Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OSMAN HAMDİ BEY: 19.YÜZYILIN TÜRK MÜZECİSİ-DEVLET ADAMI-RESSAMISANAT EĞİTİMCİSİ-ARKEOLOĞU

Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 221, 175 - 185, 15.02.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı Osman Hamdi Bey’i çok yönlü kişiliği ile ele
almak ve hem Osmanlı İmparatorluğu’na hem de Türkiye’ye kültürel anlamda
kalıcı ve sağlam bir altyapı ile eserler bırakabilmesi vesilesiyle; bir döneme
değil tüm Türk tarihine, sanatına ve sanat eğitimine damga vuran yönleriyle
tanıtmaktır. Osman Hamdi, arkeolog ve Osmanlı Devleti’ne yaptığı hizmetler ile
çok yönlü bir devlet adamını ve aydını da tanımlamaktadır. Araştırma betimsel
tarama modeline göre ilgili literatürün taranması biçiminde gerçekleştirilmiştir.
Sonucunda, çok disiplinli sanat eğitiminde önemli bir yeri olan sanat tarihi
alanın müzecilik dalındaki gelişmeleri ve müze bilincinin Türkiye’de yerleşmesi
hususunda yapılan çalışmaların günümüz sanat eğitimine ve değişen eğitim
felsefelerine göre yapılandırılan sanat eğitimi müfredat modellerine olan
katkısı değerlendirilecektir. Bunun yanında disiplinler arası sanat eğitiminin
yükseköğrenimde var olması ve kadın sanatçıların yetiştirilmesine olanak
sağlayan İnas Sanay-i Nefise Mektebinin kurulması bağlamında Türkiye’de
sanat eğitimcisi ve sanatçı yetiştiren kurumların yapılanması ve Cumhuriyet
öncesi “uyanış” hususlarına vurgu yapılmış olacaktır. Sanat eğitimi tarihine
çok yönlü kişiliğiyle damga vuran bir sanatçının, bir gönül adamının çabalarına
ışık tutarak yeni nesillerin yetiştirilmesindeki kriterlerin revize edilmesine katkı
sağlayacağı umulmaktadır.
Araştırmanın sonuçları Osman Hamdi Bey’in, Türk tarih ve sanat eğitimine
yaptığı kurumsal çalışmalar ve hukuki düzenlemelerle ışık tuttuğu görülmüştür.
Bugünkü koşullarda dahi, onunla birlikte gündeme gelen tarihi eserlerin
korunması, saklaması ve konservasyonu çalışmalarının hâlâ geçerliliğini
koruduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Cezar, M. (1995). Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi. İstanbul: Erol Kerim Aksoy Kültür, Eğitim, Spor ve Sağlık Vakfı Yayınları (Cilt I, II. Baskı).
  • Cezar, M. (1995). Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi. İstanbul: Erol Kerim Aksoy Kültür, Eğitim, Spor ve Sağlık Vakfı Yayınları (Cilt II, II. Baskı).
  • Edgü, F. (1999). “Osman Hamdi Bey’in Düşsel Bir Portresi”, Sanat Dünyamız, Sayı: 73.
  • Ersöz, E. (2009). “Sanatta Marka”, Türkiye’de Sanat, Sayı: 70.
  • İslimyeli, N. (1983). “Mutlu Bir Yüzüncü Yıl”, Ankara Sanat, Ankara, Sayı: 203.
  • Karatepe, İ. (2000). “Osman Hamdi ve Batı”, Art&Decor, Sayı: 87.
  • Tan, A. C. (1966). “Osman Hamdi Bey,. Ankara Sanat, Ankara: Sayı: 10.
  • Toros, T. (2001). “Müzeciliğin ve Güzel Sanatlar Eğitiminin Öncüsü Osman Hamdi”, Antik ve Dekor, Sayı: 87.
  • Tataroğlu, E. (2012). “1975- 2011 Yılları Arasında Resim/Sanat Derslerinin Değişen Adı ve İçeriğinin Ders Saati Ölçeğinde Değerlendirilmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış 2012, Cilt:11 , Sayı:39, s. 408-425 . Osmanlı ressamlar cemiyeti arşiv belgeleri IV (2005). Ceysanat. Sayı:4.
  • Önge, M, (2018). “Kültür Mirasını Tanımlamak İçin Türkiye’de Kullanılan İlk Özgün Terim: Âsâr- ı Atîka”, Avrasya Terim Dergisi, 6 (1), s.14.http://arkeopolis.com/muzeciligin-kisa-tarihi-ve-turk-muzeciliginin-gelisimi/16/10/2018 tarihinde alınmıştır.)
Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 221, 175 - 185, 15.02.2019

Öz

Kaynakça

  • Cezar, M. (1995). Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi. İstanbul: Erol Kerim Aksoy Kültür, Eğitim, Spor ve Sağlık Vakfı Yayınları (Cilt I, II. Baskı).
  • Cezar, M. (1995). Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi. İstanbul: Erol Kerim Aksoy Kültür, Eğitim, Spor ve Sağlık Vakfı Yayınları (Cilt II, II. Baskı).
  • Edgü, F. (1999). “Osman Hamdi Bey’in Düşsel Bir Portresi”, Sanat Dünyamız, Sayı: 73.
  • Ersöz, E. (2009). “Sanatta Marka”, Türkiye’de Sanat, Sayı: 70.
  • İslimyeli, N. (1983). “Mutlu Bir Yüzüncü Yıl”, Ankara Sanat, Ankara, Sayı: 203.
  • Karatepe, İ. (2000). “Osman Hamdi ve Batı”, Art&Decor, Sayı: 87.
  • Tan, A. C. (1966). “Osman Hamdi Bey,. Ankara Sanat, Ankara: Sayı: 10.
  • Toros, T. (2001). “Müzeciliğin ve Güzel Sanatlar Eğitiminin Öncüsü Osman Hamdi”, Antik ve Dekor, Sayı: 87.
  • Tataroğlu, E. (2012). “1975- 2011 Yılları Arasında Resim/Sanat Derslerinin Değişen Adı ve İçeriğinin Ders Saati Ölçeğinde Değerlendirilmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış 2012, Cilt:11 , Sayı:39, s. 408-425 . Osmanlı ressamlar cemiyeti arşiv belgeleri IV (2005). Ceysanat. Sayı:4.
  • Önge, M, (2018). “Kültür Mirasını Tanımlamak İçin Türkiye’de Kullanılan İlk Özgün Terim: Âsâr- ı Atîka”, Avrasya Terim Dergisi, 6 (1), s.14.http://arkeopolis.com/muzeciligin-kisa-tarihi-ve-turk-muzeciliginin-gelisimi/16/10/2018 tarihinde alınmıştır.)
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Eylem Tataroğlu 0000-0002-7388-2775

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 221

Kaynak Göster

APA Tataroğlu, E. (2019). OSMAN HAMDİ BEY: 19.YÜZYILIN TÜRK MÜZECİSİ-DEVLET ADAMI-RESSAMISANAT EĞİTİMCİSİ-ARKEOLOĞU. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 175-185.