Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL MÜDÜRLERİ İLE ÖĞRETMENLERİN ALGILARINA GÖRE İLK VE ORTAOKULLARDA VELİ BASKISI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 220, 157 - 176, 15.11.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilk ve ortaokullarda öğrenci velilerinin okul müdürleri ve öğretmenler üzerinde baskı uygulayıp uygulamadıklarına, baskının
hangi konularda yoğunlaştığına ve sonuçlarına ilişkin algıları belirlemektir. Nitel bir çalışma olarak desenlenen araştırma, 2015-2016 Eğitim-Öğretim Yılında İstanbul ili Kartal ilçesindeki 10 okul müdürü (5 ilkokul müdürü, 5 ortaokul müdürü) ve 10 öğretmen (5 ilkokul öğretmeni, 5 ortaokul öğretmeni) ile görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi tekniği ile çözümlenip yorumlanmıştır. Öğretmenlerin daha çok notlar, ödevler ve sınıf içi konularda; müdürlerin ise öğretmen görevlendirme, belirli bir sınıfa kayıt yaptırma, sınıf veya öğretmen değiştirme konularında baskıyla karşı karşıya kaldıkları bulunmuştur. Özellikle öğretmenlerin karşı karşıya kaldıkları baskılar sonucunda duygusal ve psikolojik birtakım sorunlar yaşayabildiğini ve baskıyı kişisel yaşantılarına yansıttıklarını ifade etmişlerdir. Çalışmanın son bölümünde uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Açıkalın, Aytaç (1989). “Özel ve Devlet Liselerinde Veli Beklentilerinin Örgütsel ve Yönetsel Boyutları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, S.84, 84-91.
  • Çayak, Semih; Ergi, Demirali Yaşar (2015). “Öğretmen-Veli İşbirliği İle İlkokul Öğrencilerinin Sınıf İçindeki İstenmeyen Davranışları Arasındaki İlişki”, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 6(11), S.59, 59-77.
  • El Nokali, Nermeen E.; Bachman, Heather J.; Votruba-Drzal, Elizabeth (2010). “Parent Involvement and Children’s Academic and Social Development in Elementary School”, Child Development, 81 (3), 988–1005.
  • Erdoğan, Çetin; Demirkasımoğlu, Nilhan (2010). “Ailelerin Eğitim Sürecine Katılımına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16 (3), 399- 431.
  • Erdoğan, İrfan (2000). Okul Yönetimi Öğretim Liderliği, Sistem Yayıncılık, İstanbul: Hatipoğlu, Abdullah; Kavas, Ersan (2016). “Veli Yaklaşımlarının Öğretmen Performansına Etkisi”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (4), 1012-1034.
  • Kolay, Yakup (2004). “Okul-Aile-Çevre İşbirliğinin Eğitim Sistemindeki Yeri ve Önemi”, Milli Eğitim Dergisi, Güz 2004, 164, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_ Dergisi/164/kolay.htm
  • Larocque, Michelle; Kleiman, Ira; Darling, Sharon M (2011). “Parental Involvement: The Missing Link in School Achievement”, Preventing School Failure, 55 (3): 115–122.
  • Melanlıoğlu, Deniz (2013). “Ortaokul Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Alışkanlıkları: Nitel Bir Araştırma”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2 (2), 266-284
  • Bahriye Şenaras / Şahin Çetin 176 Millî Eğitim Sayı 220 Güz/2018
  • Özcan, Kenan (2014). “Çevresel Baskı Gruplarının Okul Yönetimine Etkileri (Adıyaman İli Örneği)”, e-International Journal of Educational Research, 5(1), 88-113.
  • Topor, David R.; Keaner, Susan P.; Shelton, Terri L.; Calkins, Susan D. (2010). “Parent Involvement and Student Academic Performance: A Multiple Mediational Analysis”, Journal of Prevention & Intervention in the Community, 38 (3): 183–197.
  • Ürün, Zekeriya; Gökçe, Asiye Toker (2015). “Okul Müdürlerinin Baskı Gruplarının İstekleri ile Başa Çıkma Taktikleri”, Journal of Teacher Education and Educators, 4 (1), 105–125
  • Wiler, Sandra (2013). “Effects of parental involvement on academic achievement: a meta-synthesis”, Educational Review, 66(3), 377-397.
  • Yıldırım, Ali; Şimşek, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, M. Cevat; Dönmez, Burhanettin (2008). “Okul-Aile İşbirliğine İlişkin Bir Araştırma (İstiklâl İlköğretim Okulu Örneği)”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 98-115.
  • Zellman, Gail L.; Waterman, Jill M. (1998). “Understanding the Impact of Parent School Involvement on Children’s Educational Outcomes”, Journal of Education Research, 91(6), 370–380.
Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 220, 157 - 176, 15.11.2018

