Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN GÖRSEL SANATLAR DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİMLERİNE DÖNÜK TUTUMLARI

Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 220, 133 - 156, 15.11.2018

Öz

Araştırmanın amacı; Görsel Sanatlar dersi öğretmenlerinin sınıf yönetimlerine dönük öğrenci tutumlarını belirleyip, sanat dersini daha etkili bir şekilde
gerçekleştirilmesine katkı sağlamaktır. Bu temel amaç çerçevesinde, Ortaokul, Anadolu liseleri, Anadolu Güzel Sanatlar ve Spor Lisesinde okuyan öğrencilerin öğretmenlerinin sınıf yönetimine yönelik tutumlarını çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve aralarında anlamlı fark olup olmadığının ortaya konulması hedeflenmiş tir. olup, bu bağlamda öğrencilerin devam ettikleri okulun türüne, cinsiyetlerine, öğrenci ailelerinin gelir düzeylerine, öğrencilerin okudukları sınıfın mevcuduna, sanat eğitimi alınan mekânın türüne bağlı olarak sınıf yönetime dönük tutumların ne olduğuna ilişkin sorulara cevap aranmıştır. Araştırma “Öğrencilerin, görsel sanatlar dersi öğretmenlerinin sınıf yönetimine yönelik tutumlarının belirlemeye yönelik olarak nedensel karşılaştırma modeli ile yürütülen bir araştırmadır. Bu araştırmanın örneklemini Trabzon ilinin farklı ortaokul ve liselerinden toplamda 659 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen beşli likert tipindeki tutum ölçeği ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 16.0 programı ile analiz edilmiş, ayrıca veri analizleri için t testi ile Mann-Whitney U testinden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin Görsel Sanatlar öğretmenlerinin sınıf
yönetimine yönelik tutumları ile öğrencilerin öğrenimlerini sürdürdükleri okulun türü, öğrenci cinsiyetleri, ailelerinin gelir düzeyleri, sınıf mevcudu, öğrencilerin sanat eğitimi aldığı mekânın türü, öğrencilerin öğrenimlerini sürdürdükleri okul türü ve kademesi dikkate alınarak yapılan cinsiyet değişkeninde anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aksu, F. (1997). Öğretmenlerin sınıf yönetimindeki etkinliği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Altun, G. (2010). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel ve güven düzeyleri İle örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul.
  • Artut, K. (2002). Sanat eğitimi, kurumları ve yönetimleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barker, C., Pistrang, N., & Elliott, R. (2002). Research Methods in Clinical Psychology, Chichester: John Willey &Sons, 2002.
  • Bursalıoğlu, Z. (1987). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış, genişletilmiş yedinci baskı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No:154.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon
  • Ersoy, A. (1990). Türkiye’de güzel sanatlar eğitiminin resim- iş olarak anılan disiplinlerin ilk ve ortaöğretim düzeyindeki sorunlar. Eğitim Bilimleri Birinci Ulusal Kongresi, 24-28 Aralık. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ertemin, B. (1997). İlköğretim okulları resim-iş öğretim programının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gökaydın, N. (1990). Eğitimde tasarım ve görsel algı (Temel tasarım eğitimi), Ankara: Sedir Yayın Evi.
  • Gökaydın, N. (2002). Temel sanat eğitimi (Sanat eğitimi sistemi ve bilgi kapsamı). Ankara: MEB Yayıncılık.
  • Grolier Internatıonal Americana Encylopedia (1993). Den-Evr (C.5). Danbury, Connecticut, İstanbul.
  • Gürsoy, G. (2014). Güncel ve popüler müzikler dersine ilişkin öğrenci tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisan tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gürsel, M. (Ed). (2011). Sınıf yönetimi. Konya: Eğitim Kitapevi.
  • Karasar, N.(2008). Bilimsel araştırma yöntemi (18. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karip, E. (Ed). (2002). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kılınç, H. H. ( 2013). 8. Sınıf vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen öğrenci görüşleri ile derse yönelik öğrenci tutumları, Yayınlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Öğrencilerin Görsel Sanatlar Dersi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimlerine Dönük... Millî Eğitim Sayı 220 Güz/2018 155
  • Konak, A. (2012). İlköğretim 6. sınıf görsel sanatlar eğitimi ders içi etkinliklerin öğrencilerin demokratik tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • MEB (2006). İlköğretim genel müdürlüğü görsel sanatlar dersi öğretim programı. Ankara.
  • Oyman, N. (2010). İlköğretim okullarının fiziksel yapılarına ilişkin öğrenci tutumları öğretmen memnuniyetleri değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osman Gazi üniversitesi, Eskişehir.
  • Öncel, R. (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü. Ankara: MEB Yayınları.
  • Öz, F. (2003). İlköğretim 2. kademesinde resim-iş dersine ayrılan sürenin dersin niteliğine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Polloway, E. A., Patton, J. R. (1997). Strategies for taeching whith special needs. the unitied states of america: New Jersey: Merrill, an Imprint of Macmillan Publishing Company.
  • San, İ. (1983). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Tan Yayınları.
  • Sever, B. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin resim-iş dersine ilişkin görüşlerinin tam öğrenme modeline göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Sundor, G. (2006). Temel sanat eğitimi “aynanın gerçeği” temel tasarım resim eğitimi ve sanatla karşılaşma. İstanbul: Tiglat Matbaacılık a,ş.
  • Tuna, S. (2004). “ Sanat eğitiminin gerekliliği ve güncelliği,” Çağdaş Eğitim Dergisi (306), 29-34.
  • Turanlı, A. S. (1995). Öğrencilerin sınıf yönetimine yönelik öğretmen davranışlarına dair beklenti ve algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Uçan, A. (1995). “Türkiye’de güzel sanatlar fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve eğitim programlarının yeniden düzenlenmesi”. Anadolu Sanat Dergisi, 4, 121,142.
  • Uysal, A. (2005). İlköğretimde verilen sanat eğitimi derslerinin yaratıcılığa etkileri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 6,Sayı1 Sayfa 41-47.
  • Yolaç, G. (2009). İktisadi kalkınmada eğitimin önemi, teknoloji ve tasarım dersine yönelik öğrenci tutumlar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara
Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 220, 133 - 156, 15.11.2018

