BibTex RIS Kaynak Göster

INTERNET ADVERTISING ON CONSUMERS’ POINT OF VIEW: CASE OF ERCIYES UNIVERSITY

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 605 - 615, 01.10.2017

Öz

Widespread usage of the internet has made it possible to be considered as an important channel for advertising. Over the years, it has been seen that preference of internet advertising is much more increasing when compared with traditional media. Internet advertising offers a more attractive environment for advertisers with its peculiarities such as cost effectiveness, content creating flexibility and interactivity. Developing technology made it possible to send messages to consumers with new applications. On the other hand, from consumers’ standpoint, it is seen that internet users are now increasingly being bombarded with advertising messages, which are increasingly appeared on the internet. This raises the question of whether the ad really creates the desired effect on the victims of message bombardment. This study aimed at understanding the thoughts of internet users about internet advertisements. With a survey covered 268 civil servants working at Erciyes University, thoughts of internet users were analyzed and study showed that internet ads had no positive impact on consumer’s attitudes and behaviors. Moreover, no statistically significant differences were found in the respondents’ point of view on internet advertising according to gender, age and educational differences

Kaynakça

  • Aktas Hasret (2010) “İnternet Reklam Türlerinde Uygulayıcılardan Kaynaklanan Sorunlar ve Bir Sınıflandırma Önerisi”, Selcuk Iletisim, 6:3, 147-166, E-ISSN:2148-2942.
  • Aydin Duygu, Gulerarslan Asina, Karacor Suleyman and Dogan Tarik (2013). “Value of Sharing: Viral Advertisement”, World Academy of Science, Engineering Technology International Scholarly and Scientific Research & Innovation, 7:5, 1211-1215 (https://waset.org/publications/4765/value-of- sharing-viral-advertisement)
  • Baek Tae Hyun and Morimoto Mariko (2012) Stay Away From Me, Journal of Advertising, 41:1, 59-76, DOI: 10.2753/JOA0091-3367410105
  • Cho Chang-Hoan and Cheon Hongsik John (2004) “Why Do People Avoid Advertising on the Internet?” Journal of Advertising, 33:4, 89-97, DOI:10.1080/00913367.2004.10639175
  • Edwards Steven M, Li Hairong and Lee Joo-Hyun (2002) Forced Exposure and Psychological Reactance: Antecedents and Consequences of the Perceived Intrusiveness of PopUp Ads, Journal of Advertising, 31:3, 83-95, DOI: 10.1080/00913367.2002.10673678
  • Kozlen, Kevin (2006). The Value of Banner Advertising on the Web, A Thesis presented to the Faculty of the Graduate School University of Missouri-Columbia.
  • Ozen Ustun and Sari Ahmet (2008) “İnternet Reklamcılığı: İnternet Kullanıcılarının İnternet Reklamcılığı Konusundaki Tutum ve Davranışları” Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1:3, 15-26
  • Tsang Melody M, Ho Shu-Chun, Liang Ting-Peng (2004) “Consumer Attitudes Towars Mobile Advertising: An Emprical Study”, International Journal of Electronic Commerce, 8:3,65-78
  • Zanot Eric J (1984). “Public Attitudes Towards Advertising: An American Experience” International Journal of Advertising, 13:3-15 DOI: 10.1080/02650487.1984.11104995
  • https://blog.hubspot.com/marketing/horrifying -display-advertising- stats#sm.001wmo2kr10jrdgky2n2qd4rnr1h3 (Accessed on May 8, 2017)
  • http://www.businessdictionary.com (Accessed on May 15, 2017)
  • https://www.btk.gov.tr/File/?path=ROOT/1/Documents/Sayfalar/Resmi_Istatistikler/2016_4.pdf (Accessed on May 8, 2017)
  • http://www.internetlivestats.com/internet-users/ (Accessed on May 15, 2017)
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 (Accessed on May 15, 2017)
  • http://www.turk-internet.com/portal/yazigoster.php?yaziid=53436 (Accessed on May 8, 2017)

TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNTERNET REKLAMCILIĞI: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 605 - 615, 01.10.2017

Öz

İnternetin yaygın olarak kullanılması onun reklam için de önemli bir mecra olarak değerlendirilmesini gündeme getirmiştir. İnternet reklamcılığının geleneksel mecralara göre yıllar itibariyle artan oranda tercih edildiği görülmektedir. İnternet reklamları sağladığı maliyet avantajları, içerik yaratmadaki esnekliği ve daha fazla çift yönlü etkileşim olanağı tanıması gibi sebeplerle reklam verenler daha cazip hale gelmiştir. Artık gelişen teknolojinin sunduğu yepyeni uygulamalarla tüketicilere çok farklı içerik ve tekniklerle mesajlar vermek olanaklıdır. Diğer taraftan tüketici açısından baktığımızda, internet kullananların artık giderek daha fazla oranda reklam mesajı bombardımanına maruz kaldığına söylemek mümkündür. Bu durum, reklamın hedef kitlesi üzerinde gerçekten arzulanan etkiyi yaratıp yaratmadığı sorusunu gündeme getirmektedir. Bu çalışma kullanıcıların internet reklamları ile ilgili düşüncelerini anlamayı amaçlamaktadır. Erciyes Üniversitesinde görev yapan 268 memur üzerinde anket tekniği kullanılarak yapılan bu araştırmada internet reklamlarının genel olarak tüketicilerin tutum ve davranışlarında olumsuz etki yarattığı görülmüştür. Bunun yanı sıra deneklerin tutum ve davranışlarının cinsiyet, yaş ve eğitim faktörlerine bağlı olarak anlamlı fark yaratacak ölçüde değişmediği saptanmıştır

