In today’s free market conditions, commercials have become the most important financial source of income for media sector. With television commercials almost a magical discourse was aimed to be created in order to sell certain services and products. We will not be mistaken if we suggest child viewers whose interpretation and analysis skills were not adequately developed, are the most open individuals to media messages. Within the content of this study, fifth grade students' receptions on television commercials were investigated taking into account the differences among their levels of critical thinking. The study was planned and carried out as a qualitative reception analysis. Based on the findings of the study, there are major or minor significant differences among receptions of the students with low and high levels of critical thinking. The students with high levels of critical thinking are more successful in realizing, analysing, and making connections compared with the low critical thinking students. Particularly, the high critical thinkers are more successful on realization and analysis of implicit media messages. Suggestions based on the findings were made at the end of the study.
Television Commercials Critical Media Literacy Critical Thinking Reception Analysis
Günümüzün serbest piyasa koşullarında medyanın en önemli gelir kaynağı olan
reklâmlar medyanın finansmanında olmazsa olmaz bir unsur haline gelmiş, büyük bir pastaya
dönüşmüş durumdadır. Ürün ve hizmetlerin satılabilmesi için adeta sihirli bir söylem
oluşturma peşinde olan reklâmlarda verilmek istenen mesajlarından en çok etkilenen
kesimin, yorumlama ve analiz becerileri henüz yeterli düzeyde olmayan çocuk izleyiciler
olduğu söylenebilir. Bu çalışmada beşinci sınıf öğrencilerinin televizyon reklâmlarına yönelik
alımlamaları onların eleştirel düşünme düzeylerindeki farklılıklar göz önüne alınarak
incelenmektedir. Nitel bir alımlama analizi olarak planlanıp yürütülen çalışmada elde edilen
bulgulara göre düşük ve yüksek eleştirel düşünme düzeylerine sahip öğrenciler arasında
reklâmlara yönelik alımlamalar arasında belirgin ya da az belirgin farklar bulunmaktadır.
Yüksek eleştirel düşünme düzeyine sahip öğrenciler gerek farkına varma, gerekse çözümleme
ve ilişkilendirme işlerinde düşük eleştirel düşünme düzeyine sahip öğrencilere göre daha
başarılıdır. Özellikle reklâmlarda örtük biçimde sunulan mesajların çözümlenmesi noktasında
iki grup öğrenci arasında belirgin fark bulunmaktadır. Araştırmanın sonuç kısmında elde
edilen bulguları doğrultusunda bazı önerilerde bulunulmuştur
Televizyon Reklâmları Eleştirel Medya Okuryazarlığı Eleştirel Düşünme Alımlama Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 25 |
.