Öz

Kaynakça

  • Aksu, F. (1997). Öğretmenlerin sınıf yönetimindeki etkinliği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Altun, G. (2010). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel ve güven düzeyleri İle örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul.
  • Artut, K. (2002). Sanat eğitimi, kurumları ve yönetimleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barker, C., Pistrang, N., & Elliott, R. (2002). Research Methods in Clinical Psychology, Chichester: John Willey &Sons, 2002.
  • Bursalıoğlu, Z. (1987). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış, genişletilmiş yedinci baskı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No:154.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon
  • Ersoy, A. (1990). Türkiye’de güzel sanatlar eğitiminin resim- iş olarak anılan disiplinlerin ilk ve ortaöğretim düzeyindeki sorunlar. Eğitim Bilimleri Birinci Ulusal Kongresi, 24-28 Aralık. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ertemin, B. (1997). İlköğretim okulları resim-iş öğretim programının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gökaydın, N. (1990). Eğitimde tasarım ve görsel algı (Temel tasarım eğitimi), Ankara: Sedir Yayın Evi.
  • Gökaydın, N. (2002). Temel sanat eğitimi (Sanat eğitimi sistemi ve bilgi kapsamı). Ankara: MEB Yayıncılık.
  • Grolier Internatıonal Americana Encylopedia (1993). Den-Evr (C.5). Danbury, Connecticut, İstanbul.
  • Gürsoy, G. (2014). Güncel ve popüler müzikler dersine ilişkin öğrenci tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisan tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gürsel, M. (Ed). (2011). Sınıf yönetimi. Konya: Eğitim Kitapevi.
  • Karasar, N.(2008). Bilimsel araştırma yöntemi (18. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karip, E. (Ed). (2002). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kılınç, H. H. ( 2013). 8. Sınıf vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen öğrenci görüşleri ile derse yönelik öğrenci tutumları, Yayınlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Öğrencilerin Görsel Sanatlar Dersi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimlerine Dönük... Millî Eğitim Sayı 220 Güz/2018 155
  • Konak, A. (2012). İlköğretim 6. sınıf görsel sanatlar eğitimi ders içi etkinliklerin öğrencilerin demokratik tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • MEB (2006). İlköğretim genel müdürlüğü görsel sanatlar dersi öğretim programı. Ankara.
  • Oyman, N. (2010). İlköğretim okullarının fiziksel yapılarına ilişkin öğrenci tutumları öğretmen memnuniyetleri değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osman Gazi üniversitesi, Eskişehir.
  • Öncel, R. (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü. Ankara: MEB Yayınları.
  • Öz, F. (2003). İlköğretim 2. kademesinde resim-iş dersine ayrılan sürenin dersin niteliğine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Polloway, E. A., Patton, J. R. (1997). Strategies for taeching whith special needs. the unitied states of america: New Jersey: Merrill, an Imprint of Macmillan Publishing Company.
  • San, İ. (1983). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Tan Yayınları.
  • Sever, B. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin resim-iş dersine ilişkin görüşlerinin tam öğrenme modeline göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Sundor, G. (2006). Temel sanat eğitimi “aynanın gerçeği” temel tasarım resim eğitimi ve sanatla karşılaşma. İstanbul: Tiglat Matbaacılık a,ş.
  • Tuna, S. (2004). “ Sanat eğitiminin gerekliliği ve güncelliği,” Çağdaş Eğitim Dergisi (306), 29-34.
  • Turanlı, A. S. (1995). Öğrencilerin sınıf yönetimine yönelik öğretmen davranışlarına dair beklenti ve algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Uçan, A. (1995). “Türkiye’de güzel sanatlar fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve eğitim programlarının yeniden düzenlenmesi”. Anadolu Sanat Dergisi, 4, 121,142.
  • Uysal, A. (2005). İlköğretimde verilen sanat eğitimi derslerinin yaratıcılığa etkileri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 6,Sayı1 Sayfa 41-47.
  • Yolaç, G. (2009). İktisadi kalkınmada eğitimin önemi, teknoloji ve tasarım dersine yönelik öğrenci tutumlar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Firdevs Bayrak Bayat Bu kişi benim

Raif Kalyoncu

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 220

Kaynak Göster

APA Bayrak Bayat, F., & Kalyoncu, R. (2018). ÖĞRENCİLERİN GÖRSEL SANATLAR DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİMLERİNE DÖNÜK TUTUMLARI. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 133-156.