Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME FIRSATLARI VE MATEMATİK PERFORMANSLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 36, 0 - 0, 26.12.2016

Öz

Türkiye’deki
öğrenciler arasında büyük bir matematik başarısı farkı bulunmaktadır.



Öğrenciler arasındaki bu matematik
performansı farkını azaltabilmek için öncelikle matematik performansı ile
ilişkili faktörlerin ortaya çıkarılması gerekmektedir. Okullarda sunulan
öğrenme fırsatları farklılıklarının matematik performansı ile ilişkili
olabileceği düşünülmektedir. PISA verisi gibi standart veriler kullanılarak,
öğrenme fırsatları ve matematik performansı arasındaki ilişkinin incelendiği ve
öğrenme fırsatlarının sosyoekonomik statüye göre farklılık gösterip
göstermediğinin araştırıldığı bir çalışma Türkiye’de bulunmamaktadır.
Türkiye’deki öğrencilerin PISA 2012 verisi kullanılarak yapılan çoklu regresyon
analizi ve MANOVA analizi sonuçları göstermektedir ki, öğrenme fırsatları ile
matematik performansı arasında bir ilişki bulunmaktadır. PISA kapsamında
öğrenme fırsatları, içerik, öğretim uygulaması ve öğretim kalitesi boyutları
ile ölçülmektedir. Bu çalışmada elde edilen bulgulara göre, matematik
performansındaki varyansın en önemli kısmını içerik boyutu açıklamaktadır.
Sosyoekonomik statüsü düşük olan öğrencilerin, sosyoekonomik statüsü yüksek
olan öğrencilere göre daha az öğrenme fırsatlarına sahip oldukları da bu
çalışma kapsamında görülmüştür. Ayrıca, Türkiye’deki öğrencilere sunulan
öğrenme fırsatları, OECD ortalamasından ve PISA’da en başarılı ülke olan
Singapur’dan çok daha fazla çeşitlilik göstermektedir.

