlu, D. (2002). “İlerleme üzerine bir tahlil denemesi”. Köprü, (78):36-60.
  • Kyvıg, D. E., Marty, M. A. (2011). Yanıbaşımızdaki Tarih (Çev. N. Özsoy). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Levstik, L. S., Barton, K. C, (2011). Doing History İnvestigating With Children in Elementary and Middle School, New York: Routledge. MEB, (Milli Eğitim Bakanlığı) (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ökten, A. İ. (2013). Fotoğrafın Eleştirel Gücü Fotoğraf Yazıları II. Ankara: Alter Yayıncılık.
  • Özen, R., Sağlam, H. İ. (2010). “İlköğretim Öğrencilerinin Değişim ve Sürekliliği Algılayışı” [Elektronik Sürüm]. Akademik Bakış Dergisi, (22): 1-15.
  • Özgür Aktaş / Şeyda Marancı 176 Millî Eğitim Sayı 219 Yaz/2018
  • Semerci, B. (21 Kasım 2009). “Zaman nedir?”. Sabah [ Erişim 3 Ocak 2016, http://www.sabah.com.tr].
  • Stradlıng, R. (2003). 20.Yüzyıl Tarihi Nasıl Öğretilmeli (Çev. A. Ünal). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi ve Öğretimi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Web-1: Erişim 20 Kasım 2015, https://www.google.com.tr/search?q= ardahan+fotoğrafları
  • Web-2: Erişim 23 Kasım 2015, https://www.facebook.com/groups/turgayturan06/?
  • Web-3: Erişim 16 Aralık 2015, http://www.arsiv.kuzeyanadolugazetesi.com/yazdir
  • Web-4: Erişim 16 Aralık 2015, https://www.google.com.tr/search?q=eski+ fotoğrafları
  • Web-5: Erişim 5 Aralık 2015, https://www.google.com.tr/search?q=ardahan+fotoğrafları
  • Web-6: Erişim 5 Aralık 2015, https://www.google.com.tr/search?q=ardahan+fotoğrafları
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özgür Aktaş 0000-0002-2389-6896

Şeyda Marancı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 219

Kaynak Göster

APA Aktaş, Ö., & Marancı, Ş. (2018). FOTOĞRAFLARLA YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TARİHSEL ZAMAN ALGISI. Milli Eğitim Dergisi, 47(219), 161-176.