Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

General Overwiev of Modiano’s Novel Out of The Dark in The Light of Concepts: “Memory” and “Time”

Yıl 2019, Ek Sayı 1, 1425 - 1433, 22.02.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.491856

Öz

Peter Englund, the permanent secretary of the Swedish Academy, who gave the Nobel Prize in Literature to Patrick Modiano in 2014 explained that Modiano is an ingenious practitioner of the art of memory and he was granted the award “for the art of memory with which he has evoked the most ungraspable human destinies and uncovered the life-world of the occupation.”

Out of the Dark (Du plus loin de l’oubli), which is one of the examples of his works where he displays the art of memory, is narrated to the readers as a passionate and unfinished love adventure that he had during his youth. The writer, who is also the narrator of the novel, leaps back to the time when he was happy, from the present time when he was unhappy with the help of memory technique.

The aim of this study is to examine Modiano’s Out of the Dark by means of French Psychologist and Theoretician Henri-Louis Bergson’s theories of matter and memory (et mémoire) and the concepts of time and duration (temps et durée) in the method of Structuralist Criticism and to come to a literary conclusion.

Kaynakça

  • Anouilh. J. (1942). Le Voyageur Sans Bagage. Paris: Calmann-Lévy.
  • Bal, M. (1977). Narratologie. Paris: Editions Klincksieck.
  • Bergson, H. (1947). Yaratıcı Tekâmül. (M. Ş. Tunç, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bergson, H. (1986). Düşünce ve Devingen. (M. Katırcıoğlu, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bergson, H. (1989). Zihin Kudreti. (Miraç. Katırcıoğlu, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bergson, H. (2015). Madde ve Bellek. (I. Ergüden, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Deleuze, G. (2014). Bergsonculuk. (H. Yücefer, Çev.).İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Ernaux, A. (1992). Yalın Tutku. (Y. Avunç, Çev.).İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Genette, G. (1972). Figures III. Paris: Editions du Seuil.
  • Genette, G. (2011). Anlatının Söylemi: Yöntem Hakkında Bir Deneme. (F.B. Aydar, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Goldenstein,J.P. (1980) Pour Lire Le Roman. Paris: Editions J. Duculot.
  • Modiano, P.(2014). En Uzağından Unutuşun. (2. Bs). (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Proust, M. (2017). Kayıp Zamanın İzinde. (5. Bs). (R. Hakmen, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Raimond, M. (1988). Le Roman. Paris: Armand Colin.
  • Reuter, Y. (1991). Introduction A L'Analyse Du Roman. Paris: Bordas.
  • Valette, B. (1992). Le Roman, Paris: Nathan.
  • Yücel, T. (1995). Anlatı Yerlemleri/kişi/süre/uzam. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

“Bellek” ve “Zaman” Kavramları Işığında Modiano'nun En Uzağından Unutuşun Adlı Yapıtına Genel Bakış

Yıl 2019, Ek Sayı 1, 1425 - 1433, 22.02.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.491856

Öz

 Patrick Modiano’ya
2014 yılında Nobel Edebiyat Ödülünü veren İsveç Akademisi’nin daimi sekreteri
Peter Englund “kendine has bellek tekniği
ile, Nazi İşgali sırasında yaşanan en akıl almaz insan hikâyelerini anlattığı
ve dönemin dünyasını ortaya çıkardığı için Nobel Edebiyat Ödülü’ne değer
görüldü.”
diyerek Modiano’nun usta bir bellek sanatı uygulayıcısı olduğunu
ve bu yeteneği sayesinde ödüle layık görüldüğünü açıklamıştır.

Bellek sanatını (L’art de la mémoire)
sergilediği örnek yapıtlarından biri olan En
Uzağından Unutuşun (Du plus loin de l'oubli)
adlı
romanı Modiano’nun gençliğinde yaşadığı tutkulu ve yarım kalmış bir aşk
serüveninin öykülenmesi şeklinde okura sunulur. Aynı zamanda romanın anlatıcı
kahramanı olan yazar mutsuz olduğu şimdiki zamandan, kısa da olsa, mutlu olduğu
geçmiş zamana bellek yardımıyla sıçramalar gerçekleştirir. Bellek aracılığıyla
yapılan bu zamansal geri sapımlar yalnızca yazara ilişkin geçmiş durumların
anlatılmasını sağlamaz. Romanın egemen iki uzamı olan Londra ile Paris’in
öykülenen dönemdeki genel görünümleri ve o döneme ait toplumsal özellikleri de
bellek kullanımıyla okura ulaşır.