Kaynakça

  • Aktas Hasret (2010) “İnternet Reklam Türlerinde Uygulayıcılardan Kaynaklanan Sorunlar ve Bir Sınıflandırma Önerisi”, Selcuk Iletisim, 6:3, 147-166, E-ISSN:2148-2942.
  • Aydin Duygu, Gulerarslan Asina, Karacor Suleyman and Dogan Tarik (2013). “Value of Sharing: Viral Advertisement”, World Academy of Science, Engineering Technology International Scholarly and Scientific Research & Innovation, 7:5, 1211-1215 (https://waset.org/publications/4765/value-of- sharing-viral-advertisement)
  • Baek Tae Hyun and Morimoto Mariko (2012) Stay Away From Me, Journal of Advertising, 41:1, 59-76, DOI: 10.2753/JOA0091-3367410105
  • Cho Chang-Hoan and Cheon Hongsik John (2004) “Why Do People Avoid Advertising on the Internet?” Journal of Advertising, 33:4, 89-97, DOI:10.1080/00913367.2004.10639175
  • Edwards Steven M, Li Hairong and Lee Joo-Hyun (2002) Forced Exposure and Psychological Reactance: Antecedents and Consequences of the Perceived Intrusiveness of PopUp Ads, Journal of Advertising, 31:3, 83-95, DOI: 10.1080/00913367.2002.10673678
  • Kozlen, Kevin (2006). The Value of Banner Advertising on the Web, A Thesis presented to the Faculty of the Graduate School University of Missouri-Columbia.
  • Ozen Ustun and Sari Ahmet (2008) “İnternet Reklamcılığı: İnternet Kullanıcılarının İnternet Reklamcılığı Konusundaki Tutum ve Davranışları” Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1:3, 15-26
  • Tsang Melody M, Ho Shu-Chun, Liang Ting-Peng (2004) “Consumer Attitudes Towars Mobile Advertising: An Emprical Study”, International Journal of Electronic Commerce, 8:3,65-78
  • Zanot Eric J (1984). “Public Attitudes Towards Advertising: An American Experience” International Journal of Advertising, 13:3-15 DOI: 10.1080/02650487.1984.11104995
  • https://blog.hubspot.com/marketing/horrifying -display-advertising- stats#sm.001wmo2kr10jrdgky2n2qd4rnr1h3 (Accessed on May 8, 2017)
  • http://www.businessdictionary.com (Accessed on May 15, 2017)
  • https://www.btk.gov.tr/File/?path=ROOT/1/Documents/Sayfalar/Resmi_Istatistikler/2016_4.pdf (Accessed on May 8, 2017)
  • http://www.internetlivestats.com/internet-users/ (Accessed on May 15, 2017)
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 (Accessed on May 15, 2017)
  • http://www.turk-internet.com/portal/yazigoster.php?yaziid=53436 (Accessed on May 8, 2017)
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA92EK95ZV
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

H. Nur Görkemli

Betul Cetinkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Görkemli, H. N., & Cetinkaya, B. (2017). TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNTERNET REKLAMCILIĞI: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(4), 605-615.
AMA Görkemli HN, Cetinkaya B. TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNTERNET REKLAMCILIĞI: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. MJSS. Ekim 2017;6(4):605-615.
Chicago Görkemli, H. Nur, ve Betul Cetinkaya. “TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNTERNET REKLAMCILIĞI: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6, sy. 4 (Ekim 2017): 605-15.
EndNote Görkemli HN, Cetinkaya B (01 Ekim 2017) TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNTERNET REKLAMCILIĞI: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6 4 605–615.
IEEE H. N. Görkemli ve B. Cetinkaya, “TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNTERNET REKLAMCILIĞI: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”, MJSS, c. 6, sy. 4, ss. 605–615, 2017.
ISNAD Görkemli, H. Nur - Cetinkaya, Betul. “TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNTERNET REKLAMCILIĞI: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6/4 (Ekim 2017), 605-615.
JAMA Görkemli HN, Cetinkaya B. TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNTERNET REKLAMCILIĞI: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. MJSS. 2017;6:605–615.
MLA Görkemli, H. Nur ve Betul Cetinkaya. “TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNTERNET REKLAMCILIĞI: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 6, sy. 4, 2017, ss. 605-1.
Vancouver Görkemli HN, Cetinkaya B. TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNTERNET REKLAMCILIĞI: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. MJSS. 2017;6(4):605-1.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155