Öz

Kaynakça

  • Açıkalın, Aytaç (1989). “Özel ve Devlet Liselerinde Veli Beklentilerinin Örgütsel ve Yönetsel Boyutları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, S.84, 84-91.
  • Çayak, Semih; Ergi, Demirali Yaşar (2015). “Öğretmen-Veli İşbirliği İle İlkokul Öğrencilerinin Sınıf İçindeki İstenmeyen Davranışları Arasındaki İlişki”, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 6(11), S.59, 59-77.
  • El Nokali, Nermeen E.; Bachman, Heather J.; Votruba-Drzal, Elizabeth (2010). “Parent Involvement and Children’s Academic and Social Development in Elementary School”, Child Development, 81 (3), 988–1005.
  • Erdoğan, Çetin; Demirkasımoğlu, Nilhan (2010). “Ailelerin Eğitim Sürecine Katılımına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16 (3), 399- 431.
  • Erdoğan, İrfan (2000). Okul Yönetimi Öğretim Liderliği, Sistem Yayıncılık, İstanbul: Hatipoğlu, Abdullah; Kavas, Ersan (2016). “Veli Yaklaşımlarının Öğretmen Performansına Etkisi”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (4), 1012-1034.
  • Kolay, Yakup (2004). “Okul-Aile-Çevre İşbirliğinin Eğitim Sistemindeki Yeri ve Önemi”, Milli Eğitim Dergisi, Güz 2004, 164, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_ Dergisi/164/kolay.htm
  • Larocque, Michelle; Kleiman, Ira; Darling, Sharon M (2011). “Parental Involvement: The Missing Link in School Achievement”, Preventing School Failure, 55 (3): 115–122.
  • Melanlıoğlu, Deniz (2013). “Ortaokul Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Alışkanlıkları: Nitel Bir Araştırma”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2 (2), 266-284
  • Bahriye Şenaras / Şahin Çetin 176 Millî Eğitim Sayı 220 Güz/2018
  • Özcan, Kenan (2014). “Çevresel Baskı Gruplarının Okul Yönetimine Etkileri (Adıyaman İli Örneği)”, e-International Journal of Educational Research, 5(1), 88-113.
  • Topor, David R.; Keaner, Susan P.; Shelton, Terri L.; Calkins, Susan D. (2010). “Parent Involvement and Student Academic Performance: A Multiple Mediational Analysis”, Journal of Prevention & Intervention in the Community, 38 (3): 183–197.
  • Ürün, Zekeriya; Gökçe, Asiye Toker (2015). “Okul Müdürlerinin Baskı Gruplarının İstekleri ile Başa Çıkma Taktikleri”, Journal of Teacher Education and Educators, 4 (1), 105–125
  • Wiler, Sandra (2013). “Effects of parental involvement on academic achievement: a meta-synthesis”, Educational Review, 66(3), 377-397.
  • Yıldırım, Ali; Şimşek, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, M. Cevat; Dönmez, Burhanettin (2008). “Okul-Aile İşbirliğine İlişkin Bir Araştırma (İstiklâl İlköğretim Okulu Örneği)”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 98-115.
  • Zellman, Gail L.; Waterman, Jill M. (1998). “Understanding the Impact of Parent School Involvement on Children’s Educational Outcomes”, Journal of Education Research, 91(6), 370–380.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bahriye Şenaras Bu kişi benim

Şahin Çetin

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 220

Kaynak Göster

APA Şenaras, B., & Çetin, Ş. (2018). OKUL MÜDÜRLERİ İLE ÖĞRETMENLERİN ALGILARINA GÖRE İLK VE ORTAOKULLARDA VELİ BASKISI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 157-176.