Bu çalışmanın amacı Modiano’nun En Uzağından
Unutuşun
adlı romanının Fransız ruhbilimci ve kuramcı Henri-Louis Bergson’un madde
ve bellek (
matière et mémoire) kuramları ile Yapısalcı
Eleştiri (Critique Structuraliste) yönteminde yer alan zaman ve süre (temps et
durée) kavramları yardımıyla irdelenmesi ve sonuca ulaşılmasıdır.

Kaynakça

  • Anouilh. J. (1942). Le Voyageur Sans Bagage. Paris: Calmann-Lévy.
  • Bal, M. (1977). Narratologie. Paris: Editions Klincksieck.
  • Bergson, H. (1947). Yaratıcı Tekâmül. (M. Ş. Tunç, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bergson, H. (1986). Düşünce ve Devingen. (M. Katırcıoğlu, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bergson, H. (1989). Zihin Kudreti. (Miraç. Katırcıoğlu, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bergson, H. (2015). Madde ve Bellek. (I. Ergüden, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Deleuze, G. (2014). Bergsonculuk. (H. Yücefer, Çev.).İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Ernaux, A. (1992). Yalın Tutku. (Y. Avunç, Çev.).İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Genette, G. (1972). Figures III. Paris: Editions du Seuil.
  • Genette, G. (2011). Anlatının Söylemi: Yöntem Hakkında Bir Deneme. (F.B. Aydar, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Goldenstein,J.P. (1980) Pour Lire Le Roman. Paris: Editions J. Duculot.
  • Modiano, P.(2014). En Uzağından Unutuşun. (2. Bs). (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Proust, M. (2017). Kayıp Zamanın İzinde. (5. Bs). (R. Hakmen, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Raimond, M. (1988). Le Roman. Paris: Armand Colin.
  • Reuter, Y. (1991). Introduction A L'Analyse Du Roman. Paris: Bordas.
  • Valette, B. (1992). Le Roman, Paris: Nathan.
  • Yücel, T. (1995). Anlatı Yerlemleri/kişi/süre/uzam. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Sayın 0000-0001-8443-2123

Yayımlanma Tarihi 22 Şubat 2019
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Ek Sayı 1

Kaynak Göster

APA Sayın, M. (2019). “Bellek” ve “Zaman” Kavramları Işığında Modiano’nun En Uzağından Unutuşun Adlı Yapıtına Genel Bakış. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 1425-1433. https://doi.org/10.33206/mjss.491856
AMA Sayın M. “Bellek” ve “Zaman” Kavramları Işığında Modiano’nun En Uzağından Unutuşun Adlı Yapıtına Genel Bakış. MJSS. Şubat 2019;8(1):1425-1433. doi:10.33206/mjss.491856
Chicago Sayın, Mehmet. ““Bellek” Ve ‘Zaman’ Kavramları Işığında Modiano’nun En Uzağından Unutuşun Adlı Yapıtına Genel Bakış”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 1 (Şubat 2019): 1425-33. https://doi.org/10.33206/mjss.491856.
EndNote Sayın M (01 Şubat 2019) “Bellek” ve “Zaman” Kavramları Işığında Modiano’nun En Uzağından Unutuşun Adlı Yapıtına Genel Bakış. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 1 1425–1433.
IEEE M. Sayın, ““Bellek” ve ‘Zaman’ Kavramları Işığında Modiano’nun En Uzağından Unutuşun Adlı Yapıtına Genel Bakış”, MJSS, c. 8, sy. 1, ss. 1425–1433, 2019, doi: 10.33206/mjss.491856.
ISNAD Sayın, Mehmet. ““Bellek” Ve ‘Zaman’ Kavramları Işığında Modiano’nun En Uzağından Unutuşun Adlı Yapıtına Genel Bakış”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/1 (Şubat 2019), 1425-1433. https://doi.org/10.33206/mjss.491856.
JAMA Sayın M. “Bellek” ve “Zaman” Kavramları Işığında Modiano’nun En Uzağından Unutuşun Adlı Yapıtına Genel Bakış. MJSS. 2019;8:1425–1433.
MLA Sayın, Mehmet. ““Bellek” Ve ‘Zaman’ Kavramları Işığında Modiano’nun En Uzağından Unutuşun Adlı Yapıtına Genel Bakış”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 1, 2019, ss. 1425-33, doi:10.33206/mjss.491856.
Vancouver Sayın M. “Bellek” ve “Zaman” Kavramları Işığında Modiano’nun En Uzağından Unutuşun Adlı Yapıtına Genel Bakış. MJSS. 2019;8(1):1425-33.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155