BibTex RIS Kaynak Göster

DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE KAVRAM KARGAŞASININ SORULAR VE GÖRSELLERLE GİDERİLMESİ ÜZERİNE ÖRNEK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 31, 230 - 241, 20.10.2015

Öz

Dil bilgisi kuralları öğretilmeli midir? Öğretilmeliyse nasıl öğretilmelidir? Bu soruların cevabı eski Yunan’dan beri aranmıştır. Bu yazıda bu soruların cevabı aranmayacaktır. Bu yazıda dil bilgisi kuralları kavratılarak öğretilmelidir görüşünden hareket ederek, dil bilgisi öğretiminde kavram kargaşasını gidermekle ilgili örnek bir çalışma yapılacaktır. Çalışmanın uygulanacağı birim Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümüdür. Bu çalışma Türkçe eğitimi bölümü ikinci sınıfta otuz öğrenci ile uygulanacaktır Dil bilgisi konusu olarak isim-fiil ekleri seçilmiştir. Öğrencinin fiilimsi ekleri ile diğer yapım ekleri arasındaki farkı kavraması amaçlanmaktadır. Konu işlenirken yönlendirici sorulardan, grafik ve şekillerden yararlanılacaktır

Kaynakça

  • Banguoğlu, T. ( 1995 ), Türkçenin Grameri, Ankara, TDK Yayınları.
  • Bayraktar, N. ( 2004 ), Türkçede Fiilimsiler, Ankara, TDK Yayınları.
  • Demir, N.-Emine Y. (2005), Türk Dili El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayıncılık.
  • Ediskun, H. ( 1992), Türk Dilbilgisi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Ergin, M. ( 1972 ), Türk Dil Bilgisi, İstanbul, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Gencan, T. N. (1975), Dilbilgisi, İstanbul, Türk Dil Kurumu Yayınları, Murat Matbaacılık.
  • Gülsevin, G. (2004), Türkçede “Sıra dışı Ekler ve Eklerin Tasnif-Tanımlama Sorunu Üzerine”, V. Uluslar arası Türk Dili Kurultayı Bildirileri, 20-26 Eylül 2004, Ankara, TDK Yayınları, p. 1267-1284.
  • Gülsevin, G. (1999), Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminde Şartlandırılmış Yanlışların “Düşündürme-Sorgulama Soruları ile Düzeltilmesi” Yöntemi Üzerine Bir Örnek. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. İssue:3, 1999. p. 37-44.
  • Kahraman, T. (2005), Çağdaş Türkiye Türkçesi Dilbilgisi, Ankara, Dumat Basımevi.
  • Korkmaz, Z. (2003), Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi ), Ankara, TDK Yayınları.

A CASE STUDY ON RESOLVING THE CONCEPTUAL CONTRADICTION IN GRAMMAR TEACHING THROUGH QUESTIONS AND IMAGES

Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 31, 230 - 241, 20.10.2015

Öz

Should we teach grammar rules? If we should, how should we teach them? The answer to this question has been sought since the ancient Greece. This paper will not seek the answer to this question. With reference to the view that grammar rules should be taught through comprehension, this paper is aimed to present a case study on resolving the conceptual contradiction in grammar teaching. The unit where the study will be implemented is the Faculty of Education, Department of Turkish Language. As the grammar topic, "isim-fiil ekleri (verbal noun suffixes)" have been adopted. It is aimed to have students comprehend the difference between verbal suffixes and other derivational affixes. Guiding questions, graphics and illustrations will be used while treating the subject.

Key Words: Grammar, comprehension, model application, fiilimsi ekleri (verbal suffixes)

Kaynakça

  • Banguoğlu, T. ( 1995 ), Türkçenin Grameri, Ankara, TDK Yayınları.
  • Bayraktar, N. ( 2004 ), Türkçede Fiilimsiler, Ankara, TDK Yayınları.
  • Demir, N.-Emine Y. (2005), Türk Dili El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayıncılık.
  • Ediskun, H. ( 1992), Türk Dilbilgisi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Ergin, M. ( 1972 ), Türk Dil Bilgisi, İstanbul, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Gencan, T. N. (1975), Dilbilgisi, İstanbul, Türk Dil Kurumu Yayınları, Murat Matbaacılık.
  • Gülsevin, G. (2004), Türkçede “Sıra dışı Ekler ve Eklerin Tasnif-Tanımlama Sorunu Üzerine”, V. Uluslar arası Türk Dili Kurultayı Bildirileri, 20-26 Eylül 2004, Ankara, TDK Yayınları, p. 1267-1284.
  • Gülsevin, G. (1999), Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminde Şartlandırılmış Yanlışların “Düşündürme-Sorgulama Soruları ile Düzeltilmesi” Yöntemi Üzerine Bir Örnek. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. İssue:3, 1999. p. 37-44.
  • Kahraman, T. (2005), Çağdaş Türkiye Türkçesi Dilbilgisi, Ankara, Dumat Basımevi.
  • Korkmaz, Z. (2003), Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi ), Ankara, TDK Yayınları.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Jale Öztürk

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Öztürk, J. (2015). A CASE STUDY ON RESOLVING THE CONCEPTUAL CONTRADICTION IN GRAMMAR TEACHING THROUGH QUESTIONS AND IMAGES. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 230-241.
AMA Öztürk J. A CASE STUDY ON RESOLVING THE CONCEPTUAL CONTRADICTION IN GRAMMAR TEACHING THROUGH QUESTIONS AND IMAGES. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Ekim 2015;12(31):230-241.
Chicago Öztürk, Jale. “A CASE STUDY ON RESOLVING THE CONCEPTUAL CONTRADICTION IN GRAMMAR TEACHING THROUGH QUESTIONS AND IMAGES”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12, sy. 31 (Ekim 2015): 230-41.
EndNote Öztürk J (01 Ekim 2015) A CASE STUDY ON RESOLVING THE CONCEPTUAL CONTRADICTION IN GRAMMAR TEACHING THROUGH QUESTIONS AND IMAGES. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12 31 230–241.
IEEE J. Öztürk, “A CASE STUDY ON RESOLVING THE CONCEPTUAL CONTRADICTION IN GRAMMAR TEACHING THROUGH QUESTIONS AND IMAGES”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 12, sy. 31, ss. 230–241, 2015.
ISNAD Öztürk, Jale. “A CASE STUDY ON RESOLVING THE CONCEPTUAL CONTRADICTION IN GRAMMAR TEACHING THROUGH QUESTIONS AND IMAGES”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12/31 (Ekim 2015), 230-241.
JAMA Öztürk J. A CASE STUDY ON RESOLVING THE CONCEPTUAL CONTRADICTION IN GRAMMAR TEACHING THROUGH QUESTIONS AND IMAGES. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015;12:230–241.
MLA Öztürk, Jale. “A CASE STUDY ON RESOLVING THE CONCEPTUAL CONTRADICTION IN GRAMMAR TEACHING THROUGH QUESTIONS AND IMAGES”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 12, sy. 31, 2015, ss. 230-41.
Vancouver Öztürk J. A CASE STUDY ON RESOLVING THE CONCEPTUAL CONTRADICTION IN GRAMMAR TEACHING THROUGH QUESTIONS AND IMAGES. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015;12(31):230-41.

.