Kaynakça

  • Atar, H. Y., & Atar, B. (2012). Examining the Effects of Turkish Education Reform on Students' TIMSS 2007 Science Achievements. Educational Sciences: Theory and Practice, 12, 2632-2636.
  • Carroll, J. B. (1963). A model of school learning. The Teachers College Record, 64, 723-733.
  • FEA (2011). All Children Deserve the Opportunity To Learn. http://www.edaccountability.org/OTL%20final%202-11.pdf adresinden alınmıştır.
  • IEA (2013). IDB Analyzer (Yazılım). Hamburg, Germany: IEA.
  • Kalaycioglu, D. B. (2015). Factors Related To University Entrance Examination Achievement: A Case Study from Turkey. Egitim ve Bilim, 40(179), 181-192. doi:10.15390/eb.2015.3816
  • Kalender, I., & Berberoglu, G. (2009). An assessment of factors related to science achievement of Turkish students. International Journal of Science Education, 31, 1379-1394. doi:10.1080/09500690801992888
  • Meyers, H. W. & Rogers, J. D. (2014). Equity of Opportunity to Learn, Spending and Student Achievement: A Statewide Analysis. American Educational Research Association Konferansı, Philadelphia, ABD, 5 Nisan 2014.
  • Muthen, B., Huang, L.-C., Jo, B., Khoo, S.-T., Goff, G. N., Novak, J. R., & Shih, J. C. (1995). Opportunity-to-learn effects on achievement: Analytical aspects. Educational Evaluation and Policy Analysis, 17, 371–403. doi:10.3102/01623737017003371
  • OECD (2013a). PISA 2012 assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264190511-en
  • OECD (2013b). PISA 2012 Results: What Students Know and Can Do – Student Performance in Mathematics, Reading and Science (Volume I). Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264201118-en
  • OECD (2014). PISA 2012 Technical Report. Paris: OECD Publishing.
  • Rutkowski, L., Gonzalez, E., Joncas, M., & von Davier, M. (2010). International large-scale assessment data issues in secondary analysis and reporting. Educational Researcher, 39(2), 142-151. doi:10.3102/0013189x10363170
  • Schmidt, W. H., & Maier, A. (2009). Opportunity to learn. (Ed.: G. Sykes, B. Schneider, & D. N. Plank), Handbook of education policy research. New York: Routledge. s. 541-559.
  • Schmidt, W. H., & McKnight, C. C. (1995). Surveying educational opportunity in mathematics and science: An international perspective. Educational Evaluation and Policy Analysis, 17(3), 337–353. doi:10.3102/01623737017003337
  • Stevens, F., & Grymes, J. (1993). Opportunity to learn: Issues of equity for poor and minority students. Washington, DC: US Department of Education, National Center for Education Statistics.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson Education.
  • Traiman, S. L. (1993). The Debate on Opportunity-To-Learn Standards. National Governors' Association, Washington, DC.
  • Topçu, M. S. (2014). The Achievement Gap in Science and Mathematics: A Turkish Perspective. (Ed.: Clark, J. V.) Closing the Achievement Gap from an International Perspective. Transforming STEM for Effective Education. Springer. s. 193-213. doi:10.1007/978-94-007-4357-1_9
  • Von Secker, C. E., & Lissitz, R. W. (1999). Estimating the impact of instructional practices on student achievement in science. Journal of research in science teaching, 36, 1110-1126.
  • Wang, J. (1998). Opportunity to learn: The impacts and policy implications. Educational Evaluation and Policy Analysis, 20(3), 137–156. doi:10.3102/01623737020003137
Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 36, 0 - 0, 26.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Atar, H. Y., & Atar, B. (2012). Examining the Effects of Turkish Education Reform on Students' TIMSS 2007 Science Achievements. Educational Sciences: Theory and Practice, 12, 2632-2636.
  • Carroll, J. B. (1963). A model of school learning. The Teachers College Record, 64, 723-733.
  • FEA (2011). All Children Deserve the Opportunity To Learn. http://www.edaccountability.org/OTL%20final%202-11.pdf adresinden alınmıştır.
  • IEA (2013). IDB Analyzer (Yazılım). Hamburg, Germany: IEA.
  • Kalaycioglu, D. B. (2015). Factors Related To University Entrance Examination Achievement: A Case Study from Turkey. Egitim ve Bilim, 40(179), 181-192. doi:10.15390/eb.2015.3816
  • Kalender, I., & Berberoglu, G. (2009). An assessment of factors related to science achievement of Turkish students. International Journal of Science Education, 31, 1379-1394. doi:10.1080/09500690801992888
  • Meyers, H. W. & Rogers, J. D. (2014). Equity of Opportunity to Learn, Spending and Student Achievement: A Statewide Analysis. American Educational Research Association Konferansı, Philadelphia, ABD, 5 Nisan 2014.
  • Muthen, B., Huang, L.-C., Jo, B., Khoo, S.-T., Goff, G. N., Novak, J. R., & Shih, J. C. (1995). Opportunity-to-learn effects on achievement: Analytical aspects. Educational Evaluation and Policy Analysis, 17, 371–403. doi:10.3102/01623737017003371
  • OECD (2013a). PISA 2012 assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264190511-en
  • OECD (2013b). PISA 2012 Results: What Students Know and Can Do – Student Performance in Mathematics, Reading and Science (Volume I). Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264201118-en
  • OECD (2014). PISA 2012 Technical Report. Paris: OECD Publishing.
  • Rutkowski, L., Gonzalez, E., Joncas, M., & von Davier, M. (2010). International large-scale assessment data issues in secondary analysis and reporting. Educational Researcher, 39(2), 142-151. doi:10.3102/0013189x10363170
  • Schmidt, W. H., & Maier, A. (2009). Opportunity to learn. (Ed.: G. Sykes, B. Schneider, & D. N. Plank), Handbook of education policy research. New York: Routledge. s. 541-559.
  • Schmidt, W. H., & McKnight, C. C. (1995). Surveying educational opportunity in mathematics and science: An international perspective. Educational Evaluation and Policy Analysis, 17(3), 337–353. doi:10.3102/01623737017003337
  • Stevens, F., & Grymes, J. (1993). Opportunity to learn: Issues of equity for poor and minority students. Washington, DC: US Department of Education, National Center for Education Statistics.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson Education.
  • Traiman, S. L. (1993). The Debate on Opportunity-To-Learn Standards. National Governors' Association, Washington, DC.
  • Topçu, M. S. (2014). The Achievement Gap in Science and Mathematics: A Turkish Perspective. (Ed.: Clark, J. V.) Closing the Achievement Gap from an International Perspective. Transforming STEM for Effective Education. Springer. s. 193-213. doi:10.1007/978-94-007-4357-1_9
  • Von Secker, C. E., & Lissitz, R. W. (1999). Estimating the impact of instructional practices on student achievement in science. Journal of research in science teaching, 36, 1110-1126.
  • Wang, J. (1998). Opportunity to learn: The impacts and policy implications. Educational Evaluation and Policy Analysis, 20(3), 137–156. doi:10.3102/01623737020003137
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serkan Arıkan

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Arıkan, S. (2016). TÜRKİYE’DEKİ ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME FIRSATLARI VE MATEMATİK PERFORMANSLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36).
AMA Arıkan S. TÜRKİYE’DEKİ ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME FIRSATLARI VE MATEMATİK PERFORMANSLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Aralık 2016;13(36).
Chicago Arıkan, Serkan. “TÜRKİYE’DEKİ ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME FIRSATLARI VE MATEMATİK PERFORMANSLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13, sy. 36 (Aralık 2016).
EndNote Arıkan S (01 Aralık 2016) TÜRKİYE’DEKİ ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME FIRSATLARI VE MATEMATİK PERFORMANSLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13 36
IEEE S. Arıkan, “TÜRKİYE’DEKİ ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME FIRSATLARI VE MATEMATİK PERFORMANSLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 13, sy. 36, 2016.
ISNAD Arıkan, Serkan. “TÜRKİYE’DEKİ ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME FIRSATLARI VE MATEMATİK PERFORMANSLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13/36 (Aralık 2016).
JAMA Arıkan S. TÜRKİYE’DEKİ ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME FIRSATLARI VE MATEMATİK PERFORMANSLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;13.
MLA Arıkan, Serkan. “TÜRKİYE’DEKİ ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME FIRSATLARI VE MATEMATİK PERFORMANSLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 13, sy. 36, 2016.
Vancouver Arıkan S. TÜRKİYE’DEKİ ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME FIRSATLARI VE MATEMATİK PERFORMANSLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;13(36).

.